تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۰۳۶۵۷

صالحي‌اميري: رويکرد نظام برخورد واقع‌گرايانه با فضاي مجازي است

(روزنامه اطلاعات ـ 1396/04/17 ـ شماره 26761 ـ صفحه 10)

رويکرد نظام با شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي نه يک رويکرد انفعالي و تقابلي بلکه برخوردي واقع گرايانه مبتني بر مديريت و توليد محتواهاي مفيد است.

سيدرضا صالحي اميري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نشست شوراي فرهنگ عمومي استان اصفهان بابيان اين مطلب افزود: فضاي مجازي در جهان کنوني هم فرصت و هم تهديد به شمار مي رود و از اين جهت از پيچيدگي بالايي برخوردار است.

وي ادامه داد: رويکرد تقابلي که اين فضا را غيرمفيد، سبب انحراف، خاستگاه و انديشه غرب و به نوعي مسموميت غذايي عنوان مي کند راه به جايي نمي برد و بايد از اين رويکرد اجتناب کنيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: رويکرد انفعالي که تسليم شدگي در برابر فضاي مجازي را تجويز مي‌کند نيز غير موثر است و نبايد اين رويکرد را دنبال کنيم.

وي اظهار داشت : در جهان کنوني تبادل اطلاعات بدون محدوديت انجام مي شود و براي مثال در کشور ما 47 ميليون نفر از شبکه‌هاي هوشمند استفاده مي کنند.

به گفته وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، اکنون 800 هزار وب سايت و يک ميليون و 500 هزار کانال در گستره فضاي مجازي کشور فعاليت مي کنند.

او افزود: تمام جوانب نظام ما همچون فرهنگ، سياست، خانواده و ديگر اجزاي جامعه تحت تاثير شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي قرار گرفته است، بنابراين بايد گفتمان‌سازي در فضاي مجازي و در بقيه حوزه‌ها نيز افزايش پيدا کند.

صالحي اميري با بيان اينکه افزايش گرايش جامعه به فضاي مجازي حاوي يک پيام روشن است، افزود: بخش عمده مصرف فرهنگي مردم در بستر شبکه‌هاي اجتماعي شکل مي گيرد به اين معنا که مردم و شهروندان پيام‌ها را بيش از گذشته از شبکه‌هاي اجتماعي دريافت مي کنند.

وي اضافه کرد: شوراي فضاي مجازي کشور عمق تاثير فضاي مجازي در بطن جامعه را رصد مي کند و به آن واقف است.

به گفته صالحي اميري براي مثال در ايام انتخابات امسال روزانه 2/5 تا 3 ميليارد پيام بين ايرانيان رد و بدل مي شد.وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اضافه کرد : انقلاب اطلاعاتي کنوني 2 مسير را در برابر ما قرار مي دهد يکي اينکه در اين درياي اطلاعات غرق شويم يا اينکه جهت گيري روشني براي مديريت آن برگزينيم که به طور حتم جهت گيري روشن براي مديريت آن مفيد و موثر خواهد بود.

وي گفت: ميزان تعامل و گفتگوي اعضاي خانواده‌ها در گذشته حدود 2 ساعت بود اما اين ميزان در سال گذشته به حدود 20 دقيقه رسيد، بنابراين نشان مي دهد که شبکه‌هاي اجتماعي جايگاه خاصي بين خانواده‌ها پيدا کرده است.

صالحي اميري با اشاره به نقش پررنگ بازي‌هاي رايانه اي بين فرزندان گفت: براي مثال پارسال 450 ميليارد تومان گردش مالي بازي‌هاي رايانه اي در کشور بود يا سال 2016 بازي 'کلش آو کلنز' 2 ميليارد دلار در سطح جهان فروش داشت.

به گفته وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، نبود مصرف فرهنگي صحيح سبب سوء تغذيه فرهنگي مي شود و همين امر آسيب‌هاي اجتماعي و چالش‌هاي فرهنگي را رقم مي زند و در اين راستا تمام مشکلات متوجه کل نظام است و نمي توان مجموعه خاصي را مقصر دانست.

صالحي اميري با اعلام اين که شبکه‌هاي اجتماعي، الگوي مصرف، رفتارها، نوع پوشش و آرايش‌ها را تغيير مي دهد گفت: اين تغييرات سبب مي شود ادبيات جديد در جامعه نيز شکل بگيرد و به نوعي تنوع و لذت‌جويي جايگاه بالاتري در بين مردم پيدا مي کند.

وي با اشاره به آمار بالاي استفاده شبکه‌هاي مجازي توسط کودکان و نوجوانان گفت: اين موضوع نشان مي‌دهد که بايد توليد محتواها را در همه‌جا همچون آموزش و پرورش، حوزه، مسجد و دانشگاه جدي بگيريم براي مثال يک معلم بايد پس از مدرسه با دانش آموزان از طريق فضاي مجازي ارتباط داشته باشد و بتواند مفاهيم مفيد و آموزنده را به آنها انتقال دهد.

او گستردگي شبکه‌هاي مجازي را دليلي براي ايجاد مرزهاي جديد دانست و گفت: هر چقدر فضاي مجازي بيشتر شود مرزهاي قبلي تخريب مي شود و ما بايد با توليد محتواهاي مفيد مرزهاي جديد را به درستي بسازيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينکه جامعه به سمت زندگي موبايلي پيش مي رود، اضافه کرد: الگوهاي جديد در زمينه‌هاي مختلف مانند فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي در اين عرصه شکل مي گيرد براي مثال طبق يک اعلام جهاني تا سال 2020 ميلادي همه کتابخانه‌هاي جهان، کتاب‌هاي خود را روي موبايل در اختيار مردم قرار مي دهند.

صالحي اميري با اشاره به رونق استارتاپ‌ها در کشور افزود: بسياري از فعاليت‌هاي اين مجموعه‌ها در جهان کم نظير و در کشور ما بي نظير است ؛ مجريان اين طرح‌ها حدود 20 تا 25 سال سن دارند و اين آمار نشان مي‌دهد ‌که فعاليت‌هاي چشمگير در عرصه فضاي مجازي و اقتصادي کشور ما در اين حوزه در اختيار جوانان است.

به گفته او، حذف واسطه‌ها در اين طرح‌ها سبب شده است که افزون بر يک ميليون کالا بطور روزانه به درخانه‌ها برسد و سبب شود که اين‌گونه مجموعه‌ها برند سازي وهويت سازي ‌را در فضاي مجازي رقم بزنند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اين که مسجد بايد به يک پايگاه فضاي مجازي براي توليد محتوا تبديل شود گفت: انتقال پيام‌هاي آموزنده و اخلاقي به خانواده‌ها نيازمند مشارکت حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌هاست بنابراين حوزه علميه بايد بيش از گذشته وارد فضاي مجازي شود.

به گفته وي، فيلم در عصر کنوني نياز جدي براي مردم است و حمايت از فيلم‌ها و ارائه يارانه مي تواند موجب کاهش ميزان بينندگان فيلم‌هاي خارجي و افزايش بينندگان فيلم‌هاي داخلي شود.

صالحي اميري گفت: رويکرد ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مقابله با ولنگاري و تحجر است اما بستن و زيرزميني کردن فرهنگ و هنر برخلاف آنچه تصور مي شود افزايش مفسده را رقم مي زند و همين امر افزايش معضلات اجتماعي را در پي دارد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: براي مثال شهرهايي که در آنها مانع فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري مي‌شوند معضلات و آسيب‌هاي بيشتري دارند و ما معتقديم نيابد فضا را تيره و تار کنيم زيرا که راس اين نظام روحانيت است.

هفتاد و پنجمين جلسه شوراي فرهنگ عمومي استان با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در دفتر نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اصفهان برگزار شد.

*تکميل مرکز همايش‌هاي بين‌المللي اصفهان

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جريان بازديد از روند عمليات ساخت مرکز همايش‌هاي بين المللي اصفهان گفت: تکميل و بهره برداري از مرکز همايش‌هاي بين المللي اصفهان باعث تمرکز زدايي برگزاري اين همايش‌ها از پايتخت مي شود.صالحي اميري افزود: برگزاري همايش‌هاي بزرگ ملي و بين المللي در تهران با مشکلات ترافيکي و تراکم همايش‌ها مواجه است.وي افزود: مرکز همايش‌هاي بين المللي اصفهان مي تواند جانشين بسيار خوبي براي سالن همايش‌هاي بين المللي تهران باشد و بار ترافيکي اين همايش‌ها را از تهران به اصفهان منتقل کند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: مرکز همايش‌هاي بين المللي اصفهان يکي از افتخارات معماري ايران است و در ساخت آن از فناوري‌هاي نوين استفاده شده است.

وي اضافه کرد: اين مرکز مي‌تواند براي يک قرن فعال باشد و به لحاظ دسترسي‌ها و ظرفيت‌ها هر‌آنچه برگزاري يک همايش بين‌المللي نياز است را دارد.

صالحي اميري با اشاره به اينکه زيرساخت‌هاي رفاهي و گردشگري اصفهان رو به توسعه است، گفت: براي استقرار ميهمانان خارجي در شهر اصفهان با مشکل و موانعي رو به رو نخواهيم بود.

وي اصفهان را خاستگاه فرهنگ و تمدن ايران اسلامي دانست و گفت: حضور مهمانان خارجي در اصفهان بازتاب خوبي دارد و وجود مرکز همايش‌هاي بين المللي اصفهان (سالن اجلاس) علاوه بر برگزاري همايش‌ها، به انتقال و اشاعه فرهنگ ملي و تمدني ما به ساير ملل جهان کمک مي کند.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\07\07-07\19-41-41.htm&storytitle=%D5%C7%E1%CD%ED%20%C7%E3%ED%D1%ED:%20%D1%E6%ED%98%D1%CF%20%E4%D9%C7%E3%20%C8%D1%CE%E6%D1%CF%20%E6%C7%DE%DA%20%90%D1%C7%ED%C7%E4%E5%20%C8%C7%20%DD%D6%C7%ED%20%E3%CC%C7%D2%ED%20%C7%D3%CA

ش.د9601334

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات