تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۰۳۵۰۱
اصول‌گرایان از «تتلو» چه می‌خواهند؟

چهره جناح بی‌چهره

(روزنامه همدلي ـ 1396/04/27 ـ شماره 647 ـ صفحه 1)

امیرحسین مقصودلو؛ سرنوشت عجیبی پیدا کرده است، او در مدت چندماه از کسی با چهره و رفتارهای هنجارشکنانه به یکی از عناصر اصلی سیاست‌ورزی جناح اصول‌گرا تبدیل شده است. او که با نام هنری و عجیب «تتلو» خود را به دنیای موسیقی عرضه کرده است، هیچ‌گاه نتوانست توجه و رضایت مراجع قانونی را برای عرضه موسیقی خود به صورت رسمی جلب کند و از همین‌رو سال‌ها به عنوان یک خواننده زیر زمینی فعالیت می‌کرد. اگرچه او توانست با برخی ارتباطات با نهادهای نظام چند کلیپ تصویری در رابطه با نظام تهیه کند، اما گویی سابقه زندگی شخصی و نوع موسیقی او اجازه نداد که در میان خوانندگان موسیقی مجاز پاپ ایرانی جایی برای خود باز کند. با این سابقه او این روزها در کانون توجه چهره‌های بارز جریان اصول‌گرا قرار گرفته است. آن هم جریانی که اصولا با موسیقی مجاز نیز میانه‌ای ندارد و هنر را به صورت کنترل شده مجاز می‌شمارد.

«تتلو» که با همین عنوان هنری و عجیب خود در حالی از سوی بزرگان اصول‌گرا پذیرفته شد، خالکوبی‌های روی بدنش می‌تواند سرنوشت یک بازیکن تیم ملی را عوض کند و او را تا همیشه از دنیای ورزش دور کند و یا بازیگری را از صحنه هنر حذف کند. با این همه او با نقوش عجیب‌وغریبی که روی دست و بازوی خود دارد در کنار روحانیون اصول‌گرا می‌نشیند. امری که از حرکت عجیب تیم انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی آغاز شد و در میان اصول‌گرایان شکافی ایجاد کرد.از روزی که امیرحسین مقصودلو در کنار سیدابراهیم رئیسی نشست و از هنر خود گفت و از رئیسی تمجید شنید زلزله‌ای در ارکان اصول‌گرایی رخ داد که پس از ماه‌ها هنوز پس لرزه‌های آن ادامه دارد. برخی از فعالان این جناح آن را ضربه ای به صندوق رای اصول‌گرایی دانستند و گروهی دیگر آن را برنامه رقبای درون جناحی رئیسی برای شکست او ارزیابی کردند. حضور او در کنار رئیسی در آن روزها و البته هنوز هم مایه انتقاد و گلایه فعالان رسانه ای جناح اصول‌گراست. از سوی دیگر این خواننده موسیقی زیرزمینی تلاش کرده تا به فعالیت‌های خود رنگ اصول‌گرایی دهد. به همین خاطر در صفحه‌های شخصی خود در دنیای مجازی مواضعی اصول‌گرایانه اتخاد کرده که البته بدون واکنش نبوده است. او در ماجرای قتل آتنا اصلانی که وجدان جامعه ایرانی را جریحه‌دار کرد، مطلبی منتشر کرد که نشان می‌دهد در حال پیداکردن ذهنیتی اصول‌گرایانه است. او به مانند بسیاری از فعالان جناح اصول‌گرا در موارد مشابه به ماجرای آتنا، گناه را متوجه «بی‌حجابی»این دخترک هفت ساله اردبیلی دانسته و در این مورد نظری متفاوت با جامعه ایرانی ابراز کرده و البته خشم کاربران فضای مجازی را نیز برانگیخته است. تتلو در مطلبی با ادبیات خاص خود که البته مملو از غلط‌های املایی و نگارشی است، نوشت:«من جغد بیدارى بودم که همه فقط تردم کردن…! اینها گناه پدر و مادر و بد حجابى هستن. صد دفعه گفتم حجاب مهمه حتى واسه دختر بچه‌ى کوچیک. والله به خدا این بچه اگه حجاب داشت شهوت و چشم بد دنبالش نمیوفتاد. مردم!! چشماتون باز کنید. جورى که بچه‌هاى امروز حرف میزنن و برخورد میکنن یعنى به تکامل ذهنى رسیدن و باید حجاب داشته باشن تا در خطر نباشن.» دانش فارسی او تا به آن اندازه است که واژه «طرد» را به غلط «ترد» نوشته است.

با این همه اتفاقات نشان می‌دهد که طیفی در این جناح قصد دارد که با دفاع از استفاده تبلیغاتی از تتلو، درمقابل طیف دیگر اصول‌گرایان بایستد. به همین خاطر است که امیر تتلو دو روز پیش نیز دعوت شد تا در کنار برخی از چهره‌های مشهور اصول‌گرا بنشیند. امری که سبب شد تکان دیگری به این جریان وارد شده و فعالان هنری و رسانه‌ای وابسته به جناح اصول‌گرا یک بار دیگر واکنش پیشین را ابراز کنند.دو روز پیش مراسم جشن یک سالگی «فارس پلاس» وابسته به خبرگزاری اصول‌گرای فارس در حالی برگزار شد که امیرتتلو ستاره این مراسم بود. در کنار چهره‌هایی چون عزت‌الله ضرغامی، حسین نقوی حسینی؛ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، نظام‌الدین موسوی؛ مدیرعامل خبرگزاری فارس و حمید رسایی نشست و از دست آنان تقدیرنامه دریافت کرد. موضوعی که البته در این میان به آن اشاره نشده است، این است تقدیر به عمل آمده از وی به چه جهت بوده است. و سئوالی که در اینجا خود را نشان می‌دهد این است که آیا این اصرار بر حضور تتلو در جریان اصول‌گرا، از آن دست لج‌بازی‌ها و مخالفت‌های طیف تندروی اصول‌گرا با کلیت جریان اصو‌لگرا نیست؟ سئوالی که واکنش‌های برخی از فعالان جناح اصول‌گرا می‌تواند پاسخی بر آن باشد.پس از انتشار گسترده تصاویر این مراسم و اهدای تقدیرنامه به این خواننده زیر زمینی ابتدا محمود گبرلو؛ دبیرسابق فرهنگی خبرگزاری فارس در صفحه اینستاگرام خود واکنش تندی نشان داد و نوشت: «وقتی عکس‌رو می‌بینم عرق شرم می‌ریزم و نمی‌تونم باور کنم جریان اصول‌گرایی که مدافع ارزش‌های انقلاب بود برای رسیدن به هدفش از افرادی استفاده می‌کند که در کنارشان قرار گرفتن شرم‌آور است.»

گبرلو در ادامه نوشت: «این دوستان چه پاسخی به ده‌ها خواننده نجیب، دلسوز و انقلابی این کشور و حتی خانواده‌های متدین دارند که بنابرنظر آنان این‌گونه افراد ضددین و ضد انقلاب محسوب می‌شدند.»گبرلو که خود از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به اصول‌گرایان است، در پایان می‌نویسد:« طبیعتا این افراد حتی اگر رای و نظرشان تغییر کرده باشد نباید در مجامع مختلف الگو باشند. آیا خود خبرگزاری فارس می‌پذیرد تیپ و قیافه کارکنانش این‌گونه باشد؟ این حرکت‌ها که قبلا هم تکرار شده حرکت به سوی قهقرایی است نه پیروزی و سربلندی.» «حمید داوودآبادی» نویسنده و محقق ادبیات پایداری کشورمان که خود در این مراسم حضور یافته بود، در صفحه شخصی خود نوشت:«امروز عصر رفتم جشن تولد یک سالگی فارس پلاس، تتلو بود و رسایی. ضرغامی بود و بهنوش بختیاری. همه اهالی فرهنگ این وری بودند! همون اول، مجری برنامه آقای ذکریایی در جواب صلوات مردم که به گوش ایشون رسا نیامد، گفت: «این صلوات به درد عمه‌تون می‌خوره!»وی ادامه داد:«به عنوان یک بچه شیعه، از خودم خجالت کشیدم. بلند شدم و رفتم خونه. توی راه با خودم کلنجار رفتم که: «اگر چنین چیزی در مراسم اون‌وری‌ها اتفاق می‌افتاد، چه‌ها می‌شد؟! عزیزان! یادمان نرود: هدف وسیله را توجیه نمی‌کند!» پایگاه خبری اصول‌گرای صراط نیز به این موضوع واکنش نشان داد و از بانیان این مراسم خواست که تتلو را به پرچم اصول‌گرایی تبدیل نکنند.

در مطلبی که در این سایت منتشر شده آمده است:« اینکه امیر تتلو را به دیدار یک شخصیت بزرگ جریان انقلاب ببریم یا از او برای حضور در یک مراسم متعلق به همین جریان به عنوان یک مهمان ویژه دعوت کنیم، چه معنایی جز دادن بهانه به دست اصلاح‌طلبان و مخالفان نظام برای تمسخر جریان انقلابی دارد؟... در مراسمی که حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، عزت الله ضرغامی، رئیس سابق صداوسیما، سیدنظام‌الدین موسوی و امثال حمید رسایی هم حضور داشتند، صدای بلندتر متعلق به امیر تتلو بود. کاریکاتور او در مراسم نمایش داده شد و او بود که حرف‌هایش بیشتر از بقیه شنیده شد.»در بخش دیگری از این یادداشت آمده است:«قصد این نوشته، ارزش‌گذاری روی این فرد نیست. اما واقعا باید پرسید چه چیز ظاهری از این خواننده خاص تغییر کرده که ناگهان برای اصول‌گرایان «عزیز« شده است؟ آیا رفتار و عقاید او مطلوب و منطبق با یک فرد مسلمان انقلابی شده؟ واقعا به جز چند پست اینستاگرامی عجیب و پر از ابهام، چه تغییر خاصی در این فرد ایجاد شده است؟از این گذشته، حتی اگر این خواننده با آن سابقه تغییر رنگ که روزی پرسپولیسی دوآتشه بوده و حتی در تمرینات این تیم شرکت کرده و ناگهان اعلام کرده که استقلالی دوآتشه شده، به مسیر انقلاب بازگشته باشد، آیا باز هم می‌توان او را تا جایی پیش برد که کم‌کم به نماد و پرچمدار اصول‌گرایی و جریان انقلابی و حزب‌الله بدل شود؟!»به هرحال به نظر می‌رسد مخالفان این حرکت در خود جریان اصول‌گرا کم نیستند، اما ترجیح می‌دهند برای دامن نزدن به ماجرا و پیگیری از رسانه‌ای شدن آن سکوت کنند. با این همه ترتیب‌دهندگان این مراسم نیز بیکار ننشسته و به این انتقادات پاسخ دادند.

خبرگزاری فارس که در این مورد به شدت مورد انتقاد واقع شده در مطلبی به قلم یک روحانی با اشاره به انتقادات از دیدار تتلو و رئیسی آورده است:«یک انسان گنهکار چند بار باید بگوید توبه کرده و از گذشته خود پشیمان شده است تا سکولارها توبه او را بپذیرند؟ خدا رحم کرد که این افراد قسیم‌الجنه والنار نیستند. اشکالی دارد یک عالم دینی و سیاسی با یک خواننده زیرزمینی توبه‌کار جلسه‌ای داشته باشد و از ترانه امام رضای او به نیکی یاد کند؟!»به نظر می‌رسد در روزهایی که جریان اصول‌گرایی شکست سنگین دیگری را تجربه کرده و بزرگان این جناح ترجیح می‌دهند که موضوع را به سکوت برگزار کنند و میدان پس از شکست، فعلا از چهره‌های شاخص این جریان خالی است، برخی در پی به دست گرفتن میدان هستند و بی توجه به همه ارزش‌هایی که این بزرگان جناح خود را مبلغ و مروج آن دانسته به دنبال طرح چهره‌هایی هستند که فکر می‌کنند به واسطه آن‌ها می‌توانند نسل جوان اصول‌گرایی را از سرخوردگی‌های حاصل از شکست‌های متوالی چندساله اخیر دور کنند. از این‌رو در روزهای بی‌چهره اصول‌گرایان، به دنبال چهره‌هایی می‌گردند که بتواند این جای خالی را پر کند؛ حتی اگر این چهره‌ها پر از عناصر ناهنجار و خالکوبی‌های مشمول سانسور باشد. فعلا تتلو دم دست‌ترین گزینه است. او را چند میلیون «فالوور» همراهی می‌کنند، اگرچه این تعداد هم به لحاظ سن و جنس و وضعیت به کار انتخابات و سیاست‌ورزی نمی‌آیند، اما نمی‌توان از «تعداد» آن‌ها چشم پوشید.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=34230

ش.د9601319

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات