صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۳۶۷۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 21 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): همه کشور و همه ملت در درجه اول مدیون شهدا و بعد هم مدیون خانواده‌های شهدا هستند. قدر پدران و مادران شهدا را باید دانست.(1396/5/19)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
انقلاب و جوان انقلابی

در بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، توجه به جوانان مؤمن انقلابی، قدردانی از آنها، پرهیز از دادن نسبت‌های ناروا و دشمن‌خواسته به آنها و... جایگاه برجسته‌ای دارد. ایشان در بیانات‌شان در مراسم تنفیذ حکم رئیس‌جمهور، جوانان مؤمن انقلابی را سپر امنیت کشور دانستند و دولت را به قدردانی از آنها توصیه کردند. حال پرسش این است که منطق تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای توجه به جوان‌های مؤمن انقلابی چیست و اساساً چرا معظم‌له بر این موضوع تأکید دارند؟ در پاسخ می‌توان به چند نکته اشاره کرد:
1ـ جوانان مؤمن انقلابی نیروی پرتوان کشور و انقلاب هستند؛ توجه و میدان دادن به آنها می‌تواند عاملی برای شکوفایی و استحکام انقلاب باشد و از سوی دیگر، طرد و به حاشیه راندن آنها عاملی برای تهی‌سازی انقلاب از درون و شکنندگی آن خواهد بود. این موضوع به ویژه با توجه به نقشه دشمن برای استحاله انقلاب اسلامی حائز اهمیت فراوان است.
2ـ تجربه ثابت کرده است هرگاه به این جوانان میدان داده شده، دریچه‌های امید، کارآمدی، رونق و موفقیت بیش از پیش باز شده است. تجربه دفاع مقدس و همچنین موفقیت در دستیابی کشورمان به دانش‌های راهبردی، مانند سلول‌های بنیادی، فناوری فضایی، فناوری هسته‌ای، فناوری نانو و... مواردی از تجربه و حضور موفق نیروهای جوانِ انقلابی در صحنه است و از این ‌رو، در شرایط کنونی نیز باید به این جوانان میدان داده شود.
3ـ با توجه به تغییرات جمعیتی و تغییر در هرم سنی جامعه، کشور در آستانه‌ یک گذار ‌نسلی قرار دارد؛‌ گذاری که در اثر آن قرار است مسئولیت‌ها و رسالت‌‌های نسل اول انقلاب به نسل دوم و سوم به امانت داده شود. بنابراین، برای رویارویی موفق با این مسئله و پیامدهای احتمالی آن،‌ شایسته است از هم‌اکنون خود را آماده به صحنه آوردن بیش از پیش نسل جوان و واگذاری امور به آنها کنیم.
بنابراین می‌توان گفت، جوان‌گرایی و میدان دادن به جوانان مؤمن انقلابی اکنون به ضرورت بسیار مهم تبدیل شده است و این مسئله دیگر نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت و بایسته است که باید بیش از پیش عملی و اجرایی شود.

▼ گزارش روز
نتیجه اعتماد به دشمن   

«مطلقاً» قیدی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا برای میزان پایبند نبودن کشورمان به برجام به کار برده است؛ او که این روزها به شدت در حال تهدید کره شمالی است و رسماً پیونگ یانگ را به حمله نظامی تهدید کرده است، به هیچ وجه از مسئله برجام و تلاش برای برهم زدن برنامه جامع اقدام مشترک نیز غافل نشده است و هر روز با اظهاراتی تندتر درصدد تضعیف برجام برمی‌آید. چنانکه در آخرین اظهارات خود در این باره، پس از دیدار با اعضای تیم امنیت ملی آمریکا می‌گوید: «ما نقطه ‌نظرات بسیار قاطعی داریم، آنها مطمئناً به روح توافق پایبند نیستند... ایران مطلقاً به روح توافق پایبند نیست.» اظهارات دونالد ترامپ در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همه گزارش‌های خود پس از اجرایی شدن برجام، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است، نشان از آن دارد که ملت ایران در برابر دشمنی قرار گرفته است که نه تنها به تعهدات خود پایبند نیست و با بدعهدی و خلف وعده به تکرار برجام را نقض کرده است، یا به تعبیر دقیق‌تر رئیس‌جمهور از سوی آمریکایی‌ها نقض فاحش برجام رخ داده است؛ بلکه به هیچ کنوانسیون، سازمان، آژانس و نهاد بین‌المللی و فراملی نیز تعهدی ندارند و این روحیات و ویژگی‌هاست که معادلات برای برخورد با این کشور و چگونگی ادامه برجام را با دشواری‌ها و پیچیدگی‌های فراوانی همراه کرده است تا آنجا که امروز بسیاری از کارشناسان معتقدند دولت با وجود همه عهدشکنی‌های طرف مقابل چاره‌ای جز ادامه برجام ندارد! و برهم زدن برجام، یعنی هزینه بیشتر. شرایطی که یادآور هشدارهای رهبر معظم انقلاب در روزهای مذاکرات است، هشدارهایی که مع‌الاسف چندان به آن توجه نشد. اتفاقی که پس از مذاکرات و شروع بدعهدی‌ها با گلایه رهبر معظم انقلاب نیز همراه شد و ایشان فرمودند: «مرتّب تکرار کردم که به آمریکایی‌ها نمی‌شود اعتماد کرد، بعضی‌ها سخت‌شان بود قبول کنند؛ اما امروز خود مسئولان ما [می‌گویند]... تجربه برجام به ما نشان داد که ما در هیچ مسئله‌ای نمی‌توانیم [با آمریکا] مثل یک طرف مورد اعتماد بنشینیم صحبت کنیم.»

▼ خبر ویژه                        
تهدید اعضای لیست امید!

محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید با تأکید بر اینکه گفتمان اصلاحات مبتنی بر تقویت احزاب است، گفت: معتقدیم حرکات جبهه نمی‌تواند همیشه ادامه یافته و موفق شود و لازم است به سمت تشکیل احزاب فراگیر پرقدرت حرکت کنیم. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به تلاش اعضای فراکسیون امید برای پیروزی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: برای پیروزی روحانی هزینه‌های زیادی پرداخت کردیم. او به برخی مخاطرات جدید پیش‌ روی جریان اصلاحات اشاره کرد و گفت: اگر در گذشته از بیرون جبهه اصلاحات می‌خواستند گفتمان اصلاحات را از بین ببرند، الآن از درون به دنبال جایگزینی گفتمان اصلاحات هستند؛ از این رو یک گفتمان جعلی نمی‌تواند جایگزین گفتمان ریشه‌دار اصلاحات شود. رئیس فراکسیون امید با تأکید بر اینکه برخی اعضای لیست امید اصلاحات را تا درب مجلس می‌خواستند، گفت: چندی پیش به یکی از دوستان لیست امید در مجلس به صورت خصوصی گلایه کردم و چند روز بعد دیدم که گفته است حضور من در لیست امید فلان شهرستان افتخاری برای این لیست بوده است، مشکلی نیست. ما در انتخابات ۹۸ خود را از این افتخار محروم می‌کنیم!

▼ اخبار
1ـ سرمایه‌گذاری اماراتی‌ها در آمریکا با هدف جنگ ‌روانی علیه ایران

پایگاه «اینترسپت» از سرمایه‌گذاری 20 میلیون دلاری امارات متحده عربی در سال‌های 2016 و 2017 در اندیشکده آمریکایی موسوم به «انستیتو خاورمیانه» با هدف جنگ روانی علیه ایران خبر داده است. بر اساس توافق صورت گرفته، این اندیشکده آمریکایی با استفاده از کارشناسان خاص و دعوت از سیاستمداران مؤثر، سیاست خارجی ایالات ‌متحده را در مسیر ستیزه‌جویانه‌تری در قبال ایران، قطر و... جهت‌دهی می‌کند و در مقابل از کمک‌های مالی امارات بهره‌مند می‌شود. این مؤسسه با اختصاص منابع کلان مالی در منطقه تلاش کرده است با بزرگ‌نمایی موضوعاتی، چون افراط‌گرایی اسلامی، برنامه هسته‌ای ایران، تروریسم و گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، به ویژه سلاح اتمی درصدد ترمیم چهره آمریکا در منطقه و همچنین توجیه حضور نظامی ناتو در خاورمیانه برآید. این مؤسسه با ایجاد کارگروه‌های متعدد در حوزه‌های سیاسی، نظامی، اجتماعی، اقتصادی و هسته‌ای، تمرکز مطالعاتی عمیقی روی تحولات ایران داشته است. همچنین با استفاده از کارشناسان ایرانی مقیم آمریکا به دنبال ارتباط‌گیری با گروه‌های مخالف خارجی و داخلی ایران است.

2ـ تهدید نظامی ترامپ علیه ونزوئلا

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترامپ به خبرنگاران گفته است: مردم [ونزوئلا] سختی می‌کشند و می‌میرند. ما گزینه‌های بسیاری برای ونزوئلا داریم و اگر لازم باشد، از گزینه احتمالی نظامی استفاده می‌کنیم؛ البته پنتاگون اعلام کرده است هیچ دستوری از کاخ سفید درباره ونزوئلا دریافت نکرده است. به گزارش تارنمای شبکه سی‌ان‌بی‌سی نیز، ترامپ تأکید کرد: ما در این باره صحبت نمی‌کنیم؛ اما عملیات نظامی، گزینه‌ای است که قطعاً می‌توانیم به دنبال آن باشیم. این تهدید در حالی است که وزارت خزانه‌داری آمریکا شش عضو مجلس تازه‌تأسیس مؤسسان قانون اساسی ونزوئلا و دو مقام مؤثر در تشکیل آن را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد. نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا به تازگی گفته بود، به وزیر امور خارجه این کشور دستور داده است اگر امکان داشته باشد، روز 20 سپتامبر (29 شهریور) و زمانی که سران کشورها برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گرد هم می‌آیند، با ترامپ شخصاً گفت‌وگو کند.

3ـ جشن‌های پی‌درپی پیروزی در اصفهان

با اینکه حدود سه ماه از پیروزی روحانی گذشته است، در اصفهان شاهد جشن پیروزی یا تجلیل از فعالان ستادی برای چندمین مرتبه هستیم که طبق دعوتنامه‌هایی که در چرخش است، آخرین آن قرار است امروز برگزار شود. هفته گذشته نیز جشنی به بهانه تجلیل از فعالان ستادی انتخابات شوراها برگزار شد که حواشی جالبی داشت؛ از جمله انداختن حلقه گل بر گردن یکی از نامزدهای شهرداری اصفهان. ظاهر امر این گونه است که عده‌ای می‌خواهند به طور مرتب به دولت یادآور شوند که ما مسبب پیروزی تو در این استان بودیم. در واقع قصد دارند با اقداماتی از این دست بر روی روند انتخاب استاندار و شهردار تأثیر بگذارند.

4ـ بنده طرفدار والیبالم

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در جریان سفر اخیرشان به مشهد مقدس و زیارت حرم مطهر حضرت علی بن‌موسی‌الرضا(علیه‌السلام)، در منزل شماری از خانواده‌های شهدا حضور یافتند و از مقام شهیدان و صبر و ایثار خانواده‌های آنان تجلیل کردند. گفتنی است، یکی از حواشی این دیدارها در منزل خانواده شهیدان یوسف و ابوالفضل احسانی‌فکر روی داد. وقتی رهبر معظم انقلاب از فعالیت‌های برادر شهید سؤال کرد و او گفت که در کنار درس خواندن، والیبال هم بازی می‌کند، ایشان گفتند: «والیبال خیلی خوب است، والیبال از آن ورزش‌های خیلی خوب است. بنده طرفدار والیبالم.»

▼ اخبار کوتاه
مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد: آمریکا هیچ هم‌پیمانی قدرتمندتر از استرالیا ندارد. ما با آمریکا و نیوزیلند پیمان امنیتی مشهور به «انزوس» را داریم و اگر حمله‌ای علیه استرالیا یا آمریکا انجام شود، هر یک از ما طبق این معاهده به کمک طرف مقابل خواهیم رفت. پس بیایید صریح باشیم و بگوییم اگر هر گونه حمله‌ای از سوی کره شمالی علیه آمریکا انجام شود، معاهده انزوس اجرایی شده و استرالیا به کمک آمریکا خواهد رفت.
سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی گفت: عراق از هفته گذشته واردات چهار محصول هندوانه، خربزه، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی از ایران را بدون اطلاع قبلی ممنوع اعلام کرده است. این در حالی است که برخی صادرکنندگان این چهار محصول را یا پشت مرز رسانده بودند یا در حال آماده‌سازی و ارسال بوده‌اند که به دلیل فسادپذیر بودن محصولات کشاورزی دچار ضرر و زیان شده‌اند.
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با انتقاد از رفتار دولت با زنان گفت: بارها تلاش کردیم با آقای روحانی دیدار داشته باشیم، اما ایشان حتی وقت ندارند حرف‌های ما را گوش کنند. فاطمه راکعی، نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به حواشی ایجاد شده در زمینه حضور نداشتن جدی زنان در کابینه دوازدهم، گفت: باور شرایط فعلی برایم مشکل است!
نشریه «گلوبال‌تایمز» وابسته به ارگان حزب حاکم چین در سرمقاله خود نوشت: چنانچه آمریکا و کره جنوبی به دنبال اقدام نظامی برای براندازی حکومت کره شمالی باشند، چین جلوی آنها را خواهد گرفت؛ اما اگر کره شمالی دست به حمله موشکی به خاک آمریکا بزند و تهدیدی برای واشنگتن باشد، پکن بی‌طرف می‌ماند.
محمد زارع‌فومنی، دبیر کل حزب مردمی اصلاحات، درباره ارزیابی کابینه دولت دوازدهم گفت: کابینه‌ای که در حال حاضر تشکیل شده است، با شعارهایی که رئیس‌جمهور محترم در طول ایام انتخابات دادند، متفاوت است؛ چرا که ایشان می‌خواستند یک کابینه 24 میلیونی تشکیل بدهند. به نظر بنده این کابینه خواسته‌های اصلاح‌طلبان را فراهم نمی‌کند.
وزارت نفت که معتقد است بدهی بابک زنجانی به این مجموعه نزدیک به ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان است، با ارائه دادخواستی از این متهم پرونده نفتی، درخواست ضرر و زیان کرد.
در دو ماهه اول امسال دولت در چارچوب تنخواه بودجه، 9770 میلیارد تومان و بانک‌های تجاری دولتی 2410 میلیارد تومان از بانک مرکزی پول گرفتند.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات