تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۰۵۴۲۸
موضع‌گيري حزب موتلفه درباره انتخابات ٩٦:

اصولگرايان ائتلاف كنند تمكين مي‌كنيم

(روزنامه اعتماد – 1395/05/19 – شماره 3595 – صفحه 6)

موتلفه‌اي‌ها همچون سنت هر ساله خود به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار از خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف دعوت كردند تا با حضور در هتل بزرگ تهران دور يك ميز بنشينند و پرسش‌هاي‌شان را از آنها درباره مسائل جاري كشور و مباحث مربوط به انتخابات مطرح كنند. چنين بود كه تعدادي از اعضاي شوراي مركزي اين حزب متشكل از محمد نبي حبيبي، اسدالله بادامچيان، محمد‌علي اماني، محمدحسن غفوري فرد، ميثم جولايي و محمد مهدي اسلامي در اين نشست شركت كردند. هرچند از همان ابتدا محمد‌نبي حبيبي به عنوان دبيركل با سابقه‌ترين حزب جناح راست پاسخ يك به يك خبرنگاران را داد تا ديگر اعضاي حاضر موتلفه در اين نشست هم تنها نظاره‌گر حرف‌هاي دبيركل شان باشند.

محمد نبي حبيبي در حالي پاسخگوي پرسش‌ها بود كه حزب موتلفه از روزهاي اثرگذاري و تصميم‌سازي در ميان اصولگرايان فاصله گرفته و كم‌كم به حزبي بدل مي‌شود كه بايد جايي در حاشيه تصميمات داشته باشد. آنها مانند ديگر اصولگرايان قديمي جاي خود را در كرسي‌هاي اصلي تصميم‌گيري به نيروهايي داده‌اند كه عمر سياست ورزي‌شان حتي نصف سال‌هاي فعاليت قديمي‌ها نيست. عصر نواصولگرايان از همان زماني آغاز شد كه محمود احمدي‌نژاد زير ميز بازي اصولگرايان زد و بي‌توجه به آنها راهش را به سمت پاستور رفت و در نهايت به مقصد هم رسيد. راه عبور از اصولگرايان كهنه كار را او به ديگران آموخت و حالا كار به جايي رسيده كه گروه‌هاي قديمي‌تر مانند موتلفه بايد پرچمداري را كنار گذاشته و سياهي‌لشكر نيروهاي تازه كار باشند.

اواخر ارديبهشت ماه امسال بود كه اسدالله بادامچيان از راهبرد انتخاباتي موتلفه رونمايي كرد. تلاش او براي بازگرداندن موتلفه به مدار تصميم‌سازي به اين نقطه ختم شد كه اعلام كرد كه حزب موتلفه در انتخابات رياست‌جمهوري قطعا با يك نامزد حزبي ورود پيدا خواهد كرد: «از ما مي‌پرسند كه برنامه موتلفه براي انتخابات رياست‌جمهوري آيا اين است كه دوباره يك عده را دور هم جمع كند و بعد از دل آنها چند نفر يا يك نفر را انتخاب كند يا نه. بايد بگويم كه مصوبه قطعي شوراي مركزي حزب موتلفه اين است كه موتلفه در انتخابات رياست‌جمهوري سال ٩٦ يك نامزد موتلفه‌اي مستقل را به جامعه معرفي كند. اين سياست و تكليف شرعي ما براي اين انتخابات است.»

آنچه بادامچيان تكليف شرعي مي‌ناميد به سرعت از سوي معاون سياسي جوان و تازه كار حزب موتلفه به عنوان يك كليدواژه انتخاب شد تا صالح اسكندري در چندين مصاحبه اعلام كند موتلفه با نامزد حزبي‌اش وارد انتخابات مي‌شود. با اين حال پس از حدود سه‌ماه از اظهارات بادامچيان اين دبيركل حزب موتلفه بود كه ضمن تاكيد بر مصلحت اصولگرايي به جاي منافع حزبي گفت: موتلفه در انتخابات ٩٦ از ائتلاف اصولگرايان تمكين مي‌كند. وي درباره برنامه‌هاي حزب براي انتخابات سال ٩٦ اظهار داشت: ما از چند ماه پيش بحث‌هاي داخلي خود را شروع كرده‌ايم و به روند همگرايي اصولگرايان مانند دوره‌هاي قبل پايبنديم و همچون گذشته نامزد خواهيم داشت.

حبيبي با بيان اينكه حزب موتلفه بنا به فعاليت خود براي هر انتخابات نامزدها را شناسايي مي‌كند، افزود: اگر اصولگرايان بخواهند كار جمعي كنند ما نامزد خود را به ائتلاف اصولگرايان معرفي مي‌كنيم و در غير اين صورت شوراي اصولگرايان به هر كسي كه برسد ما تمكين خواهيم كرد.

اين فعال سياسي با بيان اينكه به‌هرحال موتلفه با دست پر به ميدان ائتلاف مي‌رود، يادآور شد: هر حزبي حق دارد كه نامزد خود را معرفي كند، اما اگر مصلحت اصولگرايان مانند قبل اين باشد كه با يك نامزد به ميدان بيايند و احزاب نيز قانع شوند كه مصلحت اصولگرايي بر مصلحت حزبي ارجح است، در مذاكرات ائتلاف هم با دست پر به ميدان مي‌آييم.

گذر از نامزدهاي حزبي

وي با بيان اينكه ما در انتخابات اخير مجلس در سراسر كشور حدود ٢٠٠ نامزد داشتيم، گفت: وقتي قرار شد شوراي ائتلاف با همگرايي يك ليست منتشر كند، ما تسليم عقل جمعي شديم و قطعا منافع اصولگرايان را بر منافع حزب ترجيح داده و مي‌دهيم. حبيبي درباره حمايت از احمدي‌نژاد تصريح كرد: ما فعلا بنا نداريم درباره شخصي اظهارنظر كنيم، ‌اما درهرصورت موتلفه نامزد خواهد داشت و با توجه به اينكه كشور حزب قوي ندارد، براي پيروزي در انتخابات ناچار به ائتلاف هستيم. محمدنبي حبيبي با تاكيد بر اينكه موتلفه در همان راهي كه از اول اعلام كرده ثابت‌قدم باقي مانده است، اظهار كرد: علت اصلي اين مساله و تجزيه و متفرق نشدن اين حزب، محكم بودن پايه‌هاي ايدئولوژيك حزب است؛ چراكه در غير اين صورت دچار انشعابات فراوان مي‌شديم.

حبيبي نقطه اشتراك نظر موافقان و مخالفان درباره حزب موتلفه را ثبات‌قدم عنوان كرد و اين مساله را ناشي از ريشه‌هاي محكم و عميق اسلامي حزب دانست و گفت: ما در مذاكراتي كه در سوريه داشتيم به اين نكته اشاره كرديم كه با اعتقادات راسخ مذهبي مي‌توان حزب داشت و نخستين شهداي ما نيز در كمتر از دو سال پس از تاسيس حزب به شهادت رسيدند كه اين نشان مي‌دهد موتلفه تا پاي شهادت ايستاده است. دبيركل حزب موتلفه اسلامي با تاكيد بر اينكه بعد از انقلاب اسلامي دغدغه ما حفظ نظام اسلامي است، يادآور شد: ما حفظ نظام را اولويت درجه‌يك خود مي‌دانيم و معتقديم اگر كساني براي پياده شدن احكام الهي در يك تشكيلات حزبي قدرت را به دست بگيرند، مشروع هستند و اگر قدرت براي برخورداري از رانت باشد، نامشروع خواهد بود. دبيركل حزب موتلفه اسلامي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران كه به او گفت چرا موتلفه به دهان احمدي‌نژاد نمي‌زند، اظهار داشت: ما موافق اين نوع ادبيات نيستيم و شما هم تكرار نكنيد.

با پايداري همفكريم

در حالي كه بسياري از اصولگرايان معتقدند بزرگان اين جريان براي سرپوش گذاشتن بر اختلافات ريشه‌اي با گروه‌هايي نظير پايداري در حال باج‌دادن به آنها هستند و شاهد مثال نيز از نحوه بستن ليست كانديداهاي مجلس دهم در تهران مي‌آورند اما موتلفه‌اي‌ها هنوز مي‌خواهند نمايشي هم كه شده اعلام كنند خبري از اختلاف نيست و همه با ائتلاف روي اصول مشترك كار انتخاب نامزد واحد را در پيش گرفته‌اند.

حبيبي ديروز درباره چرايي ائتلاف موتلفه با افراد پايداري توضيح داد: در رابطه ما با پايداري، ايثارگران و رهپويان كوچك‌ترين عدول هم از اصول‌مان صورت نگرفته و ما با آنها هم‌فكر هستيم، هرچند ممكن است تفاوت‌هايي نيز داشته باشيم، لذا ما معتقد به ثبات‌قدم در اصول و انعطاف در روش‌ها هستيم. در همين ائتلاف ٢٢ نفره اصولگرايان اگر هركدام از تشكل‌ها مي‌خواست يك ليست بر اساس چارچوب اصولي خود بدهد، هيچگاه به اين ليست جمعي نمي‌رسيديم و بنابراين ما هيچ‌كدام از اين ٣٠ نفر را خارج از اصولگرايان نمي‌دانيم.

دبيركل حزب موتلفه اسلامي لازمه ائتلاف را عدول از سلايق دانست و گفت: ما اصولگرايان در اصول خود مشترك هستيم، البته پيش‌بيني ما اين است كه رقباي اصولگرايي نيز در انتخابات پيش‌‌رو ائتلاف خواهند كرد. اگر اصولگرايان به هر دليلي نخواهند ائتلاف كنند، ما نامزد خود را خواهيم داشت و اگر مجموع آنها تشخيص به ائتلاف دهد ما در اين صورت نيز برنامه داريم.

تخريب دولت حرام است

اصولگرايان كه خود در تخريب رقباي انتخاباتي و دولت‌هاي غيرهمسو يد طولا و سابقه دور و دراز دارند حالا مي‌گويند با تخريب دولت فعلي مخالفند. البته نبي‌حبيبي حاضر نيست مرزبندي شفافي با توهين‌كنندگان به رييس‌جمهور داشته باشد چرا كه خوب مي‌داند آنها كه انواع توهين‌ها و تهمت‌ها را روانه اردوگاه دولت مي‌كنند همان كساني هستند كه او مي‌خواهد با آنها براي انتخاب نامزد نهايي انتخابات بر سر يك ميز بنشيند. حبيبي با اشاره به لزوم رعايت رفتار تشكيلاتي يادآور شد: ما معتقد هستيم كه هيچ‌كس حق عدول از دستورات تشكيلاتي را ندارد؛ حزب موتلفه معتقد است هركس كه با راي مردم و تنفيذ مقام معظم رهبري رييس‌جمهور شود بايد از او حمايت كنيم و از اين‌رو ما پشتيبان اصولي رييس‌جمهور و دولت هستيم، اما تخريب را حرام مي‌دانيم، ولي به دولت نقدهاي خود را وارد خواهيم كرد.

وي با اشاره به اينكه در سال اول رياست‌جمهوري حسن روحاني نامه‌اي را از طرف حزب موتلفه به وي ارسال كرده است اظهار كرد: ما نامه‌اي به آقاي روحاني نوشتيم و از نقاط ضعف و قوت و نيز پيشنهادات‌مان در اين نامه نسبت به دولت اظهار عقيده كرديم كه البته اين نامه منتشر نشد اما بايد بگوييم كه موضع دايمي موتلفه همواره مبني بر پشتيباني عمومي از دولت‌هايي است كه با راي مردم انتخاب شده و از طرف رهبري تنفيذ مي‌شود.

دبيركل حزب موتلفه اسلامي با اشاره به نامه حزب موتلفه به دولت، يادآور شد: موضع دايمي ما پشتيباني اصولي از دولت است و حق انتقاد را هم براي خود قايليم. وي درباره انتخابات شوراي شهر نيز اظهار داشت: ما در انتخابات شوراي شهر قايل به ائتلاف اصولگرايان هستيم و جمع‌بندي ما اين است كه اصولگرايان بايد با نظر جمعي بيايند.

تعداد اعضا محرمانه است

امروز ديگر نشاني از آن موتلفه قدرتمند و اثرگذار در عرصه سياست ديده نمي‌شود اما دبيركل اين حزب به بهانه محرمانه بودن آمار تعداد اعضا درباره ميزان نفوذ و پيشرفت حزب موتلفه اظهار داشت: ما معتقد نيستيم كه روند نزولي طي كرده‌ايم اما با اين حال آمار حزب در اين باره مانند ساير احزاب محرمانه است و اگر ما عضوگيري را به عنوان يكي از ملاك‌ها در نظر بگيريم به نظر خودمان نزول نداشته‌ايم. البته شرايط فعلي را هم مطلوب تلقي نمي‌كنيم و معتقديم بايد ارتباط خود را با عامه مردم گسترش دهيم.

زحمات ما با بدعهدي آمريكا از بين رفت

دبيركل حزب موتلفه درباره برجام به سخنان روحاني مبني بر اينكه ما سه گل زديم و دو گل خورده‌ايم، اشاره كرد و افزود: برخي طرفداران دولت نمي‌خواهند بپذيرند كه اين دو گل را هم خورده‌اند اما زحمات ما با بدعهدي امريكا به هدر رفت و متاسفانه برخي‌ مي‌خواهند روي كارهاي امريكا ماله بكشند.

وي با بيان اينكه برخي در كشور به امريكا خوشبين هستند اما ما در موتلفه سرسوزني هم به امريكا خوشبين نيستيم، ‌گفت: ‌ما در برابر بدعهدي امريكا ضرر كرده‌ايم.

حبيبي حزب موتلفه را تنها حزبي دانست كه هر هفته مواضع خود را درباره مسائل كشور مطرح مي‌كند و در پاسخ به سوالي درباره برنامه حزب موتلفه براي برخورد با مفاسد اقتصادي با توجه به فيش‌هاي نجومي دولتمردان اظهار داشت: نمي‌توان يك حكم كلي صادر كرد و در مواردي قانون اجازه داده كه برخي سمت‌ها مبلغ ويژه‌اي را به عنوان حقوق دريافت كنند و اگر خلاف قانون نبوده باشد با اينكه اين رقم‌ها بسيار عجيب و قريب است اما تخلفي اتفاق نيفتاده ولي متاسفانه در برخي مواقع قانون رعايت نشده است. از اين رو قوه قضاييه و دولت راهي جز برخورد و بازگرداندن اين مبالغ ندارند.

دبيركل حزب موتلفه با اشاره به صحبت‌هاي نوبخت كه يكي از مديران مستعفي كشور را ذخيره نظام عنوان كرده بود، گفت: من از اظهارنظر آقاي نوبخت تعجب كردم چرا كه ذخيره انقلاب امثال بابارجب هستند كه سال‌ها با وجود جراحات در خط انقلاب باقي‌ماندند لذا آقاي نوبخت نبايد چنانچه رفاقتي داشته اين را دخالت مي‌داد.

حضور كمرنگ موتلفه‌اي‌ها در مناصب حساس

وي در پاسخ به سوال «اعتماد» كه پرسيد چرا با وجود اينكه حزب موتلفه مدعي است كنش سياسي خود را بر اساس آهنگ ولايت تنظيم مي‌كند هيچ حكمي از سوي رهبري نظام براي اعضاي موتلفه صادر نمي‌شود، گفت: اگر موتلفه با اين نيت كه از ولايت دم بزند تا حكمي براي‌ آن صادر شود ديگر موتلفه نيست اما با اين وجود آقاي ترقي در كميته امداد و آقاي ميرسليم در مجمع تشخيص از رهبر انقلاب حكم دارند هر چند ما توقع نداريم كه رهبري حكمي براي اعضا صادر كنند ولي با اين وجود حكم ايشان را متبرك و ذخيره اخروي خود مي‌دانيم. اما اينكه دم از ولايت بزنيم حكم بگيريم اين‌گونه نيست.

راضيان تخريب، مخالف شده‌اند

در ايام انتخابات مجلس دهم اصولگرايان بخش عمده‌اي از بار تبليغاتي خود را بر تخريب رقيب استوار كردند. آنها با طرح موضوع موهوم ليست انگليسي وانمود كردند كه سياست‌هاي انگلستان حمايت از فهرست انتخاباتي اصلاح‌طلبان است و بر پايه همين توهم از مردم خواستند تا به اصولگرايان راي دهند. با اين حال نتيجه انتخابات در تهران به گونه‌اي رقم خورد كه ديگر جايي براي دفاع از آن راهبرد تخريبي باقي نگذاشت. بنابراين اصولگراياني كه در ايام انتخابات هيچ حرفي در رد بي‌اخلاقي همفكران‌شان نداشتند و گاهي با لبخندي از سر رضايت، تخريب رقيب را نظاره مي‌كردند مجبور شدند ژست مخالفت با تخريب بگيرند.

حبيبي در پاسخ به سوال ديگر «اعتماد» مبني بر بحث ليست انگليسي بودن اصلاح‌طلبان در تهران كه تعدادي از اعضاي حزب موتلفه درباره آن سخن گفته بودند، اظهار داشت: ما معتقد نيستيم كه آن ليست سي نفره تهران انگليسي بوده و ما هم‌ چنين چيزي نگفته‌ايم و آن حرف را باطل مي‌دانيم چرا كه امكان ندارد شوراي نگهبان صلاحيت كساني را تاييد كرده باشد كه وابسته به انگليس هستند؛ از اين رو مواضع رسمي موتلفه هر هفته توسط دبيركل اعلام مي‌شود. هر كسي هم از موتلفه چنين اظهارنظري كرده اشتباه كرده است.

ما مصلحت انقلاب را بالاتر از جريان مي‌دانيم

حبيبي در پاسخ به اين سوال كه چقدر مصلحت كشور را به مصلحت اصولگرايان ترجيح مي‌دهيد، گفت: ما مصلحت انقلاب را بالاتر از جريان اصولگرايي و مصلحت اصولگرايي را بالاتر از گروه مي‌دانيم. دبيركل حزب موتلفه افزود: در انتخابات ممكن است دو نامزد به ميدان بيايند كه يكي از آنان به نظر ما خوب باشد و طبيعتا بايد از وي حمايت كنيم و زماني هم كه مجبور باشيم بين بد و بدتر كسي را انتخاب كنيم حتما بد را انتخاب مي‌كنيم. وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه نفوذ موتلفه از زمان تاسيس اين حزب تاكنون روند نزولي را طي كرده، گفت: معتقد نيستم حزب موتلفه روندي نزولي را طي كرده زيرا ما سقوط نكرديم و اتفاقا صعود هم داشتيم. حبيبي تصريح كرد: ما در حزب دايما در حال عضوگيري هستيم و در ضمن موتلفه عنوان يك حزب معتبر و اثرگذار و در حال رشد است ولي قبول دارم شرايط كنوني، شرايط مطلوبي نيست.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=51023

ش.د9504932

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات