فرهنگی >>  سبک زندگی اسلامی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۴۵۳۸

مصداق زیبایی از آتش به اختیار

از باب‌الجواد که وارد حرم می‌شوی تعداد بچه‌هایی که در حال دویدن و شادی هستند بیشتر و بیشتر می‌شود، به سمت پارکینگ شماره یک که چشم می‌اندازی، از جست و خیز و صدای خنده و شادی بچه‌ها می‌فهمی که احتمالا باید خبری باشد
از باب‌الجواد که وارد حرم می‌شوی تعداد بچه‌هایی که در حال دویدن و شادی هستند بیشتر و بیشتر می‌شود، به سمت پارکینگ شماره یک که چشم می‌اندازی، از جست و خیز و صدای خنده و شادی بچه‌ها می‌فهمی که احتمالا باید خبری باشد...

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از چاردیواری، سوژه این گزارش متفاوت‌ترین شهربازی است که تا به حال دیده‌اید، شهربازی‌ای که در حرم مطهر رضوی میزبان زائران شده است، آن هم در روزهایی که تعطیلات تابستانی رو به پایان است و بسیاری از مردم در مسافرت به سر می‌برند و بی‌تردید مشهد و حرم شاه خراسان هم یکی از مقاصد مهم سفر است.

 

آن‌طور که احمد بهشتی، مدیر نخستین شهربازی معارفی ایران روایت می‌کند، این شهربازی بخش‌های مختلفی را براساس گروه‌های سنی در بر می‌گیرد و از سنین سه تا 17 سال می‌توانند به‌صورت رایگان از بازی‌ها و برنامه‌های آن استفاده کنند.

چرخی در نمایشگاه می‌زنم، بچه‌های کوچک‌تر سوار بر کشتی نوح شده‌اند، گروهی دیگر در «خانه فوم» حسابی بهشان خوش می‌گذرد، آن گروه از بچه‌ها که قدری بزرگ‌تر هستند سراغ صخره‌نوردی رفته و البته بخشی هم در «بازیافت» حسابی خودشان را سرگرم کرده‌اند.

ماشین بازی هم طرفداران زیادی دارد، کودکان سوار بر ماشین در «شهر ترافیک» آموزش‌های لازم را می‌بینند.

«آتش‌نشان» شدن و آموختن فرهنگ فداکاری، تانک‌های «دشمن‌شناسی» که بالای هرکدام تصویر شهیدی چشم‌نوازی می‌کند و «اتاق عمل» که بچه‌ها در آن با اعضای مختلف جسم انسان آشنا می‌شوند از دیگر بخش‌های پرطرفدار این شهربازی است.

زیارت با شادی و معرفت

حجت‌الاسلام حسینی، مسئول کمیته پژوهش شهربازی را گوشه‌ای از سالن پیدا می‌کنم و از او می‌خواهم قدری درباره این کار توضیح دهد، او می‌گوید: اصولا شهربازی رفتن در همه جای دنیا برای گذران وقت و سرگرمی است، اما زائری که به حرم امام رضا(ع) می‌آید قطعا برای سرگرمی و گذران وقت نیامده است، شهربازی معارفی هم در همین راستا فعالیت می‌کند، ما نمی‌خواهیم فقط بچه‌ها را سرگرم کنیم و ساعتی به غفلت بگذرد، در بازی‌های ما آشنایی با اخلاق، احکام و آداب اجتماعی و مرتبط با سبک زندگی به‌طور غیرمستقیم آموزش داده می‌شود. در خیلی از موارد حتی کودک یا نوجوان متوجه این آموزش هم نمی‌شود و ناخودآگاه با آن ارتباط برقرار می‌کند و زیارت با معرفت دینی و انسانی همراه می‌شود.

استقبال خانواده‌ها و زائران

گوشه‌گوشه سالن 8000 متری شهربازی معارفی پر است از کودکان و گاه پدر و مادران که مشغول خرید نوشت‌افزار داخلی هستند، سیدرضا کودکی است که همراه پدرش سیدمحمد دیشب از رشت به مشهد رسیده‌ و نخستین روز حضور در مشهد به پابوس امام رضا(ع) آمده‌اند، پدر سیدرضا می‌گوید: ما از فعالیت این شهربازی اصلا خبر نداشتیم، پس از زیارت با توجه به شلوغی حرم، رضا خسته شده بود و بی تابی می‌کرد، آمدیم از باب‌الجواد(ع) خارج شویم و داشتیم ادای احترام می‌کردیم که بنر تبلیغات شهربازی را دیدیم. یک نفر هم بچه‌ها و پدر و مادرها را به ‌حضور در نمایشگاه و شهربازی دعوت می‌کرد. ما هم آمدیم، راستش را بخواهید اصلا فکر چنین فضای بزرگی با این همه بازی متنوع را نمی‌کردم، رضا که خیلی خوشحال است؛ هم بازی می‌کند و هم کلی دوست پیدا کرده و یک سوره هم بلد شده است.

زائر بعدی که سراغش می‌روم از همدان آمده است، خانم سلمانی می‌گوید: رایگان بودن این همه بازی واقعا کار جالبی است و در استقبال اغلب زائران از این شهربازی موثر است. دختر من هشت سالش است، هر وقت زیارت آمده‌ایم خستگی و کلافگی بچه از شلوغی ما را به دردسر می‌انداخت و به قول معروف یک دل سیر زیارت نمی‌کردیم، اما امسال که آمده ایم سه بار است که دخترم می‌گوید برویم حرم، امیدوارم این شهربازی همیشه دایر باشد تا هم‌ خانواده‌ها با خاطری آسوده به زیارت بپردازند و هم خاطره خوشی از سفر به مشهد و زیارت آقا امام‌رضا(ع) در ذهن کودکان و نوجوانان زائر نقش ببندد.

جهاد فرهنگی

محمد سرشار- داستان نویس و مدیر شبکه کودک: اگر به پابوس امام رضا(ع) مشرف می‌شوید، حتما به دیدن شهربازی معارفی در باب‌الجواد بروید. این مجموعه حاصل جهاد فرهنگی بچه‌های مسجدی است که مصداق کامل فرمان آتش به اختیار حضرت آقا هستند. جوانان مومن و انقلابی که با درآمدهای نماز و روزه استیجاری، با کم کردن وعده‌های غذایی و با نگرفتن دستمزد توانسته‌اند الگویی بومی از شهربازی را ارائه دهند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات