تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۳۶۹۱

دانش آشتياني :مسئوليت اصلي آموزش و پرورش، تربيت است

(روزنامه اطلاعات – 1396/04/24 – شماره 26767 – صفحه 11)

مسئوليت اصلي آموزش و پرورش، توجه به تربيت دانش آموزان است. فخرالدين دانش آشتياني وزير آموزش و پرورش پنجشنبه در نشست مشترک شوراي معاونين و روساي ادارات اين سازمان در مشهد افزود: هنوز تمرکز ما به روي آموزش است در حالي که تربيت بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي اظهارداشت : موضوع تربيت نبايد به فعاليت هاي خارج از کلاس درس محدود شود و اگر چنين رويکردي در نظام آموزش و پرورش دنبال شود، نتايج مناسبي از آن به دست نخواهد آمد.

دانش آشتياني با بيان اينکه تربيت در کلاس درس و با برنامه ريزي درسي محقق مي شود گفت: برنامه هاي جانبي از جمله برنامه‌هايي محسوب مي شود که بايد به عنوان مکمل در نظر گرفته شود و يکي از وظايف اصلي معلم در کلاس هاي درس تربيت دانش آموزان است.

وزير آموزش و پرورش افزود: برخي مي پندارند معلمان پرورشي مسئوليت تربيت دانش آموزان و ديگر معلمان مسئوليت آموزش آنان را بر عهده دارند در حالي که اين موضوع به هيچ عنوان درست نيست و اگر بخواهيم دانش آموز به حيات طيبه برسد، بايد همه معلمان وظيفه تربيت را بر عهده بگيرند.

وي با بيان اينکه در زمينه سند تحول بنيادين مي توان 2 نگاه را دنبال کرد، ادامه داد: نگاه نخست يک برداشت سطحي از سند را دنبال مي کند و نگاهي ظاهري دارد اما نگاه دوم به اراده، خواست و اجرايي شدن سند مي نگرد.

دانش آشتياني گفت : بايد بررسي کرد در شرايط فعلي چگونه مي توان سند تحول بنيادين را پياده كرد و در اين زمينه چه راهکارهايي وجود دارد، آيا با دستور العمل هاي مختلف مي توان روح سند را در جامعه جاري کرد يا بايد به اصول ديگري توجه کرد.

وزير آموزش و پرورش گفت: در نظام آموزش و پرورش بايد بررسي شود که هدف اصلي چيست آيا هدف اين است که دانش را به دانش آموزان منتقل کنيم يا بستري براي تربيت دانش آموزان فراهم کنيم که سند تحول بنيادين تربيت فرزندان را مورد توجه قرار مي دهد هر چند که نمي توان از آموزش نيز به سادگي عبور کرد.

وي به ضرورت بکارگيري رويکرد هاي مختلف در تربيت دانش آموزان اشاره کرد و افزود: در گام نخست بايد رابطه دانش آموز با خودش تعريف و شناخته شود يعني اينکه دانش آموزان ظرفيت ها و توان و استعدادهاي خود را شناسايي کنند.

او اظهار داشت : در گام دوم بايد ارتباط دانش آموزان با خدا مورد تاکيد قرار گيرد و معلمان در دروس مختلف به چنين موضوعاتي اشاره کنند و حتي در دروسي مانند رياضي هم مي‌توان چنين ارتباطي را براي دانش‌آموزان تفسير کرد.

دانش آشتياني گفت: رابطه دانش آموز با ديگران رويکرد سومي است که بايد در نظام تعليم و تربيت مورد تاکيد قرار گيرد و دانش آموزان چگونگي رابطه خود با همسن و سالانشان را آموزش ببينند.

وي افزود: دانش آموزان بايد ياد بگيرند که مي توانند ديدگاه‌هاي مختلف نسبت به موضوعات داشته باشند و در کنار يکديگر در يک فضاي صميمي رشد کنند.

وي ادامه داد: اگر امروز برخي نمي توانند با 2 تفکر مختلف سياسي در کنار يکديگر قرار گيرند، اشکال از نظام تربيتي ماست زيرا مي توانيم با ايجاد بستر مناسب زمينه رشد و تعالي آنها را در مدارس فراهم کنيم.

وزير آموزش و پرورش چهارمين رويکرد را ارتباط دانش‌آموزان با اجتماع دانست وگفت: دانش آموزان علاوه بر اينکه بايد با ديگران رابطه برقرار کنند بايد بتوانند با اجتماع خود نيز به بهترين شکل ممکن ارتباط داشته باشند.

دانش آشتياني افزود: مهارتهاي زندگي نيز بايد در تمام ساعت هاي تحصيل به دانش آموزان ارائه گردد و نبايد اتخاذ چنين رويکردهايي به ساعت هايي غير از ساعات کلاس درس سپرده شود.

وي اظهار داشت : اگر اين مدل طراحي شود و آموزش هاي لازم ارائه گردد مي توانيم به اهداف تربيتي آموزش و پرورش دست پيدا کنيم.

مخالفان دست از بداخلاقي بردارند

وزير آموزش و پرورش درحاشيه اين نشست با اشاره به حواشي پيرامون موضوع سند 2030 يونسکو گفت: توصيه من اين است که مخالفان دست از اين بداخلاقي ها بردارند.

دانش آشتياني ادامه داد: چه پيش از حواشي بوجود آمده در خصوص اين سند و چه در دوره اخير هيچگاه در نظام آموزش و پرورش مبناي فعاليت‌ها سند 2030 نبوده است. تمام فعاليت ‌هاي وزارت آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران بر اساس سند تحول بنيادين انجام شده است.

وزير آموزش و پرورش گفت: بعد از اينکه رهبر معظم انقلاب اسلامي نقطه نظرات خود را در اين خصوص ابلاغ کردند اين سند به هيچ عنوان در فرايندهاي نظام آموزش و پرورش قرار نگرفت و فقط 'سند تحول بنيادين' ملاک فعاليتهاي بوده است.

وي با تاکيد بر لزوم پيگيري پيشگيرانه در مورد آسيب هاي اجتماعي گفت: بايد ارتباط با دانش آموز از حالت مکانيکي و رويکرد خشک خارج شود. در اين زمينه بايد انعطاف پذيري و تعامل مناسبي در داخل محيط مدرسه شکل گيرد.

وزير آموزش و پرورش افزود: بايد ناهنجاري ها به صورت دقيق بررسي شده و دانش آموزان بتوانند به راحتي مشکلاتشان را مطرح کنند و جرات لازم را در اين زمينه دارا باشند.

برخورد جدي

وي با اشاره به حادثه قتل يک دختربچه در پارس آباد گفت: اگر چنين رويکردي در نظام آموزش و پرورش وجود داشته باشد و نظام خشک و غيرقابل انعطاف از بين نرود ممکن است اتفاقاتي از اين دست بازهم تکرار شود

دانش آشتياني افزود: بايد با قاتل 'آتنا' دختر هفت ساله پارس آبادي برخورد جدي صورت گيرد. حادثه اي که براي اين دختر رخ داد بسيار تاسف برانگيز است اما بايد توجه شود چنين موضوعاتي بسيار نادر بوده و به شکل گسترده در کشور رخ نمي دهد. وي تعامل گسترده ميان محيط مدرسه و خانواده را از راهکارهاي مقابله با چنين مشکلاتي ذکر و بيان کرد: بايد توصيه هاي مناسبي در خصوص چنين مواردي شکل بگيرد و خانواده ها و جامعه نسبت به اين موضوعات آگاهي کامل داشته باشند.

وزير آموزش و پرورش در بازديد از جشنواره غذاهاي سنتي و محلي دانش آموزان دختر عشاير کشور در مشهد با بيان اينکه هويت ايراني به غناي فرهنگ و تنوع آن است گفت: اين فرهنگ بايد با برگزاري اردوهاي فرهنگي، هنري و شرکت دانش آموزان از فرهنگ‌ها و قوميت هاي مختلف در آنها تقويت شود.

دانش آشتياني افزود: در نظام تعليم و تربيت ما بايد دانش آموزان علاوه بر روال هاي آموزشي از نظر اجتماعي نيز رشد قابل توجهي پيدا کنند که براي زندگي اجتماعي آنها بسيار تاثير گذار و مفيد است.

وي اظهار داشت: بايد به گونه اي برنامه ريزي شود که همه دانش آموزان در اين اردوها شرکت کنند و اين اردوها به عنوان فوق برنامه جزئي از برنامه هاي آموزشي باشد.

دانش آشتياني در باره اردوي زيارت اولي ها نيز افزود: رديف اعتباري مشخص براي اردوهاي دانش آموزي وجود دارد که بخشي از برنامه ها را مي توان با آن پوشش داد لذا در اين زمينه اولويت بندي انجام مي شود.

نظام آموزشي بايد جامعه محور باشد

وزير آموزش و پرورش در مراسم آغازين اردوي دانش آموزان عشاير دختر کشور گفت: نظام آموزشي بايد جامعه محور بوده و‌ مدرسه به عنوان يک نهاد با محيط و جوامع اطراف خود ارتباط ارگانيک داشته باشد زيرا مدرسه را نمي توان محيطي جدا از جامعه دانست.

دانش آشتياني ، توسعه عدالت آموزشي را وظيفه همه مسئولان در وزارت آموزش و پرورش ذکر کرد وگفت: مسئولان بخش هاي مختلف در آموزش و پرورش وظيفه ايجاد زمينه تعليم و تربيت باکيفيت و ايجاد عدالت آموزشي را بر عهده دارند تا در نهايت دانش آموزان مناطق کم برخوردار پا به پاي ساير دانش آموزان رشد کرده و به مدارج بالا برسند.

وي با گراميداشت ياد و خاطره مرحوم محمد بهمن بيگي که خدمات زيادي به تعليم و تربيت دانش آموزان عشايري داشته و بنيانگذار تعليم دانش آموزان عشايري بوده است افزود: بر اساس بررسي هاي انجام شده از دانش آموزان عشايري که توسط اين شخصيت پرورش يافته و رشد کرده اند مي توان دريافت که مرحوم بهمن بيگي آموزش و پرورش را بدون تغيير در مدل زندگي عشاير به آنها ارائه کرده است. امروز ما نيز اعتقاد داريم آموزش بايد با زندگي دانش آموزان آميخته شود. وزير آموزش و پرورش ادامه داد: به عنوان نمونه در دوره متوسطه دوم قبولي 97،4 درصد دانش آموزان عشايري نشانگر استعداد و توانمندي آنها و معلمانشان است. ما نيز تلاش خواهيم کرد تمامي بسترهاي لازم را براي رشد آموزشي اين دانش آموزان فراهم کنيم گرچه قبول داريم فضاهاي آموزشي مناسب براي آنها هنوز بطور کامل مهيا نشده اما تلاش خواهيم کرد اين مشکل در آينده نزديک برطرف شود.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\07\07-14\21-12-01.htm&storytitle=%CF%C7%E4%D4%20%C2%D4%CA%ED%C7%E4%ED%20:%E3%D3%C6%E6%E1%ED%CA%20%C7%D5%E1%ED%20%C2%E3%E6%D2%D4%20%E6%20%81%D1%E6%D1%D4%A1%20%CA%D1%C8%ED%CA%20%C7%D3%CA

ش.د9601472

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات