تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱  ، 
کد خبر : ۳۰۴۹۸۱

جرمي كوربين: جهان با تهدید جنگ هسته‌ای روبه‌روست

(روزنامه آرمان – 1396/05/24 – شماره 3393 – صفحه 13)

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس به دولت کشورش هشدار داد که از هرگونه مداخله نظامی در کره‌شمالی اجتناب کرده و همچنین از دولت جنگ‌طلب و دمدمی‌مزاج دونالد ترامپ پیروی نکند.به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه ایندیپندنت، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس در مطلبی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی خواست تا از جنگ لفظی میان خود کوتاه بیایند. در روزهای اخیر تنش‌ها میان کره‌شمالی و آمریکا بیش از هر زمان بالا گرفته و زنگ خطر برای احتمال جنگ هسته‌ای به صدا درآمده است.کوربین اظهار کرد: جهان بار دیگر با تهدید یک جنگ هسته‌ای فاجعه‌بار روبه‌رو شده است.وی به ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس نسبت به هر نوع اقدام نظامی از جمله با برگزاری رزمایش مشترک هشدار داد.

رهبر حزب کارگر در نشریه ساندی میرور نوشت: باید به منظور حفظ ایمنی و عقلانیت در کل جهان فشارهای جهانی برای گفت‌وگو و دیپلماسی برهر چیزی برتری داشته باشد. در حالی که دونالد ترامپ و کیم جونگ اون تهدیدها و تنش‌ها میان خود را تشدید می‌کند، خطر در حال افزایش است.کوربین اظهار داشت: در حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و ناکازاکی بیش از 100‌هزار تن آن هم بر اثر آنچه بمب‌های اتمی کوچک تلقی می‌شود، کشته شدند. هرگونه جنگ هسته‌ای جدید بر سر کره‌شمالی امروز می‌تواند میلیون‌ها انسان بی‌گناه را در شبه‌جزیره کره و فراتر از آن از بین برده و تبعاتی ویرانگر برای چین، ژاپن و دیگر کشورها داشته باشد. کوربین اظهار کرد: ترامپ و کیم جونگ اون همان طور که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان تقاضا کرده باید سریعا جنگ لفظی میان خود را کاهش دهند. ریسک یک تشدید ناخواسته درگیری و تبدیل‌شدن آن به درگیری تمام‌عیار برای کل جهان بسیار بالاست.وی همچنین گفت: دولت ما نباید کشور ما را وارد اقدام نظامی بر سر بحران کره از جمله با رزمایش مشترک کند. نباید هرگز نسبت به دولت دمدمی‌مزاج و جنگ‌طلب دونالد ترامپ وفاداری کورکورانه داشت.

کره‌شمالی سفیرانش را فراخواند

به دنبال افزایش تنش‌ها میان کره‌شمالی با آمریکا، پیونگ‌یانگ سفرای خود از برخی از کشورها را برای حضور در یک نشست اضطراری فراخواند.به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه اکسپرس، از جمله مقام‌های احضا شده، سفیران کره‌شمالی در چین، سازمان ملل متحد و روسیه هستند. یک مقام دولتی گفت: کره‌شمالی پس از فراخواندن سفیرانش از کشورهای مهم، میزبان نشست روسای هیات‌های دیپلمات‌های خارجی است. مشخص نیست چه تعداد از سفرا در این جلسه حضور دارند. وزارت اتحاد مجدد کره‌جنوبی ابراز امیدواری کرد این نشست یک گردهمایی معمول سفیران باشد. سخنگوی این وزارتخانه گفت: کره‌شمالی چهل و سومین نشست سفیران خود را در ژوئیه ۲۰۱۵ برگزار کرد و به نظر می‌رسد که نشست آتی هم در همین راستا باشد.این خبر در حالی منتشر شده است که برخی احتمال می‌دهند کیم جونگ اون، رهبر جوان کره‌شمالی بخواهد پاسخ دونالد ترامپ درباره اقدام سخت علیه این کشور را بدهد. با این حال یکی از محققان ارشد اندیشکده چتم هاوس می‌گوید، کره‌شمالی تهدیدات رئیس‌جمهوری آمریکا را بلوف می‌داند.او تاکید کرد: ناکامی رئیس‌جمهوری آمریکا در گذشته برای اجرای اقدام سخت، وعده او برای دادن پاسخی با آتش و خشم را تضعیف کرده است.

باید جلو کیم‌جونگ‌اون «قلدر» ایستاد

فرماندار منطقه گوآم روز دوشنبه از لفاظی‌های اخیر دونالد ترامپ علیه کره‌شمالی دفاع کرده و گفت: گاهی اوقات باید جلو یک قلدر را با مشتی به بینی‌اش گرفت.به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، ادی کالوو، فرماندار منطقه گوآم گفت: از اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا موضعی قدرتمند علیه تهدیدهای کره‌شمالی نسبت به جزیره گوآم اتخاذ کرده، قدردانی می‌کند. کالوو به خبرگزاری فرانسه گفت: هرکسی که در حیاط یک مدرسه ابتدایی هم بوده باشد یک قلدر را می‌شناسد. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی یک قلدر دارای چند سلاح بسیار قدرتمند است. قلدری که باید با قدرت با او مقابله کرد. کالوو همچنین گفت که انتقادها از دونالد ترامپ درباره مدیریتش در قبال بحران کره‌شمالی ناعادلانه بوده است.

او گفت: کره‌شمالی، گوآم را دست‌کم سه بار از سال ۲۰۱۳ تاکنون تهدید کرده است. کالوو اظهار داشت: دونالد ترامپ قرار نیست از آن دست رهبران منتخب متعارف باشد، چیزی که او می‌گوید و نحوه گفتن او خیلی با چیزی که روسای‌جمهور قبلی گفتند، فرق می‌کند. یک رئیس‌جمهور (اوباما) یک طور حرف می‌زد و حرف‌هایش آرام و خونسرد بود اما یک رئیس‌جمهور دیگر صحبت از خشم و آتش می‌کند هرچند که همه آنها یک پیام را می‌دهند. او همچنین با اینکه لفاظی‌های دونالد ترامپ و رهبر کره‌شمالی به یک میزان بد بوده‌اند، مخالفت کرد. کالوو اظهار داشت: فقط یک نفر در دنیا بوده که عمویش یا یک ژنرالش را به دلیل آنکه در یک نشست خوابیده بود با سلاح ضد هوایی پودر کرد. فقط یک نفر در دنیا بوده که برادرش را با یکی از سمی‌ترین مواد ضد اعصاب که تاکنون ساخته شده، کشته است.

فرماندار گوآم همچنین خواهان تلاش‌های بیشتر برای مهار پیونگ‌یانگ شده و گفت: هیچ‌کس نمی‌خواهد شاهد یک جنگ باشد. وی افزود: این نه فقط به نفع آمریکا و هم‌پیمانانش بلکه به نفع چین و روسیه هم هست که ببینند این شخص به تلاشش برای ساخت سلاح هسته‌ای یا موشک‌های دوربردتر ادامه ندهد.کالوو همچنین انتقادها از استقرار سامانه تاد برای مقابله با کره‌شمالی را رد کرده و گفت: این سامانه برای کشتن مردم نیست بلکه برای شلیک به موشک‌هایی است که مردم را به کشتن می‌دهد.او همچنین تاکید کرد که بحران کره‌شمالی تاثیر چندانی بر صنعت گردشگری گوآم نخواهد گذاشت.

سئول به روابط بردگی خود با آمریکا پایان دهد

همچنین کره‌شمالی روز دوشنبه در واکنشی شدید، توافق روسای جمهوری کره‌جنوبی و آمریکا را برای افزایش فشارهای بیشتر بر پیونگ‌یانگ محکوم کرد و از همسایه جنوبی‌اش خواست به روابط بردگی خود با آمریکا پایان دهد. «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی و دونالد ترامپ همتای آمریکایی وی هفته قبل در یک گفت‌و‌گوی تلفنی در این‌باره به توافقاتی دست یافته و اعلام کردند که همکار‌ی‌های خود علیه کره‌شمالی را بیشتر خواهند کرد.کره‌شمالی به‌خصوص سیاست‌های دولت جدید کره‌جنوبی برای فشار بیشتر اقتصادی و نظامی بر پیونگ‌یانگ را مورد انتقاد قرار داد و اعلام کرد: «مون» با شعار بهبود روابط و از سرگیری گفت‌و‌گو با کره‌شمالی روی کار آمد اما بیشترین تحریم‌ها و فشارها را از آن زمان علیه پیونگ‌یانگ به کار گرفته است.روسای‌جمهوری آمریکا و کره‌جنوبی گفته‌اند که به دلیل پرتاب‌های موشک قاره‌پیمای کره‌شمالی، فشار اقتصادی علیه این کشور به همراه تحریم‌ها بیشتر خواهد شد.

روزنامه رودونگ سینمون ارگان حزب حاکم کار کره‌شمالی اعلام کرد که رهبران کره‌جنوبی به دستورهای ترامپ و خواست‌های او تن می‌دهند در شرایطی که رئیس‌جمهور آمریکا اصلا برایش مهم نیست که جنگی شروع شود و هزاران نفر جانشان را از دست بدهند.این نشریه از رهبران کره‌جنوبی خواسته است به روابط بردگی و زیرمجموعه‌بودن آمریکا پایان دهند و بدانند که از بین بردن جاه‌طلبی‌های نظامی آمریکا یگانه راه مقابله با این کشور است.کره‌شمالی افزوده است که پایان سیاست‌های خصمانه و مقابله با این جاه‌طلبی‌ها تنها راه فرار از جنگ و رویارویی نظامی است.

پیونگ‌یانگ همچنین در واکنشی دیگر رزمایش مشترک برنامه‌ریزی‌شده کره‌جنوبی و آمریکا را برای ماه جاری میلادی محکوم کرد.کره‌شمالی در بیانیه‌ای که خبرگزاری این کشور منتشر کرده، آورده است که دونالد ترامپ با سیاست‌های خصمانه و نظامی خود مردم کره‌جنوبی را مضطرب و عصبانی کرده است.این بیانیه می‌افزاید: تمرینات نظامی دو کشور خطرهای امنیتی بیشتری را متوجه مردم دو کره خواهد کرد و پیونگ یانگ این اقدام را محکوم می‌کند.همزمان با کش و قوس‌های زیاد در روابط طرفین، وزارت وحدت کره‌جنوبی نیز بیانیه‌ای منتشر کرده و بار دیگر خواستار آن شده است که کره‌شمالی به میز مذاکرات بازگردد.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/194566

ش.د9602188

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات