تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۰۶۵۴۴

وزیر دادگستری: آماده پیگیری خواسته کروبی از قوه قضائیه هستم

(روزنامه ايران ـ 1396/06/04 ـ شماره 6578 ـ صفحه 2)

وزیر دادگستری اعلام کرد که در صورت تقاضای دولت، آماده پیگیری خواسته مهدی کروبی از قوه قضائیه مبنی بر برگزاری دادگاه علنی است. سید علیرضا آوایی در پاسخ به این پرسش که آیا در دولت اراده‌ای برای پیگیری تقاضای مهدی کروبی برای برگزاری دادگاه علنی وجود دارد، به «ایسنا» گفت: تا این لحظه نه دولت دراین باره چیزی مطرح کرده است که من پیگیری کنم و نه قوه قضائیه. اما اگر دولت چنین تقاضایی داشته باشد که موضوع را از قوه قضائیه پیگیری کنم، حتماً این کار را انجام می‌دهم، چون وظیفه من پیگیری همین موضوعات و هماهنگی میان قوه قضائیه و دولت در امور قضایی است.

مهدی کروبی که پس از یک عمل جراحی به حصر بازگشته بود، چهارشنبه 27 مردادماه اعتصاب غذا کرد. او در پی این اقدام، دو خواسته را مطرح کرد؛ خروج نیروهای امنیتی از خانه و برگزاری دادگاه علنی. دو روز پس از آغاز اعتصاب غذا، محمدتقی کروبی، فرزند وی اعلام کرد که پدرش با برآورده شدن شرط اول خود مبنی بر تضمین برای خروج نیروهای امنیتی از خانه و قول مساعد برای محاکمه علنى، اعتصاب غذای خود را شکسته است.

باوجود این، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود، عملی شدن خواسته کروبی مبنی بر خروج نیروهای امنیتی از خانه را «دروغ محض» دانست. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهوری اما در حاشیه اولین جلسه هیأت دولت دوازدهم درباره عملی کردن شرط کروبی برای خروج نیروهای امنیتی از خانه وی، گفت: «حتماً این کار انجام شده است و آنچه قابل گفتن باشد از سوی مسئولان امنیتی اعلام می‌شود و به اطلاع خانواده ایشان هم می‌رسد.» روز چهارشنبه حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس دادگاه انقلاب تهران هم درخصوص درخواست کروبی و موسوی برای محاکمه گفت: «محاکمه برای خیلی از این افراد بخصوص خود سران فتنه پشیمانی دارد، چرا که دادگاه و نظام با کسی تعارف ندارد و وظیفه قانونی خود را با قاطعیت، قدرت و دقت انجام می‌دهد. به نظرم محاکمه این افراد زمانی انجام می‌شود که خود را از زیر سایه رأفت اسلامی خارج کنند؛ حصر تصمیم شورای عالی امنیت ملی است و این اشخاص در حصر امان دارند.»

جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران هم روز چهارشنبه گفته بود: «به برخی زندانیان که به اعتصاب غذا و سایر تهدیدها روی می‌آورند اعلام می‌کنیم که این اقدامات، اموری شکست خورده است و دستگاه قضایی تسلیم این موارد نمی‌شود. مجازات زندانیان باید به طور کامل اجرا شود و قرار نیست ما تحت تأثیر برخی اقدامات زندانیان از جمله اعتصاب غذا قرار گیریم.»

بخشی از مشکلات حقوق بشری با دنیا قابل حل است

وزیر دادگستری همچنین در پاسخ به پرسشی از «ایلنا» درباره اینکه آیا وزارت دادگستری برنامه‌ای برای ورود به مذاکرات حقوق بشری دارد؟ تصریح کرد: ستاد ملی حقوق بشر از سوی آقای محمدجواد لاریجانی در قوه قضائیه مدیریت می‌شود. البته وزارت دادگستری مسئولیت‌هایی را در این باره برعهده دارد. ما امیدواریم با ایجاد تعامل میان وزارت دادگستری و ستاد ملی حقوق بشر تلاش‌هایمان را مقداری افزایش دهیم. وی افزود: بخشی از مشکلات حقوق بشری با دنیا قابل حل است و این مسأله نیازمند مقداری افزایش هماهنگی و دقت نظر بیشتر است.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/BlockPrint/197116

ش.د9602427

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات