تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۰۶۸۵۸

مجتهدشبستري: در اجراي برجام مطابق قواعد اسلامي وفاي به عهد كرديم

(روزنامه اعتماد – 1396/06/06 – شماره 3891 – صفحه 2)

«امريكايي‌ها در تلاش هستند كه ايران را به عنوان ناقض برجام معرفي كنند كه اين تلاش آنان با شكست مواجه خواهد شد. ما در اجراي برجام مطابق قواعد اسلامي وفاي به عهد كرديم.» اين جملات را نه يك ديپلمات كه يك چهره حوزوي گفته است. آيت‌الله مجتهد شبستري كه چندي پيش از امامت جمعه تبريز استعفا كرد حالا در مقام عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تمام قد در حمايت از برجام و سياست‌هاي دولت ايستاده است.

او روز گذشته در يك نشست خبري درباره سفر اخير نماينده امريكا در سازمان ملل به وين براي فشار به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در موضوع برجام گفت: امريكايي‌ها كه خود ناقض برجام هستند مي‌خواهند نقض عهد را گردن ايران بيندازند اما به شهادت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، ايران به وظايف خود در اجراي برجام عمل كرده است. به گفته او در اجراي برجام از سوي ايران هيچ نقض عهدي صورت نگرفته است و ما مطابق قواعد اسلامي وفاي به عهد كرديم. اينكه آنان نقص برجام را گردن ايران مي‌اندازند درست نيست، وقتي محرز شد طرف مقابل به عهد خود عمل نكرده است ما بايد اقدام مقابل انجام دهيم و توسعه انرژي هسته‌اي را دنبال كنيم.

مي‌خواهند تقصيرات را گردن ايران بيندازند

مجتهدشبستري معتقد است كار امريكايي‌ها هميشه فريب دادن و شيطنت است و مي‌خواهند تقصيرات را گردن ايران بيندازند. با توجه به وجود روابط گسترده ايران با ساير كشورها، دنيا شاهد است كه از سوي ايران هيچ نقضي در اجراي برجام صورت نگرفته است و امريكايي‌ها محكوم بوده و با شكست مواجه خواهند شد چرا كه حقانيت با ايران است. او با بيان اينكه برجام يك قرارداد بين‌المللي ميان جمهوري اسلامي ايران و دولت‌هاي ١+٥ است، تاكيد كرد: رهبر معظم انقلاب از ابتدا نقض عهد امريكا را پيش‌بيني مي‌كردند اما گفتند حالا كه دولت در اين زمينه تصميم گرفته است طبق مقررات پيش رود. بالاخره برجام امضا شد اما در مقام عمل ديديم دولت امريكا موارد متعددي عهدشكني و بر خلاف انتظار ايران عمل كرد.

اما بخش ديگر از سخنان مجتهد شبستري درباره دولت دوازدهم و لزوم حمايت از آن بود. او در اين باره گفت: آنچه مسلم و خواسته رهبر معظم انقلاب است و مصلحت كشور ايجاب مي‌كند اين است كه تخريب دولت به هيچ‌وجه به صلاح كشور نيست اما انتقادهاي سازنده لازم و مفيد است. دولت جديد دولتي است كه رييس‌جمهور راي اكثريت مردم را كسب كرده و كابينه را تشكيل داده است اگر مجلس و دلسوزان نظام نقاط ضعفي از آن ببينند بايد تذكر دهند. او به رقباي رييس‌جمهور هم يادآوري كرده كه بايد رقابت‌هاي انتخاباتي به رفاقت‌ها تبديل و با دولت همكاري شود.

مجتهدشبستري كيست؟

اما گذشته از اين، سخنان آيت‌الله شبستري چند ماه پيش هم به دليل استعفايش از امامت جمعه تبريز نقل محافل رسانه‌اي شده بود. او درست يك هفته بعد از انتخابات رياست‌جمهوري استعفا داد و شايعاتي درباره دليل اين استعفا مطرح بود. هرچند او اين شايعات را رد كرد و خودش در آخرين خطبه نمازجمعه‌اش در تبريز گفت: تقاضاي مكرر از مقام معظم رهبري درباره كناره‌گيري از مسووليت خود به دليل كهولت سن و توصيه پزشكان داشتم. اصلا موضوع ناراحتي از مردم نيست، بلكه مردم تبريز هميشه در همه مراسم‌ها به صورت باشكوه شركت كرده و صفوف نماز را پرشورتر برگزار كرده‌اند، عذر من براي كناره‌گيري بنا به درخواست پزشكي است، چراكه بايد نماز را روي صندلي بخوانم كه برخلاف شأن يك امام جمعه است.

او در همان خطبه با تاكيد به اينكه در هر پست و مقامي كه باشيم بايد عمل‌مان براي خداوند باشد تا نصرت و عنايت خداوند شامل حالمان شود، گفت: نامزد شدن در انتخابات يا چگونگي راي آوردن همگي بايد براي خداوند باشد و يك نامزد براي خدا در انتخابات شركت كند نه براي به دست آوردن مال و روزي فراوان و نبايد با چشم طمع به فكر مسووليت باشد. آيت‌الله مجتهدشبستري را اغلب به عنوان چهره‌اي معتدل مي‌شناسند. او به تازگي در انتصاب‌هاي تازه رهبري در ٢٣ مردادماه به عضويت مجمع تشخيص مصلحت نظام درآمد. مجتهد شبستري متولد ۱۳۱۶ در «شبستر» است و پدرش «ميرزاكاظم» هم دوره‌اي امام جمعه تبريز بوده است.

سال ٣٢ و در بحبوحه كودتا عليه مرحوم مصدق او بعد از گذراندن دروس مقدماتي راهي قم شد تا دوره‌هاي سطح متوسط و عالي را سپري كند. مجتهد شبستري درس خارج فقه و اصول را در محضر اساتيدي همچون حضرات آيات سيد حسين بروجردي، سيد محمد محقق داماد، سيد محمد رضا گلپايگاني، ميرزا هاشم‌آملي و امام خميني گذراند و فلسفه و تفسير را هم در كلاس علامه سيد محمد حسين طباطبايي آموخت. او همچنين در درس اخلاق آيت‌الله حسين فاطمي قمي و شيخ عباس تهراني هم حاضر شده بود. اما علاوه بر اينها مجتهد شبستري جزو آن دسته از روحانيوني بود كه فعاليت سياسي هم داشتند. او با همراهي آيت‌الله شهيد مطهري، شهيد مفتح و شهيد بهشتي جامعه روحانيت مبارز را در تهران تاسيس كرد و در قالب همين تشكل فعاليت‌هاي مبارزاتي عليه شاه را پيش مي‌برد. از جمله متن اعلاميه‌هاي جامعه روحانيت مبارز را بعد از مشورت با اعضا مي‌نوشت و در منطقه ۶ تهران رهبري تظاهرات و فعاليت‌هاي سياسي و سخنراني عليه شاه را بر عهده داشت.

او سابقه چندين بار بازداشت توسط ساواك را هم در كارنامه خودش دارد. از جمله در يك بازداشت دسته‌جمعي در يكي از شب‌هاي ماه رمضان سال ۱۳۵۶، ۲۱ نفر از علماي تهران بعد از حادثه اصفهان دستگير شدند كه مجتهد شبستري هم جزو اين بازداشت‌شده‌ها بود. ماجرا از اين قرار بود كه جلسه‌اي در منزل يكي از علماي تهران در منطقه «تهران ويلا» برگزار شده بود كه تا نزديك سحر ادامه پيدا كرد. ساواك هم خانه را محاصره كرده بود و موقع خروج حاضرين از جلسه، همه را دستگير كرد. مجتهدشبستري در آن جلسه يادداشت‌هايي نوشته بود و قرار بود فرداي آن روز در حضور «آيت‌الله امامي كاشاني» آن را به صورت اعلاميه‌اي درآورده و بعد از امضاي اعضاي روحانيت مبارز تهران (كه گاهي تعداد امضا‌كنندگان به ۶۰ نفر مي‌رسيد) اعلاميه منتشر شود.

با اين حال با دستگيري او، يادداشت‌ها هم لو رفت. اما از آنجا كه دستگيري بيش از ۲۰ تن از ائمه جماعات معروف تهران آن هم در ماه رمضان، بازتاب بدي داشت همگي بعد از ۱۸ ساعت آزاد شدند. پس از پيروزي انقلاب هم او نماينده مجلس خبرگان رهبري در ادوار اول، دوم، سوم و چهارم بود. همچنين چهار دوره در ادوار اول، دوم، چهارم و پنجم نماينده تهران در مجلس بود كه رياست كميسيون اقتصادي مجلس را هم در كارنامه دارد. او همچنان عضو شوراي مركزي و عضو هيات داوري جامعه روحانيت مبارز است و از سال ٧٤ تا خردادماه امسال نماينده ولي فقيه و امام جمعه تبريز بود.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=84599

ش.د9603092

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات