تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۰۶۶۹۳
نخستین مصاحبه تلویزیونی نخست وزیر مستعفی لبنان در عربستان

از سوی ولایتی تهدید نشده ‌ام

(روزنامه شرق – 1396/08/22 – شماره 3010 – صفحه 1)

هشت روز پس از اعلام استعفای ناگهانی در عربستان سعودی، «سعد حریری» در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی خود تأکید کرد که به‌زودی به لبنان باز خواهد گشت. او در مصاحبه با شبکه لبنانی «المستقبل»، از پایتخت عربستان، بار دیگر گفت، آنچه در منطقه رخ می‌دهد، خطر علیه لبنان است و استعفای من به نفع این کشور است.
هرچند در همان دقایق نخست، سعد حریری بیان می‌کند که با حزب‌الله به عنوان حزب سیاسی مشکلی ندارد، اما هنوز نیز مانند هفته گذشته، دلیل اصلی استعفای خود را دخالت‌هایی از جانب ایران می‌داند و بر این ادعا است که دخالت‌های حزب‌الله در امور سیاسی لبنان بسیار بیشتر از گذشته شده است. او بار دیگر در کنار عربستان قرار گرفت و ادامه داد که در عربستان کاملا آزاد است و «ملک سلمان»‌، پادشاه عربستان، او را مانند پسر خودش می‌داند و ولیعهد عربستان نیز برای او قابل احترام است.

این سخنان در حالی بار دیگر از زبان نخست‌وزیر مستعفی لبنان بیان می‌شود که طبق گزارش‌های منتشرشده، استعفای او تحت‌تأثیر فشارهای ریاض بوده و از جانب عربستان به او دیکته شده است. همچنین «میشل عون»، رئیس‌جمهوری لبنان پیش از پخش این مصاحبه، در دیدار با میهمانانش گفت، شرایطی که حریری در ریاض به سر می‌برد، به حدی رسیده که نمی‌تواند آزادانه حرف بزند و بر او شروطی درباره اقامتش و حتی تماس با خانواده‌اش تحمیل شده است. عون ادامه داد که مواضع حریری و آنچه به او نسبت داده می‌شود، تردیدآمیز و مبهم است و نمی‌توان به آنها اعتماد کرد و اعتباری برای آنها قائل شد و پذیرفت که مواضع او طبق اراده‌اش اعلام می‌شود.

شبکه خبری المیادین نیز اعلام کرد که تلویزیون «ان‌بی‌ان»، متعلق به جنبش امل به ریاست «نبیه بری»، رئیس پارلمان، تلویزیون «المنار» متعلق به حزب‌الله و تلویزیون «اوتی‌وی» متعلق به حزب جریان آزاد ملی به ریاست «جبران باسیل»، وزیر خارجه لبنان تصمیم گرفته‌اند سخنرانی نخست‌وزیر لبنان را که هشت روز قبل در عربستان و تحت فشارها و تهدیدهای سعودی مجبور شد از این مقام خود اعلام استعفا کند، پخش نکنند.

با وجود تمامی این شواهد، حریری در این مصاحبه با این ادعا که جانش در خطر است و نمی‌خواهد فرزندانش شاهد آن چیزی باشند که او در زمان قتل پدرش شاهد بوده، تصریح کرد: تصورات اشتباهی نسبت به من در کشور لبنان وجود دارد و همین عامل باعث شد که تصمیم به گفت‎‎وگو بگیرم؛ قبول دارم که نحوه استعفای من درست نبود، ولی این کار را به دلایل و انگیزه‌های امنیتی انجام داده‌ام.

نخست‌وزیر مستعفی لبنان در ابتدای این مصاحبه تأکید کرد که به‌زودی به لبنان خواهد رفت تا بر اساس موازین قانون اساسی استعفا دهد؛ اما پس از چند دقیقه با تغییر موضع خود گفت: به شرطی قبول می‌کنم استعفای خود را پس بگیرم که حزب‌الله قبول کند بی‌طرف باشد.

او رابطه‌اش با میشل عون را ممتاز توصیف کرد و ادامه داد، پس از بازگشت به لبنان با او گفتوگو خواهم کرد و اجازه نخواهم داد که لبنان به میدان جنگ منطقه‌ای تبدیل شود.

به گفته حریری، ملک سلمان و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان خواستار امنیت همه مناطق لبنان است و عربستان بیشتر از سایر کشورها در جنگ اسرائیل علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ کمک کرد. او بار دیگر ایران را به دخالت در امور کشورهای عربی متهم کرد و گفت: ما مخالف این هستیم که ایران از لبنان به‌عنوان محوری ضد کشورهای عربی استفاده کند؛ به علی‌اکبر ولایتی نیز گفته بودم که دخالت‌های ایران در کشورهای عربی غیر قابل قبول است. تهدیدی که شده بودم از سوی ولایتی صورت نگرفت. ما خواهان داشتن اختلاف با ایران نیستیم، اما نباید در اموری که به ضرر کشورهای عربی است، دخالت کنیم.

حریری ادامه داد: عربستان همیشه مصلحت و منفعت لبنان را خواسته است، اما حزب‌الله تحت حمایت ایران، به دوربودن لبنان از درگیری‌های منطقه احترام نمی‌گذارد. او در پاسخ به پرسش خبرنگار و مجری شبکه المستقبل درباره بازداشت شاهزاده‌های سعودی گفت: امیدوارم همان‌طوری که در عربستان شاهد مبارزه با فساد هستیم، در لبنان هم شاهد آن باشیم. مبارزه با فساد در عربستان یک مسئله داخلی است.

http://www.sharghdaily.ir/News/145922

ش.د9603189

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات