تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۰۴۱۴۱
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه:

دنبال هاشمی‌زدایی در نماز جمعه و آوردن طرفداران مصباح نیستیم

(روزنامه ايران – 1396/05/03 – شماره 6551 – صفحه 21)

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در پاسخ به حواشی اخیر درباره استعفای آیت‌الله جعفری امام جمعه کرمان، هرگونه فشار برای هاشمی‌زدایی و آوردن طرفداران آیت‌الله مصباح یزدی به عنوان ائمه جمعه شهرها را رد کرد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، آیت‌الله جعفری را یک شخصیت محترم، مخلص و انقلابی توصیف کرد و افزود: ایشان ۸۶ سال سن دارد؛ گاهی اوقات کهولت سن خطبه‌خوانی و سفر به شهرها را مشکل می‌کند؛ آقای جعفری استعفا داد و به من گفت به رهبری بگویید که من به خاطر کهولت سن استعفا می‌دهم. وی ادامه داد: گفتند که تقوی به اینها فشار آورده و دارد هاشمی‌زدایی می‌کند و می‌خواهد طرفداران مصباح را بیاورد. نمایندگان ولی فقیه برای شخص رهبری است؛ بودن یا نبودن اینها به عهده رهبری است ما نمی‌توانیم دخالت کنیم. آقای شبستری که امام جمعه تبریز بود و اخیراً کنار رفت، آیا هاشمی‌زدایی بود؟ اینها مسائل معمولی است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه درباره سیر جذب چهره‌های جدید نیز گفت: نیروهای ما به عنوان امام جمعه در حوزه‌های علمیه تربیت می‌شوند. مدارک آنان از حوزه‌های علمیه گرفته می‌شود؛ علاوه بر این یک امتحان ورودی دارند؛ استعلامات مختلف و تحقیقات میدانی انجام می‌شود؛ پرونده که آماده شد، به من تحویل می‌دهند و بعد از بررسی در شورای سیاستگذاری اعلام می‌کنیم که امام جمعه به کدام نقطه از کشور برود. تقوی درباره معیشت ائمه جمعه کشور خاطرنشان کرد: این ائمه جمعه حقوق بگیر نیستند. اینها شهریه طلبگی دارند؛ شهریه‌ای که طلاب در حوزه می‌گرفتند، قطع می‌شود به خاطر همین شهریه‌ای از سوی رهبری در حدود ۲۰۰ هزار تومان به اینها تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امامان جمعه مدیران بخش قند و شکر و برق و آموزش پروش نیستند و روحانی متعلق به مردم است، افزود: بخشی از امکانات اینها مردمی است. برخی ائمه جمعه استاد دانشگاه یا حوزه هستند یا برای مسجدی نماز می‌خوانند و چون آن مسجد موقوفی است، سازمان اوقاف به آن امام جمعه کمکی می‌کند. قائم مقام جامعه روحانیت مبارز درباره مواضع ائمه جمعه نیز خاطرنشان کرد: بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی مواضع نظام توسط رهبری اعلام می‌شود؛ یکی از این مواضع استکبارستیزی است؛ امام جمعه نمی‌تواند از این موضع تخطی کند. ما بر اساس دریافت‌های خود از اسلام، ائمه، امام و رهبری با مستکبرین نمی‌توانیم سر سازش داشته باشیم. هر مسئولی که بخواهد سازش کند، از مدار خارج شده است.

همچنین موضع دیگر نظام، ضد اشرافیگری است که ما در شورای سیاستگذاری سعی می‌کنیم که ائمه جمعه بنابر منطق، اشرافیگری را نقد کنند. تقوی بحث‌های رسانه‌ای و فضای مجازی درباره حج امسال را هم یک طراحی و امری غیرطبیعی دانست که قصد دارد همه سازمان‌ها و نهادهای متعلق به رهبری مورد هجمه قرار بگیرند.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/192681

ش.د9601821

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات