صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۰۳۵۳۹

چرا دشمن داریم؟

  دکتر یدالله جوانی/  چرا ملت ایران و جمهوری اسلامی دشمن دارد؟ آیا نمی‌توان به این دشمنی‌ها پایان داد؟ آیا می‌توان کاری کرد که روزی دشمنی میان ما و مثلاً آمریکایی‌ها، ‌صهیونیست‌ها، برخی از کشورهای اروپایی، برخی از دولت‌ها در منطقه و برخی از گروه‌ها و جریان‌ها، پایان یابد و دشمنی به دوستی تبدیل شود؟ آیا این دوستی بهتر از دشمنی نیست؟ آیا ما در فضای دوستی و رابطه با آمریکایی‌ها و دیگرانی که با ما دشمنی دارند، بهتر نمی‌توانیم منافع خود را تأمین کنیم؟ سؤالاتی از این دست بسیار است و این قبیل سؤالات، ذهن بخشی از جامعه و به ویژه جوانان را به خود مشغول کرده است. این سؤال‌ها هنگامی برای افراد و مردم، جدی‌تر می‌شود که گفته شود؛ در روابط بین‌الملل و در صحنه سیاست جهانی،‌ هیچ دوستی و دشمنی‌ای پایدار و دائمی نیست و می‌توان، دشمنی‌ها را به دوستی تبدیل کرد. بنابراین بر مبنای چنین نظریه‌ای، برخی از افراد، گروه‌ها و حتی دولت‌ها و مسئولان در جمهوری اسلامی، معتقدند باید برای تبدیل دشمنی‌ها به دوستی‌ها و تبدیل دشمن به دوست، یا این نظریه درست است و حرکت بر مبنای آن سودبخش می‌باشد؟ یا اینکه گریزی از داشتن دشمن نیست و خاصیت دشمن هم دشمنی کردن و ضربه زدن است. در این صورت، ‌باید همواره دشمن را رصد کرد و مراقب حیله‌ها،‌ نقشه‌ها و توطئه‌هایش بود. باید همیشه با هوشیاری در برابر دشمن ایستاد و با قدرت به دشمنی‌‌هایش پاسخ داد. با اندکی تأمل، می‌توان پاسخ صحیح را دریافت. برای ملت ایران با یک هویت خاص که اکنون از آن برخوردار است؛ وجود دشمن، قطعی، همیشگی و گریزناپذیر است. به عبارت دیگر، هویت ملی ایرانیان است که آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از دیگر کشورها را، در موضع دشمنی با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی قرار داده است. تا این هویت پابرجا و پایدار باشد، آن دشمن و دشمنی‌ها هم وجود خواهد داشت.
معنای این سخن، آن است که آمریکا با هویت ملی ما دشمنی دارد و در تلاش است تا با مجموعه‌ای از اقدامات، به این هویت پایان داده و در آن تغییر و تبدیل ایجاد کند. بدیهی است که هر نوع حرکت از ناحیه ما برای کم کردن فاصله با آمریکا با تصور پایان‌بخشی به دشمنی بین جمهوری اسلامی و ایالات متحده، ‌تلاشی است که ما خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا ناآگاهانه، برای استحاله هویتی خود انجام می‌دهیم. به عبارت دیگر،‌ کسانی که اینگونه می‌پندارند و عمل می‌کنند، پیاده‌کنندگان نقشه‌های دشمن، برای تغییر هویت ملی ایرانیان هستند. هویت ملی ایرانیان را، سه شاخصه اصلی تشکیل می‌دهد. این سه شاخصه در گذر زمان، چنین هویتی را ساخته است. اسلام،‌ انقلابی‌گری و عمق تاریخی،‌ ارکان سه‌گانه ساخت هویت ملی ایرانیان در عصر حاضر است. ایرانیان با این شاخصه‌های هویت‌ساز، ‌به دنبال قرار گرفتن بر قله‌های پیشرفت، عزت و افتخار هستند. ایرانیان با این شاخصه‌های هویت‌ساز، به دنبال تمدن‌سازی اسلامی، دفاع از مستضعفان و مظلومان، ایستادن در مقابل ظالمان و ستمکاران هستند. آری، این هویت ملی با رویکرد آرمانگرایی در راستای اعتلای ایران و کرامت انسانی، کسانی و قدرت‌هایی را در موضع دشمنی با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی قرار داده است. بنابراین دشمنان، دشمن حق‌مداری،‌ استقلال‌طلبی، عزت‌خواهی، عدالت‌گستری، پیشرفت، ظلم‌ستیزی، مظلوم‌پناهی و دیگر فضیلت‌ها و ارزش‌هایی هستند که اکنون ملت بزرگ ایران پرچمداری آن را به دست گرفته است. دشمنان، با این فضیلت‌ها دشمنی دارند؛ زیرا ‌همین ارزش‌ها و فضیلت‌ها است که سلطه‌گری، زیاده‌خواهی، زورگویی و چپاولگرایی آنان را به چالش کشیده است. همین ارزش‌گرایی ملت ایران است که در منطقه راهبردی غرب آسیا، مقاومت در برابر سلطه آمریکا و رژیم صهیونیستی را پدید آورده است. همین آرمانگرایی ملت ایران است که پدیده بیداری اسلامی را به کابوس قدرت‌های شیطانی و سلطه‌گر و متحدان منطقه‌ای آنان تبدیل کرده است. ملت ایران با تکیه بر همین هویت ملی توانست در فاصله‌ای کمتر از چهار دهه، با وجود توطئه‌ها و فشارهای فراوان، به قدرت تعیین‌کننده منطقه تبدیل شود. ملت ایران با تکیه بر همین هویت ملی توانست در بسیاری از حوزه‌ها پیشرفت کند. 
 اکنون دشمنان، به شدت نگران روندهایی هستند که با انقلاب اسلامی در منطقه و جهان شکل گرفته است؛ روندهایی که به یقین،‌ تداوم آنها پایان‌بخش دوران سلطه‌گری آمریکا و موجودیت نامشروع رژیم صهیونیستی و دولت‌های مرتجع ضد اسلامی و ضد مردمی در جهان اسلام خواهد بود. همین نگرانی‌های نظام سلطه موجب تشدید فشارهای آنان بر ملت ایران و نظام اسلامی شده است. حال چه باید کرد؟ تنها راه، مقاومت و ایستادگی است. به یقین پیروزی نهایی در پی ایستادگی و مقاومت حتمی خواهد بود. مذاکره با آمریکا، ‌نمی‌تواند مشکل دشمنی آنان با ملت ایران را مرتفع سازد. آمریکایی‌ها خواهان معامله بر روی هویت ملی ایرانیان هستند و هیچ ملتی، بر روی هویت خود سازش و معامله نمی‌کند. به حول و قوه الهی، امروز ملت ایران، ‌ملتی قدرتمند برای دفاع از هویت خود است. مشکل امروز ملت ایران، وجود برخی از افراد و گروه‌هایی از نخبگان است که، این توانمندی داخلی برای حفظ هویت ملی و پیشرفت براساس آن را، باور ندارند. بر همین اساس این جماعت تصور می‌کنند از طریق مذاکره و معامله، می‌توان موانع پیشرفت را از سر راه برداشت؛ فلذا این افراد، در مواردی اساساً نسبت به دشمن و دشمنی‌های آن حساسیت لازم را ندارند. تأکیدات پی‌در‌پی رهبر حکیم انقلاب بر موضوع دشمن‌شناسی و توجه به توطئه‌های دشمن بر همین اساس است. در همین راستا معظم‌له در مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهوری روز پنج‌شنبه مورخ 12/5/1396 فرمودند: «یکی از نکاتی که اصرار دارم تکرار کنم و نگذارم از ذهن کسی بیرون برود، حضور دشمن و ترفندهای دشمن است. ... تعامل بین‌المللی نباید ما را از این نکته غافل کند که دشمنانی هستند که کمر به نابودی ما بسته‌اند.»


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات