تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۴۹۸۴
مسله زن يا مرد نيست بايد مشكل حل شود

پزشکیان: معتقد به تغییر کابینه نبودم

(روزنامه آرمان – 1396/05/24 – شماره 3393 – صفحه 2)

این روزها بیش از هر زمان دیگری مجلس شورای اسلامی رسالت سنگینی بر عهده دارد. سخن از تنها یک رای و اعتماد به فرد نیست، بلکه سخن از سرنوشت یک کشور و ملت است. گرچه برخی معتقدند اگر به روحانی اعتماد داریم باید به انتخاب او و وزرای پیشنهادی او نیز اعتماد داشته باشیم. اما خیرخواهان و بزرگان کشور بر این اعتقادند که نماینده‌های مجلس نباید به این سخنان اکتفا کنند بلکه باید با توجه به رسالت خود در جایگاه وکلای مردم ایران، با وسعت دید و نگاهی دقیق به بررسی صلاحیت‌ها و رای اعتماد به وزرای پیشنهادی بپردازند و بیش از هر چیز مصلحت و منافع مردم و کشور را در نظر بگیرند.

حل مشکل و تغییر وزیر

مسعود پزشکیان با اظهار اینکه بنده از همان ابتدا معتقد به تغییر کابینه نبودم چون معتقد به شناسایی اشکالات و آموزش به افراد برای رفع آن اشکالات هستم، گفت: به نظرم با عوض کردن وزرا اشکالات برطرف نمی‌شود. نباید این تصور بین مردم وجود داشته باشد که اگر وزیری تغییر کند مشکل نیز حل می‌شود. نائب رئیس مجلس دهم طی گفت‌وگویی با ایسنا افزود: افراد و مسئولان مشکل نیستند که با تغییر آنها مشکلات رفع شود. مشکل در عدم توانایی، دور بودن از برنامه و حرکت نکردن در جهت آن و نبود شناخت از شرایط است که باعث می‌شود نتوانیم به اهداف برسیم. این موضوع نیز تنها با آموزش دادن حل شدنی است و راهکاری غیر از آن ندارد. پزشکیان یادآور شد: اینکه جامعه و رسانه‌ها تنها به دنبال تغییر افراد و مسئولان هستند نتیجه‌اش این می‌شود که بعد از ۳۹سال همچنان مشکلات و معضلات باقی است و حتی بعضا به جای بهتر شدن شرایط، مشکلات بر روی هم انباشته می‌شوند.

مشکلات روی زمین مانده

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: دلیل آن است که ما انتظار داریم با تغییر افراد مشکل نیز حل شود و به دنبال راه حل نیستیم. نایب رئیس مجلس در ادامه گفت: در این شرایط نیمی از کابینه دولت روحانی تغییر پیدا کرده است. طبیعت‍ا آنهایی که از دولت یازدهم در دولت دوازدهم باقی مانده‌اند، باید اشکالات را اصلاح و برطرف کرده تا به راه‌حلی برسند و کارهایشان نتیجه دهد. آنهایی که تازه آمده‌اند باید کار را از نو شروع کرده و برنامه بنویسند. طبیعتا تا این برنامه نوشته شود و آن وزیر بخواهد برنامه را بفهمد و کاری کند چهار سال کاری‌اش تمام شده است. او درباره حضور زنان در پست‌های مختلف وزارتخانه‌ها نیز اظهار کرد: ما می‌خواهیم مشکلات روی زمین مانده حل شود. پس اینکه کدام گروه و یا زن یا مرد بخواهند آن مشکل را حل کنند مهم نیست، مهم بهبود شرایط است. پس به جای تئوری پردازی و استفاده از این فرد یا آن فرد تمرکز همه باید بر رفع مشکلات باشد.

رای بر اساس توانایی‌ها

محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید نیز با تاکید بر اینکه قصد نداریم درباره وزرای پیشنهادی به طور فردی صحبت کنیم، گفت: درباره افراد کابینه به صورت شخصی موضع‌گیری نکنند تا در فراکسیون درباره آنها به جمع‌بندی برسیم و در حال حاضر کمیته‌های ارزیابی مشغول بررسی کارنامه و برنامه آنها هستند. عارف طی گفت‌وگویی با «انتخاب» تصریح کرد: قصد نداریم بر اساس عملکرد 4 سال گذشته این افراد را بسنجیم، بلکه طبق برنامه‌ها و روش و منش‌شان، آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و نظر جدید خود را بر اساس بررسی‌های جدید مطرح می‌کنیم.

صلاحدید رئیس‌جمهور

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم حضور زنان در کابینه دوازدهم افزود: درباره عدم حضور زنان در کابینه، به طور محترمانه در کنگره مجمع زنان اصلاح‌طلب گلایه کردم و گفتم در شرایطی که 50درصد متخصصان ما زنان هستند و بانوان توانمند زیادی داریم که در بعضی ازبخش‌های تخصصی، توانمندی بیشتری نسبت به مردان دارند و توقع داشتیم در کابینه دوازدهم از وجود آنها بهره‌مند شویم، ولی این اتفاق نیفتاد. عارف همچنین ادامه داد: این از اختیارات رئیس جمهور است و لابد تشخیص داده‌اند وزیر زن نداشته باشیم ولی حداقل توقع داریم در پست‌های بعدی مثل معاون وزرا و مدیران کل از زنان استفاده کنند.

او در پاسخ به اینکه چرا تا کنون وزیر علوم معرفی نشده است، خاطرنشان کرد: احتمالا در این مورد آقای روحانی با مشکلاتی مواجه شده‌اند، چون قرار بود همه کابینه به طور کامل معرفی شوند. رئیس فراکسیون امید درپاسخ به اینکه آیا به وزرای پیشنهادی به صورت فراکسیونی رای می‌دهید یا فردی، افزود: قرار است فراکسیونی عمل کنیم والبته باید ببینیم که اعضای محترم نسبت به فراکسیون رعایت تعصب فراکسیونی را دارند یا یه صورت فردی اقدام می‌کنند، هرچند تاکید بر رای فراکسیونی است.

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/194498

ش.د9602185

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات