تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۳۶۳۸

نايب رئيس مجلس: قرارداد ایران و توتال تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرد

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1396/04/24 – شماره 10919 – صفحه 2)

نایب رئیس مجلس گفت: با حضور شرکت‌های بزرگ نفتی همانند توتال و تکنولوژی جدید آنها میزان ضریب بازیافت نفتی به دو برابر افزایش می‌یابد.

دکتر مسعود پزشکیان در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به قرارداد 4.8 میلیارد دلاری ایران و توتال، گفت:اگر بتوان سرمایه گذارن خارجی را در چارچوب قانون درپروژه‌های بزرگ سهیم و یک ارتباط منطقی بین آنها ایجاد کرد از چند بعد مختلف به نفع مردم و کشور است.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی،افزود:نخستین بعد این بوده که متخصصان، جوانان و شرکت‌های داخلی به تکنولوژی‌های برتر دست پیدا کرده و نسبت به علم روز آگاهی پیدا می‌کنند چرا که تکنولوژی‌های کشور در عرصه نفت الان بسیار قدیمی است و همین مقدار نفتی که اکنون با این میزان فعالیت و دستگاه‌ها از چاه‌ها استحصال می‌شود، این شرکت‌های با تکنولوژی بالا می‌توانند دوبرابر بیش از این استخراج کنند.

پزشکیان ادامه داد:اگر 50درصد سهم به شرکت‌های خارجی داده شود، 50 درصد بیشتر نصیب ایرانی‌ها می‌شود، که از نظر اقتصادی نیز به نفع ایران است.

وی با بیان اینکه قرارداد با توتال و سایر شرکت‌های خارجی از بعد امنیتی ترسی که بسیاری از بانک‌های خصوصی خارجی برای فعالیت با ایران داشته را از بین می‌برد، یادآور شد: با حضور یک یا دو شرکت بزرگ پس از تحریم‌ها مابقی بخش‌های اقتصادی خارجی بسیار راحت وارد ایران شده و در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند، که این سرمایه‌گذاری برای کشور ایجاد اشتغال کرده و بازار خارجی به روی ایران باز می‌شود.

پزشکیان، افزود: این شرکت‌ها یک سری بازارهای خارجی دارند که می‌توانند کالاها و اجناس ایرانی را صادر کرده و به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر آمریکا و اسرائیل به این سادگی نمی‌تواند ایران را تحریم کند، ادامه داد:با ورود شرکت‌های خارجی به ایران دیگر منافع ایران نیست، بلکه مجموعه‌ای از پتانسیل‌های منطقه‌ای و جهانی بوده که در ایران تعامل می‌کند و صحبت‌ها و شعارهای آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها که ایرانی تروریست هستند با حضور کارشناس‌ها و تجار بزرگ خارجی رنگ کمتری پیدا می‌کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه با حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران دیگر حنای آمریکایی‌ها رنگی ندارد، تصریح کرد: قرارداد ایران و توتال آغازی برای سرمایه گذاری‌های جدید بوده که اگر کمک شود که این روند بر اساس قانون و در نظر گرفتن دغدغه‌ها پیش برود، بستری برای حضور مابقی سرمایه گذاران در ایران می‌شود.

http://jomhourieslami.net/?newsid=140804

ش.د9601432

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات