تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۰۲۵۹۹

جهانی شدن فساد

دکتر جرج گرینو استاد آمریکائی ارتباطات می گوید: امروز ما دارای یک نظام و محیط فرهنگی هستیم که آن را نه پدر و مادر ها ایجاد کرده اند و نه مدارس، نه مذاهب و نه هیچ فرهنگ مربوط به جامعه. این محیط دست پروردة‌تعداد معدودی از نهادها و شرکتهای بزرگ است که نفوذ تجاری
پایگاه بصیرت / سید اکبر عمرانی
امروزه جهانی شدن وسیله ای برای عقب نشینی از بسیاری از باورها شده است، جهانی شدن سلاحی شده است که بر روی خود کشیده ایم؛بسیاری از هنرمندان که تمایل قدم زدن در عرصه وابستگی هستند به راحتی در این عرصه پذیرفته می شوند.
جهانی شدن  همان گونه که امکان وابسته شدن را می آورد باعث تهی شدن هویتی را نیز به دنبال دارد.به قول  محمد عابد الجابدی جهانی شدن را آشنا شدن با فرهنگهای دیگر و احترام گذاشتن به آراء و نظریه های دیگران معنی کرده اند؛ در صورتی که جهان گرایی نفی دیگران، نفوذ در فرهنگهای دیگر و محل برخورد ایدئولوژی هاست.
دکتر جرج گرینو استاد آمریکائی ارتباطات می گوید: امروز ما دارای یک نظام و محیط فرهنگی هستیم که آن را نه پدر و مادر ها ایجاد کرده اند و نه مدارس، نه مذاهب و نه هیچ فرهنگ مربوط به جامعه. این محیط دست پروردة‌تعداد معدودی از نهادها و شرکتهای بزرگ است که نفوذ تجاری، سیاسی و ایدئولوژیکی دارند و مانع تأثیر یابی کودکان از جنبش محیط فرهنگی می شوند. این خطری است که هنرمندان می توان با مجاهدت خود این خطرها را آشکار و از جامعه بزودایند.
یکی از ابزارها سهل الهضم شدن در جهانی شدن فیلم ها هستند؛ فیلم از انواع مهم هنر به‌شمار می‌آید. فیلم‌ها قابلیت سرگرم کردن، آموزش، روشنگری والهام بخشیدن به حضار را داراست. عوامل دیداری سینما نیاز به هیچ نوع ترجمه نداشته و قدرت ارتباطات جهانی را به یک محصول تصویر متحرک می‌بخشند. هر فیلم قابلیت جذب مخاطبان را دارد فیلم‌ها هم‌چنین محصولاتی هستند که توسط فرهنگ‌های مشخص تولید گشته و آن فرهنگ‌ها را منعکس و در برابر از آن‌ها تأثیر می‌پذیرد. ویلائی ها و عاشقانه دو اثر با دو فرهنک متفاوتی است یکی برای بستن از هجوم دشمن تا سر حد مرگ و دیگری برای گشودن به سمت اهداف فرهنگی و اجتماعی دشمن !  
امروزه فشارهای زیادی بر هنرمندان انقلابی وارد می شود که در این ورطه جهانی شدن گرفتار شوند اما برخی از کارگردانان انقلابی چونان ابوالقاسم طالبی کارگردان یتیم خانه ایران این جبهه را کاملا در مقابل نیروهای انقلابی حس کرده و همه را دعوت به ایستادگی در این زمینه می کند، طالبی با اشاره به بیانات رهبرانقلاب با هنرمندان در مراسم افطاری فرمودند راه فیلمسازی و ماندن در این راه، چغر بودن است و باید در این مسیر، چغر بود.  
کارگردان فیلم یتیم خانه ایران گفت: بر اساس تجربیاتی در این سال‌ها بدست آورده‌ام صادقانه می‌گویم که اگر می‌خواهید برای خدا، حضرت زهرا(س) و اهل بیت(ع) فیلم بسازید، بدانید که کسی شما را تحویل نمی‌گیرد. گرچه روح هنر لطیف است ولی فیلمساز متدین نباید در برابر بدخلاقی‌ها بشکند و کنار بکشد.
--/ی
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات