تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۵۰۲۹
پرونده كريمي قدوسي به دادگاه ارجاع شد

پایان تعامل با جبهه پایداری

پایگاه بصیرت / یاسمین طالقانی
(روزنامه آرمان - 1396/06/09 - شماره 3407 - صفحه 3)

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت که هیات نظارت پرونده کریمی قدوسی درباره شکایت وزارت خارجه و معاونت حقوقی رئیس‌جمهور را به دادگاه ارجاع داد و به محمود صادقی نیز تذکر شفاهی داد. کافی است در سایت‌های جست‌وجو «کریمی قدوسی» و «شکایت» وارد شود تا اخبار زیادی روی صفحه مانیتور نقش ببندد؛ اخباری که نمایانگر اعتراض به اظهارات این نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری است.

کریمی قدوسی ادعاهای زیادی داشته که اغلب تکذیب شده‌اند؛ مانند تکذیب ادعا درباره دستگیری جاسوس در تیم مذاکره‌کننده از سوی وزارت امور خارجه، تکذیب ادعای کریمی قدوسی مبنی بر سخنان هاشمی رفسنجانی علیه دولت از سوی قدرت‌ا... علیخانی، تکذیب تقلید صدای حسین فریدون و فریب معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور از سوی روابط عمومی معاونت زنان و خانواده، جعلی‌بودن طرح سه‌فوریتی توقف مذاکرات هسته‌ای از سوی نمایندگان مجلس، تکذیب ادعای رأی دیوان محاسبات درباره انفصال از خدمت وزیر اقتصاد و سخنگوی دولت از سوی دادستان دیوان محاسبات، تکذیب ادعای توافقات هفتگانه ایران و آمریکا از سوی وزارت خارجه در اسفند ۹۵ که وزارت خارجه ادعای او را بی‌اساس، مضحک و نمونه دیگری از افتراهای کذب همیشگی شخص ایشان خواند، تکذیب‌ نامه‌نگاری وزیر امور خارجه ایران با وزیر امور خارجه آمریکا از سوی روابط عمومی وزارت خارجه در اسفند ۹۵؛ همان که محمدجواد ظریف در پاسخ به آن گفت: صددرصد دروغ است. نه نامه، نه پیام، نه تلفن، نه ایمیل، نه پیامک، نه پیغام، نه پسغام؛ فقط خیالبافی!

دلیل هجمه‌های کریمی قدوسی

بیشتر هجمه‌های کریمی قدوسی به رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه است که شاید دلیل آن ناتوانی همفکران نماینده مشهد در دولت دهم برای به ثمر رساندن توافقی در پرونده هسته‌ای باشد یا شاید رفتار منطقی و برنامه‌ریزی‌شده تیم مذاکره‌کننده به مذاق امثال این نماینده عضو جبهه پایداری خوش نمی‌آید که هر از چندگاهی با اظهارات خود اتهاماتی را متوجه مردان عرصه دیپلماسی می‌کند. کریمی قدوسی درباره وزیر امور خارجه اظهارات زیادی داشته است که البته هیچ‌گاه مورد توجه قرار نگرفته است، چرا که همگان به‌خوبی از ریشه‌ این اظهارات و رفتارها آگاهی دارند، مانند دی‌ماه 95 که کریمی قدوسی متنی را بین خبرنگاران منتشر کرد که به ادعای او متن مورد نظر حاوی اظهارات ظریف در جلسه یکشنبه ۲۸ آذر با کمیسیون امنیت ملی بوده است؛ ادعایی که بلافاصله از سوی وزارت خارجه و تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت تکذیب شد و اکثر اعضا این اقدام را بر خلاف منافع و مصالح ملی و جامعه عنوان و تاکید کردند نباید حرف‌های محرمانه منتشر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در آن زمان ضمن رد اظهارات کریمی قدوسی اظهار کرد: نامبرده از قضا در آن جلسه حضور نداشتند و نقل قول ایشان از سخنان وزیر امور خارجه کاملا نادرست، مخدوش و گزینشی است و به‌منظور بهره‌برداری‌های خاص تحریر و تنظیم شده است. کمی بعد از آن هم کریمی قدوسی ادعاهای جدیدی را در مورد تلاش برای ارتباط ظریف با ترامپ، سقلمه فریدون به ظریف در جریان مذاکرات، تلاش‌های عراقچی برای سفارت فرانسه، تصویب برجام در پاویون فرودگاه و تماس روحانی با لاریجانی و بی‌اساس بودن بیانیه رسمی کمیسیون امنیت ملی در مورد فایل صوتی منتسب به وزیر خارجه مطرح کرد که وزارت خارجه ‌جمهوری اسلامی به اظهارات جدید جواد کریمی قدوسی مبنی بر اینکه جواد ظریف وزیر خارجه تلاش دارد بتواند به طریقی با دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهوری منتخب آمریکا، تماس برقرار کند، واکنش نشان داد و آن را «اتهاماتی واهی و ناراست» توصیف کرد. البته اتهام‌زنی‌های کریمی قدوسی تنها متوجه ظریف نبوده، چنان‌که در سال 94 هم با مورد خطاب قرار دادن رئیس‌جمهور مدعی شد که رئیس‌جمهور در رساله دکترای خود اطلاعات مهمی در حوزه فقه و فقاهت در اختیار انگلیسی‌ها قرار داده است.

قدوسی گفت: «آقای رئیس‌جمهور می‌گوید اعتدال یک بینش و روش است. آیا بنا ندارید بر اساس رساله دکترای خود در دانشگاه گلاسکو انگلیس که در موضوع تعطیلی احکام شریعت اسلامی ارائه دادید و اطلاعات مهمی در اختیار انگلیسی‌ها قرار دادید، با شعار اعتدال فرقه‌گرایی جدیدی را پایه‌گذاری کنید و یک بار و برای همیشه بگویید زیر لحاف اعتدال چه می‌گذرد؟» اوج اظهارات نادرست کریمی قدوسی به روزی باز می‌گردد که گفت: «بنده به‌عنوان رئیس کمیته تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها اعلام می‌کنم که ۶۵ دوتابعیتی در بدنه دولت فعالیت می‌کنند.» بلافاصله دفتر رئیس‌جمهور طی اطلاعیه‌ای، اظهارات کریمی قدوسی و تکرار وارد کردن تهمت جاسوسی به برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و همچنین دروغ در مورد دوتابعیتی بودن عده‌ای از مسئولان دولت را بی‌پایه و از جهات مختلف مایه شرمساری و وهن جایگاه نمایندگی مجلس محترم دانست.

پرونده کریمی‌قدوسی و صادقی

در راستای همین اظهارات بود که وزیر امور خارجه و معاون حقوقی این وزارتخانه از کریمی قدوسی شکایت کردند. سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت که هیات نظارت پرونده کریمی قدوسی درباره شکایت وزارت خارجه و معاونت حقوقی رئیس‌جمهور را به دادگاه ارجاع داد و به محمود صادقی نیز تذکر شفاهی داد. وی درباره نتایج رسیدگی به پرونده‌های کریمی قدوسی گفت: پنج مورد پرونده و شکایت از آقای کریمی قدوسی به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارجاع شد که این هیات در سه مورد اظهارنظر و اقدامات این نماینده را خارج از وظایف نمایندگی تشخیص نداد که یکی از این پرونده‌ها ناظر به شکایت ستاد انتخاباتی آقای روحانی است. وی افزود: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان دو شکایت از آقای کریمی قدوسی مربوط به شکایت وزارت خارجه و معاونت حقوقی رئیس‌جمهور از ایشان را به دادگاه ارجاع داد تا قوه‌قضائیه رسیدگی‌های لازم را انجام دهد.

جمالی توضیح داد: آقای ظریف و عراقچی از آقای کریمی قدوسی این شکایت را مطرح کردند که به آنها در سخنرانی‌های این نماینده توهین شده است. شکایت معاونت حقوقی رئیس‌جمهور نیز از آقای کریمی قدوسی درباره اظهارنظر ایشان درخصوص تابعیت مضاعف برخی از اعضای دولت بود که در هر دو مورد پرونده به دادگاه ارجاع شد. سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان درباره پرونده‌های محمود صادقی نیز گفت: هیات‌رئیسه مجلس پرونده‌ای را درباره توئیت آقای صادقی به هیات نظارت ارجاع داد که آقای صادقی در توئیتر مزاحی درباره جزایر خلیج فارس داشته است که موجب سوء‌برداشت بیگانگان شده است. در این خصوص هیات نظارت تصمیم گرفت که به آقای صادقی تذکر شفاهی دهد.

وی افزود: خانمی از آقای صادقی شکایت کرده، مبنی بر اینکه توئیت ایشان در خصوص بورسیه این خانم خلاف واقع بوده است. هیات نظارت این اظهارنظر را خلاف وظایف نمایندگی تشخیص نداد. وی در پایان گفت: قوه‌قضائیه نیز شکایتی از آقای صادقی درباره نطق ایشان در صحن علنی مطرح کرد که هیات نظارت اظهارنظر آقای صادقی را خلاف وظایف نمایندگی تشخیص نداد.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/196292

ش.د9602288

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات