تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۰۵۹۶۰
ترفند ماكرون براي فرار از فشارهاي ترامپ:

ماجرای مذاکرات مکمل برجام چیست؟

(روزنامه آفتاب يزد – 1396/06/11 – شماره 4982– صفحه 3)

یک اتفاق عجیب. یک رخداد غیرقابل باور، یک آبروریزی برای مذاکره‌کننده‌های هسته‌ای... این‌ها همه نگاه‌ها و تعابیری بود که بعد از رسانه‌ای‌شدن نقل قولی از رئیس‌جمهور فرانسه در ذهن‌ها خطور می‌کرد. وقتی ماکرون از طرح تکمیلی برجام و مذاکره‌ دوباره سخن گفت- که در آن گفتگوی پیرامون موشک‌های ایران نیز درنظر گرفته شده است- خیلی‌ها گفتند برجام پرجام شد. پیشنهادی که گفته می‌شد ماکرون مطرح کرده، بوی عقب‌نشینی کشورهای اروپایی را از موضع توافق هسته‌ای و تسلیم‌شدنشان در برابر ترامپ را می‌داد.

کل ماجرا از این قرار است که چهارشنبه شب خبری به روی ‌خروجی خبرگزاری‌ها آمد که در آن سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته: «امانوئل ماکرون احتمال رایزنی‌ها در آینده برای مذاکره بر سر "مکمل برجام" را داده که شامل سال‌های پس از 2025 و موشک‌های بالستیک ایران خواهد بود.»

در ترجمه این خبر آمده: «وزارت خارجه فرانسه گفته توافق مکملی را می‌توان با رایزنی درخصوص دوره پس از سال 2025 ، برای برجام در نظر گرفت.»

«اگنس روماته» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه سخنان امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری این کشور را حاکی از آن دانست که برجام می‌تواند با کار ضروری درخصوص برنامه موشک‌های بالستیک ایران تکمیل شود.

وی با اشاره به اظهارات ماکرون تصریح کرد: این کار می‌تواند موضوع رایزنی‌های احتمالی با دیگر اعضای گروه 1+5 باشد.

روماته همچنین افزود: «توافق وین برای عدم گسترش هسته‌ای و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی ضروری است و هیچ جایگزین مطمئن دیگری ندارد.»

این مقام وزارت خارجه فرانسه با بیان اینکه کشورش نه قصد بازگشایی توافق هسته‌ای و نه مذاکره مجدد برای آن را داشته، این رایزنی احتمالی را در راستای تضمین پیاده‌سازی دقیق برجام توصیف کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه در جمع سفرای این کشور با تبیین اولویت‌های سیاست خارجی و ضمن حمایت از توافق هسته‌ای ایران، گفت: پاریس از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند، چراکه هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

بعد از این خبر بود که گفته شد اظهارات ماکرون، بازتاب‌دهنده نگرانی پاریس از احتمال خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از این توافق است.

جعلی‌ بودن یک ترجمه

در میان همه حرف‌هایی که از زبان رئیس‌جمهور فرانسه مطرح شد، تکمیل برجام و مذاکره بر سر موشک‌های بالستیک ایران، تعابیر بسیار بدی داشت. انگار قرار بر مذاکره جدیدی است .

ولی معلوم شد اصل ماجرا چیز دیگری بود و خبری از قرارداد مکمل نیست، بلکه واژه «برجام تکمیلی» یک اشتباه در ترجمه سخنان رئیس‌جمهور فرانسه است، به عبارتی‌ بازهم یک ترجمه اشتباه باعث این جوسازی علیه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و همین طور مفاد برجام بوده است.

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق نیز با تاکید بر جعلی‌بودن ترجمه‌ای که از سخنان رئیس‌جمهور فرانسه شده است، به آفتاب‌یزد می‌گوید: «واژه‌ای به نام تکمیل برجام از سوی وی مطرح نشده است، بلکه ماکرون بر همان برجام تاکید دارد.»

این گزارش‌ها بر اساس ترجمه‌ ناقص و غیردقیق از اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه و سخنگوی وزارت خارجه این کشور تنظیم شده و به‌الطبع اشتباه و گمراه‌کننده است.

رئیس‌جمهور فرانسه در اظهارات خود هیچ «پیشنهادی» مطرح نکرد و هرگز از «اضافه‌کردن مفاد جدید» به برجام سخنی به میان نیاورد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی این کشور نیز در این راستا هیچ صحبتی نکرده است.

اما اگر اینطور است پس ماجرای مذاکرات از سال 2025 و آورده‌شدن مفاد جدید به برنامه هسته‌ای از جمله موشک‌های هسته‌ای چیست؟ آیا این معنایی غیر از تجویر یک مکمل برای برجام دارد؟

مجلسی در اینباره می‌گوید: «تا 10 سال دیگر همه شرایط کشورهای مختلف متفاوت خواهد شد تا آن موقع ایران دیگر حسابی با دنیا نخواهد داشت.»

وی افزود: «اینکه رئیس‌جمهور فرانسه بگوید از سال 2025 می‌توانیم مذاکراتی درباره برجام داشته باشیم یک معنای دوطرفه دارد. ایران تا سال 2025 با 100 میلیون جمعیت و بزرگتر از فرانسه دارای حقوق متفاوتی خواهد بود.»

حواله ‌دادن ترامپ

با این حال چرا ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از سال 2025 و اینکه می‌توان راجع به مسائل دیگری هم درباره برجام، سخن می‌گوید؟ وی با تاکید بر اینکه این صحبت‌ها تاحدی ناشی از فشارهای ترامپ درباره برجام بوده است، گفت: صحبت‌های رئیس‌جمهور فرانسه به‌نوعی گریز از زیربار فشارهای آمریکاست نه تهدید ایران، فرانسه موضوع مذاکره برجام را به آینده‌ای دور محول کرده است که در آن نه از آقای ترامپ و تهدیدهایش خبری هست و نه از موضع‌گیری‌های تند امروز آمریکا علیه برجام، نشان.»

مجلسی درباره اینکه آیا از سال 2025 قرار است مجددا بحث موشک‌های بالستیک، مطرح باشد، گفت: «این موضوع به موشک‌های بالستیک فرانسه در آن زمان هم برمی‌گردد مطمئنا بحث اینگونه مسائل یکجانبه نخواهد بود. مثلا برنامه عدم‌گسترش سلاح‌های اتمی به این معنا نیست که کشورهایی که سلاح اتمی ندارند هرگز نباید به فکر ساختن سلاح اتمی باشند و کشورهای دارای سلاح اتمی به ساخت سلاح اتمی خود ادامه دهند! بلکه این کشورها نیز باید سلاح‌های اتمی خود را نابود کنند، بنابراین مذاکرات 2025 قرار نیست چیزی را علیه ایران تغییر دهد به شرط آنکه کشورمان تا پایان به برجام پایبند باشد.»

این دیپلمات سابق تاکید کرد: «صحبت‌های رئیس‌جمهور فرانسه تنها یک پولتیک به حرف‌های ترامپ و واکنش به اوست آن هم در شرایطی که جهان می‌داند در سال 2025 اثری از ترامپ نیست. از سویی رئیس‌جمهور فرانسه تاکید داشته برجام جدیدی در کار نخواهد بود و موضوعی با عنوان مکمل برجام هم صرفا یک جعل در ترجمه است.»

مجلسی درباره واکنش مقامات وزارت‌خارجه ایران نسبت به موضوع مکمل برجام هم گفت: «وقتی ترجمه اشتباه است و مکملی در کار نیست، موضع‌گیری هم در کار نباید باشد و اگر بنا به مذاکره‌ای از سال 2025 است مقامات ایرانی به دوطرفه بودن آن باید تاکید کنند.»

بازدید از سایت نظامی

دروغ بودن موضوع طرح مکمل برجام از سوی ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه را باید در کنار گزارش یوکیا آمانو درباره اجرای برجام در ایران گذاشت. گزارشی که باردیگر پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است، آن هم پس از تلاش‌های آمریکای عصر ترامپ برای چوب لای چرخ گذاشتن آمانو (در دیدار اخیری که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل با او داشت.)

از سوی دیگر در حالی که در ماه‌های اخیر، آمریکا با پیش کشیدن موضوع بازدید نماینده سازمان ملل از مراکز نظامی ایران سعی کرده کشورمان را در چالشی جدید بیندازد و این موضوع هم با واکنش سخنگوی دولت ایران همراه بوده است و نوبخت گفته درخواست آمریکا مبنی بر پذیرش بازرسان سازمان ملل برای بازرسی از پایگاه‌های نظامی یک رویای محض است.

آمانو نیز از عدم لزوم بازدید از مراکز نظامی ایران سخن گفته است.

ادعای جدید آمریکایی‌ها

آمریکایی‌ها که ظاهرا هم در زمینه فشار برای بازدید از مراکز نظامی ایران ناکام مانده‌اند و هم کشورهای اروپایی را نتوانسته‌اند با خود همراه کنند اکنون با مطرح ساختن موضوعی جدید تلاش دارند ایران را ناقض برجام معرفی کنند تا جایی که شبکه خبری فاکس‌نیوز در ادعایی بی‌اساس اعلام کرده که الشباب یکی از زیرشاخه‌های گروه القاعده(!) کنترل معادن اورانیوم سومالی را با هدف انتقال آن به ایران در اختیار گرفته است.

به‌گزارش ایسنا، فاکس‌نیوز مدعی شده این موضوع در نامه یک مقام سومالیایی خطاب به سفیر آمریکا در این کشور برای درخواست کمک نظامی مطرح شده که به رویت این شبکه خبری نیز رسیده است.

در این نامه آمده است که گروه تروریستی الشباب کنترل معادن اورانیوم سومالی در منطقه گالمودوگ را در اختیار گرفته و در حال استخراج ذخایر آنها به‌منظور انتقال به ایران است.

ادعای جدید آمریکایی‌ها در حالی مطرح شده که یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به خبرگزاری ‌آسوشیتدپرس گفته: «آژانس در صورتی که مشکوک شود ایران در حال انجام اقدامات ممنوع شده به همه سایت‌ها دسترسی خواهد داشت.»

او خطاب به این خبرگزاری آمریکایی اظهارکرد: «آژانس به همه مکان‌ها در ایران چه نظامی و چه غیرنظامی دسترسی کامل دارد.

هرچند آژانس تاکید کرده که نمی‌خواهد با بازدید از سایت نظامی ایران یک چهره سیاسی از خود نشان دهد.»

دست روی دست

با جعلی از آب درآمدن موضوع طرح مکمل برجام از یک‌سو و همینطور تاکید آژانس بر پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و با استناد به صحبت‌های فریدون مجلسی مبنی بر اینکه افرادی مثل رئیس‌جمهور فرانسه مذاکره دوباره راجع به برجام را به ده سال بعد حواله می‌دهند تا دیگر ترامپی در کار نباشد، بیش از پیش مشخص می‌شود آمریکا هرچه تا به امروز برای سنگ‌اندازی در مسیر برجام به‌کار برده ناموفق بوده و از این رو چاره‌ای جز این ندارد که فعلا به گزارش مثبت آمانو گوش جان سپارد و تا سال 2025 دست روی دست بگذارد.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=83098

ش.د9602940

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات