تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۱۸۸۴
عبدالله ناصري در گفت‌وگو با «اعتماد»:

كار ويژه اصلاح‌طلبان تا انتخابات خيزش آراي خاكستري است

اشاره: جريان اصلاحات مدت‌ها است كه حمايت از حسن روحاني را در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم در دستور كار قرار داده و بر عهد خود نيز پايدار مانده است، برخلاف اصولگرايان كه در اين روزهاي داغ انتخاباتي هر روز خبر تازه‌اي از شكل و شمايل ائتلاف‌شان به گوش مي‌رسد و گزينه‌هاي متعددي از اين جريان سياسي راهي وزارت كشور شده‌اند تا در انتخابات ثبت نام كنند. عبدالله ناصري، فعال سياسي اصلاح‌طلب معتقد است كه خيزش آراي خاكستري مهم‌ترين كارويژه‌اي است كه اصلاح‌طلبان در ادامه حمايت از گزينه انتخاباتي خود بايد پيگيري كنند.
پایگاه بصیرت / مريم وحيديان
(روزنامه اعتماد - 1396/01/26 - شماره 3782 - صفحه 6)

*‌ اصلاح‌طلبان براي بسيج پايگاه راي روحاني چه كاري مي‌توانند انجام دهند؟

** مهم‌ترين مساله اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري به جنبش درآوردن جامعه راي‌دهنده است. راي خاكستري هنوز تصميم خود را مبني بر شركت يا عدم شركت در انتخابات نگرفته است. بر اساس تبليغات سوء مخالفان بخشي از راي‌دهندگان دچار نااميدي از ايجاد هر گونه تغيير در وضعيت معيشتي خود شده‌اند. تندروها مدام تبليغ مي‌كنند كه دولت در حوزه اقتصادي كاملا ناكارآمد بوده است؛ در حالي كه دولت دستاوردهاي خوبي در اين حوزه‌ها داشته است. دولت آقاي روحاني با وجود دستاوردهاي مثبت در حوزه‌هاي مختلف همچون دولت آقاي خاتمي با رسانه ملي‌اي مواجه بود كه نقش اپوزيسيون را در برابر دولت مستقر ايفا مي‌كرده است.

رسانه ملي واقعيت‌هاي عملكرد دولت آقاي روحاني را بيان نكرده است. برخلاف اينكه در دوران دولت پيشين رسانه ملي تنها نقاط مثبت را عنوان مي‌كرد و حتي به مردم گزارش مثبت از عملكرد دولت مي‌داد. برجام رخدادي سرنوشت‌ساز و تاريخي در كشور بود و اثر مثبت خود را بر ذهن مردم گذاشته است. امروز بايد دستور كار اصلاح‌طلبان در يك‌ماه مانده تا انتخابات به خيزش درآوردن جامعه راي خاكستري باشد.

*‌ روحاني چگونه درمناظرات انتخاباتي بايد با مردم مواجهه داشته باشد؟

** بايد در كارزار انتخاباتي و تبليغاتي و زمان تبليغات رسمي كانديداها آقاي روحاني بتواند به خوبي با مردم ارتباط برقرار كند و ساعاتي كه تلويزيون را در اختيار دارد، دستاوردهايش را به مردم معرفي كند و جاهايي هم كه كوتاهي داشته است بايد به مردم تعهد كند در دولت دوم پيگيري مي‌كند. دولت آقاي روحاني وارث دولت هشت‌ساله احمدي‌نژاد بوده است كه جز ويراني چيزي بر جاي نگذاشته است. رساندن كشور به يك نقطه تعادل كار بسيار سختي بوده است. با وجود همه اينها دولت در بسياري از حوزه‌ها همچون صنعت نفت، كشاورزي و زيست‌محيطي كارهاي مثبتي انجام داده است. دولت افزايش دستمزدها را ضمن كاهش تورم پيگيري كرد. افزايش حقوق كاركنان آموزش و پرورش در كمتر دولتي پيگيري شد. البته معلمان و كادر آموزش و پرورش هنوز معوقاتي دارند. ليكن دولت ويرانه‌اي را تحويل گرفته و سياست‌هاي كارشناسانه و معقولانه‌اي را براي حركت كشور به سمت توسعه در پيش گرفته است. آقاي روحاني در كارزار انتخاباتي بايد صريح صحبت كند.

تيم رسانه‌اي دولت در 4 سال گذشته دچار ناهماهنگي و ضعف بود و دستاوردهاي دولتمردان به خوبي بيان نشده است. در زمان تبليغات انتخاباتي آقاي روحاني بايد صحبت صريح با مردم را به عنوان يك راهبرد اصلي پيگيري كند. اصولگرايان معتدل و عاقل اعم از افرادي كه درون حاكميت يا بيرون آن هستند كنار آقاي روحاني هستند. حتي بخش قابل‌توجهي از اصولگرايان كه امروز در مقابل روحاني قرار گرفته‌اند، مي‌دانند كه آقاي روحاني رييس‌جمهور دوره دوم نيز خواهد بود اما تلاش مي‌كنند با توسل به حملات سبد راي روحاني را كاهش دهند. آقاي روحاني نبايد اجازه دهد كه كانديداهاي رقيب وارد فضاسازي دروغين عليه دولت شوند. بايد سختكوشانه و تهاجمي و نه انفعالي در برابر رقباي اصولگراي خود بايستد. نامزدهايي از جمنا يا رقبايي كه ممكن است از سوي اطرافيان احمدي‌نژاد وارد عرصه شوند، يا فردي چون آقاي قاليباف يا آقاي رييسي كه مستقل در مقابل روحاني قرار مي‌گيرند، مي‌دانند آقاي روحاني پيروز انتخابات خواهد بود.

حتي آقاي قاليباف نيز اين مساله را مي‌داند و حضور احتمالي‌اش در انتخابات به اين دليل است كه فضاي عملكردي خود در شهرداري را تحت‌الشعاع قرار دهد و مسائلي كه به دليل حادثه ساختمان پلاسكو عليه او پيش آمد، را در اذهان عمومي جامعه ترميم بخشد. آقاي قاليباف در مناظرات انتخاباتي سال 92 متحمل ضربه فني سنگيني از سوي آقاي روحاني شد. در اين دوره با اينكه مي‌داند رييس‌جمهور نمي‌شود، مي‌خواهد انتقام آن شكست را بگيرد. خوشبختانه آقاي روحاني امروز (جمعه) در انتخابات ثبت‌نام كرد. همه اركان تاثيرگذار حاكميت نيز مي‌دانند كه رييس‌جمهور مستقر بار دوم نيز انتخاب خواهد شد.

به خصوص اينكه دولت براي بخش‌هاي مهمي از جامعه دستاوردهاي مطلوب و مهمي نيز داشته است اما اصولگرايان تلاش مي‌كنند كه سبد راي آقاي روحاني را كاهش دهند. رقباي روحاني هدف ديگري نيز دارند. انتخابات فرصتي براي هر جريان سياسي‌اي است كه حرف بزند و خودي نشان دهد. با شكستي كه اصولگرايان در دو انتخابات مجلس شوراي اسلامي و رياست‌جمهوري خوردند، فرصتي پيدا كرده‌اند تا افكار مخاطبين را نسبت به جريان سياسي متبوع خود بازسازي كنند. بخشي از اين مخاطبين از جبهه اصولگرايان راديكال ريزش كرده‌اند. آنها تلاش مي‌كنند اين بخش را براي انتخابات مجلس يازدهم و 1400 رياست‌جمهوري بازسازي كنند.

*‌ شورايعالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان به عنوان يك سازمان تشكل يافته در سراسر كشور، در بسيج پايگاه راي آقاي روحاني چه كاري مي‌تواند انجام دهد؟

** اصلاح‌طلبان با مقوله وپروژه انتخابات بسيار آشنا هستند. آنها چندين بار انتخابات برگزار كرده‌اند و طبيعتا نقش خود را به‌طور طبيعي بلد هستند. بيش از نيمي از جمعيت امروز به تكنولوژي‌هاي جديد رسانه‌اي دسترسي دارند. شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي به خوبي در اختيار اصلاح‌طلبان است. بالاخره اصلاح‌طلبان و هواداران دولت و اصولگرايان هوادار دولت در انتخابات 96 با يك نامزد واحد با نمره قبولي به ميدان مي‌آيند و طبيعي است كه اين تجميع مي‌تواند فضاسازي خوبي براي راي آوري آقاي روحاني سبب شود. تلويزيون، رسانه اصلي افكار عمومي جامعه به خصوص در ايام انتخابات است و در روزهاي تبليغات مي‌تواند ابزار خوبي در اختيار آقاي روحاني قرار دهد. ضمن اينكه رسانه‌هاي مكتوب متعددي در حمايت از دولت آقاي روحاني وجود دارد. در عرصه شبكه‌هاي مجازي نيز هواداران آقاي روحاني دست بالا را دارند. البته اين امر منوط به اين است كه آقاي روحاني به عنوان نامزد انتخاباتي بتواند به خوبي در كارزار انتخاباتي حضور پيدا كند.

*‌ ارزيابي شما از آرايش انتخاباتي چيست؟ فكر مي‌كنيد انتخابات چند قطبي شود؟

** انتخابات رياست‌جمهوري پس از انقلاب غالبا دو قطبي بوده است. هر چقدر هم كه نامزد انتخاباتي به عرصه بيايد، دو گفتمان و دو پارادايم تاريخي جمهوري اسلامي با نام اصولگرايي و اصلاح‌طلبي با هم رقابت مي‌كنند. البته به دليل عملكرد آقاي احمدي‌نژاد بخش قابل توجهي از جامعه سنتي اصولگرا امروز در كنار آقاي روحاني قرار گرفته‌اند. جريان راديكال اصولگرا كه گفتمان انقلاب و مديريت جهاني را توليد كرده و احمدي‌نژاد را پديد آورد، رقيب آقاي روحاني محسوب مي‌شود و سبد راي محدودي نيز دارد. لذا بي‌ترديد انتخابات دو قطبي خواهد بود و حالت ديگري را نمي‌توان متصور بود. دليلش نيز ماهيت جامعه مدني كشور و واقعيت‌هاي تاريخي است.

توجه داشته باشيم كه سال 88 نقطه عطفي در تاريخ انديشه و مبارزه مدني مردم ايران و نخبگان كشور شد و اين دو قطبي از آن زمان ملموس‌تر شد. حتي اگر با توجه به حوادث 88 با ايده و تئوري آشتي ملي كه برخي بزرگان مطرح كردند پيش برويم، در فصل انتخابات جامعه ايران دو قطبي خواهد شد. اگر اين اتفاق صورت نگيرد انتخابات اصولا شور خاصي نخواهد داشت. لذا اگر انتخابات پرمشاركتي را طلب كنيم بايد خود را براي دو قطبي شدن فضاي انتخاباتي آماده كنيم.

*‌ از بين كساني كه نام‌شان به عنوان نامزد انتخاباتي اصولگرايان مطرح است، كدام‌يك رقيب جدي‌تري براي آقاي روحاني محسوب مي‌شود؟

** در اين دوره از انتخابات در بين كساني كه تا به حال ثبت نام كرده‌اند يا نام‌شان مطرح شده است، هيچ يك در قد و قواره‌اي نيستند كه بتوان آنها را رقيبي جدي براي آقاي روحاني قلمداد كرد. اگر كساني مثل آقايان ناطق‌نوري، ولايتي يا لاريجاني به عرصه مي‌آمدند، به خاطر اقبالي كه به حوزه اصولگرايان معتدل وجود دارد، مي‌شد آنها را به عنوان رقيبي جدي براي آقاي روحاني تلقي كرد. ليكن كساني كه امروز مطرح هستند، نمي‌توانند در مقابل آقاي روحاني پيروز شوند. آنها فقط مي‌آيند تا بخشي از حوزه‌هاي عملكردي آقاي روحاني را زير سوال ببرند. هيچ يك از نامزدهاي موجود در قدو قواره رقابت جدي با آقاي روحاني نيستند. امروز تا حدود زيادي شباهتي با انتخابات مرحله دوم آقاي خاتمي مي‌بينيم. با اينكه 9 نامزد در برابر آقاي خاتمي قرار داشت و حتي وزير كابينه آقاي خاتمي نيز در برابر او رقابت كرد، او راي بالاتري نسبت به مرحله اول راي آورد. اگر ستاد انتخاباتي و عوامل كارزار انتخاباتي آقاي روحاني كار خود را به خوبي انجام دهند و شخص او هم به خوبي بتواند ظاهر شود، احتمال افزايش سبد راي او را بعيد نمي‌دانم.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=72254

ش.د9600296

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات