تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۰۵۷۰۴
اصرار آمريكايي‌ها به دشمني، تأكيد جماعت داخلی بر دوستي

تقابل نظام سلطه با ايران با برجام هم برجاست

پایگاه بصیرت / سعيد همتي

(روزنامه جوان ـ 1394/11/25 ـ شماره 4749 ـ صفحه 5)

جامعه اطلاعاتي امريكا اواخر هفته گذشته در گزارشي بااشاره به تهديدات پيش روي امريكا در سال 2016 بار ديگر جمهوري اسلامي ايران را يكي از تهديدات مهم عليه ايالات متحده امريكا معرفي و با تكرار نام ايران در جاي جاي اين گزارش از ضرورت كنترل قدرت و نفوذ ايران سخن به ميان آورد.

محتواي اين گزارش در حالي به مانند سنوات گذشته ايران‌ستيزانه است كه انتظار برخي در داخل كشور آن بود كه تصميم‌گيران اين مركز در نخستين گزارش پس از اجرا شدن برجام، حداقل در برخي از بخش‌ها تعديل شده و تخاصم با ايران در آن كاهش فاحشي پيدا كند اما برخلاف تحليل و نظر اين قشر از جامعه ايراني نه تنها رويكرد ايالات متحده با ايران تغيير نكرده بلكه كارگزاران و نهادهاي مهم قدرت در اين كشور جمهوري اسلامي ايران را همچنان دشمن درجه يك خود عنوان مي‌كنند. اين در شرايطي است كه جرياني در داخل ماه‌هاست تلاش مي‌كند به افكار عمومي داخل القا كند ايالات‌متحده، امريكاي چند دهه قبل نيست و دست از دشمني با ملت ايران برداشته و تصميم گرفته مسيري غير از راه دشمني با كشورمان را انتخاب كند. رسانه‌ها و شخصيت‌هاي وابسته به اين جريان با تطهير چهره امريكايي‌ها، توهين و تهديدات مقامات اين كشور را سانسور و دوران پسابرجام را دوران نزديكي تهران- واشنگتن عنوان مي‌كردند، تمام اينها در حالي است كه با بررسي ساده رفتار امريكايي‌ها طي هفته‌هاي اخير مي‌توان پي برد كه مختصات سياست خارجه امريكا در مواجهه با جمهوري اسلامي ايران هيچ تغييري نكرده، چه بسا ولع آنها براي تغيير حاكميت در ايران و حتي حمله نظامي به كشورمان بيش از گذشته هم شده است. شاهد اين گفته گزارش اخير جامعه اطلاعاتي امريكا و همچنين تحريم‌هاي پي در پي امريكاست و دركنار اين اصرار مؤسسات و مقامات اين كشور براي قرار دادن نام ايران در كنار واژه‌اي به نام تروريست است كه به‌خوبي نمايانگر مقدمات ساخت ساختمان تحريم‌هاي جديد عليه كشورمان است.

آمريكا همچنان ايران را دشمن اصلي خود مي‌داند

در گزارش 29 صفحه‌اي جامعه اطلاعاتي امريكا بارها به نام ايران اشاره شده و يك بخش كامل هم به جمهوري اسلامي ايران اختصاص داده شده است.

يكي از نكات مهم در اين گزارش، گماردن دوباره نام ايران در فصل مربوط به تروريسم است. سال گذشته در بحبوحه مذاكرات هسته‌اي، «جيمز كلپر» مدير اطلاعات ملي امريكا و ديگر سران اطلاعاتي امريكا نام ايران و حزب‌الله را از اين بخش خارج كردند كه اين اقدام با انتقادات تند جمهوريخواهان مواجه شد. در اولين فصل از اين گزارش، در بخشي با عنوان «تهديدگران پيشرو»، نام ايران در كنار روسيه، چين، كره‌شمالي و بازيگران غيردولتي به عنوان يكي از پنج تهديد سايبري اصلي عليه امريكا ذكر شده است. در توضيح نقش ايران در حوزه سايبر آمده است: «در سال 2015، ايران براي پشتيباني از اولويت‌هاي امنيتي خود، اثرگذاري بر رخدادها و مقابله با تهديدات، از جاسوسي، پروپاگاندا و حملات سايبري از جمله عليه متحدان ايالات متحده در منطقه استفاده كرد.» در فصل دوم اين گزارش نيز يعني فصل مربوط به «تروريسم» همانطور كه رفتار مقامات اين كشور طي هفته‌هاي اخير نشان مي‌داد، ايران به حمايت از گروه‌هاي تروريستي متهم شده است. در ابتداي اين فصل آمده است: «ايالات متحده و متحدانش در سال 2016، با محيط تهديد چالش‌برانگيزي مواجه هستند. افراط‌گرايي خشن سني از دهه 1970 به بعد روند رو به رشدي داشته و بيش از هر زمان ديگري در طول تاريخ، گروه، عضو و مأمن دارد. در عين حال، افراط‌گرايي خشن شيعي احتمالاً براي مقابله با تهديدات فرضي و واقعي و همچنين پيشبرد نفوذ ايران، تنش‌هاي مذهبي را تعميق خواهد كرد.» اين گزارش در بخش ديگري ايران را به حمايت حوثي‌ها در يمن متهم كرده است.

نام ايران در فصل سوم گزارش كه مربوط به «تسليحات كشتار جمعي و اشاعه» است هم وجود دارد. در ابتدا در بخش مربوط به كره‌شمالي عنوان شده است كه پيونگ يانگ به ايران اقلام مربوط به برنامه موشكي صادر كرده است. در ادامه پس از پايان تهديدات جهاني در فصل مربوط به تهديدات منطقه‌اي، در چند بخش ديگري از جمله مسئله ضد‌اطلاعات و همچنين بررسي اوضاع در تركيه، عراق، يمن و سودان نيز از ايران نام برده شده است. جامعه اطلاعاتي امريكا در گزارش خود نوشته‌اند سرويس‌هاي اطلاعاتي ايران همچنان امريكا را به عنوان اصلي‌ترين تهديد مي‌بينند.

وندي شرمن: دشمني با ايران ديرينه و ادامه‌دار است

وندي شرمن عضو ارشد سابق تيم امريكايي در نشستي كه در انديشكده ويلسون برگزار شد، بيان مي‌كند: خصومت ميان ايران و امريكا سابقه‌اي ديرينه دارد و به پيش از انقلاب، يعني زماني كه واشنگتن با همكاري لندن، حكومت دموكراتيك محمد مصدق را سرنگون كرد، بازمي‌گردد. وي اقدام امريكا و انگليس در ايجاد كودتا در ايران را كه به گفته همگان حتي برخي از مقامات امريكايي مانند مادلين آلبرايت كودتا بوده را تنها «تلاشي براي تغيير مسير تاريخ» معنا مي‌كند. شرمن در ادامه اظهاراتش در اين نشست بار ديگر جمله هفته قبل خود را تكرار كرد. وي گفت: «در ايران ميانه‌رو وجود ندارد بلكه تندرو و تندرو تندرو وجود دارد.»

تحريم مجدد نيمي از افراد و نهادهاي ايراني خارج شده از تحريم‌ها

امريكايي‌ها براي نشان دادن دشمني خود با ملت ايران بعد از برجام هم بر دامنه تحريم‌هاي خود عليه كشورمان افزوده و تلاش مي‌كنند اجازه تنفس به اقتصاد ايران ندهند. روز جمعه يكي از مقامات وزارت خزانه‌داري امريكا اعلام كرد تحريم‌‌هاي مجددي عليه كشورمان در راه است. جان اسميت مدير دفتر كنترل دارايي‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري امريكا اعلام كرد: به رغم پايان يافتن تحريم‌هاي مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران، تحريم‌هاي اوليه امريكا عليه ايران همچنان پابرجاست. اسميت به كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان امريكا گفت: «اداره كنترل دارايي‌هاي خارجي يك رژيم تحريمي قوي از تحريم‌هاي غيرهسته‌اي و تحريم‌ها عليه فعاليت‌هاي مشكل‌ساز ايران اجرا مي‌كند. به طور كلي، تحريم‌هاي اوليه امريكا عليه ايران هنوز پابرجاست.»

وي افزود: «از بيش از 400 شخص و نهادي كه از فهرست تحريم‌ها در روز اجراي توافق هسته‌اي خارج شدند، حدود 200 مورد در فهرست جديد اداره كنترل دارايي‌ها قرار داده شدند... اين امر نشان دهنده اين است كه اين افراد همچنان از نظر قوانين امريكا تحت تحريم هستند.»

به گفته اسميت، اين اشخاص حقيقي و حقوقي آنهايي هستند كه اداره كنترل دارايي‌ها پيش از اين شناسايي كرده بود و شامل دولت ايران و مؤسسات مالي هستند.

به گزارش تسنيم به نقل از المانيتور يكي ديگر از مقامات خزانه‌داري اين كشور بيان مي‌كند كه تحريم‌ها عليه ماهان‌‌اير لغو نشده و همچنان پابرجاست. وي ادامه مي‌دهد: دولت اوباما به كشورها و شركت‌هاي اروپايي هشدار داده است از همكاري با يك ايرلاين تحت تحريم ايراني خودداري كنند، وگرنه با اقدام تلافي‌جويانه امريكا مواجه خواهند شد.

قطعنامه سنا با هدف اجبار ايران براي يافتن جاسوس مفقود شده

اقدامات خصمانه امريكا كه پس از برجام شكل جدي‌تري به خود گرفته به همين جا ختم نمي‌شود و روز گذشته مجلس سناي امريكا به اتفاق آرا قطعنامه‌اي را تصويب كرد كه ايران را مجبور مي‌سازد به تعهدي كه در رابطه با كمك به يافتن رابرت لوينسون، جاسوس يهودي امريكايي كه گفته مي‌شود سال 2007 در ايران مفقود شده، عمل كند. اين مصوبه با اشاره به وعده مقامات فعلي دولت جمهوري اسلامي درخصوص كمك به پرونده رابرت لوينسون، قوياً از ايران مي‌خواهد به عنوان اقدام انسان‌دوستانه همكاري‌اش براي يافتن لوينسون را شدت بخشيده و نتايج تحقيقات خود درخصوص علت مفقود شدن وي را با دولت امريكا به اشتراك گذارد.

اصرار عده‌اي در داخل بر پايان دشمني آمريكا

تمام اقدامات خصمانه امريكايي‌ها در حالي است كه عده‌اي در داخل شعار مرگ بر امريكاي ملت در مناسبت‌هاي انقلابي و تاريخي را برنتابيده و همچنان مصر هستند با تغيير باورهاي جامعه ايراني روحيه انقلابي‌گري ملت را تخطئه و به جاي آن تعامل بين ايران- امريكا را جايگزين كنند. حال تصورات ساده‌انگارانه برخي مقامات درباره تغيير رويكرد امريكا در قبال ايران در حالي است كه خصومت با ملت ايران و فريبكاري بخش جدايي‌ناپذير سياست‌هاي امريكا در قبال ديگر كشورها به حساب مي‌آيد؛ موضوعي كه بسياري از دلسوزان و صاحبنظران هم بر آن تأكيد دارند اما باعت تغيير رفتار جرياني در داخل نشده است.

خوش‌بيني مفرط به عنوان پديده هزينه‌زا بارها مورد تأكيدات رهبر معظم انقلاب اسلامي هم قرار گرفته است، آنگونه كه ايشان بارها در جريان مذاكرات ايران و 5+1 از لزوم به ياد داشتن دشمني امريكايي‌ها و برخورد مناسب با اين رفتار سخن به ميان آورده‌اند، به عنوان نمونه معظم‌له در ديدار فرماندهان و جمعي از پرسنل نيروي هوايي در هفته گذشته دراين ارتباط بيان فرمودند: «كساني كه از دشمنان خود غافل مي‌شوند و دلشان به آنها خوش است، هيچ گاه مورد تمجيد مردم قرار نمي‌گيرند. دشمن لبخند مي‌زند، شما هم لبخند مي‌زنيد، اما بايد مراقب بود كه پشت لبخند دشمن چه حيله‌اي نهفته است.»

http://www.javanonline.ir/fa/news/770999

ش.د9406007

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات