تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۳۲۳۰
حامي سرسخت احمدي‌نژاد، منتقد جدي روحاني؛

شعار عليه روحاني در مقايسه با اهانت‌ها به رؤساي‌ جمهوری هيچ بود!

(روزنامه وقايع اتفاقيه – 1396/04/18– شماره 447 – صفحه 3)

«تريبون در دست هتاکان يا منتقدان؟» اين سؤالي است که پس از شعرخواني ميثم مطيعي در نماز عيد فطر و مخاطب‌قراردادن رئيس‌ دولت يازدهم و دوازدهم و برخي وزرايش با ادبياتي توهين‌آميز مطرح شد؛ سؤالي که پاسخ مستتر در آن به‌خوبي نشان مي‌دهد جامعه، تفاوت ميان اين دو موضع را به‌روشني مي‌داند و ديگر نمي‌توان به اسم نقد، هر محتوايي را به خورد مخاطب داد. فعالان سياسي جناح‌هاي مختلف پس از ماجراي شعرخواني روز عيد فطر و با انتقاد از اين عمليات رواني معتقد بودند دادن تريبون به دست کساني که فرق هتاکي با انتقاد را سهوا يا عمدا نمي‌دانند و سازماندهي‌کردن اين روش نه‌تنها انتقاد مصلحانه نيست بلکه اسلحه تهمت و بي‌ادبي را به دست هتاکان‌دادن و نشاندن آنها به جاي منتقدان واقعي است.»

بدسليقگي، وحدت‌شکنانه و مخرب؛ کليدواژه‌هايي بود که منتقدان در واکنش به اين شعرخواني مطرح کردند. هرچند، نام بسياري از فعالان سياسي اصول‌گرا هم در فهرست منتقدان به اين روش هتاکانه ديده مي‌شود اما برخي تندروها با دفاع از اين اقدام، تيشه به سوي قطع ريشه اصول‌گرايي برداشتند. در ميان مدافعان اين روش، نام حميدرضا رسايي از منتقدان تندروی دولت و نماينده پيشين مجلس ديده مي‌شود. حامي جدي احمدي‌نژاد که از ورود به مجلس دهم بازماند در کنار دفاع از اين اقدام، طرح آتش‌بس نقل‌شده از سوي دوستان خود را هم توهم پرسش‌کننده دانسته و باوجود پذيرفتن اين آتش‌بس از سوي ساير اصول‌گرايان مدعي شده همفکرانش چندان به اين امر اعتقادي ندارند و زاکاني فقط نظر شخصي خود را عنوان کرده است.

حامي سرسخت احمدي‌نژاد، منتقد جدي بقيه

حجت‌الاسلام حميدرضا رسايي، نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با ايلنا، شعارهايي که عليه حسن روحاني در راهپيمايي روز قدس و شعرخواني نماز عيد فطر مطرح شده را در مقايسه با حرف‌هايي که عليه رؤساي‌جمهوری اسبق زده شده، هيچ خوانده است: «شخصا معتقدم صحبت‌هاي آقاي روحاني بايد نقد شود و در برابر مواضع غلطش موضع‌گيري بجا صورت بگيرد اما جاي اين کار در خيابان نيست. بااين‌حال، به نظر مي‌رسد شعارهاي عليه آقاي روحاني در مقايسه با حرف‌هايي که عليه رئيس‌جمهور‌هاي قبلي مطرح شد، چيز خاصي نبود و هيچ بود!» اين نماينده اصول‌گراي پيشين مجلس شوراي اسلامي همچنين به واکنش‌ها درباره مداحي روز عيد فطر نيز پرداخت و با بيان اينکه باوجود استماع چندباره اين مداحي، هيچ ايرادي در آن نديده، در پاسخ به اين پرسش که آيا شباهتي ميان اين مداحي و نطق‌هاي خود در زمان نمايندگي نديده، گفت: «به‌هر‌حال، اين مداحي، صريح، روشن و شفاف بود؛ البته مداحي سال قبل مراسم روز عيد فطر به‌مراتب صريح‌تر و شفاف‌تر از مداحي امسال بود.

چرا سال گذشته کسي اعتراض نکرد! واقعيت اين است که شخصا در بخش‌هايي از اين مداحي که مربوط به آقاي روحاني بود، بي‌ادبي مشاهده نکردم و بخش‌هايي از آن نيز صرفا با صراحت کلام درباره تصميمات و اقداماتي که آقايان انجام داده بودند، سؤالاتي را مطرح مي‌کرد و متوجه نمي‌شوم چرا عده‌اي داخل کشور اين‌قدر به اين مسئله پرداختند.»هيچ‌خواندن توهين‌هاي صورت‌گرفته به رئيس‌ دولت يازدهم و دوازدهم شايد درست‌ترين موضعي بوده که اين عضو جبهه پايداري داشته است. اين نماينده پيشين مجلس، يکي از افرادي است که يد طولایي در انتقادات تند به رؤساي‌جمهوری اسبق دارد.

او که در مجلس نهم و با فهرست حاميان دولت وقت به مجلس راه‌ يافته بود، در يکي از نطق‌هاي ميان‌‌دستور خود به اسم نقد با ادبياتي توهين‌آميز به انتقاد از سيدمحمد خاتمي، رئيس‌جمهوري دوران اصلاحات پرداخت؛ صحبت‌هايي که انتقاد نمايندگان مجلس را برانگيخت. موافق سرسخت احمدي‌نژاد حتي به رئيس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز رحم نکرد.

او که بارها به رئيس‌جمهوري اسبق و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاخته بود، بعد از فوت هاشمي‌رفسنجاني نيز بيکار ننشست و با انتشار متني در کانال تلگرامي خود سرانجام هاشمي را عاقبت طلحه خواند. توهين‌هاي رسايي فقط رؤساي‌جمهوری اسبق را نشانه نگرفت و اين فعال سياسي اصول‌گرا در طول استقرار دولت يازدهم، بارها دولت را مورد هدف قرار داده است. او امضاي قرارداد برجام که تأييد رهبري را در پاي خود دارد، بارها با ادبياتي تند مورد انتقاد قرار داده و حتي آن را فتنه ديگر خوانده است. انتقاد توهين‌آميز و تخريب از رؤساي‌جمهوری فعلي و اسبق از سوي اين فعال سياسي اصول‌گرا در حالي صورت گرفته و مي‌گيرد که او در قبال اقدامات رئيس ‌دولت نهم و دهم هيچ موضع مشابهي نداشته است. حميدرضا رسايي که از حاميان جدي محمود احمدي‌نژاد است، در دوران رياست او بر دولت در قبال اقدامات هنجارشکنانه و نادرست او همواره موضع سکوت را پيشه کرد.

نسبت به تخطي دولت از آرمان‌ها انتقاد داريم

رسايي در گفت‌وگوي ديروز خود نيز بار ديگر بر موضع انتقادي خود از دولت تدبير و اميد پافشاري کرد و دولت يازدهم را دولتي خواند که از آرمان‌هاي انقلاب تخطي مي‌کند. او در واکنش به پرسشي درباره اينکه آيا او مواضع گذشته‌اش در قبال دولت را تلطيف کرده، گفت: «بنده همچنان‌‌ همان مواضع گذشته را نسبت به دولت محترم فعلي دارم؛ اين مواضع کاملا انتقادي است و اين انتقاد‌ها مربوط به بخش‌هايي بوده که دولت به‌ عقيده ما از چارچوب‌هاي اصول و ارزش‌هاي مربوط به آرمان‌هاي انقلاب، مواضع صريح، روشن و شفاف حضرت امام(ره) و رهبري تخطي مي‌کند و طبيعتا ما هم نسبت به اين تخطي‌ها واکنش نشان مي‌دهيم.»

فقط ادعاي شماست!

عليرضا زاکاني از فعالان سياسي اصول‌گرا، از ليدرهاي منتقدان دولت و همفکر رسايي در جبهه پايداري در روزهاي پس از عيد فطر و حواشي شعرخواني آن، از توقف بگومگوهاي سياسي ميان جناح‌ها و اعلام آتش‌بس سخن گفت. هرچند، اين آتش‌بس يکطرفه خيلي زود و با گذشت دو روز از سوي پيشنهاددهنده‌اش نقض شد و به آتش‌به‌اختيار تعبير شد اما در همان دو روز مطرح‌شدنش نيز حمايت برخي همفکران جناح اصول‌گرا را به‌همراه داشت. حجت‌الاسلام حميدرضا رسايي در گفت‌وگوي ديروز خود، موضع عجيبي درباره اين حرکت زاکاني درپيش گرفت. او درباره علت انتشار يادداشت زاکاني که در آن پيشنهاد «آتش‌بس يکطرفه» را مطرح کرده بود، گفت: «بنده سخنگوي آقاي زاکاني نيستم و اين يادداشت را هم مطالعه نکرده‌ام.»

عضو جبهه پايداري انقلاب اسلامي در واکنش به اينکه به‌هرحال زاکاني در اين يادداشت صراحتا خواستار آتش‌بس يکطرفه در قبال دولت شده، گفت: «اگر بر فرض، حرف شما درست باشد هم به معناي اين نيست که اين مسئله، خواست همه اصول‌گرايان است؛ آقاي زاکاني که تعداد زيادي از افراد نيستند. زاکاني يک‌ نفر است، رسايي هم يک‌ نفر است.» موضع‌هاي عجيب اين نماينده اصول‌گراي پيشين مجلس شوراي اسلامي فقط به طرح آتش‌بس زاکاني محدود نشد. او همچنين در واکنش به اينکه محمدرضا باهنر، احمد توکلي و برخي ديگر از شخصيت‌هاي اصول‌گرا نيز ساعتي پس از انتشار يادداشت زاکاني ضمن استقبال و حمايت از آن، مواضعي تلطيف‌شده در قبال دولت اخذ کردند، گفت: «اين برداشت شماست و حتي اگر درست هم باشد، بهتر است از خودشان بپرسيد. از آنجا که در جريان دقيق اين مسائل نيستم، بهتر است خودشان صحبت کنند.»

رسايي همچنين در پاسخ به اين پرسش که تحليلتان نسبت به تلطيف مواضع چند چهره اصول‌گرا در قبال دولت چيست، گفت: «تحليل من اين است که اين تلطيف مواضع اصول‌گرايان در قبال دولت صرفا ادعاي شماست!»

http://vaghayedaily.ir/fa/News/76304

ش.د9601279

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات