صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۴۱۵۶

اخبار ویژه روزنامه های5شهریور1396

کیهان

حسین دهباشی: امثال ما درباره برجام بی‌غیرتی کردند
سازنده فیلم تبلیغاتی روحانی در انتخابات سال 92 می‌گوید امثال وی کوتاهی کرده‌اند که اشکالات برجام را علنی نکرده‌اند.
حسین دهباشی در توئیتر نوشت: «خبر: آمریکا خواستار بازرسی از اماکن نظامی ایران شده و همزمان اپل اپلیکیشن‌های ایرانی را حذف کرد. پ.ن برجام اصلا خیانت نبود، صرفا خریت بود.»


این توئیت دهباشی با اعتراض‌های متعدد مواجه شد مبنی بر اینکه خود شما مسئول زمینه‌چینی برای توافق به هر قیمت بوده‌اید.


وی در پاسخ این انتقادها نوشت: «نقش نگارنده؟ بله امثال ما نیز بی‌غیرتی کردند وقتی به خیال اصلاح کارشناسانه اشکالات برجام، همان قبل از تصویب، نقدهای خصوصی‌شان را علنی نکردند.»
یادآور می‌شود پیش از این دهباشی در مصاحبه‌ای تصریح کرده بود با نگاه شومنی به نامزدهای انتخاباتی، برخی جملات «نظیر هم باید سانتریفیوژ بچرخد و هم چرخ اقتصاد»، «من سرهنگ نیستم، حقوقدانم» و... را او به روحانی پیشنهاد داده بود.
وی بعدها فاش کرد برخی نشریات مانند شرق، در کار بزک برجام بوده‌اند.



نگرانی کارشناسان از ناهماهنگی در تیم اقتصادی پرتعداد کابینه
نشریات حامی دولت پیش‌بینی می‌کنند که افزودن افراد جدید به تیم اقتصادی دولت بدون هماهنگی میان آنها، به قوز بالای قوز برای کابینه و برنامه اقتصادی آن تبدیل شود.
رئیس‌جمهور اخیرا مسعود نیلی را به سمت مشاور ارشد اقتصادی و محمد نهاوندیان را به عنوان معاون اقتصادی خود منصوب کرد.


روزنامه شرق در این‌باره از قول وحید شقاقی اقتصاددان نسبت به ناهماهنگی‌ احتمالی بین اعضای تیم اقتصادی هشدار داد و نوشت: باید حوزه فعالیت‌های سه عضو اقتصادی دیگر علاوه بر وزرای اقتصادی، کاملا مشخص شود تا اختلاف نظری رخ ندهد.


شقاقی شهری به حضور اسحاق جهانگیری به عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، مسعود نیلی، به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی و محمد نهاوندیان به عنوان معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری اشاره کرده و می‌گوید: وجود این سه سمت حقوقی، امکان تداخل در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی را به شدت افزایش می‌دهد.


او تاکید می‌کند اگر نیلی و نهاوندیان نتوانند با هم هماهنگی داشته باشند، این معاونت به جای اثربخشی مثبت می‌تواند نتیجه منفی داشته باشد. به گفته این اقتصاددان، معاونت اقتصادی از سوی برخی اقتصاددانان به ویژه انجمن اقتصاددانان ایران پیشنهاد شده بود، اما افزوده شدن دستیار ویژه به آن، کار را کمی سخت می‌کند. تعدد سمت‌ها ممکن است قدرت تصمیم‌گیری را کاهش دهد و با افزایش ساختارها، جلوی سرعت کارها گرفته شود.


در همین حال روزنامه اعتماد در گزارشی خاطرنشان کرد: روحانی وزیر در سایه‌ای برای خود برگزیده که سیاست‌های کلان اقتصاد را در نهایت با او هماهنگ می‌کند و به وزیر اجرایی وزارت اقتصاد دیکته می‌کند. انتصاب‌های چند روز اخیر رئیس‌جمهور نشان‌دهنده آن است که برخلاف خواست اقتصاددانان و فعالان اقتصادی مبنی بر انضباط‌بخشی به اقتصاد، خلاف جهت راهبردهای کلان اقتصاد، حرکت شده است.


به هر حال نمی‌توان از نظر دور داشت که اسحاق جهانگیری روزگاری به عنوان وزیر صنعت در این کشور خدمت کرده و به بخش تولید تعصب ویژه دارد. او به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی یک پای تصمیم‌سازی‌های مهم کشور است و عقایدش شاید با نهاوندیان و کرباسیان اختلافی عمیق و نزدیک ناشدنی داشته باشد.


مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی به اعتماد می‌گوید: به عنوان یک کارشناس اقتصادی که اعتقاد به انضباط اقتصادی دارد تاکید می‌کنم،‌ حکم دیروز رئیس‌جمهور برای آقای نهاوندیان موجب ضربه خوردن جریان اصلاحات در کشور می‌شود. آنچه امروز اقتصاد ایران را تهدید می‌کند بی‌انضباطی اقتصادی است و با اضافه کردن یک رئیس دیگر برای هدایت اقتصاد، بی‌انضباطی‌ها بیشتر خواهد شد.


حکم آقای رئیس‌جمهور به لحاظ کارشناسی فاقد توجیه است. شاید در غیاب سازمان برنامه به عنوان برنامه‌ریز توسعه کشور داشتن چنین معاونتی توجیه داشت اما وقتی سازمانی با این تشکیلات و زیرمجموعه وجود دارد؛ ایجاد معاونتی موازی از هیچ منطق کارشناسی پیروی نمی‌کند. سازمان برنامه آرشیتکت اقتصاد است و برای توسعه کشور طرح‌ریزی می‌کند. وزارت اقتصاد سیاستگذار مالی کشور است و اقتصاد را سمت و سو می‌دهد.


در شرایطی که برای راهبری کلی دستگاه‌ها، فرمانده اقتصاد مقاومتی تعریف شده است؛ ایجاد پستی برای دستیار اقتصادی و معاون اقتصادی جز آنکه به آشفتگی اقتصاد کمک کند، نتیجه دیگر به دنبال ندارد. آقای رئیس‌جمهور به جای اینکه قدرت اقتصادی دولت را منسجم کند متاسفانه بر ناهماهنگی‌ها دامن می‌زند. نمی‌دانم مشاوران آقای روحانی چه کسانی هستند که چنین ایده‌هایی به او می‌دهند. اما این مشاوران باید بدانند تعدد مراکز تصمیم‌گیری جز زیان، حاصلی برای کشور نخواهد داشت.


پازوکی افزود: دولت آقای روحانی به دلیل تعدد مراکز تصمیم‌گیری اقتصادی دچار مشکل خواهد شد. متاسفانه باید تاکید کنم اگر آقای روحانی در دور دوم خود عملکرد موفقی نداشته باشد قطعا جریان اصلاحات که از او حمایت کرد، ضربه خواهد خورد.



حمله به حشدالشعبی در عراق شروع دوباره تلفات آمریکاست؟!
درگیری آمریکا با حشدالشعبی، موجب گرفتاری‌های جدید برای واشنگتن در عراق، مشابه دوران پس از اشغال خواهد شد.
پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی در گزارشی نوشت: عراق به کانون رویارویی آمریکا و ایران تبدیل شده است.


«میدل‌ایست‌آی» با راهبردی توصیف کردن مناطق مرزی سوریه و عراق و با اشاره به حمله اخیر ارتش آمریکا به مواضع گردان‌های سیدالشهدا از مجموعه گروه‌های الحشد الشعبی در این مناطق، نوشت: این حرکت آمریکا بدون شک موجب افزایش تنش‌ها خواهد شد.


گردان‌های سیدالشهدا از مجموعه گروه‌های الحشد الشعبی، چند روز قبل در محدوده نوار مرزی عراق و سوریه هدف گلوله‌باران توپخانه ارتش آمریکا قرار گرفت که در پی آن تعدادی از نیروهای این گروه شهید و مجروح شدند اما آمریکایی‌ها ادعا کردند که به مواضع داعش شلیک کرده‌اند!


میدل‌ایست‌آی نوشت: اکنون و پس از حمله آمریکا به مواضع نیروهای حشدالشعبی در منطقه التنف سوریه که تحت حمایت ایران هستند، عملاً تنش‌های موجود میان ایران و آمریکا در موضوع تحولات عراق افزایش یافت و نشان داد که چشم‌انداز امنیتی و سیاسی در دوران پساداعش (بعد از نابودی داعش) برای مدیریت تحولات عراق با مشکلاتی همراه خواهد بود.


این گزارش می‌افزاید: اکنون طرح‌های جدید آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران در این کشور به اجرا درآمده است و خاک داخلی عراق عملاً به صحنه رویارویی آمریکا و ایران تبدیل گشته است.


این تارنمای آمریکایی مجموعه گروه‌های الحشد الشعبی رامؤثرترین نیروی عراق علیه بی‌ثباتی موجود در این کشور و تهدیدات داعش و متحدان آن خواند و نوشت: پس از موافقت آیت‌الله علی سیستانی عالی‌ترین مقام تشیع در عراق با تشکیل این گروه در سال 2014 و نیز با توجه به موفقیت‌های این گروه در سال‌های پس از آن، عملاً این گروه توانست شمار بیشتری از مجموعه شبه نظامیان شیعه موجود در عراق را به مجموعه خود اضافه کرده و بر قدرت خود بیفزاید.


میدل‌ایست‌آی تصریح کرد: انجام هرگونه کنش نظامی یا سیاسی از سوی واشنگتن در عراق با واکنش جدی حشدالشعبی به عنوان قلب تپنده گروه‌های خاص مواجه خواهد شد و عرصه داخلی این کشور را با تحولات جدید به مانند آنچه در دوران پس از اشغال عراق از سوی آمریکا شکل گرفت، مواجه خواهد ساخت.


یادآور می‌شود نیروهای مردمی در عراق پس از اشغال این کشور و مشاهده جنایات آمریکا علیه مردم این کشور، تلفات سنگینی بر اشغالگران وارد کردند که موجب فرار از عراق شد.



آمار محرمانه بیکاری و بیکارانی که شاغل محسوب می‌شوند!
مراکز آماری دولت، تعداد بیکاران را 3 میلیون نفر اعلام می‌کنند حال آنکه این رقم بالای 6 میلیون نفر است اما دولت، یک ساعت کار در هفته را نیز جزو آمار اشتغال حساب می‌کند.
روزنامه جام جم در گزارشی نوشت: بر اساس شیوه دولت هر فرد که یک ساعت در هفته کار کند، شاغل محسوب می‌شود. از سوی دیگر، بیکار فقط شامل حال افرادی می‌شود که از سه هفته قبل از آمارگیری جویای کار بوده‌اند.


این تعاریف حداکثری از اشتغال و حداقلی از بیکاری، موجب ارائه آمارهای انحرافی نسبت به وضعیت اشتغال و بیکاری در کشور شده است. به عنوان مثال، در حالی که مطابق تعاریف مرکز آمار، تعداد بیکاران در کشور حدود سه میلیون نفر است،‌ اما در واقع اگر آمار دانشجویان، سربازان، افراد ناامید از کار، افراد مشغول به مشاغل کاذب و افراد دارای مشاغل ناقص را هم جزو جامعه بیکاران به حساب آوریم،‌ جمعیت بیکار در کشور چند میلیون نفر بالاتر از رقم اعلام شده می‌رود.


علی دهقان‌کیا، نماینده کارگران در شورای عالی کار با انتقاد از آمار بیکاری مرکز آمار به خبرنگار ما گفت: اکنون اعلام می‌شود سه میلیون بیکار در کشور وجود دارد، اما این تعداد با در نظر گرفتن افرادی است که در هفته حدود یک ساعت فعالیت دارند و اگر این ملاک تعریف بیکار تغییر کند حتما آمارهای اعلامی از سوی مرکز آمار با تغییرات زیادی همراه خواهد بود.


وی با بیان اینکه افرادی که به عنوان کارگر در هفته یک ساعت مشغول به فعالیت هستند، نمی‌توانند زندگی خود را اداره کنند، تصریح کرد: دولت با تعریف متفاوت از بیکاری قصد دارد آمارهای خوبی را برای دلخوش کردن مردم ارائه کند، اما واقعیت این است که حدود شش میلیون بیکار در کشور داریم و این تعداد دو برابر آماری است که مرکز آمار اعلام کرده است.


علی‌اکبر لبافی‌نژاد، معاون سابق وزیر کار هم گفت: واقعیت این است که کسی با یک ساعت کار در هفته نمی‌تواند زندگی خود را اداره کند.
لبافی‌نژاد تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته بیکاری به صورت کلان اعلام می‌شود و دسته‌بندی‌هایی در این زمینه وجود دارد.


به عنوان مثال گفته می‌شود تعدادی از جامعه بیکار مطلق هستند و بخشی دیگر تنها دو ساعت در هفته مشغول به کارند. برخی دیگر نیز در ماه یک هفته مشغول به کار هستند و این رویه تا همه بخش‌های شاغل ادامه خواهد داشت و افرادی که به صورت کامل سر کار هستند هم اعلام می‌شود. در این صورت دولت می‌تواند سیاست‌گذاری بهتری برای ایجاد اشتغال و بهبود فضای کسب و کار داشته باشد.


عباسعلی زالی، رئیس سابق مرکز آمار با تاکید بر اینکه تعریف بیکاری و شاغل باید در مرکز آمار با تغییراتی همراه باشد، به خبرنگار ما گفت: مرکز آمار به دنبال تغییر تعریف بیکاری و شاغل بوده، اما دولت و دستگاه‌هایی که باید این موضوع را تایید می‌کردند با این تغییر مخالف هستند.


وی افزود: افرادی که در کشورهای غربی با یک ساعت کار در هفته شاغل محسوب می‌شوند از حمایت‌های اجتماعی و بیمه‌های بیکاری برخوردارند و می‌توانند با یک ساعت در هفته زندگی خود را اداره کنند اما در ایران هیچ کدام از جزئیات این بخش‌ها شامل بیمه بیکاری و حمایت‌های اجتماعی اجرایی نشده و تنها بخش تعریف شاغل که به نفع دولت بود،‌ پیاده شده است.
یادآور می‌شود با وجود سپری شدن 9 ماه از سرشماری جمعیت، هنوز هم آمار بیکاری اعلام نشده است.



استقبال اقشار فرهیخته در فرانسه از جداسازی مدارس دختران و پسران
یک روزنامه فرانسوی در گزارشی نوشت؛ علاقه به جداسازی جنسیتی در اماکن عمومی افزایش یافته است.


به گزارش رادیو فرانسه، روزنامه لوبس نوشت: گرایش‌های مدنی در جوامع شهری فرانسه، برای جداسازی جنسی در اماکن عمومی افزایش یافته است.


این روزنامه می‌نویسد: در نگاه به بدنه جامعه فرانسه دیده می‌شود که اماکن ویژه و خصوصی زنانه در کشور در حال افزایش است؛ از مدارس بگیرید تا کلوپ‌های ورزشی و فضاهای حرفه‌ای. شمار اماکن ویژه بانوان، روز به روز افزایش می‌یابد.


پرسش این است که آیا این پدیده، جریانی گذراست و یا امری عمیق به صورت یک جنبش واقعی اجتماعی ماندگار و تداوم داشته و گسترده‌تر خواهد شد؟


لوبس می‌نویسد: طی پنج دهه گذشته، ما شاهد روندی در جامعه بوده‌ایم که نشان می‌داد زنان کشور دامنه حضور خود را در ارکان مهم جامعه روز به روز افزایش می‌دهند. مدارس مختلط دختر و پسر نیز از دهه شصت میلادی به صورت سراسری امکان همزیستی دختران و پسران جوان را فراهم آورده است. در انتخابات امسال شمار زنان حاضر در پارلمان به 224، یعنی به حدود نیمی از کرسی‌های پارلمان رسید.


لوبس می‌نویسد: امروز سخن از ادامه فاصله موجود میان زن و مرد در بخش‌های سنتی و مذهبی جامعه نیست، بلکه در جامعه مدرن امروز، صحبت از مدارس خصوصی، بخش فرهیخته و مرفه جامعه است که در آنها والدین خواستار تحصیل فرزندانشان در کلاس‌های ویژه پسران و دختران هستند. امروز شاهد افزایش تعداد کلوپ‌های ورزشی هستیم که ویژه زنان و ممنوع برای مردان است.


این روزنامه تصریح کرد: هم اکنون در فرانسه 152 آموزشگاه ویژه دختران و پسران وجود دارد که مدیران آنها جداسازی دختران و پسران را یکی از عوامل موفقیت بیشتر دانش‌آموزان ذکر کرده‌اند.


وطن امروز

هزینه تهاجم به ایران برای دشمن بیشتر از نفع آن خواهد بود

سردار سرلشکر محمد باقری می‌گوید دشمنان به این نتیجه قطعی رسیده‌اند که تهاجم نظامی به ایران منجر به تلفات و شکست خفت بار آنها خواهد شد و برای همین است که به جنگ‌های نیابتی روی آوردند. رئیس ستادکل نیروهای مسلح در مراسم تودیع و معارفه فرمانده کل ارتش با بیان اینکه امروز کشور دوره حساس و خطیری  در منطقه دارد، اظهار داشت: ارتش نقش بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمنان و استکبار جهانی داشته و ارتقای توان و آمادگی رزمی، مطالبه‌ای است که سال‌هاست رهبری آن را بیان می‌دارند. باقری افزود: دشمن باید در ارزیابی هزینه/ فایده تهاجم به ایران به این نتیجه قطعی برسد که هزینه آن بسیار فراتر از فایده برای‌شان خواهد بود. رئیس ستادکل نیروهای مسلح اظهار داشت: احیای دبیرستان نظام موضوع بسیار خوبی است که ارتش مقدمات آن را فراهم کرده است.

در این مراسم همچنین سردار محمد شیرازی، رئیس دفتر فرمانده معظم کل قوا، ضمن قرائت حکم انتصاب امیر موسوی با بیان اینکه ما امروز شاهد یک روند رو به رشد در سازمان ارتش هستیم، اظهار داشت: اقدامات فرماندهان ارتش و بویژه سرلشکر صالحی باعث دلشادی همه عزیزان ارتشی شده است. امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش در ادامه این مراسم با بیان اینکه تعامل ارتش با ستادکل و سایر نیروها مورد رضایت فرماندهی کل قوا خواهد بود، اظهار داشت: ٨٠ درصد وظایف و مسؤولیت‌های ارتش و سپاه مشابه و یکی نیست و سیاست ما درباره این وظایف حمایت و پشتیبانی از سپاه است و درباره آن ٢٠ درصد هم سیاست ما هم‌افزایی است. موسوی تاکید کرد: ارتش هرگز اجازه نمی‌دهد دسیسه‌ها و توطئه‌ها برای سست کردن اتحاد ارتش و سپاه به نتیجه برسد و این سیاست قطعی ماست.

دهباشی: برجام خریت بود
کارگردان مستند انتخاباتی حسن روحانی می‌گوید برجام خیانت نبود؛ خریت بود. حسین دهباشی در تازه‌ترین توئیت خود نوشت: آمریکا خواستار بازرسی از اماکن نظامی ایران شده و همزمان اپل اپلیکیشن‌های ایرانی را حذف کرده است. وی که پیشنهاد شعار «هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ اقتصاد» را به حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری داده بود، افزود: برجام اصلا خیانت نبود و صرفا خریت بود.

بزودی از طرح جدید در فردو بهره‌برداری می‌شود
رئیس سازمان انرژی اتمی درباره بازاریابی برای فروش آب سنگین تولید کشورمان گفت: اکنون چند شرکت اروپایی تمایل به خرید این محصول دارند و رسماً به ما نامه نوشته‌اند و کارشناسان ما در این‌باره در حال مذاکره‌اند.  علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما از بهره‌برداری از مرحله نخست طرحی هسته‌ای در تاسیسات فردو تا چند روز آینده خبر داد.  وی گفت: این طرح مرتبط با ایزوتوپ‌های پایدار و مجموعه‌ای از مراکز تحقیقاتی در فردو است که مرحله اولیه آن تا یکی- دو هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد و افتتاحیه اصلی 20 فروردین سال آینده خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی طرح ایزوتوپ‌های پایدار با مشارکت ایران و روسیه را رو به پیشرفت دانست و با رد وقفه در اجرای این طرح افزود: قراردادهای این طرح امضا شده است و برای امضای آن گفت‌وگوهای فنی باید انجام می‌شد و اینگونه نبود که فورا به امضا برسد؛ اینها ابعاد مختلف فنی دارد و کارشناسان ما همه ابعاد آن را در نظر گرفته‌اند. صالحی اضافه کرد: کارشناسان ما و روسیه بارها به 2 کشور سفر کرده‌اند و پس از بررسی موضوع در نهایت قرارداد، نهایی و امضا شد و اکنون کارها در این بخش به‌خوبی پیش می‌رود و حتی در مقایسه با اقداماتی که باید می‌کردیم جلوتر هستیم. رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره بازاریابی برای فروش آب سنگین تولید کشورمان گفت: اکنون چند شرکت اروپایی تمایل به خرید این محصول دارند و رسماً به ما نامه نوشته‌اند و کارشناسان ما در این‌باره در حال مذاکره‌اند.


ایران

محاکمه 5 عربستانی به اتهام جاسوسی برای ایران
دادگاه جنایی ریاض پنج شهروند سعودی را به جاسوسی برای ایران و آنچه آموزش دیدن توسط سپاه به منظور ایجاد ناامنی در عربستان عنوان کرده، متهم کرد. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه المدینه، دادگاه جنایی ریاض مدعی شد که پنج نفر از شهروندان سعودی برای ایران جاسوسی می‌کنند و ضمن آموزش نظامی در ایران دفتری  باز کرده‌اند که جوانان عربستانی را برای ایجاد ناامنی در آن کشور و ایجاد یک گروهک تروریستی آموزش می‌دهند. بر اساس این گزارش، دادستانی کل عربستان خواستار اعدام هر پنج نفر و بستن دفتر گردشگری که مالک آن نفر پنجم است، شده است.
 


تکذیب اعتصاب غذای احسان مازندرانی
وکیل احسان مازندرانی با تکذیب اعتصاب غذای موکلش گفت: آقای مازندرانی به خاطر مشکلات جسمی و بیماری خود چیزی جز آب نمی‌تواند بخورد. او مطلقاً اعتصاب غذا نکرده است و هر چیز دیگری هم به غیر از آب بخورد، معده‌اش آن را پس می‌زند.

حسین تاج در گفت‌ و گو با ایلنا، افزود: بر اساس آخرین پیگیری‌ها که تا روز چهارشنبه انجام شد، قرار بود در خصوص اعطای حق مرخصی متصل به آزادی آقای مازندرانی تصمیم‌گیری شود.به گفته وی در صورتی که ۱۸ روزی که مازندرانی در سال ٩١ در بازداشت بوده و احتساب یک ماهی که وی به اشتباه آزاد شده بود، مورد محاسبه قرار بگیرد، آنگاه وی باید ۲۳ شهریورماه آزاد شود.



واکنش مطهری به اعتصاب غذای مهدی خزعلی
علی مطهری نایب رئیس مجلس در یادداشتی اینستاگرامی با اشاره به اعتصاب غذای مهدی خزعلی در زندان نوشت: طبق اخبار واصله از زندان اوین وضعیت جسمی آقای دکتر مهدی خزعلی در اثر اعتصاب غذا بسیار نامساعد است،البته برخی از مطالب منتشرشده از سوی ایشان مورد تأیید اینجانب نیست ولی بازداشت دوباره وی به‌عنوان تحمل مجازات در حالی که محکومیت شش سال حبس خود را گذرانده و پرونده جدیدی هم برای او به دادگاه ارسال نشده است غیرقانونی به نظر می‌رسد.


به گزارش نامه نیوز و ایسنا، مطهری افزوده است: از رئیس محترم قوه قضائیه می‌خواهم از توهین‌های وی به خودشان بگذرند و قبل از آنکه فاجعه‌ای به بار آید دستور آزادی ایشان را صادر کنند. در اینجا دادیار ناظر بر زندان و قاضی اجرای احکام با توجه به اینکه حکم مجازاتی وجود ندارد مسئولیت مستقیم دارند.

 


آرمان

توضیح درباره علل ممانعت از سخنرانی مطهری

علی مطهری گفت: گزارش کمیسیون شوراها در مورد علل ممانعت از برگزاری سخنرانی من در مشهد مقدس بر قصور و کوتاهی دادستان مشهد تاکید دارد اما برای حفظ وقت مجلس اصراری به قرائت آن در صحن علنی ندارم. وی درباره قرائت گزارش کمیسیون شوراها در مورد علل ممانعت از برگزاری سخنرانی وی در مشهد مقدس در صحن مجلس گفت: این گزارش براساس بند 7 ماده 49 آیین نامه داخلی مجلس توسط کمیسیون شوراها و امور داخلی تهیه شده که طبق این بند سخنگوی کمیسیون و نماینده دولت هرکدام 15 دقیقه فرصت دارند و شش نماینده نیز به قید قرعه هرکدام 5 دقیقه فرصت اظهار نظر در این خصوص را دارند.

در نتیجه یک ساعت وقت جلسه علنی مجلس گرفته می‌شود. به رغم اینکه این گزارش به نفع من است، برای اینکه وقت مجلس گرفته نشود، هفته پیش درخواست کردم که این موضوع از دستور کار مجلس خارج شود. نایب رئیس مجلس ادامه داد: در هفته پیش نوبت به این موضوع نرسید. البته برخی از دوستان گفته‌اند که امکان خروج آن نیست و با درخواست من نمی‌توان این موضوع را از دستور کار مجلس خارج کرد.

پرونده حقوق‌های نجومی به کجا رسید؟

عضو «هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» با اشاره به جلسات این هیات درباره موضوع بازگشت حقوق‌های نجومی گفت: پیرامون این موضوع منتظریم تا دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور گزارشی به این هیات ارائه کند تا بتوانیم با بررسی گزارشات دریافتی نتیجه نهایی را اعلام کنیم. سیدکاظم دلخوش با اشاره به جلسات«هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» درباره موضوع بازگشت حقوق‌های نجومی از سوی دولت گفت: پیرامون این موضوع منتظریم تا دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور گزارشی به این هیات ارائه کند تا بتوانیم با بررسی گزارشات دریافتی نتیجه نهایی را اعلام کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: در حال حاضر «هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» درخواست گزارش از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور در مورد موضوع بازگشت حقوقهای نجومی را به این سازمان‌ها ارائه کرده است.عضو «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» در ادامه از جلسه هفته آینده «هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت» خبر داد.

بازدید از اماکن نظامی ایران پذیرفتنی نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: بازدید از اماکن نظامی ایران به دلیل مختومه شدن پرونده پی ام دی (ابعاد احتمالی نظامی) پذیرفتنی نیست.علیرضا رحیمی درمورد بهانه تراشی‌های آمریکا در زمینه برجام اظهارکرد: ایجاد سوال‌های جدید آمریکا برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حوزه فعالیت هسته‌ای ایران مداخله غیر متعارف در فعالیت این نهاد بین‌المللی است. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در کمال شفافیت و در چارچوب پروتکل الحاقی فعالیت‌های خود را به اطلاع آژانس رسانده است و تمامی بازدیدهای صورت گرفته از ایران در چارچوب پروتکل بوده است.

نماینده تهران در مجلس اضافه کرد: بازدیدهای سرزده موردی در فرایند این پروتکل وجود ندارد و تمامی بازدیدها از مراکز هسته‌ای ایران در چارچوب پروتکلهای نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شده است. وی تاکید کرد: در این راستا ایران همکاری‌های لازم را فراتر از انتظار آژانس داشته همچنین هیچ تخلفی از چهارچوب موازین این نهاد تخصصی انجام نداده است.

نشست گروه دوستی پارلمانی ایران - انگلیس

نشست گروه دوستی پارلمانی ایران - انگلیس در تهران برگزار شد و پس از توضیحات سفیر انگلیس درباره موانع اجرایی صدور ویزای این کشور برای اتباع ایرانی اعلام شد که اوایل مهرماه هیأتی از وزارت خارجی انگلیس برای مذاکرات کنسولی به تهران اعزام می‌شوند و احتمالا سقف بیشتری برای صدور ویزای انگلیس مورد توافق قرار می‌گیرد. علیرضارحیمی در کانال تلگرامی خود نوشت: در نشست نماینده پارلمان انگلیس به همراه سفیر و اعضای سفارت انگلیس در تهران با اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران- انگلیس، سفیر انگلیس توضیحاتی را در خصوص موانع اجرایی برای صدور ویزای انگلیس برای اتباع ایرانی ارائه کرد. مسئول میز ایران در وزارت خارجه انگلیس هم در این دیدار اعلام کرد در حال حاضر به‌طور هفتگی یکصد و پنجاه ویزا توسط کنسولگری انگلیس در تهران برای شهروندان ایرانی صادر می‌شود که با افزایش تعداد پرسنل بخش صدور ویزا به‌زودی صدور دویست و پنجاه ویزا در هفته را برای ما امکانپذیر می‌کند.

انتقاد رئیس کل دادگستری از اطاله دادرسی

رئیس کل دادگستری تهران با اشاره به اطاله دادرسی بعنوان یکی از مشکلات عمده دستگاه قضا اظهار داشت: زمانی که یک تصمیم قضائی هر چند مستدل و با رعایت انصاف در زمان مناسب اتخاذ نشود و فرایند قضائی طولانی گردد این امر به طور قطع چهره منور عدالت را مخدوش نموده و ضمن کاهش چشمگیر میزان تاثیرگذاری آن، جنبه پیشگیری خود را دست می‌دهد فلذا لازم است بجز در مواردی که طبع برخی پرونده‌ها اطاله قانونی را ایجاب می‌کند، سعی شود رسیدگی به پرونده‌ها در زمانی مناسب و معقول خاتمه یافته و حکم یا تصمیم قضائی مقتضی صادر و بلافاصله به مرحله اجرا گذاشته شود و پیگیری و تعیین تکلیف پرونده‌های مسن نیز می‌تواند در همین راستا باشد. غلامحسین اسماعیلی افزود: : همکاران قضائی ما در روند رسیدگی به پرونده‌ها زحمات زیادی متحمل می‌شوند و در اتخاذ تصمیم نهایی باید دقت لازم را معمول و تصمیمات قضائی از استدلال و قانونمندی لازم برخوردار باشد تا زحمات همکاران در این امر بروز و ظهور کند.

پشتیبانی از ناجا را ارتقا خواهیم داد

فرمانده نیروی انتظامی با امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران، دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرحاتمی در این دیدار اظهار کرد: پشتیبانی از نیروی انتظامی به ویژه در حوزه‌های ماموریتی از قبیل یگان ویژه، مرزبانی را ارتقا خواهیم داد.

سردارحسین اشتری افزود: پشتیبانی از نیروی انتظامی از طریق ستاد کل نیروهای مسلح پیگیری می‌شود و وزارت دفاع نیز در این راستا کمک و حمایت‌های لازم را خواهد داشت. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اضافه کرد: به منظور پشتیبانی از ماموریتهای نیروی انتظامی کارگروه ویژه ای تشکیل می‌شود. وی در این دیدار ضمن تبریک به وزیر دفاع و آرزوی توفیق و موفقیت برای امیرحاتمی گزارشی از عملکرد نیروی انتظامی ارائه کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات