اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۰۲۷۸۲

الزام های توسعه مراوده تجاری با قطر

قطع روابط کشورهای عربستان، امارات متحده عربی و بحرین با کشور قطر فرصت خوبی را برای فعالان اقتصادی کشورمان در صادرات مواد غذایی و تامین دیگر مایحتاج این کشور فراهم کرده است، اما حضور موثر و پایدار بخش خصوصی در این بازار الزام هایی دارد.
به گزارش بصیرت به نقل از ایرنا، پانزدهم خرداد ماه این سه کشور به طور رسمی روابط خود با قطر را قطع کردند و راه های هوایی، زمینی و دریایی خود را با این کشور بستند.
ماجرا به اظهارات «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، در مراسم پایان خدمت گروهی از سربازان این کشور برمی گردد که وی در این برنامه از تروریستی خواندن حماس و حزب الله لبنان انتقاد و از جنبش اخوان المسلمین حمایت و اذعان کرد امنیت و ثبات در منطقه بدون وجود ایران به عنوان کشوری قدرتمند ممکن نیست.
در این شرایط این سوال مطرح است که آیا ایران می ‌تواند به شریک مهم تجاری قطر تبدیل شود؟ 

** قیمت تمام شده بالا، پاشنه آشیل صادرات ایران
« غلامحسین شافعی» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این زمینه می گوید: بازرگانان ایرانی حرکت های خوبی آغاز کرده و اتاق های بازرگانی استان های جنوبی کشورمان به صادرات برخی اقلام پرداخته اند.
به گفته «غلامحسین شافعی»، در دولت نیز تاکنون چند جلسه در این زمینه برگزار شده و تصور می شود شاهد توسعه همکاری ها در این کشور باشیم.
شافعی اضافه کرد: امروز در عرصه رقابت بسیاری بازارهای خارجی با مشکل روبروییم که یکی از دلایل اصلی آن قیمت تمام شده بالای کالای ایرانی است.
وی تصریح کرد: در گذشته تجربه های تلخی در موارد مشابه در آسیای میانه، عراق و افغانستان داشتیم و این بار نباید اجازه دهیم این موارد تکرار شود.
رئیس اتاق ایران گفت: فعالان اقتصادی نمی خواهند بی محابا به آب بزنند و شاید یک دلیل کندی برقراری ارتباط با طرف قطری این باشد. آنان می خواهند با عقد قراردادهای صحیح و برخوردار از متن حقوقی مناسب عمل کنند تا بعدها با مشکل روبرو نشوند.
وی یادآوری کرد: در گذشته نیز تجربه چندان خوبی از مراودات اقتصادی با برخی کشورهای عرب نداشتیم و همین مساله لزوم حساسیت بیشتر صادرکنندگان را منطقی می نمایاند.
شافعی همچنین از نامه نگاری با طرف های قطری برای تشکیل اتاق مشترک بازرگانی خبر داد و گفت: در این زمینه آمادگی اعزام هیاتی به قطر و همچنین میزبانی از آنها برای بحث و تبادل نظر و دستیابی به راهکار واحد وجود دارد.

** ضعف زیرساخت لجستیکی 
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، قطر را فرصت مناسبی برای توسعه صادرات کشور توصیف کرد و گفت: تاکنون مقادیر زیادی مواد غذایی به صورت هوایی و دریایی به این کشور ارسال شده است.
«پدرام سلطانی» تصریح کرد: به طور کلی بنیه و زیرساخت لجستیکی کشور ضعف دارد و همین مساله توان واکنش سریع در مقیاس بزرگ را پایین آورده است.
سلطانی یادآوری کرد: در گذشته این مشکل را درباره روسیه و در مقاطعی عراق، افغانستان و آسیای میانه شاهد بودیم که هنوز وجود دارد و هنوز داریم از این سوراخ گزیده می شویم.

** لزوم تولید کالاهای کیفی
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران درباره آخرین وضعیت تامین کالا در بازار قطر اعلام کرد: صادرات خوبی به این کشور از سوی ایران انجام می شود و امیدواریم توسعه یابد.
«مسعود خوانساری» گفت: عمده صادرات ایران به این کشور تره بار، سبزی، میوه و مواد غذایی است.
خوانساری درباره رقیبان ایران در بازار قطر تصریح کرد: باید با تولید کالاهای باکیفیت و دارای قیمت مناسب تر، سهم خود را در این بازار افزایش دهیم.

** فقدان استانداردهای کالایی
در همین پیوند، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به ایرنا گفت: به طور غالب ایران به سادگی بازارها را از دست می دهد و احتمال دارد بازار قطر نیز در همین زمره قرار گیرد.
به گفته «سیده فاطمه مقیمی»، امروز شاهد یکه تازی ترکیه در بازار قطر بویژه پس از شرایط پیش آمده از سوی چهار کشور عربی هستیم؛ در حالی که ایران می توانست با توجه به فاصله کمتر به قطر مایحتاج آنها را تامین کند.
وی فقدان استانداردهای لازم کالایی و ضعف در سیستم ناوبری هوایی را از مشکلات ایران برای دستیابی به این هدف دانست.
مقیمی ادامه داد: وضع کنونی ناوبری هوایی کشور به گونه ای است که اگر بخواهیم هواپیمایی را برای حمل کالا به قطر اختصاص دهیم، در بخش مسافر و بار داخلی با کمبود روبرو می شویم.
وی تصریح کرد: باید زیرساخت های قوی داشته باشیم، در حالی که زیرساخت های حمل و نقلی کشور هنوز از شرایط اولیه لازم برخوردار نیست.
این عضو هیات رئیسه اتاق تهران تاکید کرد «با وجود همه این موارد، باید در این بازار حضور داشته باشیم اما در هر حجم کالایی که وارد می شویم رعایت مطلوبیت محصولات و ارائه کالاهای باکیفیت الزامی است.
به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران می ‌تواند راه را برای خروج قطر از محاصره اقتصادی و ارتباطی فراهم کند. 
همین مساله فرصتی برای فعالان اقتصادی و بازرگانان کشورمان است تا بویژه در زمینه تامین مواد غذایی و کشاورزی و مایحتاج روزانه قطری ها گام بردارند؛ موضوعی که رونق بندرها و کشتیرانی و همچنین اشتغالزایی در استان هایی مانند بوشهر را به دنبال دارد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات