تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۰۶۷۳۷
بررسي عملكرد روحاني در گفت‌وگوي ايزدي و موسوي با «آرمان»

چرخش یا فاصله؟

پایگاه بصیرت / احسان اسقایی

(روزنامه آرمان ـ 1396/08/17 ـ شماره 3463 ـ صفحه 3)

در بحبوحه انتخابات بود که حسن روحانی به اصلاح‌طلبی‌تمام‌عیار در میان کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری بدل شد. هرچند جهانگیری در مناظره‌های انتخاباتی تاکید کرد «من نماینده اصلاح‌طلبان هستم»، اما او هم به کمک روحانی آمد تا برنده انتخابات شود و حتی زود‌تر از29 اسفند سوت پایان انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم را به صدا درآورد. روحانی معتدل که از دنده راست جناح‌ اصولگرا برخاسته بود، بعد از انتخابات با موانع فراوانی در مسیر آرایش کابینه خود مواجه شد به‌گونه‌ای که با کوتاه‌آمدن از برخی مواضع خود، از سوی برخی هواداران خود به چرخش به راست متهم شد. واقعیت‌ها را باید پذیرفت. حسن روحانی هیچ‌گاه خاستگاه خود در جامعه روحانیت را رها نکرده بود که امروز دوباره به سوی آن و به سمت جناح راست چرخیده باشد. اینکه رئیس‌جمهور در چهارسال ابتدایی دولتش در مقابل پایداری‌ها ایستادگی کرد، به‌علت مواضع افراطی آنها بود وگرنه روحانی تصمیم نداشت مقابل اصولگرایان، حتی اصولگرایان مخالف دولت خود بایستد.

گردش به راست را قبول ندارم

در ارتباط با چرخش روحانی به سمت اصولگرایان، معاون زنان ریاست‌جمهوری به «جماران» گفت: «آقای رئیس‌جمهور محکم‌اند و این را در اظهارات اخیر خود در مجلس تاکید کردند که به اصول خود پایبندند و عقب‌نشینی نکرده‌ و معتقدند فضا برای کار و سرمایه‌گذاری باید آرام باشد.» معصومه ابتکار در ادامه اظهار داشت: «آقای رئیس‌جمهوری بارها اعلام کرده بر مواضع و اصول خود است و شاید بنا دارند از ایجاد تنش بیهوده که فضا را تند کند، پیشگیری کنند، چراکه همواره کسانی هستند که به‌دنبال برهم‌زدن مناسبات هستند و دولت برای رسیدن به اهداف و وعده‌های سیاسی و اقتصادی خود نیاز به آرامش دارد که در همه حوزه‌ها در تلاش‌اند و از مواضع خود عقب ننشسته است اما برخی از این سیاست‌ها و برنامه‌ها باید به آرامی پیش برود.» او ادامه‌داد: «این دولت از ابتدا اعتدالی بوده و اصلاح‌طلب؛ آقای دکتر روحانی از ابتدا به مشی اعتدالی اعتقاد داشته و همچنان بر همان مشی هستند. در برخی بخش‌ها با اصلاح‌طلبان و در بخش‌های دیگر با اصولگرایان میانه‌رو همکاری می‌کنند و مواضع هم تغییر نکرده است اما ممکن است پیشبرد برخی از امور نیاز به زمان داشته باشد و حل مسائل نباید با تنش و آسیب‌های دیگر همراه شود بلکه باید با گفت‌وگو پیش برود.»

روحانی از ابتدا راستگرا بود

در همین راستا یک فعال سیاسی به «آرمان» گفت: «دکتر روحانی تا قبل از انتخابات92 گرایش اصولگرایانه داشت. او به‌شدت در میان نیروهای جریان راست فعال بود و همواره بر اساس نگرش اصولگرایانه اقدام کرده‌ است.» فاضل موسوی تصریح کرد: «البته به‌علت موقعیت قبلی ایشان در مرکز تحقیقات استراتژیک و آشنایی او با محققان از هر گروه و جناحی، به‌خوبی با مشکلات کشور آشنا بود.» وی ‌افزود: «قبل از انتخابات92 حسن روحانی هیچ‌گاه اصولگرا‌بودن خود را کتمان نکرده بود اما همیشه مواضعی منطقی و بر اساس منافع ملی می‌گرفت.» فاضل موسوی تاکید کرد: «اصلاح‌طلبان با علم به ‌اینکه روحانی اصولگراست و برای اینکه تندرو نبود، از او حمایت کردند.» این نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: «هیچ‌گونه تغییر رفتاری در رئیس‌جمهور رخ نداده است بلکه روحانی تنها صدای مردم را شنیده و به خواست آنها احترام گذاشته است. روحانی هیچ‌گاه اصلاح‌طلب نشد و به رستنگاه اصولگرای خود باز خواهد گشت.»

فاصله از اصلاح‌طلبان

مصطفی ایزدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز به «آرمان» گفت: «جنس رئیس‌جمهور اصولگراست اما زمانی که کاندیدای اصلاح‌طلب شاخصی در صحنه انتخابات حضور نداشته باشد، برای جذب آرای بدنه اجتماعی اصلاحات با کیاست، شعار اصلاح‌طلبانه سر می‌دهد.» او افزود: «شعارهای روحانی در زمان انتخابات به‌گونه‌ای بود که هم چهره‌ها و هم توده‌های اصلاح‌طلب به روحانی گرایش پیدا کنند.» ایزدی تاکید کرد: شعارهای اصلاح‌طلبانه روحانی در انتخابات 96 به معنی آن نیست که او اصولگرایی را ترک کرده و اصلاح‌طلب شده است. او ادامه داد: البته برخی از اصولگرایان مانند علی مطهری در معنای واقعی به اصلاح‌طلبان نزدیک شده‌اند، اما برخی از اصولگرایان مانند آقای ناطق‌نوری و حسن روحانی تا حدودی به گرایش اصلاح‌طلبانه نزدیک شده‌اند. واقع مطلب این است که همین افراد نقطه‌نظرات اصولگرایانه دارند. ایزدی ادامه داد: در دور دوم نیز اصلاح‌طلبان به روحانی رأی دادند که خط و مشی اصلاح‌طلبانه دارد. خط و مشی او به امور اقتصادی و فرهنگی تا حدی اصولگرایانه است اما با گرایش اعتدالی. وی گفت: «روحانی در دولت دوم خود از وزن جناح اصلاح‌طلب در کابینه خود کاست و به وزن اصولگرایی کابینه افزود. تعداد استانداران اصلاح‌طلب در دولت دوازدهم کمتر شده است.» ایزدی تاکید کرد: «شیوه روحانی در تصمیم‌گیری‌ها را نباید چرخش به سمت اصولگرایان دانست زیرا روحانی از ابتدا اصولگرا بوده اما در دولت دوم خود از اصلاح‌طلبان فاصله گرفته است.»

http://www.armandaily.ir/fa/news/main/203438

ش.د9603262

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات