تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۰۵۰۸۰

لاريجاني: در مورد ماندن وزرا با رئيس جمهوري معامله نمي‌كنيم

(روزنامه وقايع اتفاقيه – 1396/05/04 – شماره 461 – صفحه 2)

علي لاريجاني، رئيس مجلس به برخي سخنان در مورد معامله او و رئيس جمهوري بر سر برخي وزرا واكنش نشان داد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي كه در جمع اعضاي هيات امناي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سخنراني مي‌كرد با اشاره به طرح موضوع انجام معاملاتي ميان او و دولت براي ماندن برخي وزيران گفت: سطح تعامل دو قوه اين قدر نازل نيست كه كارهايي از اين دست صورت پذيرد و براي ماندن وزير يا وزيراني معامله كنيم.

لاريجاني اضافه كرد: اتفاقا عكس اين موضع صادق است زيرا برخي وزيران مانند دكتر قاضي‌زاده هاشمي گفته بودند كه ديگر نمي‌خواهند يا نمي‌توانند ادامه دهند و خودشان مي‌خواستند بروند و اگر گفتيم بمانند براي ادامه خدمات بود نه اين كه رئيس جمهوري كسي را نخواهند و ما معامله كنيم.

رئيس مجلس با تاكيد بر اينكه ما بايد شرايط امروز كشور را براي نخبگان بازگو كنيم و با هم چاره‌اي براي مسائل مختلف كشور بينديشيم گفت: امروز ما يك زندگي سياسي پر از حواشي در كشور داريم كه اين حواشي ذهن مسئولان را گرفته است. ذهني كه بايد به چالش‌هاي اقتصادي درگير باشد به چالش‌هايي سياسي درگير باشد.

لاريجاني اضافه كرد متاسفانه چندي پيش در يكي از روزنامه‌ها نوشتند كه وزراي فعلي به مجلس آمده و دست به دامن مجلس شده‌اند و با مجلس معامله كردند، اين موضوع واقعي نيست و خلاف است. وي افزود: ما هيچ وزيري را سراغ نداريم كه به مجلس بيايد و بگويد به من در كابينه جاي دهيد ولي غير از اين بوده است براي مثال برخي وزراي موفق بودند كه به مجلس آمدند و گفتند نمي‌خواهيم در دولت بعدي بياييم همانند آقاي هاشمي، وزير بهداشت و درمان كه ما به آنان توصيه كرديم در دولت بمانيد.

لاريجاني اضافه كرد ما نسبتي با كسي نداريم كه مي‌آيند و مي‌گويند كه وزرا به مجلس آمدند و معامله كردند، هيچ وزيري نيامده است وي تاكيد كرد: سطح تعاملات قواي سه گانه آن قدر نازل نيست، در جمهوري اسلامي ايران سازماندهي و ساختار روابط قوا حاكم است، به نظر شما اينها حاشيه نيست؟

رئيس مجلس در بخشي از سخنانش با تاكيد بر اين كه سمت و سوي كار دانشگاه‌ها بايد به طرف استقلال بيشتر باشد، گفت: در اين راستا نحبگان و هيات امناي دانشگاه‌ها بايد تحول اساسي ايجاد كنند زيرا دست هيات امناي دانشگاه‌ها باز است و مي‌توانند در مورد موضوعات بزرگ در دانشگاه‌ها تصميم‌گيري كنند.

وي در ادامه آماري از وضعيت اقتصادي كشور ارائه كرد و گفت: رتبه ايران در رشد ناخالص داخلي در منطقه از 24 كشور 10 است همچنين رتبه ما در جهان از 191 كشور 84 است.

وي افزود: در سرانه اسمي توليد داخلي رتبه ايران در ميان 22 كشور منطقه 14/5 و در جهان از ميان 151 كشور ما 81 هستيم، همچنين در زمينه سهم سرمايه‌گذاري خارجي ما در ميان 24 كشور منطقه رتبه 22 را داريم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در بخش حمايت از سرمايه‌گذاري در ميان 20 كشور منطقه ما 19 هستيم همچنين در جهان از ميان 138 كشور ما رتبه 117 را داريم، در زمينه رقابت‌پذيري اقتصادي در منطقه از ميان 20 كشور 13 هستيم همچنين در جهان در ميان 138كشور رتبه 76 را داريم.

لاريجاني اضافه كرد: نرخ تورم ما در منطقه در ميان 24 كشور 19 است همچنين ما در جهان در ميان 189 كشور رتبه 158 را داريم، رتبه ما در مصرف انرژي در منطقه از ميان 20 كشور 14 است همچنين در ميان 231 كشور در جهان ما رتبه 121 را داريم.

وي ادامه داد: اين آمار نشان مي‌دهد كه ما نيازمند تحول اساسي در حوزه اقتصادي كشور هستيم و هزينه‌هاي جاري كشور زياد است كه بايد آن را كاهش دهيم با اين وضعيت ما نمي‌توانيم به سند چشم‌انداز برسيم. رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: دانشگاه‌ها در دنيا با پول نفت اداره نمي‌شوند بلكه با پول پژوهش اداره مي‌شوند ما بايد سهم پژوهش را زياد كنيم، دانشگاه بايد روي پاي خود بايستد و دانشگاه و توليد بايد به هم احساس نياز كنند نه اين كه هر كدام جداگانه بودجه خود را دريافت كنند و هيچ نيازي به هم نداشته باشند.

ش.د9602165

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات