فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۰۲۵۳۳

علامت تعجب بزرگ مقابل تجلیل از ۱۱۰ چهره ماندگار

موسسه خانه کتاب در نظر دارد در آستانه روز قلم با حضور وزیر ارشاد از ۱۱۰ اهل قلم تقدیر کند اما حضور برخی نام‌ها در میان لیست جای بسی تامل دارد!
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی
به گزارش گروه فرهنگی بصیرت به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، برنامه تجلیل از اهالی قلم صبح فردا در کتابخانه ملی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه 14 تیرماه روز قلم برگزار می‌شود. 

بر اساس این گزارش، نفس برگزاری و نامگذاری روز قلم بدین واسه بود تا از قلم متعهد و آثار ارزشمند تجلیل به عمل آید این نام‌گذاری که رسما به پیشنهاد انجمن قلم ایران وارد تقویم رسمی کشور شد با این هدف  مصوب شد. اما شاهدیم برای بهره‌برداری از نام و روز «قلم» نسبت به برخی چهره‌ها با دیده اغماض نگریسته شده و آنان که کارنامه‌ای درخشان دارند از قاب تجلیل ارشاد دور مانده‌اند.

خانه کتاب و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد صبح فردا در کتابخانه ملی قرار است از 110 پیشکسوت اهل قلم _که در قید حیات بوده و یا درگذشته‌اند_ تجلیل کند، اما نگاهی گذرا به لیست منتخب شدگان برای تجلیل نشان می‌دهد اعضای کانون منحل شده نویسندگان ایران هم در این لیست با نگاهی محبت آمیز سهم قابل توجهی دارند.

قابل ذکر اینکه سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در مورخ 19 بهمن 92 پیرامون این کانون گفته بود: 

«کانون نویسندگان یک بحث تاریخی دارد که این بحث تاریخی اگرچه در دوره‌ای از تاریخ سیاسی کشور اهمیت داشته است، اما با توجه به این‌که امروز برخی از اعضای آن یا از دنیا رفته‌اند و یا در شرایطی هستند که دیگر حال و حوصله فعالیت ندارند، بنابراین طبعا می‌تواند پوست‌اندازی کند که هم به نفع کانون باشد و هم به نفع نویسندگان آن. به نظر می‌رسد این صبغه تاریخی کانون که به نوعی به تاریخ پیوسته است، می‌تواند با همه فراز و نشیبش برای درس گرفتن‌ها در حوزه ادبیات، سیاست و فرهنگ در جایی بماند، اما الآن با مجموعه رو به جلو و پرتپش نویسندگان جوان یا میان‌سال روبه‌رو هستیم که گرچه آن گذشته را دیده و خوانده‌اند، اما بالأخره دوره‌ای است در گذشته و الآن نباید دوباره قاعده و نسبت آن با شرایط امروز مورد بحث قرار بگیرد. وگرنه اگر بنا باشد برخی نهادها همچنان در پوسته‌های گذشته خود بمانند و نوستالژیک به گذشته نگاه کنند، کارکردهای گذشته خود را از دست می‌دهند.»

با وجود تمامی این موارد بازهم شاهدیم که خانه کتاب از زیر مجموعه‌های وزرات ارشاد در لیست 110 نفره خود نام چهره‌هایی چون: محمود دولت آبادی، لیلی گلستان، محمدعلی سپانلو، جواد مجابی و... غیره را قرار داده است، سوال اینکه تاریخ معاصر ایران کم نویسنده و چهره شاخص برای تجلیل دارد که زیر مجموعه ارشاد متوسل به این کانون منحله شده است!!

نکته دیگر اینکه محمود دولت آبادی یکی از چهره‌هایی است که کتاب او نتوانست از وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران مجوز دریافت کند و حتی از دید ایشان منتقدی هم نیست که او را نقد کند، او معتقد است: این عجب و غرور نیست که می‌گویم من هیچ نقدی را بر آثارم نمی‌خوانم. نه این که منظورم این باشد که من خیلی قدر هستم. مشکل این است که ما منتقد حرفه‌ای هم نداریم. منتقد فیلسوف است، ما فیلسوف نداریم. متفکر ادبیات یعنی فیلسوف ادبیات. خب از کجا بیاوریم؟‌ چرا یک نفر باید 6 ماه وقتش را بگذارد تا اثر من را بخواند و نقد کند؟ مگر زن و بچه ندارد؟ بنابراین ما فیلسوف ادبیات نداریم و من هم وقتی کاری را انجام می‌دهم از پس مبارزه با خودم است. وقتی من بر او پیروز می‌شوم و او بر عمر من، چه کار کنم که چه کسی چه می‌گوید!

وی که این سخنان را در حضور صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد مطرح می‌کرد در ادامه خطاب به او گفت: این که گفتم می‌خواهم با مقامات ارشاد صحبت کنم برای این نبود که بگویم به کتابم مجوز بدهید. بلکه برای این بود بپرسم چرا نمی‌توانید جلوی یک کتاب جعلی را بگیرید؟ ناشر کتاب جعلی است، اسم من را جعل کرده‌اند و دارند به نام من منتشر می‌کنند. چرا جلوی این کار را نمی‌گیرید؟ مگر این نویسنده، نویسنده کشور ما نیست؟‌ پس وزارت ارشاد چه قیمتی دارد؟ کار وزارت ارشاد این است که بگوید کار شما اشکال ساختاری دارد؟‌ آقای عزیزی که می‌گویی کتاب من اشکال ساختاری دارد، این اشکال ساختاری نیست، شاهکار ساختاری است.

بد نیست مرور صورت گیرد که نشان داده شود این گروه منحله قادر به فعالیت نیستند، در پائیز سال 1378 از حدود 17 تن از فعالان سیاسی، روشنفکران و نویسندگان ایرانی دعوت شد تا در ماه آوریل آینده (فروردین 1379) در کنفرانسی با عنوان «ایران پس از انتخابات عمومی» در شهر برلین آلمان شرکت کنند. میزبانان این برنامه بنیاد هانریش بل و حزب سبزهای آلمان بودند. سپانلو به همراه محمود دولت‌آبادی و منیرو روانی‌پور به برلین می‌رود و حالا همان‌ها قرار است تقدیر شوند!!

نگاهی به اسامی برخی افرادی که قرار است مورد تجلیل قرار بگیرند به شرح ذیل است:

ایران کلباسی، نوش آفرین انصاری، جواد مجابی، محمود دولت‌آبادی، آیدین آغداشلو، هوشنگ ابتهاج، سید حسین بحرینی، تقی پورنامداریان، نجفقلی حبیبی، علی رواقی، علیاشرف صادقی، مجید کیانی، سیدعلی موسوی گرمارودی، غلامرضا اعوانی، محمدعلی بهمنی، ضیاء موحد، محمدعلی همایون کاتوزیان، نصرالله پورجوادی، علی اکبر فرهنگی، محمد بقایی ماکان، کامران فانی، امین فقیری، لیلی گلستان، هوشنگ مرادی کرمانی، بهمن جلالی، عبدالحسین بصیره، بهاء‌الدین خرمشاهی، منیژه رهبر، سید مصطفی محقق داماد و....

حضور برخی نام‌ها در این لیست جای بسی تامل دارد، اما در کنار آن علامت تعجب _که شرح آن رفت_ دیده می شوند نام‌های بزرگی که قرار گرفتن آنها در کنار این چهره‌ها شاید بی احترامی به همان بزرگان هم باشد، افرادی چون: محمدعلی بهمنی، کامران فانی، علی موسوی گرمارودی، محقق داماد و دیگرانی که در عرصه قلم و اندیشه حرفهای بسیاری برای گفتن دارند.

با تمام این تفاسیر خانه کتاب فردا 13 تیرماه 96 در سالن قلم کتابخانه ملی این برنامه را برگزار خواهد کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات