تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۰۱۸۴۰
واکنش عارف به انتقادات از شوراي ‌عالي سياست‌گذاري؛

مردم مسير اصلاح‌طلبان را تأييد کردند

(روزنامه وقايع اتفاقيه – 1396/03/06 – شماره 415 – صفحه 3)

ديدار محمدرضا عارف با اعضاي ليست اميد منتخب شوراي شهر تهران که به نوعي استمرار پيروزي مطلق اصلاح‌طلبان در اسفند 94 و در ادامه سياست‌هاي آنها تحت رهبري محمد خاتمي و با رويکرد اجرايي شوراي‌عالي اصلاح‌طلبان ارزيابي مي‌شود، تلاشي براي پاسخگويي به نقدهايي است که طي ايام تبليغات انتخابات به ليست پيشنهادي شوراي‌عالي شده بود. رئيس شوراي‌عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان اگرچه طبق اعلام روز پنجشنبه خود معتقد است «مردم مسير اصلاح‌طلبان را تأييد کردند» اما می‌گوید که انتخابات‌هاي اخير رفراندوم مشروعيت گفتمان اصلاحات بود و لازم است در ساختار و سازو‌کار شوراي‌عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان تجديدنظر صورت گيرد.

بعد از آنکه ليست اميد در انتخابات مجلس شوراي اسلامي در 24 اسفند سال 94 در شهرهايي مانند تهران توانست با موفقيت فوق‌العاده‌اي مواجه شود، بسياري اين اتفاق و اين رويکرد شبه‌حزبي را به فال نيک گرفتند و آن را آغازي براي احياي گفتمان اصلاحات با مديريت معنوي سيد‌محمد خاتمي قلمداد کردند. درعين‌حال تحليلگران بر اين باور هستند که پاسخ مردم به اصلاح‌طلبان واکنشي به ايجاد محدوديت براي برخي از چهره‌هاي شاخص جريان اصلاحات است.

اگرچه منتقدان در برابر ليست مجلس شوراي اسلامي ليست موازي ارائه ندادند اما در انتخابات شوراي شهر تعداد آنها به مراتب بيشتر و نقدهايشان بسيار جدي‌تر و صد‌البته اقدام آنها در انتشار دو يا سه ليست موازي، تلاشي براي برهم‌زدن بازي اصلاح‌طلبان خطرناک هم بود. آنها به نحوه گزينش چهره‌هاي ليست اميد منتقد بوده و بر اين باورند که اين شيوه روندي قهقرايي براي اصلاح‌طلبان به دنبال دارد. در مقابل اما کساني نيز حامي روش‌هاي هر چند با اشکال شوراي‌عالي اصلاح‌طلبان هستند. آنها معتقد هستند در شرايطي که نسبت به فعاليت اصلاح‌طلبان و چهره‌هاي شاخص حساسيت وجود دارد بهتر است با معرفي نيروهاي جوان و کم‌حاشيه کليت بازي را از رقيب خود ببرند و بر اين اصل مهر تأييد بزنند که برخلاف جريان محافظه‌کار اصول‌گرا اين اصلاح‌طلبان هستند که با زايش نيروهاي سياسي جديد آينده سياسي کشور را در روندي دموکراتيک از آن خود خواهند کرد.

محمدرضا عارف در مراسم جشن پيروزي منتخبان انتخابات شوراهاي شهر تهران با بيان اينکه خرداد، ماه حماسه‌هاست به حماسه دوم خرداد، سوم خرداد و ۱۵ خرداد اشاره کرد و با گراميداشت ياد و خاطره شهداي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس و رهبر فقيد انقلاب، گفت: اصلاح‌طلبان در دهه ۹۰ شعار اخلاق، عقلانيت و خرد جمعي را محور فعاليت‌هاي خود قرار دادند و بر همين اساس در گام اول در خرداد ۹۲ مسيري را با پيروزي گفتمان اصلاحات آغاز کردند که اين مسير شروعي دوباره براي حاکم‌کردن گفتمان اصلاحات در سپهر سياسي ايران بود.

وي ادامه داد: در اسفند ۹۴ و در انتخابات مجلس دهم مسير آغاز‌شده از خرداد ۹۲ را ادامه داديم و مردم هم حقيقتا با مهر تأييدي که به اين مسير زدند کاري کارستان کردند و گام دوم را هم با همراهي آنها به خوبي برداشتيم. رئيس فراکسيون اميد با بيان اينکه انتخابات‌هاي اخير رفراندوم مشروعيت گفتمان اصلاحات بود، تصريح کرد: در انتخابات ارديبهشت امسال گام سوم را هم با موفقيت برداشتيم و مردم بزرگوار با خلق حماسه‌اي ماندگار مسير ما (اصلاح‌طلبان) را تأييد کردند و الحق سنگ تمام گذاشتند.

وي با اشاره به تصميم شوراي‌عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان براي حمايت قاطع از حسن روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري، خاطرنشان کرد: تصميم شوراي‌عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان براي حمايت قاطع از دکتر روحاني ظرفيت گفتمان اصلاحات را نشان داد. عارف، شوراهاي اسلامي شهر و روستا را پايه‌هاي دموکراسي دانست و با بيان اينکه احيای نهاد شوراها ميراث گرانسنگ دولت اصلاحات است، به روند ارزيابي نامزدهاي انتخابات شوراها در تهران توسط شوراي‌عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان اشاره کرد و گفت: بر‌اساس شاخص‌هاي احصا‌شده توسط شوراي‌عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان گروهي ۱۴‌نفره از کارشناسان که توسط هيأت‌رئيسه شوراي‌عالي انتخاب شدند مأموريت بررسي خوداظهاري‌هاي ارسالي توسط نامزدهاي محترم را بر عهده داشتند و بر همين اساس مرحله اول غربالگري با محوريت شاخص‌هاي مدنظر انجام شد و در نهايت ۱۵۰ نفر انتخاب شدند.

وي در همين زمينه افزود: در مرحله بعدي طي فراخواني، ۱۵۰ نفري که در مرحله اول غربالگري انتخاب شدند در يک جلسه گرد هم آمدند و از آنها خواستيم در گروه‌هاي تخصصي 10گانه تعريف‌شده، در هر گروه سه برابر ظرفيت اعلامي، خودشان افرادي را به شوراي‌عالي سياست‌گذاري معرفي کنند که هيچ يک از نامزدهاي محترم اين مسئوليت را تقبل نکرد و اين وظيفه را طي صورت‌جلسه‌اي به شوراي‌عالي محول کردند و در نهايت يک گروه هفت نفره منتخب هيأت‌رئيسه شوراي‌عالي سياست‌گذاري وظيفه غربالگري مرحله دوم را بر عهده گرفت و ۴۲ نفر را با اولويت‌دادن به زنان و جوانان به هيأت‌رئيسه معرفي کرد و در نهايت رأي‌گيري براي تهيه ليست انتخاباتي ۲۱‌نفره از ميان ۴۲ نفر اعلام‌شده به هيأت‌رئيسه در صحن اصلي شوراي‌عالي سياست‌گذاري انجام شد. عارف با بيان اينکه در تهيه ليست انتخاباتي شوراها توزيع جغرافيايي هم مدنظر قرار گرفت که اعضاي ليست همگي متعلق به يک منطقه جغرافيايي نباشند، خاطرنشان کرد: بعد از انتخاب ليست نهايي قابل پيش‌بيني بود که با اعتراضاتي روبه‌رو شويم ولي اگر به دموکراسي اعتقاد داريم بايد خرد جمعي را باور داشته باشيم و کمک کنيم که منتخبان محترم در نهاد شوراها وظيفه خود را در برابر مردم به نحو احسن انجام دهند.

رئيس فراکسيون اميد با قدرداني از انصراف‌دهندگان به نفع ليست اميد، به ميزان رأي منتخبان انتخابات شوراها اشاره کرد و با بيان اينکه فاصله رأي نفر ۲۱ با ۲۲ در انتخابات تهران بسيار معنادار است و بايد تحليل شود، گفت: مسئوليت سنگيني بر عهده منتخبان شوراها و همين‌طور دکتر روحاني قرار دارد. مردم از خرداد ۹۲ تاکنون با حمايتشان از گفتمان اصلاحات ما را شرمنده خود کردند. الان زمان پاسخگويي به مطالبات مردم است. انتخابات به مسئولان فرصت دوباره‌اي داد که به شعارهايي که مي‌دهند و مطالبات اصلي مردم است، وفادار بمانند و اين خواسته‌ها را به‌طور جدي دنبال کنند. اميدواريم در دولت جديد و مجلس دهم جدي‌تر به خواست مردم توجه شده و اين مطالبات پيگيري شود.

عارف با تأکيد بر اينکه مردم قاطعانه پاي رأي به روحاني ايستادند، تصريح کرد: حالا نوبت دولت جديد و رئيس‌جمهوري است که پاي مطالبات مردم بايستد.

رئيس فراکسيون اميد با اشاره به اولويت‌هاي دولت دوازدهم گفت: اولويت دولت دوازدهم مشخص است. توجه به موضوعات اقتصادي، اشتغال، معيشت مردم، آسيب‌هاي جدي اجتماعي و موضوعات زيست‌محيطي بايد در اولويت کار دولت جديد قرار بگيرد. رئيس شوراي‌عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان با تأکيد بر برنامه‌هايي که شوراي‌عالي براي شوراهاي شهر تعيين کرده است، گفت: پيگير برنامه‌هايي که براي شوراي شهر تهران و همه کلانشهرها اعلام کرده بوديم، هستيم تا به‌طور جدي اجرايي شوند. اميدواريم از اين به بعد شورايي تخصصي داشته باشيم که مهم‌ترين دغدغه آن پاسخ به مطالبات مردم و حل مشکلات مديريت شهري و خدماتي آن است.

عارف با بيان اينکه گام چهارم براي انتخابات مجلس يازدهم را محکم‌تر از گام سوم برخواهيم داشت به فعاليت‌هاي شوراي‌عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان اشاره کرده و نقد عملکرد اين شورا را ضروري دانست و تأکيد کرد: بايد با نقدهايي که به عملکرد شوراي‌عالي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان مي‌شود تجديدنظري در ساختار و سازوکار اين شورا با هدف ارتقا و تقويت جايگاه شوراي‌عالي صورت بگيرد.

http://vaghayedaily.ir/fa/News/74990

ش.د9600543

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات