تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۰۴۲۰۵
نوسازي ناوگان هوايي ادامه دارد

امضای قرارداد برای خرید ۱۲ سوخو

پایگاه بصیرت / نوشین ایزدپناه

(روزنامه آرمان – 1396/05/05 – شماره3377 – صفحه 8)

پس از آنکه ایران با امضای تفاهمنامه خرید 88 فروند هواپیما ، تعداد هواپیماهایی که بر سر خرید آنها توسط ایرلاین‌های ایرانی در پسابرجام توافق شده را به 330 فروند هواپیما افزایش داد، در تازه‌ترین رویداد رسانه‌های روس اعلام کردند که روسیه قرارداد فروش 12 فروند هواپیمای سوخوسوپرجت 100 را با ایران به امضا رساند.

تعداد هواپیماهای برجامی

با امضای تفاهمنامه خرید 88 فروند هواپیما میان سه ایرلاین ایرانی و دو غول هواپیماساز جهان، تعداد هواپیماهایی که بر سر خرید آنها توسط ایرلاین‌های ایرانی در پسا برجام توافق شده به 330 فروند هواپیما افزایش یافت. تحویل هواپیماهای جدید شرکت هواپیمایی ایران‌ایر (هما) که در انعقاد قرارداد خرید هواپیماهای نو در پسابرجام پیشگام بوده است، از دی ۱۳۹۵ با تحویل نخستین فروند از هواپیماهای ایرباس ۳۲۱ A سفارشی ایران‌ایر توسط ایرباس آغاز شد. در اسفند ۹۵ و فروردین ۹۶ نیز دو فروند ایرباس ۳۳۰A به ایران ایر تحویل داده شد. این شرکت همچنین در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۹۶ با ورود چهار فروند ATR72-600 نو به کشور ضمن ارتقای ناوگان خود رکورد ورود همزمان تعداد ورودی هواپیماهای نو در یک روز را نیز به نام خود ثبت کرد. همزمان با اعلام امضای تفاهمنامه خرید ۴۵ فروند هواپیمای ایرباس با ایران‌ایر تور، هواپیمایی زاگرس و ایرباس نیز برای خرید ۲۸ فروند هواپیما به تفاهم رسیدند. مدیر روابط عمومی هواپیمایی ایران‌ایرتور پیش‌تر با اشاره به ۱۸ ماه مذاکرات فشرده با مدیران ایرباس و توافق با آنها گفت: با بررسی‌های کارشناسی صورت‌گرفته، در مجموع ۴۵ فروند از خانواده ۳۲۰ NEO شامل ایرباس ۳۱۸، ۳۱۹، ۳۲۰، ۳۲۱ با ظرفیت‌های متفاوت از ۱۰۰ تا ۲۴۰صندلی خریداری شده که به مرور به ناوگان هواپیمایی ایران ایرتور اضافه می‌شوند.

مرضیه جعفرزاده افزود: ارزش کلی این تفاهمنامه 5/4‌میلیارد یورو است که در فرانسه و با حضور فابریس برژیه مدیرعامل ایرباس، کریستوف موریه قائم‌ مقام ارشد رئیس قرارداد‌های ایرباس، رضا موسوی مدیرعامل ایران ایرتور و مجید شکاری رئیس هیات‌مدیره به امضا رسید. همچنین بر اساس اعلام سایت ایرباس، تفاهمنامه جدیدی برای نوسازی ناوگان هوایی کشور میان شرکت ایرباس و هواپیمایی زاگرس به امضا رسیده است. در این تفاهمنامه که در حاشیه نمایشگاه هوایی پاریس ۲۰۱۷ به امضا رسید، هواپیمایی زاگرس سفارش ۲۸ فروند هواپیمای ایرباس شامل ۲۰ فروند ایرباس ۳۲۰نئو و هشت فروند ایرباس ۳۳۰ نئو را به ایرباس داده است. قرارداد نهایی پس از اخذ مجوز از اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا موسوم به اوفک، میان طرفین به امضا خواهد رسید. مدیرعامل ‌شرکت هواپیمایی قشم نیز پیش‌تر با اشاره به یادداشت ‌تفاهم این ایرلاین با کمپانی بوئینگ برای خرید ۱۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ MAX، از هدفگذاری خرید پنج فروند بوئینگ جوان ۸۰۰-۷۳۷ خبر داد و گفت: قرارداد نهایی تا اواسط مرداد امسال امضا می‌شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی قشم پیش از این اظهار کرد: به‌تازگی به دعوت رسمی دبیرکل یاتا به‌عنوان تنها ایرلاین ایرانی غیرعضو در هفتاد و سومین اجلاس سالانه جهانی یاتا معروف به AGM که در شهر کانکون مکزیک برگزار شد، شرکت کرد‌یم. محمود شکرآبی اضافه کرد: در این میان شرکت هواپیما‌سازی‌ بوئینگ برای فروش هواپیما به قشم‌ایر اعلام آمادگی کرد و در ادامه جلسات دیگری نیز در تهران با حضور مدیران ارشد این شرکت هواپیماساز از جمله قائم‌مقام مدیرعامل شرکت بوئینگ در منطقه آفریقا و آسیای غربی، مدیر فروش خاورمیانه، روسیه و آسیای مرکزی شرکت بوئینگ و مدیر منطقه‌یی و امور قراردادهای این شرکت در خاورمیانه، روسیه و آسیای مرکزی برگزار شد که به توافقات مطلوبی دست یافتیم. موضوع دیگری که در صحبت‌های مسئولان صنعت هوایی ایران بیشترین اهمیت را دارد فعال کردن توسعه اقتصادی در مناطق مختلف کشور با استفاده از رونق هوایی است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این رابطه پیش‌تر اعلام کرده خوشبختانه در طول چند سال گذشته بسیاری از مشکلات این صنعت برطرف شده است. پیش از دولت یازدهم شرایط طوری شده بود که سرمایه‌گذاران علاقه‌ای به ورود در صنعت هوایی ایران نداشتند اما با مذاکرات انجام گرفته بعد از توافق هسته‌ای، امروز صفی از سرمایه‌گذاران جدید تشکیل شده و بسیاری از ایرلاین‌های ایرانی که زیان‌ده شده بودند دوباره شرایط اقتصادی مطلوبی پیدا کرده‌اند. با آغاز به کار دوباره فرودگاه‌های کوچک به معنای آن است که تحول اقتصادی در شهرهای کوچک آغاز خواهد شد و این توسعه مدنظر در اقتصاد مقاومتی را تسهیل می‌کند. در کنار مباحث اقتصادی، تحول جدی که در قراردادهای ایران شکل گرفته به خوبی خود را در عرصه‌های مختلف نشان داده است. قائم مقام آخوندی در این زمینه گفته پیش از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ما فضایی برای مذاکره مستقیم برای خرید هواپیما، تعمیر و نگهداری و وارد کردن قطعات جدید نداشتیم.

امضای قرارداد فروش هواپیمای مسافربری سوخو ۱۰۰

رسانه‌های روس اعلام کردند که روسیه قرارداد فروش 12 فروند هواپیمای سوخوسوپرجت 100 را با ایران به امضا رساند. به گزارش از ریانووستی، این قرارداد در دیدار نمایندگان وزارت دفاع ایران از نمایشگاه بین‌المللی هوایی روسیه در حومه مسکو منعقد شد. الکساندر نواک، عضو هیات رئیسه کمیسیون دولتی روسیه و ایران با تایید این خبر گفت: در آینده‌ای نزدیک قرارداد دیگری برای فروش ۳۰ فروند هواپیمای مسافربری ساخت روسیه با ایران نیز به امضا خواهد رسید. او پیش‌تر خواهان تشکیل کارگروهی برای تولید مشترک برخی از قطعات یدکی و تجهیزات هواپیماهای روسی با ایران شده بود. با این حال، پیش‌تر برخی مقامات روس اعلام کرده بودند که به دلیل وجود قطعات تولیدی کمپانی‌های آمریکایی در هواپیمای مسافربری سوخو ۱۰۰،برای صادرات آن به ایران نیازمند مجوز دولت آمریکا هستند. روسیه در نمایشگاه بین‌المللی هوایی ماکس ۲۰۱۷ موفق شد قراردادهایی به ارزش بیش از شش، هفت‌میلیارد دلار با خریداران خارجی به امضا برساند.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/192545

ش.د9602121

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات