فرهنگی >>  فرهنگی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۰۰۹۰۱

تهران میزبان سی‌ام جشن کتاب‌بازها/ خودکشی نویسنده پرفروش آمریکایی

آغاز به کار سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و خودکشی جین استاین نویسنده پرفروش آمریکایی از جمله اخبار حوزه کتاب در این هفته بودند.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی
به گزارش گروه فرهنگی بصیرت به نقل از خبرگزاری مهر، پس از هفته ها انتظار و انتشار خبرهای مربوط به آماده‌سازی سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بالاخره این دوره از نمایشگاه در روز سه شنبه هفته قبل افتتاح شد و بازدید عمومی از آن، دیروز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز شد. همان طور که انتظار می رود، گزارش مرور اخبار حوزه کتاب در این هفته، با خبر گشایش نمایشگاه آغاز می شود.

به این ترتیب گزارش پیش رو، ۱۴ خبر دارد که ۳ خبر انتهایی آن مربوط به حوزه بین الملل هستند.

در ادامه گزارش یک هفته با کتاب در دومین هفته اردیبهشت ماه امسال را مرور می کنیم.

افتتاح سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

مراسم افتتاحیه سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، مهم ترین خبر حوزه کتاب در این هفته بود که روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، جمعی از مدیران فرهنگی کشور و مدیران فرهنگی حوزه کتاب کشور ایتالیا به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه در مجموعه شهر آفتاب افتتاح شد.

پیام تبریک رئیس جمهور ایتالیا برای گشایش نمایشگاه تهران

مراسم افتتاحیه نمایشگاه با سخنرانی لاریجانی، صالحی امیری و قرائت پیام سرجیو ماتارلا رئیس جمهور ایتالیا همراه بود.

این پیام، توسط آنتیمو چزارو معاون وزیر میراث و فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری ایتالیا قرائت شد.

برگزاری نشست خبری نمایشگاه پیش از افتتاحیه

نشست خبری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش از ظهر شنبه ۹ اردیبهشت ماه با حضور سید عباس صالحی رئیس نمایشگاه، امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم مقام، مهدی اسماعیلی‌راد معاون اجرایی، هومان حسن‌پور مدیر کمیته ناشران داخلی و داوود موسایی مدیر کمیته ناشران خارجی در محل سالن زنده‌یاد علی عاشوری در مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

سخنان صالحی درباره عدم وجود فهرست کتاب های ممنوعه

معاون فرهنگی وزیر ارشاد و رئیس نمایشگاه کتاب تهران در پاسخ به سوالی که خبرنگار مهر در این نشست خبری درباره فهرست کتاب های ممنوعه نمایشگاه، از او داشت، گفت: تا این لحظه هیچ فهرستی از کتاب‌هایی که عرضه آنها در نمایشگاه کتاب نباید انجام شود، به ما نرسیده است. ما بر نکته‌ای که سال‌های قبل هم تأکید کرده‌ایم، اصرار داریم و الان هم می‌گوییم که مجموعه برگزارکننده نمایشگاه کتاب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنف نشر است و آنها متولی نمایشگاه هستند.

وی افزود: طبیعتاً هر مسئله‌ای در این خصوص و هرگونه حضور سایر نهادها در این رابطه باید با هماهنگی این نهادهای متولی باشد و حضورهای بی‌اطلاع، سرزده و غیرمتوقع، همان‌گونه که در سال‌های قبل هم مطرح شده بود، مورد انتظار ما نیست و توقع نداریم این اتفاق بیفتد.

اعلام شرایط بازدید نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از نمایشگاه

یکی از خبرهایی که دیروز چهارشنبه همزمان با اولین روز برپایی نمایشگاه به نقل از همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه، منتشر شد درباره تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری در نمایشگاه بود.

امیرزاده در این باره گفت: روابط عمومی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تمهیداتی را در نظر گرفته تا هم نامزدهای انتخاباتی بتوانند از نمایشگاه کتاب بازدید کنند و هم از تبلیغات انتخاباتی جلوگیری شود؛ همچنین به کاندیداهای انتخابات توصیه می‌شود که زمان بازدید خود را به روزهایی به غیر از پنجشنبه و جمعه که احتمال افزایش تعداد بازدیدکننده‌ها در آن دو روز وجود دارد، موکول کنند.

خرید ۱.۵میلیارد تومانی ارشاد از ناشران خصوصی نمایشگاه

از دیگر خبرهایی که امیرزاده در این هفته اعلام کرد و البته مربوط به پیش از برپایی نمایشگاه بود، خبر خرید وزارت ارشاد از ناشران خصوصی حاضر در نمایشگاه بود. به این ترتیب، امیرزاده، درباره اهداف طرح حمایت ۱۵ میلیارد ریالی از ناشران خصوصی در نمایشگاه کتاب تهران گفت: معاونت امور فرهنگی به منظور جبران بخشی از هزینه‌های ناشران شرکت‌کننده در سی‌اُمین نمایشگاه کتاب تهران، شیوه‌نامه اجرایی تدوین کرده است.

وی افزود: در ایام برگزاری نمایشگاه ناشران با مراجعه به سایت Tibf.ir نسبت به ارایه فهرست کتاب‌های پیشنهادی خود که در نمایشگاه عرضه شده‌اند، اقدام خواهند کرد. از این رو به مانند سال گذشته کارشناسان برای بررسی کتاب‌ها از غرفه‌ها بازدید نخواهند کرد و صرفاً اظهارات مستند ارائه شده از سوی ناشران در سایت نمایشگاه و یا بانک اطلاعات موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران ملاک بررسی و انتخاب کتاب‌ها خواهد بود.

امیرزاده تاکید کرد: ناشران دولتی و خارجی مشمول موضوع این حمایت نیستند.

تخصیص سهمیه اضافه بن کتاب برای دانشجویان تهرانی

یکی از خبرهای مربوط به نمایشگاه که روز دوشنبه یعنی یک روز پیش از افتتاحیه منتشر شد، درباره اختصاص سهمیه اضافی بن کتاب برای دانشجویان تهرانی بود. به این ترتیب، با توجه به استقبال دانشجویان تهرانی برای دریافت بن خرید کتاب، تعداد محدودی سهمیه برای دانشجویان تهرانی اختصاص داده شده که صرفاً دانشجویان تهرانی می‌توانند با مراجعه به سایت TIBF.IR نسبت به ثبت‌نام اقدام  کنند.

بنابراین تعداد ۱۸۷ هزار و ۱۴۶ دانشجو، ۹ هزار و ۶۹ دانش آموز، ۵۵۷ تن از اعضای هیات علمی حوزوی و دانشگاهی و پنج هزار و ۵۹۵ طلبه تاکنون نسبت به ثبت نام برای دریافت بن خرید کتاب در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اقدام کرده‌اند. همچنین امکان ثبت‌نام برای دانش‌آموزان شهرستان‌های استان تهران و اساتید حوزه و دانشگاه همچنان فراهم است.

رونمایی از دو کتاب خاطرات دیگر از آیت الله هاشمی رفسنجانی

اولین خبر، پس از خبرهای نمایشگاه کتاب، درباره رونمایی از ۲ کتاب جدید از خاطرات رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

به این ترتیب، مراسم رونمایی از تازه‌ترین آثار منتشر شده از زنده یاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام شامل کتابهای «روزها و روزگاران سخت» و «صبر و پیروزی» روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت با حضور سیدحسن خمینی تولیت حرم مطهر امام راحل و همچنین همسر و فرزندان مرحوم هاشمی رفسنجانی و نیز محمد هاشمی برادر وی و جمعی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در محل سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

افزایش ۱۳ درصدی متوسط قیمت کتاب

از دیگر خبرهای بیرون از نمایشگاه، این که، بر اساس آمار خانه کتاب، قیمت متوسط کتاب در اسفند ماه سال ۹۵، نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۹۴ افزایش داشته و از ۱۴ هزار تومان به ۱۵ هزار و ۸۴۴ تومان رسیده و افزایش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

این هم از اخبار روز سه شنبه این هفته بود که براساس این آمار بود؛ در اسفند ماه سال گذشته ۱۴ هزار و ۱۱ عنوان کتاب منتشر شده است  که از این میان ۲هزار  و ۲۵۵عنوان کتاب کودک و نوجوان و ۹ هزار و ۴۹۷ عنوان کتاب عمومی هستند.

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین نهاد کتابخانه‌ها و کانون فرهنگی مساجد

نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دبیرخانه ستاد عالی کانون فرهنگی مساجد با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و جمعی از معاونان و مدیران کل، صبح روز شنبه، دهم اردیبهشت در ساختمان خبرگزاری شبستان برگزار شد.

معرفی راه یافتگان به مرحله داوری جایزه فرشته

سومین دوره جایزه داستانی فرشته، با موضوع عصر جمعه در بخش داستان با معرفی نفرات برگزیده به مرحله داوری نهایی رسید.

به گفته روابط عمومی جایزه ادبی فرشته، از بین ۴۰۰ اثر رسیده به دبیرخانه این جایزه، در نهایت ۳۰ اثر به مرحله داوری راه پیدا کردند.

خودکشی نویسنده پرفروش آمریکایی

یکی از اخبار حوزه کتاب در این هفته که در گروه اخبار بین المللی طبقه بندی می شود، خبر خودکشی جین استاین بود که با پایین پریدن از یک ساختمان در شهر نیویورک به زندگی خود پایان داد.

استاین از ویراستاران سابق مجله معتبر پاریس ریویو بود. سال ۱۹۷۰ او با همکاری جورج پلیمپتون پروژه تاریخ شفاهی «سفر آمریکایی: دوران رابرت کندی» را کلید زدند. او همچنین نویسنده مجموعه تاریخ شفاهی «ادی: دختر آمریکایی» در دهه ۱۹۶۰ درباره ادی سدویک و اندی وارهول بود.

سال پیش نیز کتاب دیگری از وی با عنوان «غرب بهشت: یک مکان آمریکایی» درباره لس‌آنجلس و رویای آمریکایی از سوی انتشارات رندوم هاوس منتشر شد.

این اتفاق روز یکشنبه رخ داد.

معرفی برنده جایزه ولکام ۲۰۱۷

برنده امسال جایزه ولکام که برای تجلیل از آثار تجربی داستانی وغیرداستانی اهدا می‌شود که در حوزه سلامت و پزشکی نوشته شده باشند، به کتابی با عنوان «ترمیم زندگی» نوشته میلیس دی کرنگال اهدا شد. این کتاب را جسیکا مور به انگلیسی ترجمه کرده واین نخستین بار است که یک کتاب فرانسوی به عنوان برنده این جایزه ۳۰ هزار پوندی انتخاب می‌شود.

داستان این کتاب وقایع یک روز از زندگی قلب سیمون لیمبو را روایت می کند. او در یک تصادف اتومبیل مصدوم و دچار مرگ مغزی شده و بحث اهدای عضو برای زندگی بخشیدن به فرد دیگری مطرح است.

از این رمان یک فیلم سینمایی اقتباسی، با عنوان «شفای زندگی» توسط کاتل کیله‌وره ساخته شده که قرار است اواخر همین ماه راهی سینماها شود.

معرفی جایزه ادبی پوشکین

طبق این خبر هم که روز شنبه این هفته منتشر شد، طیفی متنوع از کتاب‌های روسی در فهرست نهایی جایزه کتاب روسی خانه پوشکین جای گرفته‌اند که شامل کتاب‌هایی با موضوع مکان‌های مختلف، زندان‌ها، نقاشی،  سیاست و نیز سن‌پترزبورگ و دیگر استان‌های روسی می‌شود.

این جایزه که امسال برای پنجمین سال اهدا می‌شود برای حمایت از بهترین نوشته‌های غیرداستانی به زبان انگلیسی درباره جهان روسی زبان تاسیس شده است.
خبرگزاری مهر
صادق وفایی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات