صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۳۴۷۶

بازتاب مراسم تحليف در رسانه‌هاي خارجي

 مراسم تحليف حجت‌الاسلام حسن روحاني که روز گذشته با حضور مقامات داخلي، سران و نمايندگان کشورهاي خارجي در مجلس برگزار شد، در رسانه‌هاي بين‌المللي نيز بازتاب داشت. به گزارش ايسنا، خبرگزاري فرانسه با اشاره به حضور فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، در اين مراسم در گزارشي نوشت: «حسن روحاني، رئيس‌جمهور ميانه‌رو ايران، روز شنبه در حضور ميهمانان خارجي براي دومين بار سوگند ياد کرد. در اين مراسم همچنين نماينده‌اي از سوي امير قطر، رئيس‌جمهور موگابه، نمايندگاني از فرانسه و آلمان و هيئت‌هايي از چين و روسيه حضور داشتند». خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز نوشت: «حسن روحاني که براي يک دوره ديگر به‌عنوان رئيس‌جمهور ايران انتخاب شده بود، در يک جلسه علني در پارلمان سوگند ياد کرد. آسوشيتدپرس در ادامه با اشاره به حضور مقامات و نمايندگان کشورهاي مختلف در اين مراسم تأکيد کرد:‌ اين اولين بار است که اين تعداد از مقامات خارجي در مراسم تحليف رياست‌جمهوري در ايران شرکت مي‌کنند». شبکه دويچه وله آلمان در گزارشي با اعلام خبر برگزاري مراسم تحليف رئيس‌جمهوري عنوان کرد: «حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران، در يک مراسم بلندپايه براي دومين بار سوگند ياد کرد؛ مراسمي که در آن مقامات اروپايي حضور درخور‌توجهي داشتند. روحاني که اکنون با يک وظيفه سخت براي حفظ توافق هسته‌اي روبه‌رو است، در متن سخنراني خود خواستار قانون‌مندي و آزادي بيان در ايران شد».

خبرگزاري اسپوتنيک با اشاره به تأييد نتايج انتخابات رياست‌جمهوري ايران از سوي مقام معظم رهبري در روز پنجشنبه هفته گذشته گزارش داد:‌ «حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران که در ١٩ ماه می بار ديگر در انتخابات پيروز شد، روز شنبه با حضور ميهماناني از ٩٢ کشور در پارلمان ايران سوگند ياد کرد و وعده داد که از تمام قدرت خود براي حفاظت از دين، نظم در کشور و قانون اساسي استفاده کند».
شبکه الجزيره قطر در گزارش خود درباره برگزاري مراسم تحليف حسن روحاني، اعلام کرد:‌ «رئيس‌جمهور ايران پس از سوگند يادکردن در حضور ميهمانان خارجي و مقامات ايران خواستار گفت‌وگوهاي بيشتر با قدرت‌هاي جهاني شد». اين شبکه در ادامه گزارش خود به حضور تعداد کثير سران و نمايندگان کشورهاي خارجي در اين مراسم و به‌علاوه شرکت‌کردن فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، اشاره کرد.
خبرگزاري بريتانيايي رويترز هم در اين زمينه گزارش داد: «حسن روحاني، رئيس‌جمهور ايران که روز شنبه در حضور مقامات بلندپايه خارجي شامل مقامات ارشد اروپايي سوگند ياد کرد، در حالي فعاليت خود را در اين سمت براي يک دوره چهار‌ساله ديگر آغاز مي‌کند که تلاش‌هايش را براي محافظت از توافق هسته‌اي در برابر بازگشت واشنگتن به رويکرد خصمانه‌اش در قبال تهران افزايش داده است. اين توافق بزرگ‌ترين دستاورد روحاني در اولين دوره رياست‌جمهوري‌اش به شمار مي‌آيد».
به گزارش ايلنا، شبکه تلويزيوني الميادين، با پوشش مستقيم تصويري برنامه تحليف «حسن روحاني»، رئيس‌جمهوري ايران، خبر اول خود را نيز به اين مراسم اختصاص داد. اين رسانه عربي‌زبان به نقل از روحاني نوشت: «افرادي که در پي پاره‌کردن توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه ١+٥ باشند، با اين اقدام زندگي سياسي خود را پاره خواهند کرد».
خبرگزاري مصري «صدي البلد» نيز با اختصاص خبري به مراسم تحليف حسن روحاني نوشت: «ده‌ها نفر از شخصيت‌هاي سياسي از دولت‌هاي دوست و متحد ايران در اين مراسم حضور داشتند».
شبکه خبري «روسيا اليوم» نيز با انتشار خبري اعلام کرد: «حسن روحاني با برگزاري مراسم تحليف براي دومين بار به‌عنوان رئيس‌جمهوري زمام امور را در دست گرفت. اين رسانه روسي در ادامه گزارش داد: حسن روحاني که فردي معتدل است، با ياد‌کردن سوگند به صورت رسمي کار خود را در دومين دوره رياست‌جمهوري آغاز کرد».
«السومريه‌نيوز» گزارش داد: «حسن روحاني امروز (شنبه) با اداي سوگند در مراسم تحليف که در صحن مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، براي دومين بار به‌عنوان رئيس‌جمهوري ايران کار خود را آغاز کرد».
پايگاه خبري «المنار» نيز با پوشش‌دادن کامل خبر مراسم تحليف حسن روحاني، اعلام کرد که او درباره نقض برجام از سوي طرف مقابل هشدار داد و اعلام کرد اين اقدام با عکس‌العمل مردم و دولت ايران روبه‌رو خواهد شد.
همچنين به گزارش ايرنا، سايت روزنامه بريتانيايي ديلي ميل، با اشاره به حضور بيش از ١٣٠ مقام عالي‌رتبه از کشورهاي گوناگون و نمايندگي نهادهاي‌ بين‌المللي در مراسم تحليف در تهران، آن را در تاريخ ايران بي‌سابقه توصيف کرد و نوشت: «حسن روحاني در اين مراسم سوگند ياد کرد که در دولت جديد رويکرد تعامل با دنيا در دستور کار قرار خواهد گرفت. اکنون دولت دوازدهم در ايران به رياست حسن روحاني آغاز شده است و اين براي دومين بار است که روحاني از سوي ملت ايران براي تصدي اين سمت برگزيده مي‌شود».

منبع: روزنامه شرق

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات