تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۰۱۵۹۴
دکتر رزاقی در گفت‌و‌گو با «صبح نو»:

مسیر دولت یازدهم فروپاشی اقتصاد را به همراه دارد

اشاره: وضعیت اقتصادی کشور بخصوص در دوره دولت یازدهم وارد بحرانی شدید از نظر معیشت مردم و همچنین رکود بی سابقه شده است که در پی این موضوع بسیار مهم گفت و گویی داشتیم با آقای دکتر ابراهیم رزاقی، اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران و در مورد اثرات این مشکلات و تاثیرات آن بر جامعه و پیکره اقتصاد کشور از او سؤال کردیم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

(روزنامه صبح نو – 1396/02/25 – شماره 236 – صفحه 15)

* شما عملکرد اقتصادی دولت یازدهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

** دولت یازدهم خط اقتصادی‌ای را دنبال کرده که از زمان آقای رفسنجانی هم دنبال شده است. این نوع اقتصاد، سرمایه داری است و مخالف قانون اساسی ایران است. در پی آن اختلاف طبقاتی بسیار زیاد و بر تعداد فقرا و بیکاران افزوده شده است. چون دولت فکر می‌کرد همه چیز با آمدن سرمایه خارجی حل می‌شود در پی آن، صنعت هسته‌ای را نابود کرد که به خواسته‌هایی که خودشان فکر می‌کنند برسند.

از ابتدا سیاست تدبیر، تثبیت موضوع فقر شدید برای طبقات پایین که به دلایل مختلفی ازجمله مالیات نگرفتن از ثروتمندان، وام‌های گزاف بدون نظارت، واردات با دلار ارزان و یک سری فعالیت‌هایی مثل دلالی و سوداگری و خرید و فروش کاذب و ... بود که به‌تبع آن مدیران فاسد ایجاد می‌شود.

این شرایط به گونه‌ای مطرح شده که اقتصاد جامعه را در یک وضع واقعاً هشداردهنده قرارداده یعنی نگرانی از اینکه نکند طبقات محروم نظرشان را به شایستگی نظام تغییر دهند و این همان خطی است که آمریکایی‌ها دنبال می‌کنند، یعنی فقیر سازی آدم‌ها و ایجاد ابهام که مرتباً آقای روحانی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید که نمی‌گذارند ما این کار را انجام دهیم که یک نمونه آن اشاره به آزمایش موشکی سپاه بود.

در صورتی که توضیح نمی‌دهد به چه دلیل این تعهدات را کردید که خارج از اختیارات شما بود و الان هم باز می گویند چیزی نیست و نیمه دوم باز ما می‌آییم و همه چیز را درست می‌کنیم. آقای جهانگیری و روحانی پشت سر هم به مردم سیاه را سفید نشان دادند .

* دولت یازدهم چه کارهای اشتباهی انجام داده است؟

** اولین کار اینکه به قانون اساسی توجه می‌کردند. قانون اساسی ما می‌گوید اقتصاد وسیله است نه هدف. هرجایی که دولت کاری کرده که اقتصاد هدف شده، بیجا بوده است. دوم اصل 43 قانون اساسی می‌گوید دولت موظف است برای همه افراد جامعه مسکن، خوراک پوشاک، کار، بیمه درمان و بهداشت و آموزش فراهم کند و دولت یازدهم در این چهار سال دویست میلیارد دلار واردات کالا و خدمات داشته است.

از طرف دیگر این همه ورشکستگی صنایع در طول تاریخ ایران بی نظیر است. برای حل مسائل اول مدیران فاسد را باید مجازات کنند چون وقتی مدیر فاسد است، امیدی نیست بتواند کاری انجام بدهد. مثلاً وزیر آموزش و پرورش باید به صندوق ذخیره فرهنگیان دقت می‌کرده است.

وام‌های بانکی باید به تولید برسد، ولی چون تولید سودش کم است، همه رفتند در دلالی و واردات. این فضا را نگاه کنید تنها به نفع طبقه اشرافی است که در تمام این چهار سال به تعدادشان افزوده شده است.

* اگر این دولت با همین وضعیت ادامه پیدا کند، اقتصاد ایران چطور می‌شود؟

** اگر این مسیر ادامه پیدا کند باعث فروپاشی نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران می‌شود. ببینید آمریکایی‌ها چه جور از اینها دفاع می‌کنند؛ خب وقتی فضا اینطور شود و تعداد فقرا افزایش یابد، باید نگران بود. دائماً هر کاری هم می‌کنند می گویند رهبری گفته‌اند. حالا شما این دوقطبی را نگاه کنید، یک قطب ثروتمند بسیار زورمند و اکثریت افراد جامعه که امکانات را ندارند، فقیر هستند.

خب وقتی فقیر و دردمند زیاد می‌شود چطور این احتمال وجود ندارد که مردم در اعتقاداتشان نسبت به نظام تجدید نظر نکنند. مردم همان کسانی هستند که انقلاب کردند، آن کسانی هستند تا به امروز حالا انقلاب را حفظ کرده‌اند، هنوز هم انقلاب را حفظ می‌کنند. ما از لحاظ اقتصادی اگر خوب عمل می‌کردیم، یک نفر هم بیکار نداشتیم .

* نظر شما در مورد سخنان کاندیداها در مناظره سوم چیست؟

** آقای قالیباف خیلی انقلابی رفتار کرد. اسراری را فاش کردکه آقای جهانگیری و آقای روحانی با آن همه حرف‌هایی که می‌زنند، نتوانستند علیه قالیباف سندی رو کنند و دوما اگر خود آقای قالیباف سابقه‌اش درست نبود، جرات نمی‌کرد این کار را بکند و این هم خیلی مهم است. طبقه بسیار قدرتمند اشرافی روی مجلس و دستگاه قضایی نفوذ دارد و کسی هم که بخواهد انقلابی رفتار کند اگر یک تشکل قوی از او حمایت نکند، از هستی ساقطش می‌کند.

* آیا نظام بانکی به خوبی از تولید حمایت می‌کند؟

** نظام بانکی دچار همان بیماری شده که دولت، طبقات ثروتمند و سرمایه داران دچار شده‌اند. دنبال حداکثر سود هستند و آن حداکثر تنها در واردات است. بانک‌ها حالا حاضر نیستند به تولید کنندگان وام بدهند مگر بخواهند با فساد این کار را انجام دهند. وام را به کسانی که سود زیادی می‌دهند پرداخت می‌کنند. این تنها به خاطر مدیران فاسد است و تا چند مدیر را به سزای اعمال خود نرسانند تا درسی برای باقی آنها بشود، وضعیت اقتصادی کشور تغییری نخواهد کرد.

* ادامه این رویه در نظام بانکی با اقتصاد کشور چه خواهد کرد؟

** همین وضع تشدید خواهد شد، یعنی این امکانات به تولید و اشتغال نخواهد رفت. به کسانی می‌رسد که احتکار می‌کنند و کالا می‌خرند و پنهان می‌کنند. مجتمع‌های تجاری درست می‌کنند، خرید و فروش کاذب اتومبیل و... . به همه جا به جز تولید واقعی خواهد رسید چون سود آنها بیشتر است و دولت هم از آنها مالیات نمی‌گیرد. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، امکان ندارد که تولید رشد کند. طبق موازین اسلامی یک نفر بیکار نباید در کشور باشد؛ این موضوع همچنین در قانون اساسی و اندیشه‌های امام؟ره؟ نیز وجود دارد. امروز مدیران ما هیچ خجالت نمی‌کشند، خوی کاخ نشینی پیدا کرده‌اند. این عملکرد این دسته از مدیران فاسد خیانت به آن عزیزانی است که برای بقای این کشور و بقای امنیت این کشور جان خود را ازدست می‌دهند.

http://sobhe-no.ir/newspaper/236/15/8872

ش.د9600244

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات