تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۰۱۱۶۰
يك ليست 21 نفره و اين همه اختلاف؟

پدرخوانده‌ها داد اصلاح‌طلبان را درآوردند

پایگاه بصیرت / كبري آسوپار

(روزنامه جوان ـ 1396/02/23 ـ شماره 5088 ـ صفحه 5)

آبان 95 بود كه بعد از چند ماه انتقادهاي زودگذر و تقريباً ساكت و آرام به ليست اميد در انتخابات مجلس تهران الهه كولايي خبري را اعلام كرد كه اگر اين خبر رسواكننده در كشورهاي ديگر منتشر مي‌شد، موجي از استعفا را در احزاب سياسي و مجلس به دنبال داشت اما در ايران از كنار اين خبر تقريباً راحت گذشته شد.

آبان 95 بود كه بعد از چند ماه انتقادهاي زودگذر و تقريباً ساكت و آرام به ليست اميد در انتخابات مجلس تهران الهه كولايي خبري را اعلام كرد كه اگر اين خبر رسواكننده در كشورهاي ديگر منتشر مي‌شد، موجي از استعفا را در احزاب سياسي و مجلس به دنبال داشت اما در ايران از كنار اين خبر تقريباً راحت گذشته شد.

الهه كولايي آن زمان اعلام كرد كه «برخي افراد در ليست اميد با رانت و پول وارد شده‌اند.» اين رسوايي براي جريان اصلاح‌طلب را اين جريان در سكوت رد كرد و گذشت؛ جرياني كه تا پيش از اين تظاهر مي‌كرد نسبت به ورود پول‌هاي كثيف به انتخابات بسيار حساس است. انتقادها به ليست اميد تا پيش از اين به دليل جاي دادن افراد گمنام و بي‌تجربه در ليست و بعد هم افرادي بود كه تا پيش از اين در جناح مقابل اصلاح‌طلبان بودند و در چرخشي 180 درجه‌اي چون پيروزي را در اصلاح‌طلب بودن ديدند، به سمت و سوي وكيل‌الدوله شدن در سايه دولت يازدهم پيش رفتند و البته پس از ورود به مجلس به جاي محمدرضا عارف از رئيس مجلس شدن علي لاريجاني حمايت كردند.

حالا ليست شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان براي شوراي شهر تهران منتشر شده است، اما از همان آغازين دقايق انتشار، موج انتقادات در فضاي مجازي شروع شد. كاربران اصلاح‌طلب صريحاً اعلام كردند اين بار فريب نخواهند خورد و ليستي رأي نخواهند داد. آنها مي‌گويند ليست منتشره را نمي‌شناسند و معتقدند معلوم نيست اعضاي ليست از كجا آمده‌اند. اين جنگ و جدال سهم‌خواهي اصلاح‌طلبان از شوراي شهر يادآور جنگ سياسي آنان در شوراي شهر اول است كه در نهايت به انحلال شوراي پايتخت انجاميد.

دعواي تصاحب كرسي، آقاي عارف اخلاق را سر بريديد!

موج اعتراضات درون گروهي اصلاح‌طلبان به ليست 21 نفره اين جريان همچنان و بعد از سه روز ادامه دارد. آنهايي كه در ليست قرار نگرفته‌اند، سر و صداي اعتراضات تندشان بلند شده است. به نظر مي‌رسد دعوا در ميان اصلاح‌طلبان بر سر تصاحب كرسي شوراي شهر پايتخت در روزهاي آينده هم ادامه يابد. اسماعيل دوستي از كساني است كه اعتراضات تند و صريح او به اين ليست و به شخص محمدرضا عارف اين روزها بسيار سر و صدا كرده است. فاطمه دانشور عضو فعلي شوراي اسلامي شهر تهران در همايش دوباره اصلاحات، دوباره اميد، خطاب به عارف گفت: الان بنده را شوراي‌عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان رد صلاحيت كرد. آقاي عارف دست شما درد نكند، شما اخلاق را سر بريديد. شما اصلاح‌طلبان بنده را رد صلاحيت كرديد، بترسيد از روزي كه مردم شما را رد صلاحيت كنند. وي ادامه داد: بنده قبول ندارم كه شما گفتيد بين 150 نفري كه رزومه كاري فرستادند، بنده نمره كسب نكردم.

آقاي عارف! خاتمي نمي‌خواهد هزينه ليست را بپردازد، چرا شما مي‌خواهيد؟

اسماعيل دوستي، عضو فعلي شوراي شهر تهران روز پنج‌شنبه در همايش دوباره اصلاحات، دوباره اميد، طي سخناني اظهار داشت: هيچ يك از همان 150 نفر منتخب شوراي‌عالي اصلاح‌طلبان رزومه و سوابق من را ندارند ولي الان 11 نفر در همين ليست هستند كه اصلاً من نمي‌شناسم! از اول مي‌گفتيد قرار نيست كسي از شوراي فعلي در ليست باشد، ما مي‌پذيرفتيم ولي چرا دو نفر را گذاشتيد، اين بنابر چه ضابطه‌اي بوده و حالا هم توقع داريد ما انصراف دهيم.

دوستي ادامه داد: همين حزب مشاركت و اتحاد ملي فعلي بود كه سال 84 باعث شكست اصلاح‌طلبان شدند و الان هم دارند همان بازي را تكرار مي‌كنند. شماها اصلاح‌طلب نيستيد و قصد تخريب اصلاحات را داريد. جالب است كسي را از حزب اعتماد ملي در ليست شوراي‌عالي اصلاح‌طلبان مي‌گذارند كه موافق استعفاي كروبي از دبيركلي حزب بوده است. ليستي بستيد كه حتي شوراي نگهبان هم اين ليست را نمي‌بست! درود بر شوراي نگهبان.

دوستي با اشاره به اينكه آقاي عارف اشتباه را بپذيريد، گفت: آقاي عارف آقايان ترك‌نژاد و جواد امام پذيرفتند كه اشتباه شده و گفتند كه 37 نفر به ما تحميل شده است و شما اشتباه را نمي‌پذيريد! چرا وقتي خاتمي اصرار دارد هزينه اين ليست را نپردازد، شما اصرار داريد اين كار را كنيد. وي خاطرنشان كرد: آقاي چمران خانم راستگو را در ليست خودشان گذاشتند بعد شما حكيمي‌پور و دوستي را در ليست نمي‌گذاريد! خانم دانشور را كه در جنوب شهر براي كودكان كار زحمت مي‌كشد در ليست نمي‌گذاريد، بعد يك خانم ماما يا يك جوان 30 ساله را مي‌گذاريد كه كسي نمي‌شناسد و كل رزومه‌اش مقاله پژوهشي است.

تابع باشيد، كار تشكيلاتي يعني همين!

اصلاح‌طلبان كه همواره منتقد دستور از بالا براي رأي دادن و كار سياسي بوده‌اند، سال گذشته با «تكرار مي‌كنم» يك نفر به دو ليستي كه نمي‌شناختند و حتي بعضاً اسامي مخالفانشان در آن بود (خصوصاً ليست خبرگان) رأي دادند. امسال نيز از فعالان سياسي اصلاح‌طلب اين موضع به گوش مي‌رسد كه تابع باشيد، كار تشكيلاتي يعني همين!

عبدالله ناصري چهره سياسي اصلاح‌طلب مي‌گويد: از آنجايي كه شوراي عالي به عنوان مرجع نهايي اصلاح‌طلبان اين ليست را ارائه كرده است از آن پيروي مي‌كنم اما به عنوان يك شخص اصلاح‌طلبِ كنشگر به شخصه 50 درصد اين ليست را نسبت به افرادي كه خارج از اين ليست مانده‌اند حائز مديريت نمي‌دانم، البته شوراي عالي اصلاح‌طلبان بايد در اين خصوص پاسخگو باشد اما معتقدم اصلاح‌طلبان بايد تابع نظر نهايي اين شورا باشند.

ناصري با بيان اينكه اگر دوستان منتقد كار تشكيلاتي را پذيرفته‌اند بايد به نظر نهايي احترام بگذارند، تصريح كرد: طبعاً شوراي عالي سياستگذاري مورد توافق و اعتماد همه اصلاح‌طلبان است، اما بايد بگويم اين ليست نتوانست من را به عنوان يك ناظر اصلاح‌طلب راضي كند!

هميني كه هست! اعتراضات طبيعي است!

مرتضي حاجي، عضو شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در واكنش به گمانه زني‌هاي شكل گرفته در فضاي مجازي پيرامون تغيير در ليست اصلاح‌طلبان انتخابات شوراي شهر تهران، گفت: اين ليست هيچ تغييري نكرده و مصوبه شوراي عالي سياستگذاري است. با اطمينان مي‌گويم كساني كه در ليست هستند در رأي‌گيري رأي آوردند و همان افراد هم مورد تأييد هستند و هيچ تغييري در آن رخ نداده است.

محمود صادقي، عضو ديگر شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان هم در پاسخ به اينكه در فرايند انتخابات درون گروهي اصلاحات براي ورود نفرات به ليست 21 نفره اعتراضي از سوي كانديداها به وقوع پيوسته يا خير گفت: به دليل اينكه انتخابات نفرات در فضايي كاملاً دموكراسي و روشن برگزار شده اعتراضي حادث نشده است اما امكان اينكه فردي نسبت به اولويت‌ها و خروجي آرا رضايت كامل نداشته باشد وجود دارد كه اين امر نيز موضوعي طبيعي است.

http://www.javanonline.ir/fa/news/851121

ش.د9600160

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات