تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۰۲۶۸۰

داعش در تله «دیرالزور»

پایگاه بصیرت / شقایق امیری

(روزنامه ايران – 1396/03/30 – شماره 6524 – صفحه 20)

در حالی که ارتش‌های سوریه و عراق و همچنین نیروهای مردمی حشد الشعبی و ایران به طور همزمان گروه تروریستی داعش را در عراق و سوریه بشدت تحت فشار قرار داده و شکست‌های قابل توجهی را در میدان‌های جنگی موصل، رقه، حمص و دیرالزور بر این گروه تحمیل کرده‌اند، ائتلاف امریکایی ضد داعش به جای همراهی با ارتش سوریه در مبارزه با داعش، یک فروند جنگنده سوخوی 222 ارتش سوریه را هدف قرار داده و منهدم کرد.

گزارش‌های خبری از عراق و سوریه حاکی است، تروریست‌های داعش که در روزهای گذشته متحمل شکست‌های سنگین در موصل و رقه، دو پایتخت خودخوانده خود در عراق و سوریه شده بودند و آخرین نفس‌ها را در این دو منطقه می‌کشیدند، چاره کار را در فرار به سوی شهر دیرالزور، آخرین پناهگاهشان دیده بودند اما حدود ساعت 23 یکشنبه ایران با حمله موشکی بی‌سابقه‌ای به مقر فرماندهی داعش در دیرالزور به تروریست‌ها و متحدانشان از عزم جدی برای مبارزه با داعش در کنار ارتش‌های عراق و سوریه خبر داد. حمله موشکی ایران به داعش در دیرالزور همچنین حامل پیام‌هایی برای امریکا که حدود یک ماه پیش اقدام به سرنگونی پهپاد ایرانی در سوریه کرد و عربستان سعودی که به گفته ناظران، حملات تروریستی تهران با چراغ سبز این کشور انجام شده و همچنین رژیم صهیونیستی بود. این حمله در شرایطی انجام شده‌است که داعش در سوریه تحت فشارهای ارتش این کشور قرار دارد و علاوه بر آن پس از شکست‌هایش در برابر حشدالشعبی در عراق در حومه موصل و مناطق مرزی عراق با سوریه، این گروه را در خاک سوریه نیز رویاروی خود می‌بیند.

حمله موشکی ایران به دیرالزور که نفس داعش را در این منطقه به شماره انداخت، ساعاتی پس از آغاز عملیات نهایی ارتش عراق برای آزادسازی کامل موصل انجام شد. دیروز نیز در ادامه این عملیات، نیروهای پلیس فدرال عراق از پیشروی‌های جدید در منطقه قدیمی موصل که آخرین محل تجمع تروریست‌های داعش در موصل است، خبر دادند و در بیانیه‌ای اعلام کرد، [دیروز دوشنبه] در روز اول عملیات آزادسازی منطقه قدیمی موصل، خط اول و دوم دفاعی داعش درهم شکست و نیروهای پلیس تا عمق ۱۵۰ متری بخش قدیمی موصل از سمت باب البیض پیشروی کردند و مقرهای تک‌تیراندازها، سلاح‌های سنگین و سه خودروی بمب‌گذاری شده داعش را منهدم کردند و ۱۵ تروریست را از پای درآوردند. به گزارش سایت «میلیتری تایم»، نیروهای عراقی و نیروهای مردمی حشدالشعبی روز شنبه نیز موفق شده بودند بخشی از خط مرزی الولید را که مرز مشترک عراق و سوریه است و در تصرف داعش بود، آزاد کنند و از این طریق با محدود کردن تردد تروریست‌ها بین دو کشور عراق و سوریه، فشار را بر داعشی‌ها افزایش دهند. اوایل ماه جاری میلادی نیز ارتش سوریه و متحدانش توانسته بودند برای نخستین بار طی چند سال اخیر خود را به مرز الولید برسانند و با شکست دادن تروریست‌ها بخشی از این مرز مهم را آزاد کنند.

وضعیت میدانی سوریه

همزمان با پیشروی‌های ارتش عراق و حشدالشعبی در موصل و مناطق مرزی، ارتش سوریه نیز در استان رقه، پایتخت خود خوانده داعش پیشروی‌های قابل توجهی داشته است. منطقه‌ای که در آن نیروهای دموکراتیک سوریه تحت حمایت امریکا فعال هستند و طبق اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه عصر روز یکشنبه برای نخستین بار نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای ارتش سوریه در دو شهرک واقع در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر رقه با یکدیگر درگیر شدند. درست ساعتی پس از این درگیری بی‌سابقه بود که ارتش سوریه اعلام کرد، ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا جنگنده سوخو22 این ارتش را در منطقه الرصافه در حومه جنوب رقه سرنگون کرده است. اقدامی که با محکومیت شدید دمشق و واکنش روسیه مواجه شد. وزارت دفاع سوریه در واکنش به سرنگونی سوخو 22 توسط امریکا تأکید کرد، این یک تجاوز علنی است و واقعیت موضع‌گیری امریکا در حمایت از تروریسم را نشان داد و فاش کرد که امریکا می‌خواهد بر قدرت ارتش سوریه تأثیر منفی بگذارد؛ ارتشی که تنها نیروی فعال در زمینه مبارزه با تروریسم است. این تجاوز همزمان با پیشروی علنی ارتش سوریه و همپیمانانش در منطقه «بادیه شام» رخ داد و حاکی از هماهنگی امریکا با داعش بود و نیات خبیثانه امریکا را در اداره تروریسم و سوء‌استفاده از آن به نفع طرح صهیو - امریکایی در منطقه فاش کرد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز ضمن محکوم کردن این اقدام، تأکید کرد، امریکا باید به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد و از دست زدن به اقدامات یکجانبه در این کشور اجتناب کند. وی در واکنش به تقویت حضور امریکا در جنوب سوریه نیز گفت، تمامی گام‌ها باید با دمشق هماهنگ شود. ولادیمیر جباروف، فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه نیز هشدار داد، اقدام‌هایی مانند سرنگونی هواپیمای نظامی سوریه توسط جنگنده‌های ائتلاف امریکایی، می‌تواند خطر پاسخ متقابل را در پی داشته باشد.

واشنگتن مدعی شده است، جنگنده سوری اقدام به ریختن بمب در نزدیکی نیروهای تحت حمایت امریکا در سوریه کرده بود اما دمشق با تکذیب این ادعا گفته است، این جنگنده در حال انجام مأموریتی علیه تروریست‌های داعش بود.

واشنگتن با مطرح کردن این ادعا می‌کوشد علاوه بر توجیه کردن سرنگونی جنگنده سوری، جلوی خشم روسیه را بگیرد زیرا پس از سرنگونی جنگنده سوری، ائتلاف امریکایی ضد داعش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، قصد ورود به درگیری با نیروهای سوریه و نیروهای روسیه را ندارد. مقامات این ائتلاف نیز بعد از ساقط کردن جنگنده سوری به منظور کاهش تنش، با نظامیان روس تماس برقرار کردند.این وقایع در حالی رخ می‌دهد که در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها از توافق نیروهای دموکراتیک سوریه با تروریست‌های داعش برای خروج امن تروریست‌ها از رقه توافق کرده بودند و روسیه به این مسأله نیز واکنش نشان داده و اعلام کرده‌بود، با توافق امضا شده میان نیروهای سوریه دموکرات و داعش برای خروج امن داعشی‌ها از رقه مخالف است و هر کاروان‌ داعشی را که از رقه به سمت جنوب سوریه حرکت کند، هدف قرار می‌دهد.

پیشروی ارتش سوریه و متحدانش در جنگ با داعش تنها به استان رقه محدود نمی‌شود بلکه این ارتش طی عملیاتی که در منطقه «بادیه شام» داشته، توانسته کنترل مناطق جدیدی را در شرق شهر پالمیرا (تدمر) در دست گرفته و به آخرین مقر داعش در حومه حمص نزدیک شوند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، نیروهای دولتی سوریه توانستند بعد از درگیری‌های شدید با داعش کنترل چاه نفت «حفنه» و سد «أرک» و رشته کوه‌های شمالی پالمیرا را در دست گرفته و به سمت شهرک السخنه، آخرین مقر داعش در حومه حمص و مخفیگاه اصلی تروریست‌ها در «بادیه شام» پیشروی کنند.

عملیات ارتش سوریه در شرق پالمیرا همزمان با عملیات دیگر ارتش در حومه شرقی سلمیه و حومه جنوبی رقه صورت گرفت.به گفته یک فرمانده میدانی ارتش سوریه، درگیری‌های السخنه از نظر پیشروی به سمت شهر دیرالزور و از این نظر که آخرین شهرک از توابع استان حمص در مسیر دیرالزور است که داعش کنترل آن را برعهده دارد، اهمیت بسیار زیادی دارد. ارتش سوریه روز سه‌شنبه گذشته کنترل میدان نفتی أرک، از آخرین میادین نفتی تحت کنترل داعش در حومه شرقی حمص را در دست گرفت.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/188175

ش.د9600896

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات