سیاسی >>  مجلس >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۰۳۵۰۹

اما و اگرهای یک حاشیه در مراسم تحلیف

انتشار تصاویر عکس و سلفی گرفتن برخی نمایندگان با خانم موگرینی بدون رعایت عرف دیپلماتیک فارغ از نگاه جریانی و داخلی، اقدامی اشتباه و ناصواب است. اگرچه این حرکت یک خبط و خطا برای آن نمایندگان محسوب می شود ولی ارتباط دادن آن با عزت و غیرت ایرانی کار درستی نیست و نباید با دشمن برای زیر پا گذاشتن عزت ایران همگام شد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ علی کارگر
اما و اگر های یک حرکت سخیف برخی از نمایندگانمراسم تحلیف رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی با حضور شخصیت ها، مسئولین و مهمانان داخلی و خارجی و از جمله خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. یکی از حواشی دامنه داری که از این مراسم منتشر شد ماجرای عکس و سلفی گرفتن تعدادی از نمایندگان مجلس (منتسب به جریان اصلاح طلب و لیست امید) با خانم موگرینی بدون رعایت عرف دیپلماتیک بود. در تحلیل و تفسیر رفتار این تعداد از نمایندگان، که رفتاری سخیف و به دور از شأن آنها بود باید چند نکته را در نظر گرفت:
۱- انتشار این تصاویر فارغ از نگاه جریانی و داخلی، اقدامی اشتباه و ناصواب است. اگرچه این حرکت یک خبط و خطا برای آن نمایندگان محسوب می شود ولی ارتباط دادن آن با عزت و غیرت ایرانی کار درستی نیست و نباید با دشمن برای زیر پا گذاشتن عزت ایران همگام شد. تاریخ ایران پر است از صحنه های عزت و افتدار مانند ایثارگری های بی نظیر رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس، دستیابی به تکنولوژی هسته ای به رغم مخالفت و اراده قدرت های بزرگ، ورود به باشگاه کشورهای دارای پایگاه فضایی در اوج تحریم ها و... که هویت اسلامی ایرانی ما را برای دنیا نمایان می کند، بنابراین ترویج این نوع تصاویر کمک به دشمن برای وارونه نشان دادن حقیقت پرافتخار جمهوری اسلامی ایران است که باید از آن پرهیز کرد.
۲- وقتی که یک بازیکن ورزشی در صحنه های بین المللی نماینده ملت ایران محسوب می شود و باید رفتار خود را متناسب با جایگاه ملت مسلمان ایران تنظیم کند به طریق اولی نماینده ملت و در جایگاه رفیع مجلس شورای اسلامی موظف به رعایت شان ملت ایران می باشد. نمایندگان خاطی باید در اسرع وقت نسبت به عملکرد خود از مردم عذرخواهی کنند چنانکه برخی از نمایندگان نیز همین کار را انجام دادند و ضمن پذیرش خطای خود در این اقدام کودکانه جلوی فضاسازی بیش از حد آن را بگیرند.  
3- بعد از گذشت حدود ۴۸ ساعت از توصیه ها و اوامر رهبر معظم انقلاب به آقای دکتر  روحانی و تأکید ایشان به حفظ عزت در تعاملات بین المللی، این اتفاق، عدم توجه برخی نمایندگان به فرمایشات ایشان را آشکار کرد. اگرچه مخاطب مقام معظم رهبری در این محورها آقای روحانی بود ولی در حقیقت دستورالعملی برای نحوه رفتار همه مسئولین و از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. انتظار می رود که نمایندگان اهتمام بیشتری نسبت به فرمایشات مقام معظم رهبری داشته باشند.
4- متأسفانه بروز رفتارهای احساسی و غیر منطقی در بین معدودی از افرا جامعه ما به فرهنگ تبدیل شده است. اگر از فقرای کنار خیابان فقط عکس می گیرند و یا با آوار ساختمان پلاسکو سلفی می گیرند و... امروز نیز عده ای در مجلس چنین رفتاری را از خود نشان می دهند. در حقیقت بروز چنین رفتارهایی فارغ از جایگاه، تحصیلات، شغل و شأن افراد نشان دهنده یک نوع بیماری فرهنگی است که باید برای درمان آن فکری کرد. البته بدیهی است تعداد کسانی که به این نوع بیماری فرهنگی مبتلا هستند بسیار کم است ولیکن به خاطر بروز و ظهور رسانه ای آنها مسئولین فرهنگی باید تدابیر لازم را اتخاذ کنند.
5- برخی تحلیل گران معتقدند که این نوع رفتار نمایندگان حاکی از نوعی گرایش به سمت غرب است. مقامات و مسئولین زیادی از کشورهای مختلف در این مراسم حضور داشتند ولیکن هجوم تعدادی از نمایندگان برای گرفتن عکس با نماینده اروپا که به نوعی نماینده غرب محسوب می شود نشان می دهد که غرب در نگاه آنها جایگاه خاص و ویژه ای دارد. اگرچه پذیرش کامل این تحلیل به دور از انصاف است ولیکن قطعاً رگه هایی از این تفکر در بین این نمایندگان وجود دارد.
6- با توجه به این که نفرات خطاکار در این حاشیه همگی از این لیست بوده اند و بخش اعظم هزینه این اتفاق به پای جریان اصلاح طلب و لیست امید نوشته شده است، مسئولین این جریان سیاسی باید هم در بستن لیست ها و هم در هدایت سیاسی جریان متبوع خود مسئولیت پذیرتر باشند و انتقادات وارد شده از سوی رقیب را بپذیرند. جریان اصلاحات که خود را دارای فرهنگ سیاسی پیشرو می داند چگونه است که نمایندگان منتسب به آنها رفتارهایی دارند که در شبکه های مجازی تا حد تفسیر جنسیتی از آنها نیز پیش می رود. بد نیست اشاره شود که برخی از مخالفان جمهوری اسلامی، این رفتار را در قالب نوعی تهاجم مردسالارانه به حیطه سیاست تفسیر کرده اند. جریان و نخبگان لیست امید و اصلاحات باید خود را در مقابل این وضعیت پاسخ گو بدانند. بسیاری از همین افراد که منتقد نوع مواجهه مقامات عربستان با ایوانکا ترامپ (دختر رئیس جمهور آمریکا) بودند، رفتار آنها امروز بهانه ای شده است در دست دشمنان  مخالفان نظام برای مخدوش کردن چهره و فرهنگ ملت ایران. 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات