حماسه و جهاد >>  دفاع مقدس >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۰۳۱۶۲

روزشمار دفاع مقدس/ 4مرداد

امروز چهارم مرداد ماه
 1-سالروز یورش نیروهای خودی برای آزادسازی جاده‌ی آبادان – ماهشهر

ارتش عراق پس از تصرف جاده آبادان – اهواز به پیشروی خود به سمت جاده آبادان – ماهشهر ادامه داده و در ۲۳ مهر ۱۳۵۹ این جاده را تا کیلومتر ۱۰ اشغال کرد و به این ترتیب با قطع عقبه آبادان و خرمشهر، این دو شهر را در آستانه سقوط قرارداد. در ۳ آبان ۱۳۵۹ برای آزادسازی جاده ماهشهر عملیاتی انجام شد، لیکن موفق نبود. پس از آن خرمشهر اشغال شد، اما با عملیات کوی ذوالفقاری تلاش عراق برای محاصره کامل آبادان به شکست انجامید. بنابراین، نیروهای عراقی با در اختیار داشتن جاده آبادان – ماهشهر در منطقه شمال آبادان متوقف شدند. در دوران محاصره نیز رزمندگان خودی در ۳ عملیات ۱۹ آذر، ۲۰ دی ۱۳۵۹ و ۴  مرداد ۱۳۶۰ به مواضع عراقی‌ها در جاده ماهشهر یورش بردند، لیکن موفق به عقب راندن آنها نشدند. قسمت اشغالی این جاده در تصرف دشمن بود تا سرانجام در عملیات ثامن‌الائمه(ع) نیروهای عمل کننده از چهار جهت به مواضع دشمن در این جاده حمله کرده و آن را پس از حدود یک سال آزاد کردند.




 2-سالروز اشغال اسلام آباد توسط منافقین با همکاری ارتش عراق

شهر اسلام آباد در ۶۵ کیلومتری کرمانشاه واقع شده است. جاده‌های مهم کرمانشاه-اسلام، کرمانشاه-قصرشیرین و کرمانشاه-خرم آباد از این شهر عبور می‌کنند. وجود پادگان الله اکبر بر اهمیت این شهر می‌افزاید. اسلام آباد در طول جنگ تحمیلی ۱۰۵ بار بمباران شد  که در نتیجه آن ۳۴۱ تن شهید و ۸۲۶ تن مجروح شدند. پس از اینکه ایران پذیرش قطع نامه ۵۹۸ را اعلام کرد، سازمان مجاهدین خلق (منافقین) با همکاری ارتش عراق در تاریخ ۱۳۶۷/۵/۴ اسلام آباد را اشغال کرد. نیروهای انقلاب اسلامی پس از اطلاع از این هجوم، به سرعت خود را به این شهر رساندند و آن را آزاد کردند. در این درگیری گروهی از منافقین به هلاکت رسیدند.




3- سالروز کشتار مجروحین در بیمارستان اسلام آباد غرب توسط منافقین

منافقین پس از اشغال اسلام آباد در ۱۳۶۷/۵/۴ به بیمارستان امام خمینی این شهر وارد شدند و مجروحان نظامی بستری را به حیاط بیمارستان انتقال دادند و با فجیع ترین وضع ممکن آنها را به شهادت رسانده، جنازه هایشان را به آتش کشیدند.
فرودگاه اضطراری: منافقین پس از اشغال اسلام آباد (۱۳۶۷/۵/۴) عازم کرمانشاه شدند. یکی از یگان های سپاه که از جنوب وارد منطقه شده بود خود را به فرودگاه اضطراری اسلام آباد (شرق اسلام آباد، ابتدای جاده اسلام آباد-خرم آباد) رساند و در این محل عقبه منافقین را مسدود کرد. با بسته شدن عقبه مهاجمان، تعداد زیادی از آنها محاصره شدند و به هلاکت رسیدند.




 4-سالروز عملیات شهید چمران

هدف: آزادسازی جاده آبادان - ماهشهر
شرح: در این عملیات - که آخرین عملیات در دوره محاصره آبادان بود - رزمندگان از دو محور وارد عمل شده و خط دفاعی دشمن را شکستند. اما در حالی که پاکسازی در محور چپ پایان یافته بود و در محور راست ادامه داشت، به دلیل نامعلومی به عقب برگشتند.




5-سالروز دیدار مسوولان ایرانی با دبیرکل سازمان ملل پس از قبول قطعنامه ۵۹۸

دبیرکل سازمان ملل متحد به محض دریافت پذیرش رسمی قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران، به تلاش وسیعی دست زد و پس از مشورت با اعضای شورای امنیت، رسما از وزرای خارجه ایران و عراق دعوت کرد به منظور انجام مذاکرات مربوط به اجرای قطعنامه، بلافاصله به نیویورک سفر کنند تا از سوم مرداد ۱۳۶۷ش، ملاقات ها و مذاکرات لازم صورت گیرد. از این رو هیئتی در راس وزیر وقت امور خارجه ایران در دوم مرداد راهی نیویورک گردید و پس از دیدار و گفتگو با رییس شورای امنیت، مذاکرات خود را با دبیرکل سازمان ملل متحد آغاز کرد. این مذاکرات که جهت تعیین روز و شرایط آتش بس به اجرا درمی آمد، در حالی صورت گرفت که روز قبل از آن، منافقین با حمایت ارتش عراق از مرز منطقه غرب گذشته و به اسلام آباد وارد شده بودند و به سمت کرمانشاه پیشروی می کردند. سرانجام پس از ده جلسه دیدار و گفتگوی هیئت ایرانی با دبیر کل سازمان ملل در مورد زمان آتش بس و عقب نشینی دو طرف به مرزهای بین المللی، اقدامات نهایی صورت گرفت. به این ترتیب در ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ش برابر با ۲۰ اوت ۱۹۸۸م آتش بس به طور رسمی برقرار شد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات