تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۰۲۶۳۷
معاون سیاسی سابق سپاه:

اگر تروریست‌ها به صحن مجلس می‌رسیدند ارزش عملیاتی داشت

(روزنامه شرق – 1396/03/25 – شماره 2888 – صفحه 19)

سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سابق سپاه، در گفت‌وگویی با «فارس»، درباره ابعاد مختلف حوادث تروریستی تهران صحبت کرد. این گفت‌وگو را «مهدی بختیاری» و «هاجر تذری» انجام داده‌اند. سردار جوانی درباره حملات تروریستی تهران گفت: «بعد از سال‌ها تلاش گروه‌های تروریستی، تنها یک اتفاق در تهران افتاد و ما باید به این نکته مهم توجه کنیم که همین یک اتفاق هم زمانی رخ داد که پیش از آن، حوادث متعدد تروریستی در غرب و اروپا شکل گرفته بود».

او درباره میزان ارزشمند‌بودن حوادث اخیر برای تروریست‌ها از لحاظ عملیاتی گفت: «اگر چه تروریست‌ها و حامیان آنها سعی می‌کنند در رسانه‌هایشان این حادثه را یک اقدام و دستاورد بزرگ معرفی کنند ولی آنچه رخ داد در واقع فاقد یک ارزش عملیاتی بود».

نفس ورود به تهران برای تروریست‌ها کار چندان سختی نیست

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: «اول اینکه آنها بعد از سالیان سال تلاش و فرستادن تیم‌های متعدد -که به انهدام آنها می‌انجامید- توانستند وارد فضای تهران شده و دست به چنین اقدامی بزنند. البته آنها در گذشته هم وارد فضای تهران شده بودند اما همه آنها در تور نیروهای اطلاعاتی افتاده و پیش از اقدام منهدم می‌شدند». او اضافه کرد: «البته نفس ورود به تهران برای تروریست‌ها در پوشش مردم، کار چندان سختی نیست آن هم در کشوری که یک فضای امنیتی و پلیسی بر آن حاکمیت ندارد. در واقع در تهران همه می‌آیند و می‌روند و هیچ‌گاه ندیدیم که مثلا برای ورود یا خروج از شهر، صف‌های طولانی براي بازرسی افراد شکل بگیرد؛ بنابراین نفس ورود به تهران یک ارزش حساب نمی‌شود».

ورود به محوطه حرم امام (ره) آسان است

معاون سیاسی سابق سپاه با اشاره به محل انجام دو عملیاتی تروریستی اخیر (حرم امام و ساختمان مراجعات مردمی مجلس) تصریح کرد: «اگر به این محل‌ها یک نگاه بیندازیم می‌بینیم که ورود به آنها نیز فاقد ارزش است؛ چرا که اینها محل‌های عبور و مرور مردم است».

جوانی ادامه داد: «برای مثال، اساسا در حرم امام(ره) که تروریست‌ها در آن به بیراهه رفته و در همان بیرون محوطه و قبل از ورود به شبستان از پای درآمدند، دارای ضوابط سفت و سخت امنیتی نیست. مردم به راحتی در آن تردد کرده و حتی بسیاری در آنجا می‌خوابند. بنابراین به راحتی می‌توان وارد این محوطه شد». او اضافه کرد: «در حادثه مجلس هم تروریست‌ها به محلی وارد شدند که محل مراجعات مردم بود و در گیت اول اساسا بازرسی به آن صورت ندارد». سردار جوانی افزود: «البته تروریست‌ها هم نتوانستند مثلا با روش‌های پیچیده از این گیت عبور کنند که بخواهد یک اقدام ارزشمند تلقی شود. آنها بلافاصله از همان لحظه ورود، با اسلحه به سمت نیروی پاسدار حفاظت (شهید تیموری) شلیک کرده و بعد از شهادت ایشان، با تیراندازی به سمت مردم سعی در به‌وجود آوردن فضای رعب و وحشت کردند».

تروریست‌ها از همان ابتدا ناکام شدند

جوانی گفت:‌ «البته تروریست‌ها از همان ابتدا ناکام شدند؛ چرا که قصد آنها این بود تا با یک اقدام ضربتی وارد صحن علنی مجلس شده و برنامه‌های خود را در آنجا ادامه دهند که اگر این اتفاق می‌افتاد کشور با یک بحران مواجه می‌شد و آن‌وقت می‌توان کار آنها را دارای یک ارزش عملیاتی دانست». او اضافه کرد: «اما اینکه مردم عادی را بکشند مانند این است که در خیابان مردم را به رگبار ببندند؛ آن‌هم در کشوری که فضای امنیتی و پلیسی در آن حاکم نیست». معاون سیاسی سابق سپاه ادامه داد: «تروریست‌ها بعد از شکست در همان مرحله اول، مجبور شدند به سمت ساختمان جانبی مجلس بروند که در اینجا عملکرد نیروهای امنیتی بسیار قابل توجه است؛ چون توانستند با تدابیر هوشمندانه تعداد شهدا و مجروحان را به حداقل برسانند، آن‌هم در محیطی که تعداد زیادی از مردم در آنجا حضور داشتند».

اقدام نیروهای امنیتی در مقابله با تروریست‌ها شاهکار بود

جوانی اقدام نیروهای امنیتی را در مقابله با تروریست‌ها یک شاهکار معرفی کرد و افزود: «ممکن است در چنین عملیات‌هایی، نیروهای امنیتی در لحظه اول غافلگیر شوند و تروریست‌ها بتوانند برنامه خود را پیش ببرند، اما ما دیدیم که نیروهای فداکار ما با مقاومت، ایستادگی، هوشیاری و خونسردی جلوی هدف اصلی آنها یعنی ورود به صحن علنی را گرفته و سپس ١٥٠ نفر از مردم را به صورت سالم و برخی را نیز که مجروح شده بودند، از محل واقعه خارج کردند».

ممکن بود اتفاقات خیلی بدتری رخ دهد

او گفت: «اگرچه همین تعداد شهدا و مجروحان هم برای ما قابل توجه است، اما باید به این بیندیشیم که ممکن بود اتفاقات خیلی بدتری رخ دهد».

او درباره واکنش مردم به این حوادث و بازگشت سریع امنیت به شهر و قرارگرفتن زندگی مردم در روال عادی تصریح کرد: «مردم ما نسبت به ملت‌های دیگر دنیا مردم متفاوت‌تری هستند و این را می‌شود در رفتارهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و نیز مشارکت آنها در تأمين امنیت و مقابله با دشمن به وضوح دید.» او گفت:‌ «اگر دقت کنید، در کشورهای دیگر، در موقع وقوع چنین حوادثی همه فرار می‌کنند؛ ولی در اینجا مردم مراجعه کرده و می‌گفتند اگر کاری از دست آنها برمی‌آید انجام دهند و این نشان می‌دهد که مردم ما از مرگ هراسی ندارند».

معاون سیاسی سابق سپاه افزود:‌ «البته این اتفاق یک وجه آگاه‌کننده نیز داشت و اگر برخی افراد دچار شبهاتی بودند و شاید عملکرد شهدای مدافع حرم را درک نمی‌کردند، امروز به این آگاهی رسیدند که اگر این افراد و این اقدامات نبود وضع ما چیزی شبیه امروز سوریه و عراق می‌شد».

دین‌گرایی بر مذهب‌گرایی و ایران‌گرایی بر قوم‌گرایی غلبه دارد

او در ادامه، درباره برخی فضاسازی‌ها برای سوءاستفاده از هویت تروریست‌ها در جهت تحریک قومیت‌گرایی به‌‌وي‍ژه با هدف جامعه کُردها گفت: «اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که با یک نگاه واقع‌بینانه از دامن‌زدن به تضادهای قومیتی و برجسته‌سازی برخی تفاوت‌ها و برانگیختن گسل‌های قومیتی پرهیز شود».

جوانی افزود: «متأسفانه گهگاهی برخی سیاسیون و رسانه‌های ما با افکار کوته‌بینانه سیاسی، مسائلی را مطرح می‌کنند که این گسل‌های قومیتی را تقویت می‌کند. اما واقعیت این است که اگر به مناطقی مانند کردستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، ترکمن‌صحرا یا دیگر مناطق که به لحاظ قومی یا مذهبی تفاوت‌هایی دارد، برویم با یک بررسی میدانی به دو نکته مهم خواهیم رسید؛ اولا در حوزه دینی، اسلام غلبه دارد و به عنوان عامل وحدت خود را نشان می‌دهد و نکته دوم بحث غلبه ایرانی‌بودن بر قومیت است. یعنی دین‌گرایی بر مذهب‌گرایی، ایران‌گرایی بر قوم‌گرایی غلبه دارد و این دو عامل وحدت است».

مردم کُرد خود را از مردم دیگر مناطق کشور جدا نمی‌دانند

او با اشاره به برخی اشتراکات فرهنگی و پیشینه تاریخی و نیز سرنوشت مشترک همه ایرانیان، گفت: «کسانی که در فضای مجازی یا شبکه‌های ماهواره‌ای به دنبال متهم‌کردن یک قوم هستند، معلوم است که ملت ایران را نشناخته‌اند».

او ادامه داد: «امروز حفظ امنیت کردستان و آذربایجان غربی و مناطقی که مثلا پژاک و گروه‌های تروریستی سعی در ناامن‌سازی آن دارند، برعهده مردم همان مناطق است؛ لذا وقتی امنیت در مناطق قومیتی ما مردم‌پایه است، معنایش این است که مردم کُرد خود را از مردم دیگر مناطق کشور جدا نمی‌دانند و ایرانی می‌دانند و برای تأمين امنیت کشور و نظام سرمایه‌گذاری می‌کنند».

او اضافه کرد: «مگر میزان مشارکت در انتخابات در کردستان، سیستان و بلوچستان و خوزستان در مقایسه با دیگر استان‌های ما چه تفاوتی دارد؟».

http://www.sharghdaily.ir/News/133749

ش.د9600883

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات