تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۶۲۴۰

رييس‌جمهور: مي‌توانيم با فيلتر و ممنوعيت در دنياي امروز زندگي كنيم؟

(روزنامه اعتماد ـ 1395/05/21 ـ شماره 3597 ـ صفحه 13)

ايسنا| حسن روحاني روز گذشته با حضور در مراسم پاياني سي و سومين اجلاس مديران و روساي آموزش و پرورش كه در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: اميد آينده و امروز ملت ايرانيان، فرهنگيان هستند.

سي و سومين اجلاس مديران و روساي آموزش و پرورش سراسر كشور كه از ١٨ مرداد ماه فعاليت خود را آغاز كرده بود، روز گذشته به فعاليت خود پايان داد. رييس‌جمهور با اشاره به اينكه بايد خودمان را با شرايط و تحولات جهاني در چارچوب حفظ اصول و منافع كشور تطبيق دهيم گفت: بايد نسل جوان را به گونه‌اي تربيت كنيم كه در جوامع مختلف براي كشورمان و مسلمانان مفيد باشند.

حسن روحاني گفت: مي‌توانيم بگوييم فضاي مجازي، دنياي ديجيتال و ارتباط اينترنتي ممنوع است و بايد تمام شبكه‌هاي اجتماعي فيلتر شود؟ مي‌توانيم با فيلتر و ممنوعيت در دنياي امروز زندگي كنيم؟

وي در ادامه گفت: يك روزي مي‌گفتيم ويدئو نباشد و كسي كه كاست ويدئو داشت را مامور دستگير مي‌كرد، روزي هم مي‌گفتيم اساسا برنامه‌هاي راديو و تلويزيوني غيرداخلي ممنوع است. آيا جمع كردن ديش شدني است؟ اگر اين كار را كرديم، در استان‌هاي مرزي چه كنيم. البته يك نگراني وجود دارد و ما بايد نسل جوان را درست هدايت كنيم و همين‌جوري يك موبايل را دست جوان ندهيم، بلكه بايد جوان را آموزش دهيم. نمي‌شود كامپيوتري را در اختيار جوان و نوجوان قرار داد كه هر جا خواست سير كند و به هر كه خواست پيام بدهد. اين هم شدني نيست. نوجوان و جوان به آموزش و مراقبت نياز دارد و دولت و آموزش و پرورش در اين زمينه مسووليت سنگيني برعهده دارند. ما بايد به يك مركز اطلاع‌رساني جامع و ملي برسيم و البته در حال تلاش براي ايجاد اين مركز هستيم ولي با آن فاصله داريم، اما در عين حال بايد با آموزش دقيق به جوان بگوييم از اين ابزار چه استفاده خوبي مي‌تواند بكند و چه خطراتي در كمين او است. ما اگر جوان را درست تربيت كرديم ديگر ترسي نخواهيم داشت زيرا همين جوان در دانشگاه خارج از كشور انجمن اسلامي ايجاد كرده و مراسم مذهبي برگزار مي‌كند.

رييس‌جمهور خطاب به مسوولان آموزش و پرورش گفت: مردم ارزشمندترين امانت خود را در اختيار شما قرار مي‌دهند و بايد از اين فرصت حداكثر استفاده را داشت. كار شما الهي است و امام(ره) به معلمان مي‌فرمود كار شما كار انبياست. نبايد همه‌چيز را با حقوق و مزايا مقايسه كرد. شما اگر حتي يك نوجوان را درست تربيت كنيد كار عظيمي براي جامعه كرده‌ايد. البته در شرايط امروز كار شما بسيار سخت است، زيرا جوان بايد به گونه‌اي تربيت شود كه بتواند از دانش و دنياي نو بهره ببرد.

رييس دولت تدبير و اميد در بخش ديگري از اظهارات خود افزود: آموزش و پرورش يك امر دوسويه است. از يك طرف معلمان و از طرف ديگر والدين حضور دارند و بايد والدين را به مشاركت فعال دعوت كنيم و از آنها مشورت گرفته و با همفكري هم نسل نوجوان و جوان را در مسير علم و دانش و اخلاق و پرورش قرار دهيم.

روحاني با بيان اينكه مدرسه پايه‌اي است كه در آن سرمايه عظيم انساني آماده مي‌شود، گفت: هزينه‌هاي آموزش و پرورش نه هزينه جاري، بلكه هزينه سرمايه‌اي است. ما بزرگ‌ترين سرمايه كشور يعني سرمايه انساني را در مدارس‌مان پرورش مي‌دهيم و اين سرمايه به سرمايه‌هاي ديگر منتهي مي‌شود. رشد و توسعه بدون آموزش و پرورش امكان‌پذير نخواهد بود. البته آموزش و پرورش هم بايد متناسب با نيازهاي جامعه باشد زيرا شرايط دنيا مدام در حال تحول است و زندگي مردم هم دارد صنعتي و ديجيتالي مي‌شود.

رييس‌جمهور همچنين با اشاره به اينكه مهم است كه دانش‌آموزان با معضلات محيط زيست آشنا شوند گفت: البته علاوه بر آموزش، پرورش هم بسيار مهم است و معلمان مي‌توانند ترويج‌دهنده سبك زندگي اسلامي باشند. از سويي ما بايد خودمان را با شرايط جهاني تطبيق دهيم زيرا انزوا معني ندارد و نمي‌توانيم از دنيا جدا باشيم. پيامبر اسلام گفته است كه براي علم‌آموزي، مرز معنا دارد. گسترش اسلام هم در بسياري از مناطق از طريق تجارت انجام شده است، بنابراين اسلام دين ارتباط با جهان است.

رييس‌جمهور در پايان با بيان اينكه آموزش و پرورش بار سنگين تاثيرگذاري در سرنوشت امروز و فرداي جامعه را بر دوش دارد، گفت: ‌رشد و توسعه كشور بي‌ترديد از مدرسه آغاز مي‌شود و آموزش و پرورش در تامين سرمايه انساني، ‌سرمايه فرهنگي، علمي و اجتماعي تاثير زيادي دارد. در كشورما آموزش و پرورش از آموزش عالي تفكيك شده است البته مي‌شود بعدها فكر كرد كه يكجايي آنها مفيد است يا تفكيك آنها. البته اين مساله روز ما نيست.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=51269

ش.د9504448

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات