صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۵۵۵۸

اخبار ویژه روزنامه های اول آبان1396

کیهان

فرانسه پولش را از دولت روحانی می‌گیرد اما برای ترامپ خوش‌خدمتی می‌کند
دولت فرانسه با وجود دریافت امتیازات وسیع از دولت روحانی، برای آمریکا خوش‌خدمتی می‌کند.


به گزارش رجانیوز، بررسی رفتار کشورهای اروپایی در قبال نقض عهد آمریکا در برجام و تلاش دولتمردان این کشورها برای افزایش فشارها بر روی ایران در زمینه‌های دیگر، خبر از هم‌نوایی مجدد آن‌ها با آمریکا می‌دهد. ترامپ در صحبت‌های هفته گذشته خود پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تائید نکرد و بعد اعلام کرد که برجام دارای نقایصی هست که از طریق کنگره باید آن را مرتفع کند. از جمله این نقایص مسئله برنامه موشکی ایران است که به گفته تیلرسون در قالب مذاکرات جداگانه باید آن را رفع کرد.


 پس از آشکار شدن مسیر پیش روی آمریکا در برجام، کشورهای اروپایی در اظهارنظرهای مختلفی چراغ سبز خود را برای تسهیل روند مذاکرات جدید اعلام کردند. آخرین نمونه این اقدامات نیز نشست سران اتحادیه اروپا بود.


 در نشست روز پنجشنبه سران این اتحادیه در بروکسل، کشورهای اروپایی ابتدا بر حفظ برجام تاکید کردند. این مسئله با استقبال رسانه‌های دولتی در داخل ایران همراه شد.


 اما نکته مهم دیگر این نشست که رسانه‌های بزک کننده برجام ترجیح دادند آن را نادیده بگیرند تاکید انگلستان، فرانسه و آلمان برای افزایش فشارها به ایران بود.


 در همین راستا روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با اشاره به این مسئله نوشت:  «بنا بر گفته برخی دیپلمات‌ها، ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه بر اهمیت حفظ فشار بر ایران بر سر موضوعاتی از قبیل آزمایش‌های موشکی بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تاکید کردند.»


 اما همنوایی کشورهای اروپایی با ترامپ در روزهای اخیر تنها محدود به مورد فوق نبود و باید پاریس را در این امر پیشگام دانست چنان‌که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه پس از این نشست در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه موشکی ایران گفت: «با وجود احترام کامل به برجام، مخالف توسعه برنامه موشکی ایران هستیم و به‌زودی با دیگر رهبران اروپایی در این باره گفت‌وگو خواهیم کرد.»


 ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه هم بعد از دیدار با آمانو رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، خبر از سفر احتمالی خود به تهران در هفته‌های آینده داد و گفت: «ما به زودی فرصت خواهیم داشت ایرانی‌ها را در این دو موضوع (موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای) تحت فشار قرار دهیم.»  


در این جریان، نقش پررنگ‌تر فرانسه در حالی رخ می‌دهد که این کشور پس از برجام سودهای هنگفتی از روابط تجاری با ایران کسب کرد و توانست رونق مجددی به اقتصاد ببخشد. قراردادهای توتال، رنو، پژو و ایرباس تنها بخشی از این موارد بوده است. در واقع پاریس پس از آن‌که به تعبیر ترامپ «پولش را گرفته و لذتش را برده» هم‌اکنون مسیر تازه‌ای برای مقابله با توانمندی‌های ایران پیشنهاد می‌کند به این امید که با مذاکره مجدد، امتیازات تازه‌تری نصیبش شود! این رویکرد خصمانه از طرفی باید درسی برای دولت‌مردان ایرانی باشد تا پای قدرتمند خود را با عصای بیگانه عوض نکنند و برای بهبود وضعیت اقتصادی به خارج از کشور دل نبندند.

بازخوانی خاطرات روحانی:اروپا دنبال کاپیتولاسیون است
دولتمردان این روزها در حالی آدرس همکاری با اروپا در برجام به جای آمریکا را می‌دهند که روحانی قبلا اروپایی‌ها را به نقض مسلم حقوق ایران متهم کرده است.


به گزارش روزنامه‌ صبح نو، این روزها که همه‌جا و در هر محفلی صحبت از پنجه کشیدن رژیم ایالات متحده به چهره «برجام» است، این سخن هم مدام بر زبان رئیس‌دولت و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جاری می‌شود: «اگر آمریکا برجام را کنار بگذارد، منزوی می‌شود و ما کار را با اروپایی‌ها دنبال خواهیم کرد» البته این نکته از هفته‌ها و ماه‌های اخیر هم، کم و بیش ورد زبان دست‌اندرکاران برجام بوده؛ هرچند انگار واقعیت بیرونی چیز دیگری است.


این حرف در حالی مدام این روزها از سوی دولتی‌ها تکرار می‌شود که از همان سال 92 و آغاز به‌کار دولت یازدهم و حتی پیش از آن و در خلال مناظره‌های انتخاباتی، «مذاکره با کدخدا» برای حل اساسی پرونده هسته‌ای، شاه‌بیت سخنان حجت‌الاسلام حسن روحانی بود.


اما از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ماجراجو و «شمشیر از رو بسته» آمریکا، گویا دست‌اندرکاران دیپلماسی دولت، ایده قبلی‌شان را فراموش کرده‌اند و امید دارند که اگر برجام قربانی خودکامگی آمریکا هم بشود، می‌توانند همراه با اروپایی‌ها منافع خود را از این توافق پر سر و صدا تأمین کنند؛ اما آیا حافظه تاریخی دیپلمات‌ها ضعیف شده؟


پس از امضای «بیانیه تهران» در 29 مهرماه سال 82 و پذیرش «تعلیق داوطلبانه و موقت تمام فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز مرتبط با غنی‌سازی و بازفراوری اورانیوم، برای اعتمادسازی» انتظار خیلی‌ها این بود که ایده دولت وقت به ثمر بنشیند و نمایندگان سه کشور اروپایی، زمینه بسته شدن و عادی‌سازی پرونده هسته‌ای ایران در آژانس و جلوگیری از ارجاع آن به شورای امنیت را فراهم کنند، اما زیاده‌خواهی طرف مقابل و پیشروی آنها در مقابل عقب‌نشینی مصلحت‌جویانه ایران، آمال خوشبینانه را به هم ریخت؛ طوری که واکنش آقای روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی را به‌دنبال آورد.


وزرای خارجه سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه چندی بعد از توافق سعدآباد و در مذاکرات بروکسل توافق کرده بودند که برای بسته شدن پرونده هسته‌ای ایران در نشست ژوئن (خرداد 83) تلاش کنند، اما نه تنها تلاشی نکردند و آن را به نشست ماه سپتامبر (شهریور 83) موکول کردند، شورای امنیت سازمان ملل هم در اواخر خرداد 83 با تصویب یک قطعنامه ضدایرانی، خواستار آن شد تا ایران علاوه‌بر خودداری از تولید برخی قطعات با کاربری دوگانه، طراحی تاسیسات تبدیل اورانیوم اصفهان و احداث رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک را هم متوقف کند!


یک روز پس از این قطعنامه، حسن روحانی در نشست خبری با رسانه‌ها، از عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهدات‌شان انتقاد کرد اما این همه ماجرا نبود؛ ادامه یافتن روند پیشروی غیرمنطقی و زیاده‌خواهانه اروپایی‌ها که آن روز طرف حساب دولت وقت ایران بودند و عمل نکردن به وعده‌های «بیانیه تهران» باعث شد تا در تابستان 1384 سران نظام تصمیم به از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای کشور و توقف روند عقب‌نشینی بگیرند.


اما طرف اروپایی بسته پیشنهادی خود را تحت عنوان «چارچوب یک موافقت‌نامه درازمدت بین ایران و سه کشور با حمایت اتحادیه اروپا» به ایران ارائه کرد. اقدامی که البرادعی (مدیرکل وقت آژانس) بعدها در کتاب خاطراتش از آن به‌عنوان «اشتباه محاسباتی اروپا» نام برد.


 روحانی در کتاب «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای» می‌نویسد: «روز شنبه 15 مرداد یعنی روز تحلیف رئیس‌جمهور (محمود احمدی‌نژاد) در مجلس، طرح اروپایی‌ها در تهران مورد بررسی قرار گرفت. پس از بررسی طرح معلوم شد که نسبت به بحث غنی‌سازی و حتی راه‌اندازی اصفهان مطلبی در این طرح نیامده است.  


روحانی در ادامه خاطره‌اش، به جزئیات بسته پیشنهادی اروپایی‌ها ‌اشاره گذرایی کرده و نوشته است: «این پیشنهاد هرگز ذکری از واژه‌های «تضمین‌های عینی»، «تضمین‌های محکم» یا «تعهدات محکم» به میان نیاورده و بدین ترتیب، نشانگر دور شدن کامل نویسندگان آن از اصول توافق پاریس است؛ فقدان هرگونه تلاش برای ایجاد ظاهری متوازن، این پیشنهاد را به دستور استعماری کاپیتولاسیون شبیه می‌سازد. پیشنهاد یادشده، توهینی به تمام ملت ایران است که سه کشور اروپایی باید به‌خاطر آن، از ملت ایران پوزش بطلبند.»


کارت زرد به ربیعی هشدار به کل دولت بود
عضو فراکسیون امید گفت کارت زرد به علی ربیعی، وزیرکار و رفاه، هشدار به کل دولت بود.


علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با نامه‌نیوز و در پاسخ این سؤال که «در پی احضار وزرا به مجلس و نشان دادن کارت زرد به آنها به نظر می‌رسد یک انگیزه سیاسی یا دلخوری وجود داشته باشد کمااینکه شما هم در کانال تلگرام خود به هشدار آقای عارف به ربیعی اشاره کردید چقدر این موضوع صحت دارد؟» اظهار داشت: کارت زرد مجلس هدف‌گذاری نشده بود بلکه کارت زردی که داده شد نتیجه تعامل دولت با مجلس و نمایندگان بود یعنی از قبل رایزنی صورت نگرفته بود که بگوییم این کارت زردها براساس آن هدف‌گذاری‌ها صورت گرفته باشد بلکه زمینه‌ای بود که به واسطه تعامل دولت با مجلس در میان نمایندگان ایجاد شده بود رای نمایندگان هم فراکسیونی نبود رای نمایندگان به خاطر نوع تعامل آنها با دولت بود، حتی این کارت زردها نتیجه عملکرد دوماهه این وزرا هم نبود بلکه معطوف به کل دولت و مشخصا هشداری بود که دولت هم تعامل بهتری داشته باشد و هم صادقانه‌تر رفتار کند.


وی در پاسخ این سؤال که آیا این هشدار ریشه در دلخوری‌های امیدی‌ها از دولت داشت؟ می‌گوید آنچه رخ داد حاصل دلخوری‌های فراکسیون امید نبود اما ناشی از دلخوری‌هایی بود که مجموعا نسبت به دولت و وزرا مطرح بود، اگر دلخوری وجود نداشت و نمایندگان از عملکرد دولت راضی بودند به این کارتها ختم نمی‌شد آن هم یک ماه و نیم بعد از تعیین کابینه و این منافاتی با رای به کابینه ندارد. رای اعتماد حسن‌نیت مجلس و گام اول نمایندگان برای تعامل بود و این کارت زرد یک هشدار بود به دولت که از این به بعد مسیرش را تنظیم کند که این تعامل یک تعامل سازنده باشد.


اول دسترسی به وزرا؛ دوم وعده‌هایی که وزرا چه به صورت فردی و چه به صورت منطقه‌ای داده بودند را عمل کنند و فقط خرید زمان مدنظر نباشد. مورد بعد هم اینکه تصمیماتی که هماهنگی با نمایندگان را لازم دارد این هماهنگی با آنها صورت بگیرد که بعداً منجر به چالش‌های بعدی نشود.


رحیمی در پاسخ به این سؤال که آیا باید در آینده منتظر استیضاح یا کارت‌ زرد دیگری باشیم؟ تصریح کرد: بله هیچ بعید نیست که کارت زردهای بعدی هم به وزرا در راه باشد و بهتر است دولت و آقای رئیس‌جمهور یک بازنگری در تعامل با مجلس داشته باشد.


در حال حاضر برداشتی که از عملکرد دولت وجود دارد نمایانگر یک تعامل یک‌سویه و یک‌طرفه است به این معنا که نمایندگان برای حمایت از دولت بالاترین آرا را به وزرای دولت دوازدهم داد اما امروز برخی وزرا حتی به قول یکی از نمایندگان جواب تلفن‌ها را هم نمی‌دهند.

99 درصد منابع مالی معطل نگاه افراطی دولت به خارج
دولت به جای ساماندهی و استفاده از ظرفیت 99 درصدی منابع مالی، معطل یک درصد است.


دکتر حجت‌الله عبدالملکی با اشاره به اشتیاق غیرواقعی دولت به سرمایه‌گذاری خارجی، در روزنامه جام جم نوشت: مسئولان دولت یازدهم از ابتدای روی کارآمدنشان اقتصاد ایران را به سرمایه‌گذاری خارجی گره زدند و عنوان می‌کردند که برای حل مشکلات اقتصاد داخل باید سرمایه‌های خارجی وارد کشور شود. در طول چهار سال گذشته همیشه عنوان شده که به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم تا به پیشبرد اهداف اقتصادی کشور برسیم، اما از نظر کارشناسی و اعداد و ارقام می‌توان محاسبه کرد که ایران به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز ندارد.


منابع مالی داخلی برای تأمین سرمایه مورد نیاز به منظور پیشرفت کشور کافی است و نیازی به سرمایه‌های خارجی نیست. اگر نگاهی به میزان سرمایه‌گذاری خارجی در بهترین زمانی که مقامات دولتی عنوان می‌کنند، بیندازیم یعنی در دولت اصلاحات این میزان از یک درصد تولید ناخالص داخلی بیشتر نشد. حتی در دولت یازدهم که دیگر تحریمی علیه ایران وجود نداشت و برجام به نتیجه رسید و هیئت‌های تجاری، اقتصاد ایران و فرصت‌های آن را بررسی می‌کردند در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به رکورد سال 2012 در دولت دهم نرسید.


بررسی‌ها نشان می‌دهد در بهترین حالت سرمایه‌گذاری خارجی یک درصد تولید ناخالص داخلی است. در سال آخر دولت دهم، چهار میلیارد و 600 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفت، اما این رقم در سال گذشته به سه میلیارد و 400 میلیون دلار تقلیل یافت که در مقایسه با رقم کل نقدینگی که 1300 هزار میلیارد تومان است یک درصد است. به نظر می‌رسد مقامات دولتی 99 درصد منابع داخلی را فراموش کردند و به آن یک درصد می‌پردازند و همه توان خود را برای جذب این بخش به کار گرفتند.


اگر همه قوا، دستگاه‌ها، سازمان‌ها و سیاستمداران کشور هم برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی تلاش کنند در نهایت به جایگاه چین در جهان خواهیم رسید که با وجود نیروی کار ارزان و معافیت‌های مالیاتی باز هم 10 درصد نسبت به تولید داخلش، سرمایه‌گذاری خارجی انجام نشده است. این شرایط در ایران هم در خوشبینانه‌ترین حالت به بیش از 5 درصد نخواهد رسید.


برای حل مشکل سرمایه، راهکارهایی نیز وجود دارد که کنترل و نظارت بخش نظام بانکی می‌تواند بسیار راهگشا باشد. اکنون منابع زیادی در اختیار بانک‌ها قرار دارد که در زمینه تولید فعالیت ندارند و باعث رشد تورم و رکود می‌شود. اگر واقعاً دولت قصد دارد منابعی در اختیار داشته باشد که اهداف خود را جامه عمل بپوشاند باید بر اصلاح عملکرد نظام بانکی تأکید بیشتری داشته باشد تا این منابع در جهات توجیه‌پذیر اقتصادی هزینه شود. اما متأسفانه به دلیل این که دولت قصد دارد به غربی‌ها نزدیک شود عنوان می‌کند برای پیشرفت اقتصادی کشور و بهبود شرایط مردم، جذب سرمایه‌گذاری خارجی در اولویت است.


به نظر می‌رسد با بزرگ کردن نیاز کشور به منابع مالی خارجی این مجوز را از مردم می‌گیرند تا به غرب نزدیک‌تر شوند و بیشتر از این که ما نیاز اقتصادی به منابع مالی خارجی داشته باشیم، ظاهراً دولتمردان قصد دارند کار خود را از نظر سیاسی پیش‌ ببرند و این خواسته سیاسی خودشان را اقتصادی بیان می‌کنند.


خراسان

دستور جدید دولت درباره واردات شمشیر و قمه
در حالی که بر اساس مندرجات فصل 93 قسمت نوزدهم کتاب مقررات صادرات و واردات، ورود و صدور شمشیر، قمه، سرنیزه و سلاح های همانند این ها، اجزا و قطعات این سلاح ها و نیز غلاف و نیام آن ها نیازمند گرفتن موافقت وزارت دفاع و پشتیبانی بود، طبق ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به امیر سرتیپ حاتمی، اعلام شده حسب درخواست سازمان میراث فرهنگی، ممنوعیت ورود و صدور این اقلام لغو و دیگر نیازی به گرفتن موافقت وزارت دفاع نخواهد بود.


هزینه های عجیب همراهی با یک مسئول دولتی
بر اساس نامه یک نهاد دولتی به تعدادی از تجار و فعالان اقتصادی، با اشاره به سفر قریب الوقوع یکی از اعضای مهم کابینه به چند کشور، از مخاطبان خواسته است در صورت دارا بودن شرایط لازم جهت همراهی این مقام مسئول، به پرداخت 14 میلیون تومان (سه هزار و 500 دلار) اقدام کنند.

در بخش تشریح هزینه ها، با اشاره به این که به علت استفاده از هواپیمای اختصاصی، هزینه ای بابت بلیت همراهان دریافت نمی شود، اعلام شده مبلغ 300 دلار برای هزینه های جانبی چون کیف، دفترچه یادداشت و اطلاعات کشور مقصد، در پکیج مذکور در نظر گرفته شده است.


ایران

روسیه: آژانس حق بازرسی از مراکز نظامی ایران را ندارد
معاون وزیر خارجه روسیه پس از نشستی که به منظور بررسی تحولات پیرامون برجام در مسکو برگزار شده بود، تأکید کرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق انجام بازرسی از مراکز نظامی ایران را ندارد. به گزارش فارس، «سرگئی ریابکوف» در گفت‌وگو با خبرگزاری «تاس» تأکید کرد: من مایلم به صورت کاملاً شفاف و مستقیم اعلام کنم که رسیدن به برخی موضوعات جعلی با مضمون فعالیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روی بند «T» برجام که مربوط به تأسیسات نظامی ایران می‌شود، اصلاً برای ما موضوعیت ندارد هر چند که جزو موضوعات مورد بحث در حال حاضر است.

وی افزود: درخصوص برنامه موشکی ایران، برخی از همتایان ما ترجیح می‌دهند که مسائل خلاف واقعیت را عنوان کنند. ما نمی‌توانیم آنها را وادار به درک این منطق روشن و حقایق مشخص کنیم.

تکذیب  جریمه بانک‌های ترکیه به اتهام نقض تحریم‌های ایران
نهاد نظارتی بر بانکداری ترکیه گزارش برخی رسانه‌های ترک مبنی بر احتمال جریمه چند میلیارد دلاری بانک‌های ترکیه به اتهام نقض تحریم‌های ایران را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، نهاد نظارتی بانکداری ترکیه با صدور بیانیه‌ای از مردم خواست تا به شایعات درباره مؤسسات مالی و گزارش یک رسانه ترک مبنی بر اینکه امریکا ممکن است بانک‌های ترکیه را به اتهام نقض تحریم‌های ایران هدف جریمه‌های چند میلیاردی قرار دهد، توجه نکنند.

یک روزنامه ترک زبان روز شنبه خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه 6 بانک ترکیه بزودی هدف جریمه‌های سنگین امریکا به اتهام نقض تحریم‌های ایران قرار خواهند گرفت.

 واکنش حجاریان به انتشار روزنامه‌ای با لوگوی «صبح امروز»
«سعید حجاریان» در واکنش به چاپ روزنامه‌ای با نام «صبح امروز» که لوگو و نام آن به روزنامه‌ قدیمی خودش شباهت دارد، گفت: من در جریان نبودم و در کشور ما که حقوق معنوی رعایت نمی‌شود! سعید حجاریان در گفت‌وگو با خبرنگار انصاف‌نیوز گفت: من اصلاً در جریان نبودم و خبر ندارم، لابد به آنها مجوز داده‌اند و به من هم چنین چیزی را نگفته‌اند؛ فعلاً که در کشور ما حقوق معنوی رعایت نمی‌شود.

بالاخره اسم و لوگو متعلق به روزنامه‌ است، حقوق معنوی روزنامه‌ای بوده که حالا باطلش کرده‌اند ولی کسی نمی‌تواند آن را بردارد. چرا به دنبال اسم دیگری نرفتند؟ وی در پاسخ به اینکه آیا برای چاپ روزنامه‌ صبح امروز خود منعی دارد یا خیر، گفت: معلوم نیست که منعی دارد یا خیر، خود من را از اتهامات تبرئه کردند ولی نمی‌دانم روزنامه را هم تبرئه کردند یا نکردند؛ به من چیزی ابلاغ نکردند.


آرمان

به استانداران اختیار کافی داده شود

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: ۱۶۴اختیار به استان‌ها داده شده و استانداران باید از این اختیارات استفاده کنند. محمدجواد کولیوند در پاسخ به ‌اینکه ‌آیا اختیارات استانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در استان‌ها برای پیشبرد برنامه‌های کشور کافی است، افزود: رئیس‌جمهور اختیارات استانداران را کافی و وافی دیده، اما استفاده از آن مشروط به اراده خود استانداران است.

کولیوند اظهارکرد: به نظر من هیچ استانداری نمی‌تواند بگوید از رئیس‌جمهور اختیاری خواسته، اما به وی تفویض نشده است. نماینده کرج گفت: با این وجود اگر استانداران احساس می‌کنند که اختیارات آنان کم است، می‌توانند مطرح کنند تا در مجلس پیگیری کنیم.

هشدار درباره خطرات فضای مجازی

یک مرجع تقلید گفت: دشمنان می‌خواهند از طریق آلوده کردن جوانان به فضاهای مجازی و تخریب اخلاق، اعتقادات مذهبی را از ما بگیرند. آیت‌ا... مکارم شیرازی تأکید کرد: من بارها در مورد خطرات فضای مجازی اخطار داده‌ام و گفته‌ام که مساله فراتر از این است که ما فکر می‌کنیم. فضای مجازی خطری است بالفعل و بالقوه، هم برای عقاید، هم برای اخلاق و باید زودتر روی آن فکر کنند، البته می‌شود استفاده صحیح از آن کرد، ولی اکنون چنین نیست، متأسفانه دلسوزی‌ای از طرف مسئولان در این زمینه نمی‌بینم، هرچند درباره آن حرف‌هایی می‌زنند ولی عزم و اراده جدی و قوی می‌خواهد.

وی تأکید کرد: معضل فضای مجازی راه‌حل دارد و ما در حوزه گروهی داریم که تخصص در این زمینه‌ دارند و راه‌حل‌هایی هم ارائه کرده‌اند که به عقیده من قابل انجام است، منتها چون عزم راسخی در این زمینه نیست، به‌جایی نرسیده است؛ بعضی می‌گویند دلیل آن درآمد فراوان فضای مجازی است. بعضی نیز می‌گویند که برخی‌ عمدا قصد تضعیف عقاید مذهبی را دارند.

دیدار شورای شهر تهران با روحانی

سخنگوی شورای شهر تهران، ری و تجریش، در واکنش به ممنوع‌التصویری محمدعلی نجفی شهردار تهران اظهار کرد: انتظار ما از سازمان صداوسیما این است که همانند سال‌های گذشته رویکرد حمایتی خود را از مدیریتی شهری تداوم ببخشد. علی اعطا گفت: دو مطلب در این خصوص وجود دارد. اینکه رئیس شورا در جلسه اخیر توضیح روشنی دادند و اعلام کردند که انتظار داریم صداوسیما همانند 14سال گذشته که رویکرد حمایتی از مدیریت شهری داشته، ‌این روال تداوم داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما به جمع‌بندی قطعی در مورد ممنوع‌التصویری نجفی نرسیده‌ایم، افزود: چراکه اخبار پوشش داده می‌شوند، اما آن‌طور که باید پوشش نمی‌دهند و انتظار ما بیشتر است. ارزیابی ما این‌گونه نیست که ممنوع‌التصویری صورت گرفته و انتظار داریم این حمایت‌ها تداوم داشته باشد و در ادامه از رئیس صداوسیما کسب اطلاعات می‌شود. اعطا همچنین از دیدار اعضای شورای شهر تهران با رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: ما درخواست دیدار با سران سه قوه را داشتیم که دیدار با لاریجانی انجام شد و به‌زودی با رئیس‌جمهور دیدار خواهیم داشت. وی در مورد دیدار اعضا با مقام معظم رهبری نیز گفت: درخواست دیدار با رهبری را ارائه کرده و منتظر تعیین وقت هستیم.

بیانیه سرکنسولگری ایران در اربیل

سرکنسولگری ایران در اربیل در پی تعرض عده‌ای به ‌این مکان دیپلماتیک در اقلیم کردستان عراق، بیانیه‌ای را منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: عده‌ای عصر روز جمعه همزمان با تعطیلی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران، تحت تاثیر اغراض سیاسی، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در اربیل را مورد تعرض قرار دادند.

بی‌شک مردم شریف اربیل که نبرد جانانه پاسداران ایرانی در مقابله با گروهک ترویستی داعش و شهادت شهیدان رضا نقشی و سعیدشعبان را در یاد و خاطره خود دارند، از این‌گونه اقدامات مبرا هستند.

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن تعرض به نمایندگی، وظایف مقامات اقلیم در حفظ و حراست از نمایندگی دیپلماتیک و هم‌وطنان را یاد آوری کرده و از ابراز تاسف شدید مسئولان سیاسی، حکومتی، سران عشایر و طوایف، اساتید دانشگاه و علما، نمایندگان مجلس، آحاد مردم شریف و باوفای اقلیم کردستان عراق، موصل، کرکوک و هم‌وطنان مقیم در اقلیم کردستان عراق قدردانی می‌کند.

تکذیب جریمه بانک‌های ترکیه

نهاد نظارتی بر بانکداری ترکیه، گزارش برخی رسانه‌های ترک مبنی بر احتمال جریمه چندمیلیارد دلاری بانک‌های ترکیه به اتهام نقض تحریم‌های ایران را تکذیب کرد.

نهاد نظارتی بانکداری ترکیه با صدور بیانیه‌ای از مردم خواست به شایعات درباره موسسات مالی و گزارش یک رسانه ترک مبنی بر اینکه آمریکا ممکن است بانک‌های ترکیه را به اتهام نقض تحریم‌های ایران هدف جریمه‌های چندمیلیاردی قرار دهد، توجه نکنند.

در بیانیه نهاد نظارتی بانکداری ترکیه آمده است: به اطلاع عموم می‌رسد، نباید به مطالبی که با ماهیت شایعه درباره بانک‌های‌ ما، مبنی بر اسناد یا حقایق نیستند، توجه شود.

بازرسی از تاسیسات نظامی ممنوع

معاون وزارت‌خارجه روسیه می‎گوید: مسائل گنجانده‌شده در بند «T» خارج از صلاحیت آژانس است و این نهاد مجاز به بازرسی از سایت‌های نظامی ایران نیست. سرگئی ریابکوف گفت: برخی کشورها به دنبال مفاهیم جایگزین هستند و با طرح گسترش دایره بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سایت‌های نظامی ایران حواشی‌های نابجا ایجاد می‌کنند، حال آنکه به عقیده روسیه آژانس مجاز به انجام چنین بازرسی‌هایی نیست.

وی در این‌باره افزود: دوست دارم شفاف و صریح بگویم بحث‌هایی که در حال حاضر درباره ضرورت کار آژانس بر روی بند «T»(بازرسی از سایت‌های نظامی ایران) در چارچوب برجام مطرح می‌شود، برای ما (روسیه) هیچ موضوعیتی ندارد.

شهادت یک رزمنده ایرانی در سوریه

رزمنده مدافع حرم «مصطفی نبی لو» در راه دفاع از حرم آل‌ا...، توسط نیروهای تکفیری وهابی در سوریه به همرزمان شهیدش پیوست.وی دایی شهید مسعود عسگری از شهدای مدافع حرم است که 21 آبان سال 94 پس از عملیات آزادسازی شهر العیس در حومه حلب سوریه به همراه شهیدان احمد اعطایی، محمدرضا دهقان امیری و سید مصطفی موسوی به شهادت رسید.

درخواست لاریجانی از دولت

رئیس مجلس شورای اسلامی از دولت خواست لایحه بودجه سال ۹۷ را هر چه سریع‌تر به مجلس ارائه کند.علی لاریجانی در آغاز جلسه علنی روز یکشنبه پارلمان، در تشریح جلسه غیرعلنی مجلس که پیش از جلسه علنی برگزار شد، گفت: در این جلسه آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیحاتی در رابطه با لایحه بودجه سال آینده و اینکه سال آینده نظام بودجه‌ریزی کشور بر چه مبنا و قوانینی باشد، توضیحاتی به نمایندگان ارائه کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات