تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۵۵۱۳

«گام دوم» برای مردم

پایگاه بصیرت / آذر منصوري/ عضو حزب اتحاد ملت ايران اسلامي

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1394/11/26 ـ شماره 4550 ـ صفحه 1)

ائتلافی که در انتخابات 94 صورت گرفته ادامه ائتلافی است که در انتخابات 92 میان اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان رخ داد. نتیجه‌ای که پس از این ائتلاف برای کشور به ارمغان آمد، ریاست بیش از دو سال آقای دکتر روحانی بر دستگاه اجرایی کشور است و به دنبال آن رویکردها و برنامه‌هایی است که دولت تدبیر و امید در دستور کار خود قرار داد که مبنای آنها اصلاح رویه‌های نادرست حاکم بر دولت نهم و دهم بود که خسارات و آسیب‌هایی را به کشور وارد ساخت. طبیعتا این ائتلاف اصلاح‌طلبان تاکتیکی است که این جناح سیاسی در انتخابات 92 براساس استراتژی ائتلاف حداکثری در پیش گرفت و قاعدتا در این انتخابات هم ازهمین تاکتیک استفاده می شود برای آنکه برنامه‌هایی که پس از انتخابات 92 در راستای توسعه و پیشرفت کشور پیش گرفته شده پس از انتخابات 94 هم با شدت و حدت بیشتری پیگیری گردد. وقتی که صحبت از ائتلاف می‌شود آن هم به صورت حداکثری، منظور ائتلافی است که کمک کند به شکل‌گیری مجلسی که همراهی لازم را با دولت یازدهم داشته باشد و به اولین مطالبه اصلاح‌طلبان یعنی دور کردن کشور از تندروی جامه عمل بپوشاند.

این ائتلاف مجموعه‌ای از تحول خواهان را دربرمی‌گیرد که این تحول خواهان براساس یک سری اهداف و برنامه‌هایی به اشتراک می‌رسند و قاعدتا ائتلاف آنها هم حول این اشتراکاتی است که صورت می‌گیرد. این به معنی نفی هویت و گفتمان اصلاح‌طلبی نیست. اتفافا به باور من این به معنای تایید گفتمان اصلاح طلبی است. گفتمانی که اعتقاد دارد باید از حداکثر ظرفیت‌های موجود در ساختار حقیقی و حقوقی کشور در چارچوب قانون اساسی برای اصلاح روندها، رویکردها و تقویت مردم سالاری استفاده کرد. با این گفتمان و هویت هر ائتلافی که حول نقاط مشترک برای برداشتن یک گام به جلو صورت بگیرد خود تامین کننده و کمک کننده برای نیل به اهدافی است که اصلاح‌طلبان برای اصلاح رویکردهای نامطلوب در نظر دارند. بنابراین در انتخابات 94 هم با توجه به حساسیت این مقطع و ضرورت اجرای برجام داخلی مطلوب‌ترین و مقدورترین ائتلافی که می‌تواند صورت بگیرد، ائتلافی بوده که اصلاح طلبان برای آن تلاش کردند و من فکر می‌کنم یک دستاورد بزرگ برای کشور به دنبال خواهد داشت.

ائتلاف پیش رو نقطه مشترکی است که می‌تواند مجموع نیروهای کارآمد را دربربگیرد.

بنابراین به عقیده من بهترین عنوانی که بتوان روی آن قرار داد ائتلاف 94 برای برداشتن گام دوم است. یعنی این گام دوم وجه امتیاز و تفاوتی است که مجموعه اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان با دیگر جریان‌های سیاسی دارند. در پایان باید خاطرنشان کنم با توجه به تاثیر برجام و توافق تاریخی که دولت یازدهم توانست آن را به انجام برساند به نظر می‌رسد که رویکرد ائتلاف مورد اقبال جامعه هم قرار گرفته است.

من فکر می‌کنم افکار عمومی هم به دنبال ائتلاف حداکثری و عدم دودستگی میان مجموعه‌ای است که این مجموعه حرکت را در سال 92 شروع کرد. از همین روی، به نظر می‌رسد بعد از نهایی شدن لیست و معرفی آن به مردم، نگرانی چندانی از حیث اقناع افکار عمومی در این ارتباط وجود نداشته باشد.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=27327

ش.د9406072

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات