تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۵۶۷۵
ظريف به‌عنوان اولين وزيرخارجه بعد از انتخاب رئيس‌جمهور با جريان‌هاي مختلف در بيروت ملاقات كرد

رژه ديپلماسي ايران در لبنان

پایگاه بصیرت / محمد بابايي

(روزنامه جوان ـ 1395/08/19 ـ شماره 4954 ـ صفحه 15)

محمدجواد ظريف، اوليـن وزيــر خارجه‌اي است كه پس از انتخاب ميشل عون به عنوان رئيس‌جمهور جديد لبنان، وارد بيروت شد و با رهبران جريان سياسي مختلف اين كشور ديدار و گفت‌وگو كرد؛ سفر ديپلماتيك تاريخي كه بيش از هر چيزي به نظر مي‌رسد مديون مقاومت ايران و حزب‌الله در سوريه است.

محمدجواد ظريف، وزير خارجه كشورمان روز دوشنبه در رأس هيئتي عاليرتبه سياسي و اقتصادي وارد بيروت، پايتخت لبنان شد و با رهبران اين كشور از جمله ميشل عون، رئيس‌جمهور جديد لبنان ديدار و «تبريك صميمانه دولت و مردم جمهوري اسلامي ايران» را به او ابراز كرد. ميشل عون دوشنبه هفته گذشته از طرف پارلمان لبنان به‌عنوان سيزدهمين رئيس‌جمهور اين كشور انتخاب شد. بر اساس ساختار سياسي لبنان، رئيس‌جمهور بايد از مسيحيان ماروني، نخست‌وزير از سني‌ها و رئيس مجلس از شيعيان انتخاب شود. اهميت انتخاب ميشل عون رئيس فراكسيون تغيير و اصلاح لبنان در اين است كه او تنها نامزد مورد نظر حزب‌الله محسوب مي‌شد و جنبش مقاومت اسلامي لبنان «با درايت سياسي در عرصه داخلي لبنان و با قدرت نظامي در عرصه جنگ سوريه» توانست پس از گذشت دو سال و نيم، عون را به كاخ بعبدا اعزام كند.

ناظران و سياستمداران لبناني با اشاره به اينكه بدون حمايت حزب‌الله رسيدن ميشل عون به كاخ رياست جمهوري لبنان امكان‌پذير نبود، تأكيد دارند انتخاب عون پيروزي بزرگي براي محور مقاومت است و نشان دهنده قدرت فزاينده ايران در غرب آسيا است. روزنامه السفير با اشاره به خشم كشورهاي عربي از ديدار مقامات ايراني از بيروت، نوشت: «دوره رياست جمهوري ژنرال عون با حضور ايران و سوريه گشايش يافت.» اگر ديدار فرستاده ويژه بشار اسد با ميشل عون را كنار بگذاريم، ظريف اولين مقام بلندپايه خارجي است كه با ميشل عون ملاقات كرد. ظريف در اين ديدار خاطرنشان كرد: «به نظر ما ايران و لبنان امروز با دو تهديد مشترك ناشي از رژيم صهيونيستي و گروه‌هاي تكفيري و افراط‌گرا روبه‌رو هستند و فراتر از اين دو تهديد مشترك، منافع زيادي است كه ايران و لبنان در چارچوب همكاري‌هاي سياسي و اقتصادي در همه زمينه‌ها دارند.» در همين حال، رئيس‌جمهوري لبنان در ديدار «محمد جواد ظريف» خواستار رساندن سلامش به رهبر معظم انقلاب اسلامي و رئيس‌جمهوري ايران شد. به گزارش ايرنا، رئيس‌جمهوري لبنان در اين ديدار كه عصر دوشنبه در « بعبدا» كاخ رياست جمهوري اين كشور برگزار شد، ضمن تشكر از پيام تبريك و تماس تلفني رئيس‌جمهوري اسلامي ايران در همان ساعات اوليه انتخاب ايشان، از ديدگاه جمهوري اسلامي ايران براي تحكيم ثبات در لبنان قدرداني و بر ضرورت ارتقاي روابط دو كشور در همه زمينه‌هاي سياسي و اقتصادي تاكيد كرد.

حزب‌الله منبع افتخار

ظريف در ادامه ديدارهاي خود با ساير رهبران و شخصيت‌هاي سياسي لبنان، از جمله جبران باسيل، وزير خارجه، سعد حريري رهبر جريان مستقبل و نخست وزير معرفي شده از سوي ميشل عون، تمام سلام نخست وزير كنوني، نبيه بري، رئيس مجلس و از همه مهم‌تر با سيد حسن نصرالله رهبر حزب‌الله ديدار و گفت‌وگو كرد. ظريف همچنين در جمع ايرانيان مقيم لبنان و نشست مشترك اقتصادي ايران و لبنان حضور يافت و از اهميت و نقش كليدي جنبش مقاومت اسلامي لبنان گفت. وزير خارجه تأكيد كرد: «نقش حزب‌الله به عنوان سمبل مقاومت و مسئولان حزب‌الله به ويژه «سيد حسن نصرالله» يك نقش افتخار‌آفريني نه تنها براي لبنان و ايران بلكه براي همه جهان اسلام است و اين يك توفيق براي همكاران ايراني است كه در پيشبرد اهداف روابط دوجانبه بين ايران و لبنان تلاش مي‌كنند.» ظريف همچنين بدون اينكه اسم عربستان سعودي را بياورد از نقش «مخرب كشورهاي عصباني منطقه» در سوريه و يمن انتقاد كرد. او همچنين گريزي به برجام زد و تأكيد كرد: «همواره گفته‌ام برجام براي ايران قدرت نيافريده بلكه موجب برداشته شدن مهار قدرت ايران شده است.»

واكنش اعراب

در همين حال رسانه‌هاي لبناني گزارش دادند كه ديدار وزير خارجه كشورمان با مقامات لبناني به مذاق سفراي كشورهاي عربي در بيروت خوشايند نبوده و آنها را به سراسيمگي انداخته است. روزنامه السفير نوشت: «كشورهاي شوراي همكاري خليج‌فارس دعوتنامه‌هاي رسمي براي سفر ژنرال عون به اين كشورها ارائه كرده‌اند و حتي سعودي‌ها منتظر هستند كاخ رياست جمهوري لبنان خواستار تعيين زماني براي ملاقات ژنرال عون با مقامات سعودي شود تا مقدمات اين سفر رسمي در سريع‌ترين زمان ممكن فراهم شود.» اين رسانه لبناني همچنين به نقل از منابع ديپلماتيك اروپايي مقيم بيروت نوشت: «فرانسوا اولاند» رئيس‌جمهوري فرانسه به زودي دعوتنامه‌اي را براي ژنرال عون مي‌فرستد تا قبل از پايان سال‌جاري ميلادي به طور رسمي از فرانسه ديدن كند. ظريف در واكنش به تلاش كشورهاي عربي وغربي براي ديدار با مقامات لبناني گفت: «ما خوشحال مي‌شويم كشورهاي ديگر هم بعداز ايران رويكرد تقويت و گسترش روابط با لبنان را در دستور كار قرار دهند.»

واكنش آمريكا

امريكا از همان ابتدا نسبت به انتخاب ميشل عون به عنوان رئيس‌جمهور لبنان رويكرد مثبتي اتخاذ نكرد و حالا كه ظريف به بيروت رفته است مقامات واشنگتن تلاش مي‌كنند موضعي خنثي اتخاذ كنند. مارك تونر يك سخنگوي وزارت امور خارجه امريكا در اين باره گفت: «ما نمي‌خواهيم نتيجه‌گيري خاصي از اين سفر و اينكه دولت جديد لبنان به چه سمت و سويي مي‌رود، داشته باشيم.» به گزارش ايسنا، او در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه آيا واشنگتن درباره اينكه فردي در لبنان روي كار آمده كه متمايل به ايران است، نگراني دارد؟ گفت: خير، ما از اين موضوع مطلعيم و به روشني اذعان كرده‌ايم كه حزب‌الله از اين دولت يا عون حمايت مي‌كند اما قصد نداريم به نتيجه‌گيري خاصي برسيم، غيراز اينكه سيستم رئيس‌جمهور جديد چه مي‌كند و دولت جديد وي قرار است چگونه كشور را رهبري كند.

http://www.javanonline.ir/fa/news/821715

ش.د9504503

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات