تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۴۲۵۲
اولين جلسه مجلس پس از حملات تروريستي تهران برگزار شد

عبور از ترور

(روزنامه شرق - 1396/03/22 - شماره 2885 - صفحه 2)

ساعت ٩ تا ١١ جلسه غيرعلني و ساعت ١١ تا ١٣ جلسه علني؛ برنامه کاري روز يکشنبه نمايندگان يعني اولين روز کاري نمايندگان مجلس پس از حملات تروريستي چهارشنبه بود. فضاي مجلس و بيرون آن همچنان متأثر از حمله تروريستي چهارشنبه بود. بيرون از مجلس پرچم‌هاي سياه‌رنگی به نشانه عزاداري نصب شده بود. نيروهاي انتظامي حضورشان نسبت به قبل از حمله چهارشنبه، چشمگير و پررنگ بود.

ميدان بهارستان، نزديکي ورودي مدرسه شهيد مطهري، بنرهايي از شهداي چهارشنبه نصب شده بود و مدرسه مطهري براي مجلس ترحيم شهدا آماده‌سازي مي‌شد. کنار ورودي مراجعه‌کنندگان يعني همان دري که تروريست‌ها از آن حمله کردند، آن طرف‌تر از حضور نيروهاي انتظامي، حجله عزا بر پا کرده‌اند؛ به ياد شهداي حملات چهارشنبه. خود مجلس هم حال‌و‌هواي خوشي ندارد؛ در لابي مجلس صداي قرآن پخش مي‌شود، تصاوير شهداي مجلس را روي ميزي قرار داده‌اند و چند شمع مشکي، جلوي عکس‌ها و يک دفتر يادبود منقش به تصاوير شهداي مجلس روي ميز است. يک ميز هم با همين تصاوير و شمع‌ها در جايگاه خبرنگاران است.

در راهروي پشت صحن مجلس هم چنين ميزي قرار گرفته بود؛ عکس شهداي مجلس به همراه دفتر يادبودي براي آنها. طبق روال ماه رمضان، ساعت کار مجلس از ٩ صبح شروع شد.. اما اين‌بار پشت درهاي بسته؛ چرا که بنا بود جلسه غيرعلني باشد تا «عبدالرضا رحماني‌فضلي»، «سيدمحمود علوي»، وزراي کشور و اطلاعات و همچنين سردار «حسين سلامي»، جانشين فرمانده کل سپاه، پشت تريبون مجلس بروند و براي نمايندگان ابعاد و اقدامات صورت‌گرفته درباره حملات تروريستي چهارشنبه تهران را بيان کنند. حدود ١١:١٥ بود که جايگاه خبرنگاران براي ورود به محل استقرارشان در صحن، باز شد. ميهمانان جلسه غيرعلني مجلس مشغول خداحافظي با نمايندگان بودند.

لاريجاني: نواقص بايد مرتفع شود

پس از خروج ميهمانان جلسه غيرعلني از مجلس، لاريجاني چنددقيقه‌اي درباره جلسه غيرعلني مجلس توضيحاتي ارائه کرد: «حساسيت اين موضوع در مجلس، دولت و نيروهاي مسلح جدي است. ما از ٩ صبح جلسه‌ای غيرعلني با حضور وزراي اطلاعات و کشور و سردار سلامي، جانشين فرمانده کل سپاه، درباره موضوعات کشور و واقعه‌اي که در مجلس رخ داد، داشتيم. توضيحاتي را ارائه کردند که نشان مي‌دهد تلاش‌هايي در گذشته صورت گرفته؛ اما تمهيداتي براي جلوگيري از اين وقايع انديشيده‌اند. نمايندگان مجلس نيز اظهارنظر کردند و اين مسئله نشان مي‌دهد حساسيت اين موضوع در مجلس، دولت و نيروهاي مسلح جدي است. برخي نواقص وجود دارد که ان‌شاءالله بايد مرتفع شود تا اين‌گونه موارد را شاهد نباشيم. البته کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز اين موضوع را پيگيري خواهد کرد».

نطق پيش از دستور

همچنين با آغاز جلسه علني، نوبت نطق پيش از دستور لاريجاني بود. او وحدت و هم‌گرايي ايجادشده بين مسئولان و ملت را بعد از حادثه تروريستي، گوهري دانست که نبايد با هيچ اقدامي مخدوش شود و در‌عين‌حال به مصوبه سنا در راستاي اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران اشاره و گفت: «مجلس پاسخ روشني به اقدامات سنا خواهد داد». به گزارش «ايسنا» او تأکيد کرد: «آمريکا بايد متوجه شود مجلس شوراي اسلامي در راه مبارزه با تروريست‌ها اراده‌ای قوي دارد و از سپاه پاسداران و نيروي قدس و بنيه دفاعي با همه توان حمايت خواهد کرد». رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين درباره حملات تروريستي چهارشنبه به تهران، گفت: نيروهاي مسلح پاسخ تروريست‌ها را با قاطعيت خواهند داد.

او افزود: «چهارشنبه گذشته تروريست‌هاي جنايت‌کار عملياتي در مرقد مطهر حضرت امام‌(ره) و مجلس شوراي اسلامي داشتند که در زمان وقوع اين عمليات، ما نمايندگان شاهد دو صحنه مقاومت متفاوت بوديم. از يک سو جنايت‌کاران تروريست وارد ساختمان ارتباطات مردمي نمايندگان شدند و مراجعان و کارکنان محترم مجلس را مورد هدف قرار دادند».

او گفت: «تروريست‌ها ناجوانمردانه تعدادي از مردم و کارکنان مجلس را به شهادت رساندند و چندين نفر را هم مجروح کردند. در بين اينها افرادي بودند که تنها براي رفع نيازهاي اوليه خودشان به مجلس آمده بودند؛ مانند خانمي که در امور نهضت سوادآموزي کار مي‌کرد. يا کارگر فضاي سبز را به شهادت رساندند. اين صحنه بسيار غم‌انگيز و دردآور بود». رئيس قوه مقننه با تأکيد بر اينکه تروريست‌ها نتوانستند به هدف خود يعني دسترسي به پارلمان، برسند گفت: «علي‌رغم اين اتفاق، شهادت عزيزان همه ما را داغدار کرد که به ارواح مطهر شهداي چهارشنبه درود مي‌فرستيم».

لاريجاني روي ديگر اين حادثه را روحيه بالاي نمايندگان و آمادگي آنان برای مجاهدت در مبارزه با تروريست‌ها دانست و افزود: «اين صحنه‌ بسيار غرورآفرين را در تاريخ پارلمان ايران به نمايش گذاشت. در آن روز نمايندگان بارها به من براي برداشتن سلاح و مبارزه با تروريست‌هاي جاني مراجعه مي‌کردند. همچنين اصرار داشتند پارلمان حتي يک لحظه هم تعطيل نشود. اين صحنه شورانگيزي از مجاهدت را ترسيم کرد که از همه همکاران تشکر مي‌کنم».

نوبت به آخوندي نرسيد

بعد از پايان نطق لاريجاني، مجلس وارد دستور کار خود شد. چند دقيقه بعد از آن لاريجاني براي بازديد راهي ساختمان اداري مجلس يعني محل درگيري تروريست‌ها شد و «مسعود پزشکيان» رياست جلسه را برعهده گرفت. صحن مجلس همهمه بود؛ پنج نماينده مجلس به نوبت براي نطق ميان‌دستور پشت تريبون قرار گرفتند. در همين حين بود که «عباس آخوندي» وزير راه براي يکي از دستور کارهاي مجلس يعني پاسخ به سؤال کريمي‌قدوسي وارد مجلس شد. برخي نمايندگان به استقبال او رفتند. ديروز حدود ساعت ١٢:٣٠ بود که نطق نمايندگان تمام شد و تازه نوبت به رأي‌‌گيري درباره دوفوريت لايحه «اصلاح بخشي از ساختار دولت درخصوص تفکيک سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان و راه،‌ مسکن و شهرسازي» رسيد. اما حدودا نيم‌ساعت پيش از پايان جلسه علني، وقتي معلوم شد زماني براي سؤال کريمي‌قدوسي از وزير راه وجود ندارد، آخوندي مجلس را ترک کرد. نهايتا ساعت ١٣ ديروز اولين جلسه علني مجلس پس از حملات تروريستي چهارشنبه به پايان رسيد، ولي همه در مجلس و حتي بيرون از مجلس هنوز از چهارشنبه مي‌گويند؛ چهارشنبه غم‌انگيز.

http://www.sharghdaily.ir/News/133428

ش.د9601661

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات