تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۰۵۴۸۱
صادق زیباکلام در گفت‌وگو با همدلی:

اصول‌گرایان بدون احمدی‌نژاد تمام شده‌اند

اشاره: «صادق زیباکلام» در عرصه سیاست نامی آشنا‌ست. معمولا طرف مقابل طیف احمدی‌نژاد در مناظره‌های سیاسی این استاد دانشگاه و حامی ‌هاشمی رفسنجانی بوده است. او شیوه خاص کنشگری در عالم سیاست را دارد که مناظره‌ها و نقطه‌نظراتش در مطبوعات جزو کنشگری او به شمار می‌آیند. به بهانه غیبت احمدی‌نژاد از انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت ۹۶ با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم. او ابتدا از حقوق شهروندی احمدی‌نژاد دفاع می‌کند و در ادامه معتقد است که جریان اصول‌گرا بدون احمدی‌نژاد تمام شده است. البته او پیش‌بینی می‌کند که رئیس دولت‌های نهم و دهم به خاطر علاقه‌ای که به قدرت دارد سال ۱۴۰۰ برمی‌گردد.
پایگاه بصیرت / کیاوش حافظی

(روزنامه همدلي ـ 1395/07/26 ـ شماره 441 ـ صفحه 2)

* همانگونه که مستحضرید آقای احمدی‌نژاد در انتخابات سال آینده کاندیدا نمی‌شود. این در حالی است که شما قبلا گفته بودید احمدی‌نژاد می‌تواند روحانی را به چالش بکشد. با توجه به این دو قضیه، جناب‌عالی این انتخابات را چگونه بررسی می‌کنید؟

** داستانی را که برای آقای احمدی‌نژاد اتفاق افتاد می‌توان از دو زاویه نگاه کرد. زاویه نخست تحلیل سیاسی مسئله است که چرا مقام معظم رهبری به او گفتند مصلحت نیست وارد انتخابات شوند. اما موضوع دیگری هم وجود دارد به حقوق شهروندی آقای احمدی‌نژاد برمی‌گردد. همه 80 میلیون شهروند جمهوری اسلامی ایران این حق را دارند که هروقت بخواهند بتوانند برای ریاست جمهوری ثبت نام کنند. اینکه ممکن است شورای نگهبان صلاحیت آنها را تایید کند یا نه بحث دیگری است، اما در اساس از این حق برخوردارند که برای انتخابات ثبت نام کنند. آقای احمدی‌نژاد هم به عنوان یک شهروند در جمهوری اسلامی ایران از این حق برخوردار است که بخواهند نامزد ریاست جمهوری شود. مقام معظم رهبری هم به گونه‌ای اظهار نظر کردند که حقوق شهروندی ایشان پایمال نشود. ایشان گفتند به صلاح خود ایشان نمی‌دانم که شرکت کنند. نگفتند ایشان حق ندارد بیاید. بنابراین عبارتی که رهبری به کار می‌برند مسئله را حل می‌کند که آقای احمدی‌نژاد طبق حقوق شهروندی می‌توانند کاندیدای ریاست جمهوری شوند.

* به نظر شما مقام معظم رهبری، احمدی‌نژاد به عنوان یک فرد را نهی کردند یا یک جریان که سبب ایجاد دوقطبی و التهاب در کشور می‌شود؟

** نه من چنین برداشتی ندارم. ایشان فقط به احمدی‌نژاد گفتند صلاح نیست حضور داشته باشد. ما نمی‌توانیم این را به جبهه پایداری یا همکاران آقای احمدی‌نژاد تسری دهیم.

* بعضی این برداشت را داشتند که احمدی‌نژاد تمام شده است. به عبارت دیگر یعنی احمدی‌نژاد برای 1400 هم کاندیدا نمی‌شود. به نظرتان این نگاه درست است؟

** به هیچ وجه. درست است که مقام معظم رهبری لفظ این دوره را استفاده نکردند اما نگفتند که شما اساسا برای ریاست جمهوری کاندیدا نشوید. ما داریم درباره انتخابات 96 صحبت می‌کنیم نه درباره سال‌های بعد.

* در سه سال گذشته اصول‌گرایان خیلی به احمدی‌نژاد انتقاد کردند و سعی کردند از او اعلام برائت کنند. این مسئله بعد از نهی از کاندیداتوری احمدی‌نژاد شدت پیدا کرد. به نظرتان ممکن است آنها دوباره در سال‌های آینده احمدی‌نژاد را به خود جذب کنند؟

** اصول‌گرایان در رابطه با آقای احمدی‌نژاد وضعیت بغرنجی دارند. از یک سو به رای احمدی‌نژاد نیاز دارند. چون او حدود 10 تا 15میلیون رای دارد. از طرفی هم خیلی از رفتارهای احمدی‌نژاد باب طبع آنها نیست. بنابراین مجبورند یک جور با احمدی‌نژاد کنار بیایند، چون در تجزیه و تحلیل نهایی نمی‌توانند از آرای او صرف نظر کنند.

* فکر می‌کنید چه کسی را برای انتخابات 96 به رقابت با آقای روحانی می‌فرستند؟

** من فکر می‌کنم اصول‌گرایان بدون آقای احمدی‌نژاد عملا تمام شده هستند. آنها به جز احمدی‌نژاد شانسی ندارند. آنها چه فردی مثل دکتر سعید جلیلی از جبهه پایداری معرفی کنند و چه افرادی مثل آقایان لاریجانی، حداد عادل، ولایتی، قالیباف ورضایی را از خود بدنه اصول‌گرایان معرفی کنند، در برابر روحانی شانس زیادی ندارند.

* این می‌تواند به خاطر برجام باشد؟

** ببینید درست است که آقای روحانی از بسیاری جهات موفق نبوده و انتظار بیشتری از او می‌رفت. اما از نظر کلی نمی‌توانیم او را ناموفق قلمداد کنیم. اگر به آقای روحانی 20 ندهیم، مردودش هم نمی‌توانیم بکنیم. ممکن است افرادی که با آقای روحانی مشکل دارند به او 11-12 دهند و افراد دیگر 16 بدهند. به هرحال ایشان را نمی‌توان مردود شده تلقی کرد.

* به نظرتان روحانی رای بالایی دارد؟

** اگر آقای روحانی بیاید که می‌آید، ممکن است کمتر از 19 میلیون رای بیاورد، اما همچنان انتخاب می‌شود. آقای روحانی خیلی راحت اصول‌گرایان را شکست می‌دهد، صرف نظر از اینکه رقیبش آقای ضرغامی باشد یا آقای فتاح.

* آقای‌ هاشمی که در دور دوم‌شان با کاهش آرا مواجه شدند. آقای خاتمی بر عکس، آرای‌شان بالا رفت. فکر می‌کنید آقای روحانی به سرنوشت کدام یک از این دو فرد شبیه باشد؟

** من فکر می‌کنم اگر انتخابات دوقطبی و رقابت جدی نشود یعنی به همین شکلی که هست بماند، رای آقای روحانی خیلی بیشتر از 19میلیون نخواهد رفت. من حدس می‌زنم رای ایشان از 19 میلیون هم پایین تر بیاید. چون در انتخابات سال 92 رد صلاحیت آقای ‌هاشمی رفسنجانی انگیزه‌ای قوی برای بعضی افراد برای شرکت در انتخابات شده بود. آنها که انگیزه پیدا کرده بودند به آقای روحانی رای دادند. در واقع می‌خواستند به گونه‌ای مخالفت خودشان را با کنار گذاشتن آقای‌ هاشمی نشان دهند. بخشی هم می‌خواستند که اصول‌گرایان دیگر در قوه مجریه نباشند و نگران بودند که آقای قالیباف و رضایی انتخاب شوند. این ملاحظات اما در 29اردبیهشت 96 وجود ندارد. بنابراین تنور انتخابات خیلی گرم نمی‌شود. به همین خاطر است که می‌گویم ممکن است آقای روحانی حدود 14- 15 میلیون رای بیاورد.

اما اگر احمدی‌نژاد می‌آمد، انتخابات دو قطبی می‌شد و رای آقای روحانی از 19 میلیون خیلی بیشتر می‌شد. من معتقدم اگر آقای احمدی‌نژاد می‌آمد مثل ستون پنجم اصلاح‌طلبان عمل می‌کرد. دلیل اینکه بعضی افراد در سال 88 به احمدی‌نژاد رای دادند این بود که به زعم خودشان می‌خواستند نظام سقوط کند. می‌گفتند می‌رویم به احمدی‌نژاد رای می‌دهیم که سیاست‌هایش باعث سقوط نظام شود. آنها بعدا متوجه شدند که نظام سقوط نمی‌کند و تنها اتفاقی که با احمدی‌نژاد می‌افتد این است که باید مشکلات و معضلات را تحمل کنند. برای همین فکر می‌کنم اگر آقای احمدی‌نژاد می‌آمد به نفع اصلاح‌طلبان بود. خیلی‌ها برای آنکه احمدی‌نژاد رای نیاورد در انتخابات شرکت می‌کردند و به روحانی رای می‌دادند. این عده الان این ترس و نگرانی را ندارند. اعتقاد سفت و سخت به روحانی را هم ندارند و می‌گویند روحانی انتخاب می‌شود. بنابراین مشارکت پایین می‌آید.

* یکی از مسائلی که به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد می‌توانست در روند آن خللی ایجاد کند، برجام است. با این اوصاف که شما گفتید تا 1400 برای برجام مشکلی ایجاد نمی‌شود؟

** نه در برجام هیچ خللی به وجود نمی‌آید. من حتی معتقدم اگر فرضا ترامپ هم در آمریکا رئیس جمهور شود، خطری برجام را تهدید نمی‌کند. دلیلم هم خیلی ساده است. اکثریت مردم ایران، آمریکا و اروپا خواهان برجام هستند. به جز تعدادی افراد تندرو در ایران و آمریکا که نمی‌خواهند برجام موفقیت‌آمیز باشد، مردم عادی طرفدار برجام هستند و نمی‌خواهند زمان به شرایط سال‌های آخر آقای احمدی‌نژاد برگردد.

* می‌توانید تصور کنید که سال1400 احمدی‌نژاد می‌آید و فضا دوقطبی نخواهد بود؟

** تا آن مدت 4سال‌ونیم باقی مانده است، الان نمی‌شود درباره‌اش خیلی محکم پیش‌بینی کرد که از آمدن احمدی‌نژاد استقبال می‌شود یا نه. نمی‌توانیم هم بگوییم فضا دوقطبی می‌شود یا نه؛ با وجود اینکه حداکثر می‌توانیم تا 96 را پیش‌بینی کنیم. ممکن است تحولاتی در ایران یا جهان به وجود بیاید. اما چون احمدی‌نژاد قدرت را دوست دارد و می‌خواهد به آن برسد من تردیدی ندارم که می‌خواهد 4سال دیگر در انتخابات شرکت کند. با این حال اینکه موفق می‌شود یا نه را نمی‌توان پاسخ داد.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=20320

ش.د9504961

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات