تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۰۱۷۹۸
واشنگتن‌پست افشا كرد

كانال مخفي تيم ترامپ براي جدايي روسيه از ايران

پایگاه بصیرت / ميثم سليماني

(روزنامه اعتماد ـ 1396/01/16 ـ شماره 3775 ـ صفحه 10)

هرروز ابعاد جديدي از ارتباط دولت جديد امريكا پيش از رسيدن به كاخ سفيد كشف مي‌شود. پس از تماس‌هاي تلفني مخفي و ديدارهاي متعدد تيم انتقالي دونالد ترامپ با سفير روسيه در ايالات متحده، حالا يك‌بار ديگر موضوع جديدي از مذاكرات پنهاني نزديكان دونالد ترامپ با مقامات روسيه و نزديكان ولاديمير پوتين منتشر شده است. روزنامه واشنگتن پست روز گذشته از ديدارهايي پرده برداشته كه نشان مي‌دهد دو فرد نزديك به دونالد ترامپ و ولاديمير پوتين با يكديگر به صورت پنهاني ديدار و گفت‌وگو كردند. اين ارتباط از طريق مقامات امارات متحده عربي برقرار شده و محل مذاكرات مجمع الجزاير سيشل در اقيانوس هند بوده است. اين جلسه در روز يازدهم ژانويه تنها 9 روز قبل از مراسم تحليف دونالد ترامپ برگزار شده است. اگرچه به صورت كامل برنامه اين ديدار مشخص نشده است اما به نظر مي‌رسد كه امارات متحده به عنوان يك واسط در اين نشست عمل كرده است.

نماينده دونالد ترامپ در اين جلسه اريك پرينس، بنيانگذار شركت خصوصي بلك واتر بوده است و در اين جلسه با يكي از افراد نزديك ولاديمير پوتين ديدار و گفت‌وگو كرده است. امارات متحده عربي و اريك پرينس در اين جلسه بنا بوده طرف روسيه را متقاعد كنند كه روابط خود با ايران را محدود كند و در خصوص سياست‌هاي اين كشور در سوريه نيز تجديدنظر كند و به احتمال زياد بنا بوده در اين خصوص امريكا امتيازات عمده‌اي را به مسكو از جمله برداشتن تحريم‌ها دهد. واسط اين ديدار از امارات متحده عربي شاهزاده محمد بن زايد آل نهيان، وليعهد ابوظبي بوده است. اگرچه شاهزاده هيچ ارتباط رسمي با كمپين دونالد ترامپ يا تيم انتقالي وي نداشته است اما او عملا در اين ديدار نقش يك نماينده غيررسمي براي دونالد ترامپ را ايفا كرده است. گفتني است محمد بن زايد آل نهيان از جمله افراد مورد اعتماد روسيه نيز به شمار مي‌آيد كه توانسته چنين قراري را تنظيم كند اما به گفته مقامات آگاه نتوانستند فردي كه از سمت روسيه به اين ديدار آمده را شناسايي كنند.

گفتني است اريك پرينس از جمله طرفداران كمپين ترامپ به شمار مي‌آيد. او پس از كنوانسيون ملي جمهوريخواهان 250هزار دلار به كمپين ترامپ كمك مالي كرد. او همچنين روابط خوبي را با دايره نزديكان دونالد ترامپ برقرار كرده بود كه از جمله آن مي‌توان به استفان بنون، استراتژيست ارشد كاخ سفيد اشاره كرد. خواهر پرينس نيز روابط بسيار نزديكي را با بتسي دووس، وزير آموزش و پرورش فعلي دونالد ترامپ برقرار كرده است. با اين حال پرينس در دفتر تيم انتقالي ترامپ در نيويورك طي ماه دسامبر ديده شده است.

برخي مقامات ايالات متحده عنوان كرده‌اند كه جلسه سيشل از جمله موارد بررسي اف بي‌آي در خصوص ارتباط تيم انتقالي دونالد ترامپ با دولت روسيه و شخص ولاديمير پوتين بوده است ولي اف بي‌آي اين موضوع را رد كرده است. با اين حال مقامات كاخ سفيد نيز چندان تمايلي براي ارايه جزييات در اين خصوص ندارند. با اين وجود شان اسپايسر، سخنگوي كاخ سفيد هرگونه اطلاع از اين جلسه را رد كرد و افزود: اريك پرينس هيچ نقشي در دوره انتقالي نداشته است.

سخنگوي پرينس نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد كه اريك هيچ نقشي در تيم انتقالي نداشته و اين كاملا ساختگي است و اين جلسه هيچ ربطي به رييس‌جمهور ترامپ نداشته است. اين بيانيه مي‌افزايد چرا صدايي از اين منابع اطلاعاتي وقتي كه شهروندان امريكايي مورد هدف تروريست‌ها قرار مي‌گيرند بلند نمي‌شود.

با اين حال واشنگتن پست در گزارش خود مي‌افزايد: بنيانگذار بلك واتر موسس شركتي است كه نمادي از نقض حقوق بشر در يك‌سري از حوادث عراق به شمار مي‌آيد.

از جمله يكي از اين موارد در سال 2007 است كه نگهبانان اين شركت متهم شدند كه در يك منطقه شلوغ عراق جمع زيادي از غير نظاميان عراقي را شكست دادند.

هرچند پرينس به نوعي عنوان مي‌كند كه اين شركت را فروخته است اما او با ايجاد يك امپراتوري شبه‌نظامي خصوصي توانست با عقد قراردادهاي مختلف در خاورميانه و آسيا به كار خود ادامه دهد. شركت او اكنون تحت عنوان «آكادمي» در حال فعاليت است. با اين حال حضور پرينس در هر موقعيتي بسيار بحث‌برانگيز بوده است. او هرچند كه به طور رسمي در تيم انتقالي حضور نداشت اما ارتباط او با مشاوران ترامپ غير قابل انكار است. او همچنين تجربه بسيار خوبي در راستاي كار مخفي و ارتباطات مخفي دارد. او زماني كه در سال 2010 براي كسب و كار خود با مشكلات قانوني مواجه شد به سرعت شيوه كاري خود را تغيير داد تا بتواند تجارت خود را ادامه دهد.

گفته مي‌شود جلسه سيشل پس از آن برگزار شد كه نمايندگان عاليرتبه دونالد ترامپ به صورت جداگانه با نمايندگان مسكو و امارات متحده عربي ديدارو گفت‌وگو كردند. كاخ سفيد اعتراف كرده است كه مايكل فلين، مشاور امنيت ملي سابق امريكا و جرد كوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ با سفير روسيه در ايالات متحده سرگئي كيسلياك در اواخر ماه نوامبر يا اوايل دسامبر در نيويورك با يكديگر ملاقات كردند.

فلين و كوشنر نيز به يك جلسه جداگانه با وليعهد ابوظبي كه در يك سفر اعلام نشده به نيويورك در دسامبر آمده بود توسط استفان بنون در ماه دسامبر فراخوانده شدند كه جزييات اين ديدار روشن و مشخص نيست. با اين حال اينكه دولت اوباما از سفر شاهزاده ابوظبي به نيويورك مطلع نبوده نقض غير معمول پروتكل‌هاي ديپلماتيك بوده است، اما به صورت آشكار نام شاهزاده زايد در ليست پرواز وجود داشته است.

مقامات مي‌گويند كه زايد و برادرش كه سمت مشاور امنيت ملي امارات متحده عربي را برعهده دارد هماهنگي ديدار در سيشل را انجام دادند تا بتوانند يك كانال تماس غير رسمي را ميان ترامپ و پوتين ايجاد كنند. مقامات معتقدند كه شاهزاده زايد معتقد بوده همكاري‌هاي نزديك دو رهبر بسيار مي‌تواند موثر و مفيد باشد كه اين موضوع تبديل به يكي از اهداف و سياست‌هاي بلندمدت وليعهد ابوظبي شده است. به گفته واشنگتن پست از آنجايي كه امارات متحده عربي، ايران را دشمن اصلي خود مي‌داند راه‌هايي را براي ايجاد كردن فاصله ميان مسكو و تهران با تيم ترامپ به اشتراك گذاشته است.

گفتني است شاهزاده زايد دوبار با پوتين در سال 2016 ملاقات كرده است و به گفته مقامات غربي از رييس‌جمهور روسيه خواسته تا همكاري‌هاي نزديك‌تري را با امارات متحده و عربستان سعودي در راستاي تلاش براي منزوي كردن ايران داشته باشد.

لازم به ذكر است براي برگزاري نشست سيشل، امارات هفته‌ها تلاش كرد. امارات عربي معتقد بود با توجه به اينكه تيم جديد در امريكا وارد شده مي‌تواند به عنوان يك نماينده غير رسمي براي ترامپ عمل كند. از طرفي زايد به دليل تعاملات نزديك با پوتين انتظار داشت كه بتواند با هر دو مرد كار كند و آنها را به يكديگر نزديك كند.

روابط ترامپ و روسيه زير ذره بين

هنگامي كه جلسه سيشل برگزار شد، تماس‌هاي رسمي ميان اعضاي تيم انتقالي ترامپ و دولت روسيه زير ذره بين ويژه‌اي قرار گرفت و ارتباط ميان تيم انتقالي و روسيه تحت نظارت تحقيق فدرال و مطبوعات قرار گرفت. كمتر از يك هفته قبل از جلسه سيشل سازمان‌هاي اطلاعاتي ايالات متحده در گزارشي روسيه را متهم كردند كه در انتخابات سال 2016 به نفع دونالد ترامپ مداخله كرده است. اف‌بي‌آي تمركز خاصي را روي ارتباط ميان فلين و كيسيلياك قرار داد. ديويد ايگناتيوس در واشنگتن‌پست براي نخستين بار در 12ژانويه از اين ارتباط پرده‌برداري كرد و اين اتفاق همزمان با جلسه سيشل بود. فلين تنها سه هفته در كاخ سفيد دوام آورد و به بهانه گمراه كردن معاون اول رييس‌جمهور از سمت خود استعفا داد. لازم به ذكر است كه دونالد ترامپ همواره اخبار مربوط به دخالت روسيه در انتخابات را يك نوع اخبار جعلي مي‌داند و آن را همواره رد كرده است.

گفتني است كه يوسف العتيبه، سفير امارات متحده عربي در واشنگتن هنوز در خصوص اين نشست اظهارنظري نكرده است. مقامات دولتي در سيشل مي‌گويند كه در حدود يازدهم ژانويه در خصوص نشستي ميان نمايندگان پوتين و ترامپ در اين كشور آگاه نبودند اما آنها گفتند كه استراحتگاه لوكس و ايده آل متعددي براي تجمعات مخفي در اين منطقه وجود دارد كه براي مقامات ايالات متحده، كشورهاي اروپايي و عربي ايجاد شده است. وزير امور خارجه سيشل نيز به واشنگتن پست گفت: من اگر برگزاري اين جلسه تاييد شود تعجب نمي‌كنم. زيرا سيشل مكاني است كه در آن شما مي‌توانيد به دور از چشم رسانه‌ها حضور پيدا كنيد. اين موضوع مي‌تواند براي تجار و توريست‌ها باشد.

با اين حال گمانه‌زني‌ها حاكي از آن است كه با توجه به سيگنال‌هايي كه از طريق جلسه كوشنر و فلين با مقامات روسيه در ايالات متحده در برج ترامپ منتشر شده، سطح اختيارات افرادي كه در اين جلسه حضور داشتند بسيار بالا بوده است. استيون سايمون، مدير ارشد شوراي امنيت ملي كاخ سفيد در حوزه خاورميانه و شمال آفريقا در دوره اوباما مي‌گويد: ايده استفاده از افراد نزديك به كسب و كار يا افرادي كه تصور مي‌شود نزديك به رهبران سياسي هستند، يك ابزار ديپلماسي قديمي به شمار مي‌آيد. اين كانال‌هاي غيررسمي مطلوب و كاملا قابل انكار هستند و مي‌توان اين ايده را همواره تست كرد.

دخالت از راه دور

مقامات فعلي و سابق ايالات متحده معتقدند كه هرچند پرينس از ايفاي نقش مستقيم در تيم انتقالي ترامپ خودداري كرده است اما به نظر مي‌رسد كه در بحث‌هاي مشاوره‌اي در طيف وسيعي از مسائل كه از جمله آن براي بازسازي جامعه اطلاعاتي ايالات متحده است، نقش آفريني خواهد كرد. از طرفي به نظر مي‌رسد كه روابط ويژه و نزديكي ميان بنون و پرينس در جريان است زيرا او به عنوان مهمان بارها در طول ساليان گذشته در وبسايت بريتبارت كه متعلق به بنون است حضور پيدا كرده و مقالات متعددي نيز در حمايت از كمپين ترامپ نگارش كرده است.

در مصاحبه‌اي كه ماه جولاي بنون با پرينس انجام داد گفت: كساني كه به دنبال رهبري قوي ايالات متحده هستند تا ماه ژانويه صبر كنيم و اميدواريم كه آقاي ترامپ انتخاب شوند. او همچنين خطاب به باراك اوباما گفت به دليل سياست‌هاي خود تروريست‌ها و فاشيست‌ها در حال برنده شدن هستند.

همچنين پرينس يك روز قبل از انتخابات نوامبر در برنامه بنون حاضر شد و گفت كه منابع معتبري در پليس نيويورك به او اعلام كردند كه در خصوص پرونده فساد اخلاقي نماينده سابق دموكرات كنگره و همسر سابق مشاور هيلاري كلينتون برخي افراد دستگير خواهند شد كه در نهايت هيچ دستگيري ديگري رخ نداد. پرينس در ادامه عنوان كرده بود كه هما عابدين، مشاور هيلاري كلينتون عامل نفوذ نزديك به اخوان المسلمين است.

پرينس و خانواده‌اش از جمله كمك‌كنندگان عمده به حزب جمهوريخواه در سال 2016 بودند. خانواده پرينس بيش از 10 ميليون دلار به كانديداهاي جمهوريخواه كمك كردند. پدر پرينس، يعني ادگار پرينس ثروت خود را از طريق يك شركت توليد قطعات خودرو به دست آورد. اريك پرينس تا به حال قراردادهاي پر سودي با دولت امارات متحده عربي منعقد كرده است. گزارش‌ها حاكي از آن است كه او يك قرارداد 529 ميليون دلاري با اين كشور در راستاي آموزش و تجهيز يك نيروي شبه نظامي داخلي منعقد كرده كه قصد دارد به انجام عمليات‌هاي مخفي و حفاظت از تاسيسات اماراتي در برابر حملات تروريستي بپردازد.

تمركز روي ايران

در گزارش واشنگتن پست آمده است كه دولت دونالد ترامپ و امارات متحده عربي به نظر مي‌رسد در حال به اشتراك گذاشتن دغدغه‌هاي مشابه خود در خصوص ايران هستند. مقامات فعلي و سابق امريكا عنوان مي‌كنند كه مشاوران دونالد ترامپ در سراسر دوره گذار به دنبال پيدا كردن راه‌هايي براي شكستن ارتباط ميان تهران و مسكو بودند.

يك مقام اطلاعاتي سابق در دولت اوباما كه با مقامات دوره گذار دونالد ترامپ ديدار داشته مي‌گويد: جدا كردن روسيه از ايران حرف مشترك تيم انتقالي بوده است. وي مي‌افزايد كه اين به نظر نمي‌رسد خوب باشد و چنين رويكردي كماكان نارس است. اين مقام پيشين اطلاعاتي تاكيد كرد كه آنها به دنبال جوانب مثبت و منفي اين رويكرد در دولتمردان و كارشناسان بودند.

مايكل مك فال، سفير سابق امريكا در روسيه نيز مي‌گويد من هم چنين رويكرد و چشم‌اندازي را در خصوص طراحي دوري روسيه از ايران شنيده‌ام. اما هنگامي كه اين موضوع را شنيدم، اندكي فكر كردم و گفتم كه آره بچه‌ها اين كار بسيار خوبي است، اما چرا بايد پوتين چنين كاري انجام دهد. وي مي‌افزاد: هيچ علاقه‌اي در روسيه در حال حاضر براي چنين كاري وجود ندارد. آنها يك رابطه طولاني با ايران دارند. آنها با ايران در سوريه متحد هستند. آنها اسلحه به ايران مي‌فروشند. ايران يك شريك استراتژيك و مهم براي روسيه در خاورميانه است.

با اين حال گفته مي‌شود كه پس از جلسات مشورتي در نيويورك ميان شاهزاده زايد و دستياران دونالد ترامپ بنا شد تا يك جايگزين غيررسمي براي رييس‌جمهور منتخب پيدا شود. زيرا شاهزاده زايد به‌شدت در اين جلسات علاقه‌مند به برگزاري ملاقات با يكي از نزديكان و همكاران پوتين بوده است. زايد در اين جلسه موافقت كرده بود كه محل اين مذاكرات به دليل حفظ حريم خصوصي سيشل باشد. گفتني است شاهزاده زايد داراي يك قصر بزرگ در سيشل است و اماراتي‌ها در طول ساليان گذشته نيز صدها ميليون دلار در اين منطقه سرمايه‌گذاري كردند و شرايط خوبي را براي ايجاد بهداشت عمومي و مسكن ارزان قيمت فراهم كردند. اما زماني كه خانواده سلطنتي امارات از اين جزيره بازديد مي‌كنند خانواده سلطنتي به ندرت در اين منطقه ديده مي‌شوند. يكي از مقامات سيشل كه نخواست نامش فاش شود به واشنگتن پست گفت زماني كه مقامات اماراتي با جت‌هاي شخصي وارد اين جزيره مي‌شوند يك ماشين در كنار پلكان هواپيماي شخصي آنها حاضر مي‌شود و آنها ناپديد مي‌شوند.

شاهزاده زايد نيز علاوه بر كاخ شخصي خود مجموعه‌اي از ويلاهاي خصوصي پراكنده را در دامنه كوه‌هاي سرسبز در ساحل جنوبي جزيره اصلي سيشل مشرف به اقيانوس هند دارد. گفته مي‌شود كه اين منطقه به دول از نزديك‌تري جاده‌هاي عمومي و خارج از ديد است.

مقامات فعلي و سابق امريكا كه با شاهزاده زايد در ارتباط هستند با نام اختصاري MBZ به او اشاره مي‌كنند. برخي معتقدند كه او جلسه 11 ژانويه را بدون دريافت چراغ سبز از دستياران ارشد ترامپ و پوتين ترتيب نداده است زيرا شاهزاده زايد بسيار محتاط است. با اين حال پس از ديدار تماس‌ها نيز به‌شدت محدود شدند زيرا حتي تماس‌هاي غررسمي ميان همكاران ترامپ و پوتين بيش از حد خطرناك شده بود و طرفين ديگر نمي‌توانستند اين مسير را براي بهبود روابط دنبال كنند.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=71414

ش.د9600380

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات