صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۸۷۱۵۹

اخبار ویژه روزنامه‌های 20بهمن ماه

کیهان*
دروغ بزرگ از «نامزد نداریم» تا «فهرست کامل ارائه می‌دهیم»
 با نزدیک شدن به زمان نهایی شدن فهرست‌های انتخاباتی، دروغ بزرگ اصلاح‌طلبان درباره عدم امکان ارائه فهرست آشکارتر می‌شود.
در حالی که جلالی‌زاده عضو حزب منحله مشارکت به ایلنا گفته «اصولگرایان در مسابقه‌ای بدون حریف رقابت می‌کنند و ما ناامید از رقابتی بودن این انتخابات هستیم» حسین مرعشی (سخنگوی کارگزاران) به ایلنا گفت: جریان اصلاحات در تهران لیست کامل خواهد داد و ما از این بابت مشکلی نداریم.
این عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌افزاید: لیست ما هم برای انتخابات خبرگان و هم برای انتخابات مجلس در تهران کامل خواهد بود. در تعدادی از استان‌ها نیز امکان معرفی کاندیداهای دولت و اصلاح‌طلبان وجود دارد در برخی از حوزه‌های انتخابیه نیز بنا بر این است که از کاندیدای اصولگرای میانه‌رو حمایت کنیم تا از ورود افراطیون به مجلس جلوگیری کرده باشیم.
این اظهارات ناشی از کم‌حافظگی در حالی است که مرعشی اخیرا مدعی شده بود از 3 هزار نامزد اصلاح‌طلب فقط 30 نفر تأیید صلاحیت شده‌اند و ما امکان ارائه لیست نداریم. افراطیون مدعی اصلاحات به اعتبار رو شدن دست‌شان نزد مردم و کارنامه بدی که پس از 2 سال لاف زدن و وعده دادن برجای گذاشته‌اند، مظلوم‌نمایی و مسئله‌سازی برای به حاشیه راندن مطالبه و سؤال اصلی ذهن مردم را به عنوان تنها برنامه(!)‌ای که در اجرای آن تبحّر دارند در دستور کار قرار داده‌اند.

شیر بی‌یال و دم... /اما پرچرب «صدای ملت»!
ائتلاف «صدای ملت، منتقد دولت» تغییر ماهیت داد و قید «منتقد دولت» را حذف کرد.
در پوستر انتخاباتی منتشر  شده، عبارت منتقد دولت از صدای ملت حذف شده و این در حالی است که علی مطهری 4 سال پیش با ژست «صدای ملت، منتقد دولت» وارد گود انتخابات شد. حذف منتقد دولت دلالت بر وکیل‌الدولگی دارد وگرنه نماینده مجلس می‌تواند حامی دولت و در عین حال منتقد آن باشد اما مطهری و تیم همراهش حاضر نشده‌اند از لفظ منتقد- که متفاوت از مخالف دولت است- استفاده کنند. وی در حالی «منتقد دولت» در دولت احمدی‌نژاد شد که به هنگام انتخابات مجلس هشتم، با اصرار احمدی‌نژاد در فهرست اصولگرایان جای گرفت اما بعدها هم احمدی‌نژاد و هم مطهری ساز مخالف با اصولگرایان زدند.
در همین حال به گزارش باشگاه خبرنگاران، ائتلاف «صدای ملت» احتمالا فهرست مورد حمایت دولت و فراکسیون رهروان خواهد بود که به واسطه همفکری کاظم جلالی از طرف رهروان و نهاوندیان و نوبخت از طرف دولت تنظیم خواهد شد. گفته می‌شود در این لیست 5 تا 10 نامزد اصلاح‌طلب نیز حضور دارند.
همزمان منتجب‌نیا از اعضای شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفته «علی مطهری را در لیست اصلاح‌طلبان قرار می‌دهیم».
با وجود وابستگی مطهری به دولت و اصلاح‌طلبان، قدرتعلی حشمتیان به ایسنا می‌گوید: علی مطهری سر لیست جبهه «مستقلین» و اعتدالگرایان خواهد بود.

شفافیت مالی یعنی سکه هدیه دادن؟!
مشاور ارشد رئیس جمهور خواستار شفافیت مالی در انتخابات شد.
به گزارش ایسنا، اکبر ترکان با اشاره به اهمیت شفافیت انتخابات مختلف به لحاظ مالی توضیح داد: ضرورت شفافیت انتخابات به این خاطر است که اگر در دوران تبلیغات به کسی که در معرض انتخاب مردم است کمک‌های مالی شود، بعدها افرادی که کمک کرده‌اند انتظار جبران از سوی انتخاب شونده را دارند و او را وادار به کار خلاف می‌کنند که آغاز فساد همین‌جاست.
ترکان با تأکید بر اهمیت شفافیت مالی انتخابات چه در ریاست جمهوری و چه مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: کلیه کاندیداها باید اظهارنامه دهند که منابع و مصارف‌شان چه بوده است. یعنی اعلام کنند از چه کسانی کمک گرفته‌اند و کجا خرج کرده‌اند و این اقدام در اغلب کشورهای صنعتی به طور قانونی انجام می‌شود و همه به آن مکلف هستند اما متأسفانه در کشور ما تکلیف نیست.
یادآور می‌شود آبان گذشته، حضور ترکان در برنامه پایش و دادن سکه به عنوان هدیه به دست‌اندرکاران این برنامه با اعتراض رسانه‌ها مواجه شد.
در پس این اعتراض‌ها مدیر روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعلام کرد: در موضوع اهدای سکه به تهیه کننده برنامه تلویزیونی «پایش»، برخی رسانه‌ها مسئله را وارونه جلوه داده و اهداء این سکه‌ها را به شخص آقای ترکان نسبت دادند.
درنا کسرایی گفته بود: جایگاه و شخصیت آقای ترکان مشخص است و نسبت دادن اهدای سکه‌ها به شخص ایشان قویاً تکذیب می‌شود. وی اضافه کرد: هیچ هدیه‌ای برای هیچ فردی از جانب آقای ترکان یا روابط عمومی شورای عالی مناطق آزاد کشور قبل یا بعد از برنامه پایش ارسال نشده و برای هیچ برنامه دیگری نخواهد شد.
اما سید امیر سیاح تهیه کننده برنامه پایش ضمن ارائه گزارشی درباره ماوقع نوشت: «بعد از خروج مهمان ]ترکان[ از استودیو، جعبه زیر را به مهمان محترم دادم و گفتم روابط عمومی زیر مجموعه شما قبل از برنامه برای ما اینها رو فرستاده. جعبه را باز کرد، توش‌رو که دید، اول جاخورد. بعد خودش را جمع و جور کرد و پرسید یعنی این هدیه رو قبول نمی‌کنید؟!! این بار من جا خوردم و محکم پاسخ دادم: توهین خیلی بزرگی بود به ما. به زیر مجموعه‌تون بفرمایید با رسانه‌ها اینطور رفتار نکنند. گفت باشه. سکه‌ها رو گذاشت جیبش و رفت...»

هاشمی هم جزو دلواپسان شد!
یک سایت اصلاح‌طلب و زنجیره‌ای هاشمی را دلواپس خواند.
هاشمی چندماه پیش گفته بود دلواپسان با نتانیاهو همنوا شده‌اند اما به فاصله چند هفته سخنانی گفت که موجب ذوق‌زدگی سیاستمداران و نشریات صهیونیست شد، آنجا که مدعی شد به دنبال ساخت بمب اتمی بوده‌ایم. (!)
اکنون سایت عصر ایران در تحلیلی می‌نویسد: هاشمی امروز را می‌شود، دلواپس‌ترین هاشمی دوران دانست. مروری بر سخنان این روزهای او حکایت از این معنا دارد که هاشمی به شدت نگران فردای ایران است. وی در یکی از سخنرانی‌های خود، ضمن یادآوری برخی تندروی‌های دهه اول انقلاب و در مراحل بعد اظهار کرد: «عده‌ای از مردم از آن تندروی‌ها رنجیدند، بعدها نیز شکل تندروی‌ها عوض شد که باید همه برای جلوگیری از پیشروی آن تلاش کنیم.»
نویسنده می‌افزاید: او بیش از هر سیاستمداری در ایران تجربه تلخ تندروی‌ها را چشیده است. هاشمی بسیاری از دوستان نزدیک خود مانند مطهری، بهشتی، رجایی و باهنر را به دلیل تفکر دگم عده‌ای از فرقان و منافقین از دست داد. می‌توان گفت این افراد شهدای تندروی در کشور بودند. هاشمی  بر این باور است که دلواپسان فاصله فراوانی با خط امام دارند و مسیری را به غیر از مسیر امام خمینی و اصل انقلاب طی می‌کنند. او این جریان را همان جریانی می‌داند که به گفته او در سال‌های ابتدایی انقلاب با امام مخالف بوده‌اند و از بخش‌هایی از آنان به عنوان متحجرانی یاد می‌کند که دل امام نیز بنا بر گفته خودشان از آنها خون بود. بر این پایه است که هاشمی اعتقاد دارد دیگر نباید اجازه داد عنان کار به دست این افراد بیفتد. همه این مسائل باعث شده است تا هاشمی امروز، دلواپس‌ترین هاشمی تاریخ باشد، کسی که در دهه هشتاد زندگی تلاش می‌کند گفتمان اعتدال را در کشور نهادینه کند.
درباره این تحلیل شایان ذکر است که اولا عوامل ترور شهیدان بهشتی و رجایی و باهنر در ماجرای فتنه 88 دقیقا همان جبهه‌ای ایستادند که هاشمی ایستاد. ثانیا فائزه هاشمی به صراحت گفته است در زندان با دوستان خوبی از «سازمان مجاهدین خلق» ] عامل ترور 17 هزار شهروند و مسئول ایرانی [ آشنا شده و حاضر نیست به آنها سازمان منافقین بگوید. ثالثا تندروی صرفا به اعتبار مقابله با قانون و مکانیزم‌های قانونی موضوعیت پیدا می‌کند و به این معنا برخی مواضع هاشمی یا حمایت وی از فتنه‌گران مصداق تندروی است؛ همچنین حمایت بعدی تندروهایی که هاشمی را عالیجناب سرخپوش می‌خواندند از وی در مسیر فتنه و قانون‌شکنی‌ جای تأمل دارد. رابعا مبارزه با استکبار و تاکید بر پشتیبانی ولایت‌فقیه و صیانت از جمهوری اسلامی و دفاع از محرومان و پا برهنگان و مستضعفان و تمکین در برابر رأی مردم از مبانی خط امام است، حال آن که فتنه‌گران مورد حمایت هاشمی «نه» به جمهوری اسلامی گفتند، شعار «مرگ بر اصل ولایت فقیه» و «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» دادند، روی مرگ بر آمریکا خط کشیدند و رأی اکثریت مردم را زیر پا گذاشتند. خامسا برای جریان نفاق و ضدانقلاب، هاشمی بهانه‌ای برای عقده‌گشایی علیه اصل انقلاب و نظام است و گرنه به تصریح برخی از تئوریسین‌های این جریان، نگاه آنها به هاشمی ابزاری و  نردبانی است.

 برجام داخلی کجا بود؟ اصلاح‌طلبان اول تکلیف خود را معلوم کنند
 روزنامه وابسته به صادق خرازی از اصلاح‌طلبان خواست تکلیف استراتژی انتخاباتی خود را معلوم کنند تا گرفتار تناقض و هزینه‌های بی‌دلیل نشوند.
وقایع‌اتفاقیه می‌نویسد: موضع جناح اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس نهم مشارکت نداشتن بود. به عبارت دقیق‌تر تعیین شرایطی نظیر رفع حصر محصورین، آزادی زندانیان سیاسی و چند شرط دیگر برای شرکت در انتخابات که به طور طبیعی منجر به شرکت نکردن در انتخابات شد. این درحالی است که موضع جناح اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس دهم با همان نهادهای نظارتی و همان ساز و کار تصمیم‌گیری شرکت در انتخابات تحت هر شرایطی صورت می‌گیرد. البته تغییر موضع و حتی اتخاذ مواضع متناقض فی‌نفسه چیز بدی نیست بلکه می‌تواند نشانگر پویایی یک جریان سیاسی باشد، به شرط آنکه ذیل راهبرد مشخصی صورت گرفته باشد.
این روزنامه می‌افزاید: در شرایط کنونی ضرورت داشتن راهبرد روشن نسبت به حاکمیت توسط جناح اصلاح‌طلب بیشتر آشکار و احساس می‌شود. به‌طور کلی داشتن یک استراتژی روشن که دیگران نیز تکلیف خود را با آن بدانند و تن دادن به لوازم، مقتضیات و هزینه‌های آن به مراتب بهتر از به کارگیری تاکتیک‌های متنوع و احیاناً متضاد  در هر انتخابات است چراکه در این حالت تمام هزینه‌های یک رویکرد پرداخت می‌شود بدون آنکه از منافع آن بهره‌گیری شود.
نویسنده همچنین خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر برخی احزاب و فعالان سیاسی و حتی بعضی از دولتمردان از لزوم تحقق برجام داخلی سخن گفته‌اند. اگر چنین تعبیری را بپذیریم باید گفت: ایام انتخابات فصل رونمایی از محصول برجام داخلی است نه زمان کلید زدن چنین پروژه‌ای یا سخن گفتن از ضرورت آن، که ظاهراً چنین پروژه‌ای وجود نداشته است. این روزنامه همچنین با اذعان به مشارکت مردم حتی در صورت تحریم انتخابات می‌نویسد: تجربه انتخابات گذشته، شرایط فعلی کشور و محلی بودن رقابت در انتخابات مجلس، نشانگر این است که با وجود طرح پاره‌ای مباحث مبنی بر رخوت و سردی حاکم بر فضای انتخابات، انتخابات مجلس دهم دست کم مشارکت 60 درصدی از شهروندان را با خود به همراه خواهد داشت.

دولت پیشرفت اقتصادی را قربانی انتخابات کرده است
«قراردادهای جدید نفتی مانند قراردادهای زمان قاجار است. دولت دنبال پیشرفت اقتصادی است یا انتخابات؟!»
دکتر ابراهیم رزاقی اقتصاددان ضمن بیان مطلب فوق گفت: وقتی این قراردادها را نگاه می‌کنیم یاد دوران قاجار می‌افتیم در حالی که 60 سال پیش در دوران ملی شدن صنعت نفت چند سال خودمان این تاسیسات را اداره کردیم. مسئولین فعلی متخصصان ما را از سال 57 هم ناتوان می‌پندارند.
دکتر رزاقی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو با اشاره به دو نگاه درون‌نگر و برون‌نگر در حل مسائل اقتصادی گفت: ما دنبال حل مسائل اقتصادی هستیم یا انتخابات؟ اگر واقعا هواپیما نیاز داریم چرا با کارخانه سازنده شریک نمی‌شویم؟
این اقتصاددان برجسته ادامه داد: به موضوع قراردادها از نگاه منافع ملی نگاه نشده است و الا چرا از فرانسه که بزرگترین مخالف ایران بوده کالا می‌خریم؟ شرط انصاف این بود که آن که از همه بیشتر ما را تحت فشار قرار دادند کمتر اعتنا کنیم ولی مسئولین ما جوری برخورد می‌کنند که فرانسه اقتصاد ایران را نجات می‌دهد. چه کمکی به تولید داخلی می‌کند؟ چه لزومی دارد با همان شرکت‌هایی قرارداد ببندیم که به ایران خیانت کردند. از کجا معلوم در بزنگاهی این کار را تکرار نکنند؟
وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور ادامه داد: این قراردادها چه ارتباطی به بهبود وضعیت مردم و اشتغال دارد؟ این مسائل مربوط به ایران نیست در بهترین حالتش مربوط به طبقه خاصی از ایرانیان است که می‌خواهند راحت‌تر به فرانسه بروند. این که مسائل مردم ایران نیست!
رزاقی در خصوص قرارداد با شرکت «توتال» نیز گفت: وقتی این قراردادها را نگاه می‌کنیم یاد دوران قاجار می‌افتیم که می‌گفتند نفت بو می‌دهد. ما به این توجه نکردیم که در دوره ملی شدن صنعت نفت ما دو سه سال این تاسیسات را اداره کردیم. 60 سال پیش! اما تحریم کردند و نفروختیم. از سال 1350 قرارداد جدید بستند همه صنعت را ایرانی‌ها می‌چرخاندند. طبق قرارداد خارجی‌ها رفتند و جدول تولید را به ما دادند که ما تولید کنیم. قدرت فنی ایران خوب بود اما حالا بعد از گذشت زمان به متخصصین ایرانی جوری نگاه می‌کنند که نمی‌توانند!

ایران**
قطع سخنرانی روحانی از سوی صدا و سیما
شبکه سراسری خبر، سخنرانی رئیس جمهوری را که قسمتی از آن پخش شده بود قطع کرد. به گزارش «ایسکانیوز»، برخلاف موارد قبلی که سخنان روحانی بعد از اعلام برنامه از سر گرفته می‌شد، این بار ادامه سخنرانی پخش نشد. گفتنی است، روز یکشنبه هم بنا به اعلام قبلی قرار بود سخنان رئیس جمهوری کشورمان در دومین همایش ملی اعتدال با عنوان «زنان، اعتدال و توسعه» از شبکه خبر پخش شود، ولی صدا و سیما از پخش آن امتناع کرد.

بازدید هیأت حقوق بشری ژاپن از زندان اوین
هیأتی از مقامات ژاپنی از زندان اوین بازدید کردند. به گزارش «تسنیم»، یازدهمین دور از گفت‌وگوهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران و ژاپن با حضور «کوئیچی میزوشیما» سفیر امور سازمان ملل وزارت خارجه ژاپن و شریفی ‌صدر مدیرکل حقوق بشر و زنان وزارت امور خارجه در این وزارتخانه برگزار شد.
هیأت حقوق بشری ژاپنی در خلال برنامه‌های خود از جمله دیدار با جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه‌ قضائیه، از زندان اوین نیز بازدید کردند. هیأت یادشده در این بازدید که سهراب سلیمانی، مدیرکل زندان‌های استان تهران آنها را همکاری می‌کرد، از بندهای مختلف زندان اوین و تجهیزات و امکانات اوین برای زندانیان، بازدید به عمل آوردند. بعد از بازدید از زندان اوین، «کوئیچی میزوشیما»، رئیس هیأت ژاپنی گفت: «تصویر جهان از وضعیت حقوق بشر ایران غیرواقعی و نادرست است.»

همه چیز در دادگاه معلوم می‌شود
وکیل شرکت نفت «اچ‌کی» گفت: «هیچ اطلاعی از پرداخت یا عدم پرداخت بدهی بابک زنجانی به شرکت نفت ندارم و در جلسه دادگاه همه چیز مشخص می‌شود.»  غلامحسین صادقی قهاره از وکلای شرکت نفتی «اچ‌کی» در پاسخ به این سؤال «ایرنا» که آیا بانک مرکزی شماره حسابی برای واریز دو میلیارد و 60 میلیون یورو به آن حساب از سوی بابک زنجانی معرفی کرده است یا نه، تصریح کرد: «به طور دقیق نمی‌دانم، اما فکر می‌کنم بانک مرکزی شماره حسابی معرفی کرده است.»

انتقال نامزدهای اصلاح‌طلب به حوزه‌های بی‌نامزد
علی صوفی، رئیس ستاد اصلاح‌طلبان در استان تهران از استقبال داوطلبان تأیید صلاحیت شده از فراخوان این جریان خبر داد. وی روز گذشته به «ایلنا» گفت: «پیش از این ما طی فراخوانی از داوطلبان اصلاح‌طلب خواستیم که سوابق خود را طی آدرسی برای ما ارسال کنند که تاکنون بالغ بر ۱۰۰ نفر از طریق «ایمیل» خود را معرفی کرده‌اند، ضمن اینکه برخی داوطلبان تأیید صلاحیت شده نیز تقاضای خود را برای حضور در لیست اصلاح‌طلبان برای ما ارسال کرده‌اند و ما بنا داریم با این داوطلبان مصاحبه کنیم.»  صوفی با بیان اینکه «در برخی حوزه‌ها از جمله تهران لیست ۳۰ نفره آماده شده»، افزود: «ممکن است برخی داوطلبان برای رقابت به دیگر حوزه‌های انتخابیه منتقل شوند؛ برای همین مقرر شده است تا قبل از ۲۲ بهمن فهرست‌ها تهیه شود و تا ۲۲ بهمن ماه کار انتقال برخی از داوطلبان به حوزه انتخابیه صورت گیرد.»

توضیح «پرس تی‌وی» درباره انتشار یک فایل صوتی
به دنبال انتشار فایل صوتی و طرح اتهاماتی علیه دو نفر از کارکنان شبکه «پرس تی‌وی»، روابط عمومی این شبکه توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش «ایرنا»، در بخشی از این توضیح آمده است: «با وجود اینکه اصولاً فایل صوتی از لحاظ قانونی و قضایی وجاهت نداشته و شکایتی نیز تاکنون ارائه نشده است اما به دلیل اهمیت موضوع، مسئولان ذیربط در حال رسیدگی به آن و تشخیص صحت و سقم این ادعا بوده و تا مشخص شدن نتایج کامل تحقیقات، این دو نفر تعلیق شده‌اند.»

وطن امروز***
انفجار یک خودرو در ریاض
پایگاه خبری روزنامه سعودی «عکاظ» از وقوع انفجار در ریاض خبر داد. سخنگوی اطلاع‌رسانی پلیس منطقه الریاض اعلام کرد بامداد دوشنبه گشتی‌های امنیتی یک تماس از سوی یکی از شهروندان دریافت کردند و طی این تماس، اعلام شد خودروی این شهروند که مقابل منزلش در محله «العزیزیه» پارک بود، منفجر شده است. این انفجار هیچ قربانی نداشت و تنها این خودروی و خودروهای اطراف آن، آسیب دیده‌اند و نیروهای امنیتی در حال تحقیق در این‌باره هستند.

2 کشته در آتش‌سوزی سکوی نفتی مکزیک
بر اثر وقوع آتش‌سوزی در سکوی نفتی «آبکاتون» واقع در خلیج مکزیک که متعلق به شرکت نفتی پیمکس است، 2 نفر کشته و 9 نفر دیگر نیز زخمی شدند. شرکت نفتی پیمکس گزارش داد محل دقیق این آتش‌سوزی در بخش تجهیزات فنی سکوی نفتی بوده است و در حال حاضر کارشناسان این شرکت نفتی در حال بررسی آثار این آتش‌سوزی بر این سکوی نفتی هستند.

کناره‌گیری رئیس‌جمهور هائیتی
رئیس‌جمهوری هائیتی در حالی از قدرت کناره‌گیری کرد که این کشور فقیر کارائیب دستخوش موج جدیدی از خشونت‌ها شده و هنوز هیچ جانشینی برای رهبری این کشور وجود ندارد. انتخابات ریاست‌جمهوری هائیتی بارها به تعویق افتاده است و آخرین بار هم 26 اکتبر بود که رای‌گیری انجام شد و به دور دوم کشید اما نامزد اپوزیسیون میشل مارتلی، رئیس‌جمهوری وقت هائیتی را به جانبداری از نامزد مورد نظرش متهم و از رقابت‌ها کنار کشید. همین امر موجب شد تا دولت از ترس ادامه اعتراضات انتخابات را به زمان دیگری موکول کند.

4 کشته در تیراندازی‌های آمریکا
پلیس ایالت فلوریدای آمریکا گفت نیمه‌شب یکشنبه در حمله 3 فرد مسلح به یک باشگاه شبانه در شهر اورلاندو که نزدیک به 300 نفر در آن حضور داشتند، 2 نفر کشته و دست‌کم 10 نفر زخمی شدند. به گفته سخنگوی پلیس فلوریدا، همه تیرها در داخل باشگاه به سوی مردم شلیک شد. در حادثه‌‎ای دیگر که روز یکشنبه در شهر «پس کریستین» در جنوب ایالت می‌سی‌سی‌پی اتفاق افتاد 2 مرد کشته و4 نفر هم زخمی شدند. مرکز امنیت عمومی ویرجینیا اعلام کرده است از سال 1963 شمار آمریکایی‌هایی که در حادثه تیراندازی کشته شده‌اند افزایش یافته است.

جمهوری اسلامی****
پایان سنتی‌های اصولگرا؛ سهم معنادار تندروها در فهرست تهران
فهرست نهایی ائتلاف اصولگرایان با سرلیستی دبیرکل جبهه پایداری منتشر شد
فهرست نهایی ائتلاف اصولگرایان برای حوزه انتخابیه تهران اعلام شد؛ فهرستی که بر همه گمانه‌زنی‌ها مبنی بر سهم بالای نامزدهایی با مواضع تند، صحه گذاشت.به گزارش آنا، نگاهی به این فهرست نشان می‌دهد که هر یک از اضلاع ائتلاف اصولگرایان چه سهمی را برای رقابت برسر کرسی‌های تهران در بهارستان به خود اختصاص داده‌اند. هرچند تلاش شده است فهرست به صورت الفبایی تنظیم شود و در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد، توجه نیم‌بند به حروف الفبا در این فهرست، نشان می‌دهد که سر فهرست اصولگرایان در تهران چه کسی است؛ مرتضی آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی و معلم اخلاق کابینه محمود احمدی‌نژاد. او هم‌اکنون نیز نماینده مجلس شورای اسلامی است.ائتلاف اصولگرایان با حضور نمایندگانی از جامعه روحانیت مبارز، جبهه پایداری، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت رهپویان، جبهه پیروان خط امام و رهبری، تشکل‌های همسو با محمدباقر قالیباف شهردار تهران و همچنین همسویان با محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شده است.در این میان، جبهه پایداری و متمایلان به آن، با داشتن 11 نفر در فهرست ائتلاف برای تهران، بالاترین سهم یعنی 36 درصد را به خود اختصاص داده‌اند.(مرتضی آقاتهرانی، فاطمه آلیا، محمد سلیمانی، سیدمسعود میرکاظمی، سیدمحمود نبویان، بیژن نوباوه وطن، زهره طبیب‌زاده نوری، مهرداد بذرپاش، اسماعیل کوثری، حجت‌الله عبدالملکی و سیدعلی قریشی)در رتبه بعدی، تحول‌خواهان شامل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و جمعیت ایثارگران انقلاب هستند که سهم 26 درصدی از فهرست تهران دارند.(علیرضا زاکانی، زهره الهیان، الیاس نادران، لطف‌الله فرزنده، مجتبی رحماندوست، غلامعلی حدادعادل، محمدجواد عامری شهرابی و احمد توکلی در این طیف جای می‌گیرند) یاران احمدی‌نژاد که امروز به جبهه یکتا موسوم هستند نیز با داشتن پرویز داوودی و محمد ناظمی‌اردکانی در فهرست، سهم 6 درصدی دارند که البته این سهم اگر محمدسلیمانی و سید مسعود میرکاظمی نیز به آن اضافه شود، بالاتر خواهد بود.در مجموع آنچه از فهرست اعلامی برمی‌آید، تندورها سهم 68 درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. اما فهرست تهران نشان می‌دهد طیف سنتی اصولگرایان در ائتلاف مزبور، منفعل مانده‌اند؛ نگرانی‌ای که در گذشته بارها از سوی چهره‌های این طیف مطرح شده بود و بسیاری نسبت به سهم‌خواهی تندروها هشدار داده‌ بودند.سهم 6 درصدی جامعه روحانیت مبارز تهران با دو نام در این فهرست‌ـ سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد و غلامرضا مصباحی‌مقدم‌ـ، سهم 13 درصدی حزب موتلفه اسلامی با 4 نام‌ـ یحیی آل‌اسحاق، لاله افتخاری، محمدنبی حبیبی و فاطمه رهبر‌ـ و سهم سه درصدی جبهه پیروان خط امام و رهبری با یک نفر به نام مرضیه وحید دستجردی، بیانگر این انزوا و انفعال است. سهم 22 درصدی سنتی‌ها تفاوتی معنادار را نشان می‌دهد که می‌تواند پایانی بر میدان‌داری سنتی‌ها از موتلفه، روحانیت و جبهه پیروان تلقی شود که خود آغازی بر یک انشقاق جدی و ارائه فهرست‌های موازی دیگر به نام اصولگرایان خواهد بود.

محمدرضا عارف: برای ارائه فهرست نهایی منتظر آخرین وضعیت تایید صلاحیت‌ها هستیم
محمدرضا عارف اظهار کرد: شورای سیاست‌گذاری اصلاحات برای ارائه فهرست نهایی خود در انتخابات منتظر آخرین وضعیت تایید صلاحیت‌هاست و ممکن است این فهرست با چند روز تاخیر نسبت به اصولگرایان ارائه شود.به گزارش ایسنا، رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، تاکید کرد: توصیه ما به همه دست‌اندرکاران انتخابات و شرکت کنندگان این است که مبنا و معیار خود را قانون قرار دهند و به قانون عمل کنند و باید همه به مر قانون عمل کنیم و اگر این را ملاک عمل قرار دهیم بسیاری از مشکلات و اختلاف نظرها وجود نخواهد داشت.وی در خصوص چگونگی انتشار فهرست اصلاح‌طلبان، گفت: اصلاح‌طلبان فهرستی خواهند داد تا مردم با خیال راحت بتوانند به همه آن فهرست رای دهند و تا چند روز آینده با توجه به اینکه اعلام شده ممکن است تعداد تایید صلاحیت‌شدگان افزایش پیدا کند فهرست خود را ارائه خواهیم کرد و چگونگی انتشار فهرست و اجماع احتمالی با سایر جریان‌ها بماند برای زمانی که فهرست اعلام عمومی شد.وی افزود: برای حضور در فهرست اصلاح‌طلبان افراد باید ویژگی‌های لازم را احراز کنند و هر کس بخواهد در فهرست ائتلاف باشد باید فرم مربوطه را پر کرده و در اختیار کارگروه قرار دهد و بر اساس شاخص‌ها و معیارها این افراد بررسی می‌شوند و اولویتی نیز برای انتشار فهرست نهایی برای بانوان و جوانان در نظر گرفته شده است.

صلاحیت مرتضی اشراقی از سوی شورای نگهبان تایید شد
صلاحیت نوه گرامی امام خمینی (ره) برای حضور در انتخابات مجلس دهم توسط شورای نگهیان تایید شد.به گزارش ایرنا، شورای نگهبان در مرحله تجدیدنظر و رسیدگی به شکایات کاندیداهای ردصلاحیت و عدم احراز صلاحیت شده، صلاحیت حجت‌الاسلام «مرتضی اشراقی» را تایید کرد. انتخابات مجلس دهم هفتم اسفند ماه برگزار می‌شود.

قائم‌مقام حزب اعتمادملی:باید مردم را به حضور حداکثری پای صندوق‌های رای تشویق و ترغیب کنیم
قائم‌مقام حزب اعتمادملی گفت: اصلاح‌طلبان باید برای حضور فعال و گسترده مردم جهت حضور در انتخابات و تشویق و ترغیب مردم به حضور حداکثری پای صندوق‌های رای اقدام کنند.به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا اظهار داشت: هر مشکلی که در دهه‌های اخیر برای ملت و کشور پدید آمده در اثر فقدان روحیه تحزب‌گرایی و ضعف احزاب و یا نبود تشکل‌های سیاسی فراگیر و قدرتمند بوده است.وی ادامه داد: با اینکه اکثریت قریب به اتفاق چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان به نوعی رد صلاحیت شده‌اند و بسیاری از حوزه‌ها فاقد چهره شاخص برای راِی‌آوری است و تایید شدگان در بررسی نهایی شورای نگهبان غالبا افراد ضعیف و غیرشاخص هستند در عین حال اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز حضور فعال و گسترده در انتخابات و تشویق و ترغیب مردم به حضور حداکثری پای صندوق رای نداریم و باید با رای دادن هرچه بالاتر به چهره‌های شاخص و کاندیداهای خود نشان دهیم که علیرغم بی‌مهری‌ها ملت ما با تمام قدرت و نشاط در صحنه حاضر است. وی ادامه داد اینجانب از طرف خود و بسیاری از ردصلاحیت‌شدگان از روسای قوا به خصوص قوه قضائیه می‌خواهیم که چندین شعبه دادگاه را جهت دریافت شکایات و رسیدگی قضایی و احقاق حق داوطلبان تشکیل دهد تا برای همیشه روند هتک حرمت افراد زبده و نخبگان کشور خاتمه پیدا کند. همچنین شعبه‌ای نیز در دادسرای ویژه روحانیت جهت دریافت و رسیدگی شکایات روحانیونی که برای ورود به انتخابات خبرگان ثبت‌نام کرده و به صورت کلی و نامعین متهم به شرابخواری و قماربازی شده‌اند اختصاص یابد.

حدادعادل: امیدوارم اصولگرایان سراسر کشور پیام وحدت اصولگرایان تهران را دریافت کنند
«غلامعلی حدادعادل» سخنگوی شورای مرکزی ائتلاف اصولگرایان پس از انتشار فهرست نهایی نامزدهای اصولگرای تهران برای مجلس دهم در پیامی در صفحه شخصی توییتر خود نوشت: امیدوارم اصولگرایان سراسر کشور پیام وحدت اصولگرایان تهران را دریافت کنند.به گزارش ایرنا، حدادعادل در صفحه مجازی خود در توییتر افزود: پس از هجده جلسه کارگروه تنظیم فهرست تهران و با سه تغییر در آخرین جلسه، فهرست سی نفره با اجماع به تایید شورای مرکزی بیست و دو نفره ائتلاف رسید. وی تصریح کرد: امیدواریم مجلسی شکل بگیرد که در شرایط پسابرجام با نقد دلسوزانه دولت، رفاه و اشتغال را برای جوانان رقم بزند.

دبیر کل مجمع نیروهای خط امام: علیرغم شرایط نامطلوب، اصلاح‌طلبان فعالانه در انتخابات فعال هستند
دبیر کل مجمع نیروهای خط امام گفت: هرچند شرایط انتخاب مطابق موازین عدالت نبوده و نیست، اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت می‌کنند. به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای اظهار داشت: در آستانه یکی ار انتخاب‌های مهم تاریخ هستیم که علاوه بر خصوصیت مشترک انتخاب‌های مکرر پس از انقلاب، این بار شرایط ویژه‌ای وجود دارد و خواهد داشت. دبیر کل مجمع نیروهای خط امام گفت: اکثریت قاطع این ملت که باید همواره رونق‌بخش مناطق انتخاباتی در کشور باشند، از معرفی کاندیداهای درجه یک و مورد نظر خود محرومند، ولی در عین حال به دلیل وابستگی جدی به انقلاب و شرایط انقلاب در سطح جهانی همه دوستان و برادران و خواهران وابسته به اصلاحات گفته‌اند به هر حال در انتخابات شرکت خواهند کرد؛ هرچند شرایط انتخاب مطابق موازین عدالت نبوده و نیست.

عضو جامعه روحانیت مبارز:قرارگرفتن اعضای جبهه پایداری و یکتا در فهرست ممکن است اتفاقی باشد!
عضو جامعه روحانیت مبارز درخصوص قرار گرفتن نام 14 نفر از اعضای جبهه پایداری و جبهه یکتا در فهرست ائتلاف اصولگرایان گفت: ممکن است این کار اتفاقی صورت گرفته باشد. به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا قرار گرفتن نام افراد در فهرست ائتلاف اصولگرایان با نظر آقای حداد عادل است، اظهار داشت: نه؛ کمیته‌ای هفت نفره وجود داشت.وی در پاسخ به سوالی درخصوص فهرست اصولگرایان برای خبرگان رهبری گفت: خبرگان مربوط به ائتلاف نمی‌شود و مربوط به جامعه روحانیت مبارز است.عضو جامعه روحانیت مبارز همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص وجود چهره‌های جدید و جوان در فهرست ارائه شده فعلی ائتلاف اصولگرایان اظهار داشت: آدم‌های باسواد، باکمال و شناخته شده در بین اصولگرایان در فهرست گنجانده شدند و افراد شاخصی هستند.وی اضافه کرد: همه باید به صحنه آمده و آرام آرام جوانان بیایند؛ همیشه که نباید افراد مسن باشند.ابراهیمی درخصوص سهم بندی فهرست هم گفت: بنا نبود سهم بندی شود و ما به این معتقد نیستیم.

جوان*****
مجازات استفاده از «برقع» در مدارس انگليس
در انگليس با مدارسي كه به دانش‌آموزان دختر اجازه استفاده از برقع را بدهد برخورد مي‌شود. سر مايكل ويلشاو بازرس كل مدارس انگليس با ارسال نامه‌اي به تمامي بازرس‌هاي تحت فرمانش از آنها خواسته است اگر در بازرسي‌هاي خود از مدارس اين كشور با موردي برخورد كردند كه در آنها مسئولان مدرسه اجازه استفاده از برقع را به دانش‌آموزان خود بدهند اين مدارس رتبه‌شان تنزل پيدا خواهد كرد.

سياست‌هاي اردوغان در مسير «خطرناكي» حركت مي‌كند
 نوام چامسكي، جامعه‌شناس برجسته و تحليلگر سرشناس امريكايي از رجب طيب اردوغان به دليل اتخاذ سياست‌هاي «خطرناك» در قبال مردم تركيه و كردهاي اين كشور انتقاد كرد. چامسكي گفت: «سياست‌هاي اردوغان در مسير «خطرناكي» حركت مي‌كند؛ مسير سركوب شديد و افزايش خودكامگي. سال‌هاي اول، اين طور به نظر مي‌رسيد كه اردوغان تركيه را به سمت دموكراسي بيشتر حركت مي‌دهد اما مسير او سال‌ها بعد تغيير كرد.»

ترامپ: مسلمانان مرا دوست دارند!
 نامزد جمهوريخواه انتخابات رياست جمهوري امريكا با بيان اظهاراتي مبني بر اينكه «دست‌كم 20 دوست مسلمان دارد» درصدد دفاع از خود در برابر اتهاماتي چون گسترش اسلام هراسي برآمد.

آماده‌باش يگان‌هاي هوابرد واحد جنوب ارتش روسيه
سرگئي شايگو، وزير دفاع روسيه گفت، نظاميان ناوگان روسيه در درياي سياه و درياي خزر براي شركت در رزمايش واحد جنوب ارتش اين كشور به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. رسانه‌هاي روسي گزارش داده‌اند اين اقدام با هدف انجام رزمايش ارتش روسيه در مناطق جنوبي اين كشور انجام شده است.

حمايت از اپوزيسيون ونزوئلا براي سرنگوني دولت «مادورو»
خوزه ماريا آزنار، نخست وزير پيشين اسپانيا در ادامه اظهارات مداخله‌جويانه خود در امور داخلي ونزوئلا خواستار كمك‌رساني جامعه بين‌الملل جهت سرنگوني دولت «نيكلاس مادورو» رئيس‌جمهور اين كشور شد. وي در اين رابطه گفت: در حال حاضر در ونزوئلا بين رياست جمهوري و مجلس ملي اين كشور ناسازگاري مطلقي حكمفرماست.

داوود اوغلو طرح بازسازي مناطق كردنشين تركيه را اعلام كرد
 احمد داوود اوغلو، نخست وزير تركيه طرح بازسازي مناطق كردنشين تركيه را منوط به پايان عمليات نيروهاي امنيتي تركيه ضد پ‌ك‌ك دانست. داوود اوغلو گفت تا زماني كه شورشيان كرد، سلاح‌هايشان را زمين نگذارند با آنها وارد مذاكرات صلح نمي‌شود. نخست وزير تركيه تصريح كرد: مخاطبان ما مردم خواهند بود. من به استاندارها و فرماندارها دستور داده‌ام تا شوراهايي متشكل از سازمان‌هاي غيردولتي و صاحبنظران در هر استان و ناحيه ايجاد كنند.

بن‌بست در مذاكرات تشكيل دولت اسپانيا
 پابلو ايگلسياس رئيس حزب چپ‌گراي افراطي پودموس اسپانيا روز دوشنبه آغاز گفت‌وگوها با سوسياليست‌ها را براي تشكيل دولت در اسپانيا در صورتي كه اين گفت‌وگوها شامل راست ميانه شود رد كرد و از سوسياليست‌ها خواست تا بين چپ‌ها و راست‌ها يكي را انتخاب كنند. پابلو ايگلسياس با اشاره به حزب راست ميانه سيودادنوس گفت: ما براي تشكيل يك دولت با راست‌ها كار نخواهيم كرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات