تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۶۳۴۸
بررسی رفتار علی‌اکبر ولایتی پس از تحویل میراث آیت‌الله هاشمی

گردش به منتهی‌الیه راست

(روزنامه آسمان آبي – 1396/06/16 – شماره 58 – صفحه 8)

انتصاب به سمت ریاست هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از نقاط عطف زندگی سیاستمدار کهنه‌کار اصول‌گرا شده است. علی‌اکبر ولایتی که در 37‌سال فعالیت سیاسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در صف‌بندی‌های سیاسی در قلمرو راست‌گرایان سنتی جای می‌گرفت و همیشه در رکاب «سردار سازندگی» بود، حالا که میراث‌دار آیت‌الله شده، منش‌اش تغییر کرده است. اصول‌گرای اعتدالی که 8‌سال وزیر امور خارجه دولت‌های سازندگی بود، در انتخابات ریاست‌جمهوری 84 به نفع رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام کنار رفت، در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 در زمین آیت‌الله هاشمی بازی کرد و در دولت حسن روحانی که دلواپسان، برجام را به باد انتقاد می‌گرفتند از وزیر امور خارجه (محمدجواد ظریف) دفاع ‌کرد. او بعد از فوت آیت‌الله هاشمی نه‌تنها مقابل تندروهای اصول‌گرا قرار نمی‌گیرد بلکه با آن‌ها نشست و برخاست می‌کند، نزدیکان هاشمی در دانشگاه آزاد را برکنار کرده و به جای آن‌ها کسانی را برسرکار گذاشت که در زمان حیات آیت‌الله در بیان تخریب‌ها به او هیچ ابایی نداشتند.

ولایتی، دیروز هم در نشستی خبری به عنوان رئیس هیئت امنا و هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اعلام کرد: «هر کسی که به عنوان معلم به دانشگاه آزاد بیاید باید در چارچوب نظام باشد، هر کسی نمی‌خواهد در این چارچوب باشد نیاید، ما کسی را مجبور نمی‌کنیم.»

آغاز سیاست‌ورزی در زمین دلواپسان

12روز از رحلت ناگهانی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی می‌گذشت که علی‌اکبر ولایتی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد.

در ماده 8 اساسنامه اصلاحی دانشگاه آزاد در سال 89 می‌گفت «چنانچه اعضای هیئت مؤسس به علل مختلف مانند فوت، استعفاء، بیماری، برکناری، ناتوانی یا هر علت دیگری به 6 نفر کاهش یابد، هیئت مؤسس باید افراد جایگزین به تعداد مورد نیاز را ظرف مدت سه‌ماه برای عضویت در هیئت مؤسس به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کند.»

اما برخی حقوقدانان معتقد بودند اساسنامه دانشگاه آزاد که به نوعی حکم قانون اساسی را برای آن دارد، هیچ قید یا استنادی برای فوت ریاست هیئت موسس نیاورده و در این باره سکوت کرده است؛ از این رو حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اول بهمن سال گذشته با صدور حکمی علی‌اکبر ولایتی را رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی معرفی کرد.

هرچند قبل از این حکم، گمانه‌زنی‌ها از تمایل هیئت امنا به سیدحسن خمینی به عنوان جانشین آیت‌الله هاشمی حکایت داشت، اما انتصاب ولایتی به عنوان رئیس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی که همراه همیشگی آیت‌الله بود مایه دلگرمی اعتدالیون شد.

حمید میرزاده، رئیس پیشین دانشگاه آزاد، یکی از کسانی بود که به استقبال این حکم رفت و آن را مایه دلگرمی هواداران آیت‌الله هاشمی خواند: «دکتر ولایتی شخصی دانشمند و از جنس دانشگاهیان است که از ابتدا و در مقاطع مختلف در دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت موسس دانشگاه، همراه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بوده که انتخاب ایشان که خود از دانشمندان برجسته کشور هستند از بین اعضای هیئت موسس مایه دلگرمی ما دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی شده است.»

اما مدت زیادی طول نکشید که عزل و ‌نصب‌ها در دانشگاه آزاد کلید خورد و با دستور مستقیم و غیرمستقیم علی‌اکبر ولایتی کسانی بر پست‌های مدیریتی در دانشگاه آزاد تکیه زدند که در زمره مخالفان آیت‌الله هاشمی بودند. بیشترین این تغییرات بعد از برکناری حمید میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفت.

همان زمان اخبار غیررسمی علت برکناری میرزاده را نپذیرفتن برکناری‌ها و انتصاباتی می‌دانست که ولایتی بر آن‌ها اصرار داشته است. اولین جا‌به‌جایی بعد از میرزاده متعلق به حسین منوری، مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد بود که محمدمهدی جولایی جانشین‌اش شد.

معاون پژوهشی، معاون امور مجلس، معاون فرهنگی، ریاست دفتر هیئت امنا، رئیس حراست، مدیرکل پیگیری، مدیرکل حقوقی، رئیس مرکز بازرسی، ریاست مرکز حوزه ریاست دانشگاه، ریاست شورای رسانه و چاپ و همچنین تغییر مدیران رسانه‌های دانشگاه آزاد (روزنامه فرهیختگان، خبرگزاری آنا و ایسکا) تغییراتی بود که بعد از حضور ولایتی در راس دانشگاه آزاد صورت گرفت. جنجالی‌ترین عزل‌ونصب مربوط به کنار گذاشتن یاسر هاشمی، طه هاشمی و علی عسگری از ریاست دفتر هیئت امنا، معاونت پژوهشی و معاونت امور مجلس بود که همگی نزدیکان و معتمدان آیت‌الله هاشمی بودند. یاسر هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی یکی از افرادی بود که پس از برکناری حمید میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد ضمن نگرانی از این اقدام، آن را خلاف سیره آیت‌الله دانسته و نسبت به هاشمی‌زدایی در دانشگاه آزاد هشدار داده بود.

دردسرسازترین تصمیم ولایتی

علی‌اکبر ولایتی که در سال 89 و به دنبال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از تغییر اساسنامه و حذف نخست‌وزیر دوران جنگ، به همراه سه‌نفر دیگر به اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی اضافه شد، پس از این‌که میراث‌دار آیت الله هاشمی شد در اولین اقدام خواستار استعفای حمیدمیرزاده از ریاست دانشگاه آزاد شد، اما میرزاده در برابر این درخواست مقاومت کرد و استعفا نداد. بااین‌حال خبرهایی که از رسانه‌های منتسب به جناح اصول‌گرا منتشر می‌شد خبر از تغییرات اساسی در دانشگاه می‌داد. درست در همان روزی که روزنامه «کیهان» در تیتر صفحه یک خود خبر داده بود «دانشگاه آزاد در انتظار تغییرات اساسی».

میرزاده رئیس دانشگاه آزاد در یک جلسه فوق‌العاده برکنار و علی‌محمد نوریان که سابقه حضور در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد را در کارنامه داشت به عنوان سرپرست موقت این دانشگاه منصوب شد. انتصابی که بعدها حمیدمیرزاده آن را دارای وجاهت قانونی ندانست. میرزاده در گفت‌وگو با «سایت جماران» به نحوه رأی‌گیری 10عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اعتراض و تخلفی را که در این انتصاب رخ داده بود تشریح کرد. به گفته او در این جلسه سیدحسن خمینى و دو وزیر علوم و بهداشت و همچنین خود او با عزل مخالف بودند. دو وزیر هنگام راى‌گیرى در جلسه نبودند و قبل از ترک جلسه به صراحت تمام مخالفت خود را با عزل میرزاده اعلام کرده و حتى به درخواست محمد محمدیان، دیگر عضو هیئت امنا که از آن‌ها خواسته بود راى خود را به علی‌اکبر ولایتى بدهند مخالفت کرده و سایر اعضای هیئت را نیز به‌خاطر شرایط خاص قبل از انتخابات از عزل میرزاده برحذر داشته بودند.

آن‌طور که میرزاده نقل کرده و اظهاراتش نیز تکذیب نشده است، سیدحسن قاضى‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت نظر مخالف دولت را نیز به اعضای هیئت امنا منتقل کرده بود.

به گفته میرزاده به «جماران»، در این جلسه بهمن صمدى‌یزدى و فریدون عزیزی به دلیل این‌که دوره چهارساله‌شان تمام شده بود حق راى نداشتند و به‌رغم تذکر برخى از اعضا و تنها با اصرار ولایتى اقدام به راى‌دادن کردند.

فرهاد دانشجو نیز که همانند عزیزى و صمدى یزدى دوره عضویتش به پایان رسیده بود، از همان سال در جلسات شرکت نمى‌کرده و در جلسه حاضر نبوده است. از این رو عزل میرزاده از ریاست دانشگاه آزاد و انتصاب علی‌محمد نوریان به عنوان سرپرست تنها سه راى محمد محمدیان، علی‌اکبر ولایتى و عبداالله جاسبى را داشته است. به عبارت دیگر میرزاده در جلسه‌ای که نصف افراد در آن حضور نداشتند و نصف دیگر هم وجاهت رأی‌دادن نداشتند از سمت خود برکنار و نوریان جانشین او شده است.

ولایتی نیز این موضوع را رد نکرده است؛ روایتی که او در گفت‌‌وگو با «کیهان» از جلسه تعیین تکلیف ریاست دانشگاه آزاد داشته همان روایت میرزاده است با یک تفاوت؛ او به پایان عضویت چهارساله عزیزی و صمدی‌یزدی در هیئت امنای دانشگاه آزاد که بر اساس آن حق شرکت در رأی‌گیری نداشتند، اشاره‌ای نکرده و با احتساب رأی این دو نفر عزل میرزاده و انتصاب نوریان را قانونی دانسته است.

بعد از این انتصاب جنجالی سیدحسن خمینی، عضو هیئت امنا و هیئت موسس دانشگاه آزاد در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ضمن اعلام فقدان وجاهت قانونی در عزل رئیس دانشگاه آزاد و نیز سرپرست جدید بدون رأی‌گیری در هیئت امنا از حسن روحانی خواست برای حل این مساله تدبیری بیندیشد.

ولایتی دیروز؛ ولایتی امروز

چرخش ولایتی پس از غیبت آیت‌‌الله ‌هاشمی، زمانی بیشتر عیان شد که کسانی را در دانشگاه آزاد بر سر کار آورد که قبل از فوت آیت‌الله از مخالفان او بودند. همچنین ولایتی روزنامه «کیهان» را به عنوان تریبون خود برای بیان حرف‌هایش انتخاب و حتی در مصاحبه خویش با این روزنامه به این موضوع اشاره کرد که اگر بنا باشد اسنادی از اتهامات میرزاده منتشر شود در همین روزنامه منتشر خواهد کرد.

علی‌اکبر ولایتی، معتمد آیت‌الله هاشمی در سال‌های پس از انقلاب که 8 سال وزیر امور خارجه دولت‌های سازندگی بود و بعد از انتخابات ریاست جمهوری 92 از سوی آیت‌الله به عنوان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت انتخاب شد، این‌بار در جایگاه رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی و به عنوان میراث‌دار آیت‌الله هاشمی در نقشی متفاوت ظاهر شده است. او جانشین آیت‌الله در هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی شده است اما دیگر علی‌اکبر ولایتی که در سال‌های آخر عمر سردار سازندگی، جزو همفکرانش بود، محسوب نمی‌شود.

https://asemandaily.ir/post/1084

ش.د9603078

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات