تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۶۷۴۹

مولوی عبدالحمید: به آینده امیدواریم

مقدمه: مولوی عبدالحمید در گفتگو با ایسنا از ملاقاتش با ابراهیم رئیسی، نامه اش به رهبرمعظم انقلاب، مشکلات و ... سخن می‌گوید که در ادامه بخش‌هایی از این گفتگو را می‌خوانید:

(روزنامه آفتاب يزد ـ 1396/08/21 ـ شماره 5038 ـ صفحه 15)

* اخیرا نامه‌ای به رهبری نوشتید، چه دغدغه‌هایی مبنای تصمیم شما برای نوشتن این نامه بود؟

** موضوع آن نامه در رابطه با مشکلاتی بود که جامعه اهل سنت داشتند، مهم ترین مشکلات‌شان تبعیض در واگذاری مسئولیت‌ها و مناصب است.

من این مشکلات را برای مقام معظم رهبری نوشتم. نوشتم اقلیت‌ها بعضی جاها حتی برای نماز مشکل دارند. البته الحمد الله در استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، گلستان، هرمزگان و خراسان این مشکلات کمتر است ؛ اما در مناطقی که اهل تسنن در اقلیت هستند، مشکلاتی دارند. من در نامه‌ام به رهبری عزیز از مشکلات نوشتم.

* درخواست شما از ایشان چه بود؟

** درخواست کردیم که ایشان فرمان تاریخی صادر کنند تا فرمان ایشان فصل الخطاب شود. من گفتم وقتی رهبر فرمان صادر کنند، دیگر کسی نمی تواند فشار بیاورد و با دستور ایشان جلوی کسانی که با تنگ نظری‌شان فشار اعمال می‌کنند گرفته می‌شود. ما در خواست دادیم تا ایشان فرمانی صادر کنند که به این مسئله رسیدگی شود. فرمان مقام معظم رهبری الحمدالله صریح و شفاف بود، جای تعلل در آن فرمان وجود ندارد و برای کسی که پیش از این گریز می‌کرد، نیز جای گریز نمی گذارد.

* این فرمان را تا چه اندازه در برطرف‌شدن مشکلات راهگشا می‌دانید؟

** ما اعتقاد داریم که این فرمان تاثیر گذار است. گرچه برخی ممکن است اجرای آن را به تاخیر بیندازند، اما انصافا فرمان چنان صریح است که باید همه به آن توجه کنند. در خواست ما از وزرا و مدیران ارشد و مدیران منطقه‌ای این است که به این فرمان تاریخی رهبر معظم انقلاب توجه کنند. هرکس که نخواست به ما کمک کند کافی است فقط به این دستور رهبر در استفاده از نیروهای اقوام و مذاهب توجه کند.

* آینده اقلیت‌های قومی و مذهبی را با توجه به این فرمان صریح رهبری چه طور ارزیابی می‌کنید؟

** اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد را باید به خود آینده واگذار کنیم، اما در کل به آینده امیدواریم.

* پس از انتخابات میزبان آقای رئیسی بودید. بعد از این دیدار تعبیری مطرح شد مبنی بر اینکه مولوی عبدالحمید که در زمان انتخابات سال96 از حسن روحانی و جریان اصلاح طلب حمایت کرده، گردش به سمت اصولگرایان داشته است و ممکن است در انتخابات آتی ظرفیت اهل سنت به‌سمت اصولگرایان بچرخد. تا چه اندازه این نظر درست است؟ فکر می‌کنید مطالبات اهل سنت در کنار همکاری با کدام یک از جریان‌های سیاسی بیشتر و بهتر تحقق پیدا می‌کند؟

** من از آقای رئیسی شناخت دیرینه دارم. سلام‌علیک داریم و در زمانی که در تهران معاون قوه قضاییه بودند، اینجا رفت و آمد می‌کردند. در انتخاباتی که ایشان برای مجلس خبرگان از بیرجند شرکت کردند، من هم به مردمم توصیه کردم به ایشان رای دهند؛ چرا که انسان موجهی است. من همیشه منافع ملی را اول در نظر می‌گیرم و بعد منافع جامعه اهل سنت که در مشکل هستند را در نظر می‌گیرم. در انتخابات ریاست جمهوری گذشته احساس کردم تحقق خواسته مردم و منافع مناطق و اقوام و مذاهب مختلف با جناب آقای روحانی و دولت ایشان بیش‌تر امکان پذیر است.

* آیا ملاقات با رئیسی به معنای حمایت اهل تسنن از اصولگرایان است؟

** آقای رئیسی بعد از انتخابات تشریف آوردند اینجا که این آمدن از روی رفاقت‌ها بوده است. ایشان یک شخصیت هستند. هم مسئول آستان قدس رضوی و هم مقام بالایی در قوه‌قضائیه هستند، نماینده ولی فقیه هم هستند، حرمت‌شان برای من لازم است، اما اینکه در چهار سال بعد چه اتفاقی می‌افتد به شرایط بستگی دارد.

* شرایطی که باعث می‌شود طرف حمایت شونده تغییر کند چیست؟

** اعتقاد من بر آن است که هر دو جناح پر قدرت اصولگرا و اصلاح طلب باید در خودشان تغییر ایجاد کنند. ما معتقد هستیم اصلاح طلبان هم باید در خود تغییر ایجاد کنند، اگر نه خود جناح اصلاح‌طلبی ضربه می‌خورد. اصولگرایان هم باید تغییراتی در خود ایجاد کنند، اینکه در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای شهر و شوراها رای نیاوردند نشان داد که ملت خواهان تغییر هستند و آن‌ها باید بر اساس شرایط تغییر کنند.

اصولگرایان باید به نحوی این تغییر را انجام دهند که نظر عموم مردم را جلب کنند. اصلاح‌طلبان هم با رای مردم پیروز شدند و باید به وعده‌های خود وفا کنند. کل ملت ایران خواهان اصلاح هستند. اقوام و مذاهب هم خواهان تغییر هستند. باید این تغییرها صورت گیرد تا بار دیگر بتوانند در انتخابات آتی پیروز شوند.

اصلاح‌طلبان باید به خواسته‌های کل ملت، اقوام، مذاهب و اهل سنت که در انتخابات همراهی‌شان کردند، توجه کنند. اصلاح‌طلبی جریانی است که الان در بیش‌تر حوزها حضور دارد؛ بنابراین باید تند تند درون خود تغییراتی بر اساس خواسته‌های مردم ایجاد کند. باید چنان اثر بگذارد که دولت به خواسته‌های مردم ایران، منافع ملی و اقوام و مذاهب توجه بیش‌تری کند. نباید تلاش کنند که برای خودشان پست و مقام نگه دارند بلکه باید برای همه مردم تلاش کنند .

اصولگرایان هم باید دید و نظرشان را وسیع‌تر کنند. در نظر بگیرند که شرایط بین‌المللی، داخلی و منطقه ای به کدام سمت و سو می‌رود و خواسته‌ها و مطالباتی که از سوی مردم مطرح است چگونه اجرایی می‌شود. اگر اصولگرایان در خود تغییر ایجاد کرده و به اقوام و مذاهب نیز توجه کنند، امکان حضور در آینده را دارند. نتیجه انتخاب آینده به برنامه اصولگرایان و عملکرد اصلاح‌طلبان بستگی دارد.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=89630

ش.د9603276

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات