صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۵۶۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 6 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بعد از تشکیل جمهوری اسلامی که یک رشحه‌ای از رشحات حکومت نبوی در آن به ‌وجود آمد، دشمنان جوامع بشری شروع کردند با آن چیزی که مایه‌ رشد جوامع بشری است مبارزه کنند و آن «اسلام» است. چون اسلام می‌تواند جلوی ظلم علیه بشریت را بگیرد. امروز سررشته این دشمنی‌ها به‌دست آمریکا و صهیونیست‌ها است.(1396/2/5)

▼ حرف روز
یک تجربه گرانسنگ
رهبر معظم انقلاب در دیدار حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، وحدت اقوام مختلف و حمایت دولت این کشور از نیروهای مردمی و جوانان مؤمن و شجاع عراقی را رمز پیروزی‌های اخیر در مقابل تروریست‌ها و حامیان‌شان خواندند. ایشان ضمن حمایت از اقدامات دولت عراق برای دفاع از حاکمیت یکپارچه و تمامیت ارضی این کشور، تأکید کردند: «در عین‌ حال باید مراقب مکر آمریکایی‌ها باشید و هرگز به آنها اعتماد نکنید.» رهبر معظم انقلاب افزودند: «آمریکایی‌ها خودشان داعش را به ‌وجود آوردند؛ اما اکنون که تروریست‌ها از دولت و مردم عراق شکست خورده‌اند، خود را با این تحول مهم، همراه و هم‌جهت نشان می‌دهند؛ البتّه بدون تردید هر وقت فرصت بیابند، دوباره به عراق ضربه خواهند زد.»
در واقع، اکنون که عراق به گام نهایی در شکست تروریسم رسیده و دیر یا زود پاک‌سازی کامل عراق از لوث تروریست‌های داعشی اعلام خواهد شد، یک تجربه مهم در این مبارزه و پیروزی، اتکای دولت عراق به ارتش و نیروهای مردمی این کشور،‌ با محوریت حشد الشعبی است. به عبارتی، مبارزه دولت عراق با تروریسم اگر با اعتماد به بیرون صورت می‌گرفت، برای سال‌های مدید همچنان باید شاهد قدرت‌گیری تروریست‌ها در این کشور بودیم. کما اینکه آمریکا با تشکیل ائتلاف به اصطلاح ضد داعش هیچ نقش درخوری در سرکوب تروریسم در عراق و سوریه ایفا نکرد و اگر دولت عراق منتظر می‌ماند که آمریکا با تروریسم در این کشور مبارزه کند، به هیچ‌ وجه اکنون داعش در عراق به خط پایان خود نزدیک نشده بود.
جالب اینکه آمریکایی‌ها از هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی برای دخالت در آینده عراق هستند و چون قدرت نیروهای مردمی و حشد الشعبی را مانعی برای دخالت خود در آینده عراق می‌دانند، اعلام می‌کنند که با پایان مبارزه علیه داعش، این نیروها در آینده عراق نقشی ندارند. بنابراین، دولت عراق باید بداند همان‌گونه که در دوره مبارزه اعتماد به نیروهای داخلی ضامن موفقیت و نجات کشور از چنگال تروریست‌ها و حامیان آنها بود، در دوره پسامبارزه و دفع خطر تروریسم نیز باید این دولت به نیروهای مردمی خود تکیه کند و بداند که هرگونه اعتماد به آمریکا می‌تواند بار دیگر عراق را به ورطه‌ای خطرناک بکشاند.
عبرت مهم این تجربه گرانسنگ برای کسانی که در داخل کشور خودمان خواهان حل مشکلات کشور با اعتماد به بیرون هستند، ‌این است که این اعتماد سرابی بیش نیست.

▼ گزارش روز
اعتراف دیرهنگام!
«ترامپ دیوانه نیست. او دیوانه‌وار برای نجات آمریکا تلاش می‌کند... اقدامات آمریکا علیه ایران را نباید صرفاً در معادلات منطقه‌ای و برجام دید؛ بلکه به نظر می‌رسد افزون بر انگیزه‌های منطقه‌ای برای ایجاد امنیت و حمایت از رژیم صهیونیستی و دسترسی به ذخایر دلاری عربستان انگیزه‌های استراتژیک جهانی در پشت این اقدامات نهفته است. این تفکر بین‌المللی برآمده از تفکر ترامپ نیست؛ بلکه منطقاً باید برآمده از تفکرات استراتژیست‌هایی باشد که بسیار فراتر از شخص ترامپ برنامه‌ریزی می‌کنند... این همان چیزی بود که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان دست ‌چدنی با روکش مخملی تعبیر کردند؛ اما چنانچه گفته شد هدف همه این اقدامات حفظ برتری آمریکا بود.» شاید اگر به عقب بازگردیم، به روزهایی که رسانه‌های خاص سرمست انعقاد برجام و امضای جان کری بودند، فرازهایی از نوشتار فوق را، درباره اینکه نمی‌توان به لبخند واشنگتن و به دولت‌ها در آمریکا چه بوش پسر، چه اوباما و چه دیگران اعتماد کرد و همه آنها هدف مشترک مقابله با انقلاب اسلامی را با روش‌های مختلف دنبال می‌کنند، در سرمقاله روزنامه‌های منتقد و میان اظهارات چهره‌های انقلابی یافت؛ اما این عبارات نه بخشی از سرمقاله کیهان است و نه گزارشی در روزنامه وطن امروز و نه سخنرانی چهره‌های منتقد برجام؛ بلکه فرازهایی از یادداشتی در روزنامه اعتماد است با عنوان «آیا ترامپ دیوانه است؟»؛ چقدر این اعتراف دیرهنگام جریان اصلاح‌طلب و رسانه‌های منسوب به آنان برای جامعه و کشور تلخ است، تلخ است که برخی بدون شنیدن هشدارها و نصیحت‌ها به ایالات متحده آمریکا اعتماد کردند و شد آنچه نباید می‌شد. اعتراف و تجربه‌ای که اگرچه به قیمت گزافی برای کشور به دست آمده است؛ اما گویا برای این افراد درس‌آموز نبوده و با نگاهی ساده به این رسانه می‌بینیم که قصد دارند با تکرار بازی خسران‌آمیز اعتماد به دشمن، این بار اروپا را جایگزین آمریکا کنند.

▼ اخبار ویژه                 
برنامه منافقین برای روزهای آینده
یک مقام امنیتی از برنامه گروهک منافقین و نیروهای آشوبگر ضد انقلاب برای ایجاد اغتشاش و هرج‌ومرج در روزهای آینده به مناسبت بزرگداشت یکی از پادشاهان ایران باستان خبر داد. بر اساس اظهارات این مقام امنیتی، به راه انداختن تجمع اعتراضی علیه مفاسد و مشکلات اقتصادی در کشور و سپس به انحراف کشاندن آن با طرح شعارهایی علیه نظام و مقدسات اسلامی، یکی از برنامه‌های اصلی این گروه‌هاست. این مقام امنیتی همچنین درباره دیگر اهداف این گروه‌ها تصریح کرد: تشویق هواداران برای حضور در این بزرگداشت، درگیری با نیروهای انتظامی و گرفتن فیلم و عکس برای انتشار در رسانه‌های منافقین و همچنین کُشته‌سازی از این درگیری‌ها، از دیگر محورهای برنامه‌ریزی شده گروه‌های ضد انقلاب در این روزها خواهد بود.

احتمال جدایی جهانگیری از دولت
علی‌اصغر شفیعیان، مدیر پایگاه «انصاف‌نیوز» درباره زمزمه‌های استعفای معاون اول رئیس‌جمهور گفت: آقای جهانگیری تأکید داشت تیم اقتصادی یکدستی در دولت دوم آقای روحانی تشکیل شود تا بتواند دستاوردهای خوبی داشته باشد، به هر حال مردم انتظار بسیار زیادی در این حوزه دارند. پیشنهادهایی که آقای جهانگیری داشت، در بحث اقتصادی اتفاق نیفتاد؛ به صورت مشخص در ترکیب تیم اقتصادی دولت این اتفاق انجام نگرفت و انتظار برآورده نشد. وی درباره اینکه چقدر احتمال کناره‌گیری جهانگیری از بدنه دولت وجود دارد، گفت: احتمالش زیاد است، البته شاید یک سال طول بکشد؛ اما احتمال این جدایی بالا است.

▼ اخبار
1ـ سازمان تأمین اجتماعی در مرز بحران
سیدعلیرضا حیدری، نایب‌رئیس ‌اتحادیه پیشکسوتان کارگری از افزایش چشمگیر مطالبات سازمان تأمین اجتماعی به بیش از 155 هزار میلیارد تومان تا پایان امسال خبر داد و گفت: اگر مطالبه‌ دیگری در سال جاری به سازمان تأمین اجتماعی تحمیل شود، رقم به بیش از 155 هزار میلیارد تومان خواهد رسید و مطالبات بسیار بیش از اینها خواهد بود. وی افزود: به طور حتم دولت بدهی جاری خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نمی‌کند و می‌توان گفت مطالبات سازمان رقمی بیش از میزان پیش‌بینی شده باشد. وی درباره نسبت بیمه‌شدگان به مستمری‌بگیران گفت: سالیانه 10 درصد به مستمری‌بگیران اضافه می‌شود که تعداد آن بالغ بر 300 هزار نفر است؛ بنابراین سازمان تأمین اجتماعی در مرز بحران قرار داشته و برای عبور از آن باید سالانه یک میلیون و 500 هزار بیمه‌شده به سازمان تأمین اجتماعی اضافه شوند و حق بیمه پرداخت کنند. حیدری همچنین درباره میزان سودآوری شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی و بزرگ‌ترین هلدینگ اقتصادی کشور) هم گفت: میزان سودآوری شستا پایین است و قابلیت ندارد که سهم خود را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند.

2ـ آقای روحانی خودش نخواست
«عبدالله ناصری» فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر رئیس دولت اصلاحات در دولت خود برای انتخاب وزیر زن معذوراتی داشت، امروز استدلال رئیس‌جمهور درباره این محدودیت‌ها پذیرفته نیست؛ چون این مسئله می‌توانست با گفت‌وگو و تعامل حل بشود. مهم‌تر اینکه در دولت قبل آقای احمدی‌نژاد این تابو را شکسته بود. آقای روحانی حتی در دولت اول خود نیز می‌توانست فراتر از یک زن در کابینه خود قرار دهد؛ از این رو جامعه زنان که نقش مؤثری در سبد رأی آقای روحانی داشتند، خیلی این استدلال را نمی‌پذیرند که خواستم، اما نشد. وی همچنین تصریح کرد: حسن روحاني به خوبي مي‌داند كه رياست‌جمهوري خود را مديون اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعي آنهاست و اگر اصلاح‌طلبان به دلیل وضعیت حساس جامعه خویشتن‌داری مي‌كنند و دولت را به نقد نمي‌كشند، دليل نمي‌شود كه رئيس‌جمهور هم درصدد جلب رضايت آنها نباشد.

3ـ تلاش دادگاه فدرال آمریکا برای مصادره دارایی‌های ایران
وبگاه «واشنگتن ‌فری‌بیکن» چند روز پیش گزارش داد مقامات دولت ترامپ توافق بوئینگ را مغایر منافع آمریکا با امنیت ملی می‌دانند و رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است تصمیم بگیرد این قرارداد را لغو کند. در همین راستا، یک دادگاه فدرال آمریکایی در تلاش است با افشای جزئیات قرارداد شرکت بوئینگ و ایران‌ایر، قابل مصادره بودن دارایی‌های ایران در این معامله را بررسی کند. گفتنی است، همزمان با این اتفاق شرکت صهیونیستی «شورات هادین»ـ که وکالت کسانی را که مطابق ادعاها خانواده‌های قربانیان تروریسم ایران خوانده می‌شوند، به عهده داردـ به شرکت بوئینگ درباره پیشبرد قرارداد خود با ایران هشدار داده و اعلام کرده است ایران باید پیش از خرید هواپیما وادار به پرداخت غرامت این افراد شود!

4ـ از ترامپ می‌خواهیم به وعده اوباما عمل کند
به گزارش ویکلی استاندارد، ۱۳ سناتور جمهوریخواه آمریکا در نامه‌ای خطاب به «نیکی هیلی» سفیر واشنگتن در سازمان ملل متحد از او خواستند تا به آنچه به ادعای آنان «نبودِ شفافیت در رژیم بازرسی و عدم ارائه گزارش دقیق از برنامه هسته‌ای ایران» است، رسیدگی کند. جمهوریخواهان از دولت ترامپ خواسته‌اند تا به وعده باراک اوباما مبنی بر اینکه بازرسان در هر زمان و هر مکان که لازم باشد، به پایگاه‌های ایران دسترسی خواهند داشت، عمل کند. گفتنی است، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد مصرانه خواهان انجام بازرسی از پایگاه‌های نظامی ایران شده است؛ امری که با مخالفت مقامات ایران روبه‌رو شد.

▼ اخبار کوتاه
علی‌رضا میریوسفی، رایزن مطبوعاتی ایران در سازمان ملل، گزارش خانم عاصمه جهانگیر درباره حقوق بشر در ایران را کاملاً مغرضانه اعلام کرد. وی در توئیت خود با کنایه به خانم جهانگیر، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل نوشت: وی مدعی است علیه ایران غرض‌ورزی نمی‌کند؛ ولی او حتی با استانداردهای سازمان ملل هم صحبت نمی‌کند و اصرار دارد دولت جمهوری اسلامی ایران را «رژیم ایران» بخواند.
رئیس بنیاد توانمندسازی گندم‌کاران با بیان اینکه 3/1 میلیون نفر در کشور فقط با کاشت گندم امرار معاش می‌کنند، گفت: عده‌ای می‌خواهند اصل موضوع تولید گندم در کشور را از ریشه با تبر بزنند. وی افزود: اگر دلار به حال خود گذاشته شود و دولت در نرخ آن دخالتی نداشته باشد، قیمت گندمی که به کشورمان می‌آید، بالاتر از دو هزار تومان خواهد بود.
روزنامه «آفتاب یزد» با انتقاد از عملکرد دولت در یادداشتی نوشت: «خیلی از وعده‌ها بر زمین مانده؛ چه سیاسی، چه اجتماعی و چه فرهنگی. از سوی دیگر برجام هم در تنگناست... مهم‌تر آنکه علی‌رغم شعارهای معیشتی حسن روحانی، سفره مردم رونقی ندارد. نیاز به گزافه‌گویی نیست؛ یک ساعت به معابر پرتردد شهر محل سکونت خود بروید، ماجرا دست‌تان می‌آید.»
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت گفت: رهبر معظم انقلاب توصیه کرده‌اند که به هیچ وجه از تصاویر ایشان در راه‌پیمایی اربعین استفاده نشود که این تدبیر بسیار هوشمندانه‌ای است. وی همچنین تأکید کرد: نظر رهبر معظم انقلاب که از گذشته هم به ما ابلاغ کرده بودند، این است که نباید گذاشت اربعین از حالت مردمی بودن خارج شود.
«احمد محجوب» سخنگوی وزارت خارجه عراق در واکنش به ادعاهای هیثر ناوئرت، همتای آمریکایی خود درباره جانشین فرماندهی نیروهای داوطلب مردمی عراق (حشد الشعبی) که گفته بود «ابومهدی المهندس» تروریست است، گفت: این اظهارات با واقعیت تناقض دارند و نیروهای حشد الشعبی بخش جدایی‌ناپذیر نیروهای عراقی هستند.
حمید فرخ‌نژاد از بازیگران سینما با انتقاد از عملکرد دولت، گفت: آقایان مسئول که با رأی مردم بر سرکار آمدند، در دسترس نیستند و بعد از انتخاب شدن‌، همه چیز یادشان می‌رود.
هنردوست، سفیر ایران در پاکستان از آمادگی کشورمان برای صادرات هزار تا سه هزار مگاوات برق به پاکستان در صورت امضای قرارداد آن بین دو کشور خبر داد.



نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات