تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۰۳۵۶۷
گفت‌و‌گوی «جوان» با فعال فرهنگی در عرصه بازي‌‌سازي

فرمان «آتش به اختیار» رهبر انقلاب به فعالان فرهنگی جرأت داد

اشاره: در دنياي امروز صنعت گيم يكي از صنايع مهم فرهنگي است كه سودآوري قابل توجهي دارد و كشورمان از دوره دولت قبل به صورت جدي وارد اين صنعت شد و با توجه به توانمندي خارق‌العاده جوانان خود توانست خيلي زودتر از آن‌چه تصور مي‌شد در اين حوزه سربلند كند. جوانان كشور با حضور پررنگ در صنعت گيم نشان دادند برايشان هيچ غيرممكني وجود ندارد، اما به جز بحث سرمايه‌گذاري و انتشار كه از مشكلات عمده آن است، سنگ‌اندازي و رفتارهاي عجيب و غريب برخي مسئولان در راه اين صنعت سودآور و اشتغال‌زا جاي تعجب دارد. بابك كرباسي چهره‌ای نام‌آشنا در توليد و البته حمايت از صنعت گيم در كشور است كه در دولت قبل مسئوليت‌هايي در اين زمينه داشته و خدمات شاياني به پيشرفت اين اتفاق مهم فرهنگي كرده است. وی كه از پيشگامان بازي‌سازي قرآنی هم محسوب مي‌شود حالا به همت معاونت قرآن وزارت ارشاد به درس عبرتي تبديل شده براي هركس‌ كه مي‌خواهد براي انقلاب، اسلام و قرآن بدون حمايت جناح‌هاي سياسي قدم بردارد.
پایگاه بصیرت / معصومه طاهري

(روزنامه جوان – 1396/04/18 – شماره 5132 – صفحه9)

* شما از پيشتازان در بحث بازي‌سازي در كشور در دولت قبل بوديد، وضعيت بازي‌سازي قرآني را چگونه مي‌بينيد و اين بحث در دولت دهم و يازدهم چگونه بود؟

** متأسفانه حوزه ساخت بازي‌هاي قرآني در كشورمان بسيار فقير و مظلوم است. ساخت بازي از قصص قرآني نيازمند بودجه مناسب است شرايط فني و هنري اين داستان‌ها نيازمند ساخت اين محصولات با تكيه بر يك تيم توليد نسبتاً بزرگ و نخبه مي‌باشد طي هشت سال گذشته چند فراخوان و جشنواره بي‌دردسر براي جذب بهترين ايده‌ها و بازي نامه‌هاي قرآني اجرا شده اما متأسفانه حتي جوايز تيم‌هاي برتر آن فراخوان‌ها نيز اهدا نشده است. اين‌كه مي‌گويم اين پروژه اولين بازي رايانه‌اي قرآني بزرگ جهان است درد نيست. درد اين است كه در ايران هم اولين بازي قرآني بود كه تخصيص اعتبار شد و قرارداد آن منعقد گرديد. خبر دارم داستان‌ها و بازي نامه‌هايي درباره ذوالقرنين، يأجوج و مَأجوج، داستان حضرت موسي، داستان‌هايي درباره عالم برزخ، داستان حضرت نوح و چندين طرح ديگر از سال 90تاكنون برنده جايزه شده‌اند ولي هنوز بودجه‌اي براي ساخت اين بازي‌هاي خوب ايراني در نظر گرفته نشده است.

* اخيراً مصاحبه‌اي از شما منتشر شده كه در آن از برخورد معاونت قرآن وزارت ارشاد در قبال شما كه پيمانكار پروژه قرآني در زمينه گيم بوديد گلايه كرديد، چرا؟

** سال 89 بعد از ساخت و اكران فيلم «مُلك سليمان» و در فرآيند انتخاب تيم سازنده بازي رايانه‌اي از اين فيلم، توانستيم پروانه توليد اين بازي را با موافقت‌نامه شماره 001/1961 بنياد سينمايي فارابي و با شماره 155/40626 از اداره بازي‌هاي رايانه‌اي معاونت سينمايي ارشاد كه آن روزها به‌جاي بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي اين پروانه توليدها را صادر مي‌كرد، دريافت كنيم‌؛ متأسفانه از همان هفته‌هاي اول شاخك‌هایي در كشورمان تيز شد و انواع بلاياي غيرطبيعي را سر من و شركتم آوردند تا از ساخت اين بازي منصرف شويم.

با وجود موافقت كتبي رياست‌جمهور و وزير فرهنگ و ارشاد وقت، براي تأمين منابع مالي پروژه در بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي كه آن روزها تحت سيطره باند خاندان نوري‌زاد بود و امروز همان باند در بخش خصوصي نقش اختاپوسي بر اقتصاد اين صنعت نوپا را بازي مي‌كند با بن‌بست رو‌به‌رو شديم و با وجود اشتياق تيم توليد مؤمن، متعهد و كاربلد، به ناچار كار را متوقف كرديم و از اواخر سال 91 به دست فراموشي سپرديم. پس از انتخابات رياست جمهوري سال 92 عملاً ديگر به ساخت اين بازي قرآني فكر نمي‌كرديم، بعد از يك دهه فعاليت توليد محصولات فرهنگي و با تكيه برتجربه‌اي كه به دست آورده‌ايم شرايط كار دولت منتخب را بررسي كرديم و متوجه شديم توليد يك محصول قرآني و جنگ با بن‌مايه‌هاي فكري صهيونيست در اين زمان شدني نيست تا اين‌كه سال 93 طي جلسه‌اي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي متوجه شديم در كميسيون تخصصي ترويج، بودجه‌اي براي ساخت بازي رايانه‌اي قرآني فاخر مصوب شده و مي‌توانيم از اين مسير براي جذب سرمايه مورد نياز اقدام كنيم.

در مسير پي‌گيري موضوع، به معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد رسيديم اما با دو تغيير در روند پي‌گيري‌هاي اول. يكي اين‌كه داستان از فيلم جدا شده و مستقيماً داستان حضرت سليمان را از روي قرآن روايت كند و دوم هم آن‌كه 52 قسمت فيلم كوتاه قرآني 114 ثانيه‌اي نيز (به سفارش معاون محترم وزارتخانه) براي ترويج مفاهيم قرآني مانند احترام به والدين، مال حرام، رشوه و... بسازيم. چند ماهي براي استعلام قيمت‌هاي ما و استعلام‌هاي مربوط به ايجاد تفاهمنامه سپري شد تا اين‌كه بالاخره در تاريخ 93/12/25توانستيم طبق توافقنامه شماره 93/40051 موضوع ساخت اولين بازي رايانه‌اي قرآني جهان با نام موقت سليمان نبي و توليد 52 قسمت فيلم كوتاه قرآني را رسماً با وزارت فرهنگ و ارشاد به نمايندگي معاونت قرآن و عترت منعقد كنيم. مطابق تمام قراردادهاي مشابه بندها و ماده‌هايي را نيز براي پيشرفت پروژه در مقاطع مختلف در 18 ماه پيش‌بيني كرديم و به امضا معاون وزير فرهنگ و ارشاد و بنده رسيد. پس از دريافت پيش‌پرداخت نيز با جا‌به‌جا كردن استوديو توليد و در اختيار گرفتن يك استوديو بزرگ‌تر ضمن ايجاد زمينه اشتغال براي بيش از 35 نفر مشغول تأمين زيرساخت‌هاي فني براي ساخت بازي و فيلم‌هاي كوتاه شديم.

* تا اينجا كه كار خوب پيشرفت داشته است؟!

** بله اما متأسفانه به دليل زياده‌خواهي برخي مديران عالي‌رتبه در زمان مسئوليت علي جنتي و نيز روحيه خاص ايشان ماجراي اين قرارداد هنگام فعاليت ما تبديل به يك تسويه حساب شخصي با دولت قبل و سياست‌هاي مقاومتي و ارزشي جريان اصولگرايي در زمان فعلي شد و بنده نيز به دليل سوابق مديريتي، توليدي همچنين ادبيات گفتماني‌ام با انواع اتهام‌هاي عجيب و اعمال محدوديت‌هاي سختگيرانه و غيرقانوني تا حد ممنوع‌الورود شدن به ساختمان وزارت ارشاد و ساختمان‌هاي تابعه مانند ساختمان كارفرماي قرارداد (معاونت قرآن) رو‌به‌رو شدم. به دستور وزير سابق حتي يك ريال از مبلغ قراردادم به من پرداخت نشد و با روشي غيرقانوني تا امروز حدود 18 ماه است كه نه قرارداد را فسخ كرده‌اند نه به تعليق خاتمه داده‌اند نه حتي اين تعليق را به من اعلام كرده‌اند! مجري قراردادي هستم كه امين كارفرما بودم تا حدي كه مشاور هنري ايشان در برگزاري جشنواره فيلم كوتاه معاونت قرآني هم شدم اما از وقتي زياده‌خواهي‌ها و شيطنت‌هاي برخي نيروهاي مسئله‌دار عرصه فرهنگ آغاز شد، بنده نيز به دليل بي‌پشتوانه بودن و نداشتن پارتي گردن‌كلفت، زير چرخ دنده‌هاي غرور يك وزير و معاونش له شدم.

* به نظرتان مشكل اصلي در اين سنگ‌اندازي‌ها چيست؟

** مشکل اصلی براي من و ديگر فعالان اين حوزه، حضور افراد مغرض در عرصه فرهنگ است. عده‌اي جانانه در حال جنگيدن با ما هستند. ترور شخصيت مي‌كنند و صدايمان هم به جايي نمي‌رسد. جمله‌اي به من گفتند كه تا امروز يادم نرفته است. فرد صاحب منصبي در وزارت فرهنگ و ارشاد در جلسه حل اختلافي درباره همين پروژه از من سؤال كرد كه پارتي و پشتوانه شما كيست؟ چه كسي شما را پاي اين قرارداد فرستاده؟! گفتم خدا... و قسم خوردم كه هيچ پارتي و آشنايي كه من را به زور وارد اين قرارداد كرده باشد نداشتم و قرارداد حاصل چند سال پي‌گيري، رايزني و تحمل و... است. آن مسئول برگه‌اي را امضا كرد كه بعدها فهميدم برگه محروميت‌هاي من بوده و گفت: بگو خدا موريانه بفرستد و اين امضا را بخورد تا باورم بشود پارتي و پشتوانه تو خدا بوده !

* شما چه كرديد؟

** خوب من در چنين وزارتخانه‌اي چه بايد مي‌كردم؟ آيا اين رفتارها كه با من و ده‌ها نفر ديگر مي‌شود، شايسته شأن فرهنگ و هنر است؟ جاسوس و نفوذي و خرابكار كه حتماً نبايد حوادثي مانند بمبگذاري و ترور و... انجام دهد. گاهي همين نفوذي‌ها آبروي تلاش چند صد كارمند يك وزارتخانه را بر باد مي‌دهند. مشكل اصلي پروژه من، داستان ضد صهيونيستي و پي‌گيري ساخت داستان زندگي حضرت سليمان است؛ داستاني كه منجر به اختلافات عميق يهود و اسلام شده و متأسفانه بخشي از بدنه مديريت فرهنگي كشور ما نيز اسير و تسليم لابي قدرتمند صهيونيست‌ها شده است. اين روزها به شدت جاي خالي امثال شهيد آويني‌ در فرهنگ كشورمان احساس مي‌شود. اين ولنگاري فرهنگي بايد اصلاح شود و براي اصلاح آن نيازمند تبيين و بيان شرايط هستيم. فرمان آتش به اختيار فرهنگي مقام معظم رهبري به من هم جسارت داد بعد از نزديك دو سال سكوت و پي‌گيري حقوقي، صدايم از گلو خارج شود و ماجرا را مطرح كنم.

* باتوجه به قرارداد رسمي كه با معاونت قرآن وزارت ارشاد داشتيد چرا از اين كارشكني معاونت قرآن شكايت رسمي نمي‌كنيد؟

** در قرارداد ما شرايط فسخ يا تعليق قرارداد و حدود اختيارات طرفين مشخص شده است. ضمن آن‌كه پيش‌بيني شده در صورت بروز مشكلات لاينحل قبل از مراجعه به مراجع ذيصلاح، موضوع از طريق اداره حقوقي ارشاد حل و فصل شود، براي قرارداد از حضور وكيل رسمي و معتبري استفاده كردم و با توجه به ممنوعيت ورودم به ساختمان‌هاي ارشاد در دوران وزارت علي جنتي، وكيل ماجرا را پي‌گيري كرد؛ تا جايي هم پيش رفتيم و نظرات مثبتي را دريافت كرديم كه همگي به صورت مكتوب موجود است. قرار بر آن شد تا با دريافت ضرر و زيان اين تعليق طولاني مدت، موضوع براساس ضوابط پيش‌بيني شده در قرارداد به صورت دوطرفه و با رضايت طرفين فسخ شود تا بتوانيم موضوع قرارداد را كه با معاونت قرآن قرارداد بسته‌ايم در سازمان يا مجموعه ديگري اجرايي كنيم؛ متأسفانه ناگهان همه چيز به بن‌بست رسيد و ورود همان فرد كه جايگاه خود را اشتباه گرفته بود و مي‌خواست موريانه نامه ايشان را بخورد، در حقوقي ارشاد اعمال نفوذ كرد و اين اداره نيز به وكيل بنده اعلام كردند موضوع شكايت ايشان بايد در هيئت دولت و به دست رئيس‌جمهور برطرف شود! كه همين ادعا نيز تخلف بزرگي است.

من بايد به دادسرا مراجعه كنم ولي دوست دارم مشكل من و ارشاد به صورت يك مشكل خانوادگي حل شود. اين درست نبود كه حتي اين ماجراها به سطح رسانه كشيده شود. بعد از اين همه مدت سكوت رسانه‌اي و نامه‌نگاري‌هاي متعدد خدمت وزير سابق و درخواست جلسه با وزير فعلي، ناچار شدم براي شنيده شدن صدايم اين مصاحبه را انجام دهم وگرنه همچنان معتقدم بايد مشكلاتمان را با زبان غيرقضايي و به صورت درون خانوادگي حل كنيم.

* در مصاحبه‌ای اشاره كرديد كه وزير جديد ارشاد نگاه مثبتي به حل اين مشكل داشته. به نظرتان مشكل حل مي‌شود؟

** وزير جديد در بدو ورود تغييراتي را در برخي مجموعه‌هاي تحت امر خود اجرا كرد. حال اين تغييرات به چه دليل بوده بر من پوشيده است ولي برخي از اين نيروهاي مرخص شده از خدمت در وزارت ارشاد دوره جنتي، همان افرادي بودند كه شأنيت اين وزارتخانه را باخواسته‌هاي بي‌جا يا رفتارهاي دور از منش و اخلاق حرفه‌اي، از بين برده بودند. طبيعتاً به دليل جا‌به‌جايي‌هايي كه صورت گرفت مشكل غيرقانوني جلوگيري دو ساله از ورود من به ساختمان‌هاي وزارت ارشاد و دستور ممنوع‌الفعاليت فرهنگي بودنم برطرف شد، اما به دليل حضور مستمر شخص معاون قرآني وزارتخانه كه مشكل سياسي و شخصي با بنده دارد و نقش كارفرما را نيز بازي مي‌كند، گره قرارداد هنوز باز نشده است.

اميدوارم با مساعدت شخص صالحي اميري كه ثابت كرده است شأن و جايگاه خود را بالاتر از يك فعال فرهنگي مي‌داند و به فكر مسائل كلان است، مشكل بنده نيز بعد از دو سال بلاتكليفي و فروش خودرو و منقولات ديگر و پرداخت هزينه‌هاي متعهد شده بر اساس قراردادم را حل كند و با پرداخت ضرر و زيان اين قرارداد معلق شده، نسبت به فسخ قرارداد با رضايت طرفين اقدام فرمايد. قطعاً اين بازي را خواهم ساخت و با كمك خدا اين بازي قرآني را در بازار بين‌المللي عرضه مي‌كنم.

http://www.javanonline.ir/fa/news/860851

ش.د9601498

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات