تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۰۵۷۳۶
خصومت‌های عربستان علیه جمهوری اسلامی آشکارتر می‌شود

بیعت آل‌سعود با آل نفاق در ضدیت با ايران

پایگاه بصیرت / جعفر تكبيري

(روزنامه جوان ـ 1395/05/12 ـ شماره 4874 ـ صفحه 5)

ملاقات يكي از سركردگان گروهك تروريستي منافقين با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، موج تازه‌اي از تقابل آل‌سعود با جمهوري اسلامي ايران را رقم زد؛ ملاقاتي كه منابع خبري مسبب آن را سرويس‌هاي امنيتي عربستان سعودي معرفي مي‌كنند.

ملاقات يكي از سركردگان گروهك تروريستي منافقين با محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين، موج تازه‌اي از تقابل آل‌سعود با جمهوري اسلامي ايران را رقم زد؛ ملاقاتي كه منابع خبري مسبب آن را سرويس‌هاي امنيتي عربستان سعودي معرفي مي‌كنند.

بر اين اساس، محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان در حالي با سركرده يكي از خطرناك‌ترين گروهك‌هاي تروريستي ملاقات كرده كه وي در اين ديدار در گفته‌هايي طنز «بر ضرورت مبارزه با بنيادگرايي و تروريسم» در منطقه تأكيد كرده است. اين ديدار از آن جهت اهميت دارد كه تشكيلات خودگران فلسطيني روابطي عميق و گسترده با رژيم آل سعود دارد و به نظر مي‌رسد اين ملاقات در راستاي تلاش سعودي‌ها براي هويت بخشيدن به يكي از خطرناك‌ترين گروه‌هاي تروريستي مخالف جمهوري اسلامي ايران هستند؛ اقدامي كه پيشتر با حضور امير تركي فيصل، فرزند پادشاه پيشين سعودي و رئيس سابق اداره اطلاعات اين كشور در گردهمايي منافقين در پاريس آغاز شده بود.

اين ملاقات در حالي با واكنش افكار عمومي عليه عربستان همراه بوده كه رسانه‌هاي وابسته به اين رژيم در اقدامي عجولانه و درست ساعاتي پس از انجام اين ديدار عنوان كردند كه ديدار عباس و مريم رجوي ربطي به حضور امير تركي در تجمع هواداران مجاهدين خلق در پاريس نداشته و سعودي‌ها براي اين ديدار فشاري به آقاي عباس نياورده‌اند. اين در حالي است كه روابط گسترده سعودي‌ها با تشكيلات خودگردان فلسطيني و ارائه كمك‌‌هاي مالي اين رژيم به سازماني كه معتقد به صلح با رژيم‌صهيونيستي است، بر كسي پوشيده نيست. بر اين اساس، ‌درست در بهمن ماه سال گذشته بود كه خبر كمك 60‌ميليون دلاري عربستاني‌ها به تشكيلات خودگردان منتشر شد. از اين رو وجود اين روابط گسترده ميان سعودي‌ها و تشكيلات خودگردان مي‌تواند توجيه‌كننده دستور آنها به محمود عباس براي برگزاري اين ديدار و ايفاي نقش در طرح سعودي هويت‌بخشي به اپوزيسيون‌هاي ايراني باشد.

نكته مهم آنجاست كه برخي از اسناد ويكي‌ليكس نيز بر اين تلاش سعودي‌ها تأكيد دارد. بر اين اساس، در بخشي از اسناد ويكي‌ليكس كه از مكاتبات ديپلمات‌هاي سعودي منتشر شده، بيان شده كه عربستان سعودي قصد عامدانه‌اي براي تداوم دشمني با ايران و «ريختن روغن بر آتش نارضايي‌هاي اجتماعي در ايران» داشته‌ است.

همچنين وال‌استريت ژورنال براساس اين اسناد، به پيشنهادهاي سفير پيشين عربستان در تهران به دولت رياض در مورد برجسته كردن بحران‌هاي داخلي ايران و كمك به بخشي از فعالان و نيروهاي اپوزيسيون ايراني، تلاش سيستماتيك سعودي‌ها در اين راستا را مورد تأكيد قرار داده ‌است.

نكته جالب در اين خصوص آنجاست كه عربستان سعودي در طول ساليان اخير بارها از چنين حربه‌اي عليه دولت‌هاي مخالف خود در منطقه بهره برده و كوشيده از اين مسير به خواسته‌هاي خود براي سرنگوني اين دولت‌ها برسد؛ اقداماتي كه در نهايت منجر به شكل‌گيري گروه‌هاي تروريستي خطرناكي شده كه نه فقط امنيت منطقه بلكه امنيت جهاني را با چالش روبه‌رو كرده است. نمونه بارز اين اقدام حمايت عربستان از گروهك تروريستي داعش و جبهه النصره در سوريه است؛ گروه‌هايي كه در ابتدا عليه دولت قانوني سوريه مي‌جنگيدند اما حالا پاي خود را در اروپا گذاشته‌اند و موج قتل و ترور خود را به اين كشورها نيز كشانده‌اند. نمونه ديگر اين موضوع حمايت سعودي‌ها از گروهك تروريستي القاعده در افغانستان بود...

تلاش‌هاي سابقه‌دار سعودي‌ها عليه ايران

اختلافات ايران و عربستان بر سر موضوعات منطقه‌اي اگرچه سابقه‌اي طولاني دارد اما اين اختلافات حالا با وقوع تحولات جديد در منطقه خاورميانه، شكلي تازه به خود گرفته است؛ تحولاتي كه مهم‌ترين نقطه آن در سوريه است و اين تقابل با حمايت سعودي‌ها از تروريست‌ها به عراق و ديگر نقاط منطقه نيز سرايت كرده است. نكته مهم در اين بين دست برتر جمهوري اسلامي در تمامي اين ميدان‌هاست كه با حمايت از دولت‌هاي قانوني اين كشورها، باعث شده سياست‌هاي آل‌سعود در منطقه با شكست‌هاي مفتضحانه‌اي همراه باشد. همين موضوع باعث شده آل‌سعود نوك پيكان مخالفت خود را به سمت جمهوري اسلامي ايران بچرخاند و بكوشد براي تحقق اهداف خود در منطقه غرب آسيا ابتدا ايران را از سد راه خود بردارد. مهم‌ترين استراتژي سعودي‌ها براي اين هدف تقويت اپوزيسيون‌هاي خارج‌نشين ايران است.

يكي از نمونه‌هاي كمك به اپوزيسيون‌هاي ايراني، كمك مالي گسترده عربستان به عليرضا نوري‌زاده براي تأسيس تلويزيون عليه جمهوري اسلامي ايران است. اين در حالي است كه نوري‌زاده رفت و آمدهاي گسترده‌اي با شاهزادگان سعودي دارد و همواره كمك‌هاي مالي فراواني را از آنها دريافت كرده است. اين موضوع مورد تأييد ديگر اپوزيسيون‌ها نيز هست. بر اين اساس، ‌شهرام همايون مدير يكي از شبكه‌هاي ضدانقلاب كه سال‌ها با نوري‌زاده همكاري مي‌كرده، عليه وي گفته است: «اين خطرناكه! آدمي كه 10 سال در اين تلويزيون [كانال يك] برنامه داشته و هر روز پشت سرش پرچم بزرگ شير و خورشيد بوده است، امروز خودش از طريق كمك‌هاي عربستان و كمك‌هاي خارج كشور صاحب تلويزيون پرقدرتي شده است.»

از ديگر مواردي كه مي‌توان در خصوص حمايت سعودي‌ها از اپوزيسيون ايراني اشاره كرد، موضوع كمك‌هاي مالي آنها به عطاءالله مهاجراني است. بر اين اساس در يكي از سندهاي منتشر شده توسط ويكي‌ليكس بيان شده كه سفارت عربستان در لندن هزينه تحصيل پسر عطاءالله مهاجراني وزير فرهنگ و ارشاد دولت اصلاحات را تأمين كرده است. اين سند كه تاريخ آن ۱۰ اكتبر ۲۰۱۱ است، هزينه بيش از ۱۲ هزار پوندي براي هر سال تحصيلي و هزينه‌اي بالغ بر ۴ هزار پوند براي مخارج زندگي فرزند عطاءالله مهاجراني را تأمين مي‌كند. در تازه‌ترين مورد نيز شوي تبليغاتي منافقين كه هر ساله به ميزباني فرانسه و در شهر پاريس برگزار مي‌شود، امسال ‌با حمايت مالي و رسانه‌اي سعودي‌ها برگزار شد؛ جايي كه دلارهاي نفتي كارتن‌خواب‌ها و پناهجويان را به نفع منافقين گرد هم آورد و شبكه‌هاي سعودي «العربيه»، «الاخباريه» و «سعودي گزت» نيز به بازتاب و پوشش زنده اين شوي تبليغاتي منافقين پرداختند.

علاوه بر اين بايد گفت كه در راستاي سياست حمايت عربستان از گروه‌هاي ضدايراني، شبكه العربيه ارگان تبليغاتي آل‌سعود مجموعه مستندي را تحت عنوان «دوراني در جهنم» ساخت و پخش كرد كه در آن به دنبال تطهير چهره تروريستي گروهك منافقين بود. در اين مستند، ‌شبكه العربيه مي‌كوشيد تا چهره‌اي خشن از جمهوري اسلامي ايران براي مخاطبان خود به تصوير بكشد تا نه تنها به منافقين هويت ببخشد بلكه جنايت آل‌سعود در سوريه، عراق و يمن را پشت اين ادعاها پنهان كند.

وحشت عربستان از نفوذ معنوي ايران

اما در كل بايد اين رفتارهاي تند مقامات عربستاني و بازي آنان در شطرنج سياسي غرب را ترس و نگراني از نفوذ معنوي و الگوگيري مردم منطقه از انقلاب ايران قلمداد كرد؛ الگويي كه توانست موج بيداري اسلامي را به موفقيت برساند و مردم مسلمان بحرين را در آستانه پيروزي قرار دهد و پس از آن دامنه اين حركت را به اروپا و امريكا بكشاند. سعودي‌ها امروز به خوبي‌دريافته‌اند كه ايران الگوبخش بسياري از اين حركت‌هاي مردمي در كشورهاي مختلف است، از اين رو مي‌كوشند با انجام بازي‌هاي مختلف به نوعي ايران را از مركز اين تحولات دور كنند. در مجموع بايد گفت مسيري كه امروز عربستاني‌ها عليه جمهوري اسلامي در پيش گرفته‌اند، خاطره عملكرد رژيم بعث عراق به سركردگي صدام را براي بسياري زنده مي‌كند؛ عملكردي كه در راستاي تحقق اهداف غرب عليه كشورمان بود كه نتيجه‌اي نه براي غرب و نه براي بعثي‌ها به همراه نداشت و در پايان نيز صدام مهره گوش به فرمان غرب با تمام‌شدن تاريخ مصرفش، توسط خود غربي‌ها و با صرف ميليون‌ها دلار بودجه مردم امريكا از كار برداشته شد؛ واقعيتي كه در قبال حكومت عربستان نيز قابل پيش‌بيني است.

عدم درك عربستان از موقعيت منافقين

اين در حالي است كه اقدامات اخير عربستان در حمايت از گروه تروريستي منافقين كه حالا با فشار به محمود عباس براي ملاقات با سركرده منافقين در پاريس نمود پيدا كرده را مي‌توان، بازي پوچ سعودي‌ها در اين مسير ناميد چراكه گروهك تروريستي منافقين اين روزها دچار اضمحلال شديدي است و بخش زيادي از نيروهاي فريب‌خورده اين جريان از آنها جدا و به ديگر كشورها پناهنده ‌شده‌اند. در همين حال نكته مهم آنجاست كه سعودي‌ها هرگز اين موضوع را درك نمي‌كنند كه منافقين با تاريخچه سياه خود در داخل ايران، هيچ مقبوليت و پايگاه اجتماعي در داخل ايران ندارند و همه مردم ايران با هر تفكر سياسي و اعتقادي از اين گروهك متنفر هستند.

http://www.javanonline.ir/fa/news/801305

ش.د9504469

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات