تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۰۱۰۳۸
«ر.د» يكي از متهمان شبكه بزرگ فساد بانكي با 2000 ميليارد تومان بدهي دستگير شد

كليد فساد

(روزنامه وطن‌امروز - 1395/10/27 - شماره 2075 - صفحه 2)

گروه سياسي: سرانجام دستگير شد. نامش مدت‌ها قبل به عنوان يكي از متهمان دانه‌درشت شبكه فساد بانكي مطرح شده بود. اما اولويت رسيدگي قضايي با سرشاخه‌هاي شبكه بود. حالا اما نوبت به او رسيده است. كسي كه به راحتي آب خوردن و به خاطر ارتباطات سياسي 2000 ميليارد تومان تسهيلات از شبكه بانكي گرفته است. تسهيلاتي كه گفته مي‌شود بخش عمده‌اي از آن «بدون سود» بوده است! وام‌هاي هزار ميليارد توماني، آن هم بدون سود! چرا؟ چگونه؟

به گزارش «وطن امروز»، حالا نوبت به يكي از مهم‌ترين پرونده‌هاي بزرگ در حوزه فساد بانكي رسيده است. پرونده‌اي كه در صورت رسيدگي دقيق و قاطعانه به آن، مي‌تواند تا حدود زيادي ماهيت فساد در سيستم بانكي طي سال‌هاي اخير را برملا كند.

روز گذشته خبر دستگيري اين ابربدهكار بانكي منتشر شد. خبرگزاري تسنيم گزارش داد در ادامه برخورد دستگاه قضا با مفاسد اقتصادي، يكي از بدهكاران كلان بانكي كه با تطميع و پرداخت رشوه توانسته بود بيش از 2000 ميليارد تومان تسهيلات از شبكه بانكي تحت عنوان طرح توسعه توليد دريافت كند، دستگير شد. يك منبع آگاه اعلام كرد آقاي «ر.د» ابربدهكار بانكي با تشكيل يك شبكه ارتشا اين تسهيلات را خارج از محل توليد و در ساير فعاليت‌هاي اقتصادي از قبيل برج‌سازي هزينه كرده است. به گفته وي، اخلال در نظام اقتصادي و خريد و فروش بي‌ضابطه كالاهاي استراتژيك، يكي از جرائم وي است.

آنهايي كه اطلاعاتي درباره ماجراي تسهيلات غيرقانوني مربوط به «ر.د» دارند مي‌گويند در جريان رسيدگي به پرونده او، نام‌هاي درشتي مطرح خواهد شد. بويژه پشت پرده دريافت اين تسهيلات نجومي آن هم بدون بهره، فاش خواهد شد. چرا كه در كنار رسيدگي به فساد توسط قوه قضائيه، مطالبه مردمي نيز اين روزها برخورد بدون ملاحظه با عوامل فساد در كشور است. «مردم مي‌خواهند بدانند چگونه اموال مردم، پول بيت‌المال و پول نفت را عده‌اي به تاراج بردند و اين اقدام چگونه سازماندهي شده؟ چه كساني مجوز صادر كردند؟ اين پول چگونه در اختيار اين افراد قرار گرفته است؟ اين پول كجا رفته و كجا مصرف شده است؟»

يكي از مهم‌ترين بخش‌هاي اين پرونده مي‌تواند تمركز بر اين حوزه باشد كه اين پول‌هاي نجومي كجا رفته و كجا مصرف شده است. شايد در لابه‌لاي اين رسيدگي‌ها، ماجراي بذل و بخشش‌هاي املاك ميلياردي در سعادت‌آباد نيز روشن شود.

پشت «ر.د» كيست؟

ماجراي مربوط به بدهكار 2 هزار ميليارد توماني سال گذشته مورد توجه برخي نمايندگان مجلس قرار گرفته و پيگيري‌هاي آنان به نتايج قابل تأملي نيز رسيده بود. عليرضا زاكاني از نمايندگاني بود كه درباره پرونده‌هاي فساد بانكي اطلاعات تكان‌دهنده‌اي مطرح كرده بود كه در لابه‌لاي اخبار انتخابات مجلس دهم شنيده نشد. زاكاني از طراحي شيوه‌هايي خبر داد كه مفسدان از طريق آن ثروت‌هاي افسانه‌اي نامشروع كسب كرده‌اند.

زاكاني در توضيح اين طراحي‌هاي نجومي براي كسب درآمدهاي افسانه‌اي غيرقانوني گفت: همين بانك‌هايي كه اخيرا چند تن از مسؤولان‌شان عوض شدند شعب خارجي‌شان به آنها تسهيلات ارزي مي‌دهند و مثلا بانك [...] يك ميليون درهم و بانك [...] 400 ميليون درهم تسهيلات دريافت مي‌كنند و كساني كه مرتبط با اين قضيه هستند پورسانت‌هاي بالايي از قبل اين تسهيلات دريافت مي‌كنند.

زاكاني نام 2 نفر را در جريان اين تسهيلات مطرح كرد: «ش.م» و «ر.د». زاكاني گفت كه اين دو نفر بدهكار بانكي هستند. زاكاني درباره يكي از موارد فساد اين بدهكاران بانكي توضيح داد: به عنوان مثال بانك [...] ميليون‌ها درهم با كارمزد صفر درصد به اينها داده و آنها اين پول را به داخل كشور آورده‌اند و از طريق صرافي‌ها آن را تبديل و مجددا اين پول را كه با كارمزد صفر درصد از خود بانك [...] گرفته بودند در خود بانك سرمايه‌گذاري كردند و سالانه 24 درصد سود گرفتند. حالا حساب كنيد كه چه مقدار پول جابه‌جا شده است.

وي ادامه داد: اين موضوع براي بانك‌هاي... و... هم اتفاق افتاده و شايد بپرسيد رئيس يك بانك را انتخاب كردن از چه منظر مهم است. از اين نظر كه 150 هزار ميليارد سپرده‌گذاري در بانك ملي و 120 هزار ميليارد سپرده‌گذاري در بانك ملت دست يك نفر خلافكار مي‌افتد. پس از افشاي اين جزئيات از پرونده فساد بانكي، عليرضا زاكاني با شكايت دولت به دادگاه رفت. جلسه دادگاه اين نماينده سابق مجلس به دليل شكايات معاونت حقوقي رياست جمهوي، وزارت اطلاعات، حسين فريدون، دستيار و برادر رئيس‌جمهور و رسول دانيال‌زاده در دادگاه جرائم كاركنان دولت به رياست قاضي حيدري برگزار شد كه البته پس از نخستين جلسه دادگاه، دانيال‌زاده شكايت خود را پس گرفت.

عليرضا زاكاني 15 آذرماه امسال در دانشگاه شيراز جزئيات جديدي از پرونده بدهي نجومي «ر.د» مطرح كرد و گفت كه او 2 هزار و 300 ميليارد تومان بدهي بانكي دارد. بدهي 2 هزار و 300 ميلياردي در حالي است كه همانگونه كه گفته شد در اين پرونده تسهيلات هنگفت آن هم با بهره صفر مطرح است. اين رانت‌هاي نجومي در شرايطي است كه زاكاني درباره آن به ماجراي انتصاب مديران عامل اين بانك‌ها اشاره كرده و از اين طريق نقش افراد داراي قدرت در خلق اين فسادهاي نجومي را مورد اشاره قرار داد. به هر حال پرونده «ر.د» در حالي به مراحل حساس خود رسيده است كه افكار عمومي از قوه قضائيه انتظار دارد بدون هيچگونه ملاحظه‌اي به موارد اتهامي آن رسيدگي شود و جزئيات قابل انتشار آن نيز در اختيار رسانه‌ها قرار گيرد.

خبر دستگيري «ر.د» كه او را گاوصندوق برخي سياسيون نيز مي‌نامند، شايد باعث شود طي روزهاي آينده واكنش‌هايي از جانب دوستان سياسي‌اش عليه دستگاه قضا صورت گيرد.

ش.د9504407

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات