تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۰۶۸۸۶

دورنماي مبهم صلح در يمن (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات - 1396/08/27 - شماره 26870 - صفحه 12)

اظهارات تازه وليعهد عربستان مبني بر تداوم جنگ در يمن به منظور جلوگيري از شکل گيري آنچه «حزب اللهي ديگر» خوانده شده، ضمن بازنمايي اهداف واقعي متجاوزان به يمن، چشم انداز صلح اين کشور را بيش از پيش در‌هاله‌اي از ابهام فرو مي برد. به گزارش گروه پژوهش و تحليل خبري ايرنا، پس از سال‌ها جنگ ويرانگر و تجاوز نيروهاي ائتلاف به رهبري عربستان به يمن و کشته و آواره شدن هزاران نفر از مردم بي پناه، در حالي که چشم اندازهايي مثبت از خروج عربستان از جنگ يمن ايجاد شده بود، اظهارات تازه «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان، آب پاکي را روي دست تحليلگران ريخت. بن سلمان در گفت‌وگو با خبرگزاري «رويترز» گفت: جنگ را ادامه مي‌دهيم تا مطمئن شويم که حزب‌الله ديگري تکرار نمي‌شود زيرا يمن براي ما خطرناک‌تر از لبنان است.

چندي پيش روزنامه «رأي اليوم» در تحليلي نوشته بود: آنها دنبال گزينه‌هاي جايگزين و راهکارهاي مسالمت‌آميز مي‌گردند و اگر به اين راهکارها دست پيدا نکنند، عربستان و امارات به تدريج از بحران يمن کنار مي‌کشند و اوضاع را به طرف‌هاي يمن واگذار مي‌کنند تا خود جنگ را تا آنجا که خسته شوند ادامه داده و خودشان به توافق ميان خود دست يابند يا اينکه طرفي بر طرف ديگر پيروز شود يا گزينه سومي به نام تقسيم يمن شکل بگيرد. اين در حالي بود که «عادل الجبير» وزير خارجه عربستان هم در گفتگويي رسانه اي به اين موضوع اشاره کرده بود. او تاکيد کرده بود که راهکار نظامي ديگر به تنهايي براي حل اوضاع يمن کارساز نيست و عربستان از راهکار سياسي براي حل بحران يمن و سوريه حمايت مي‌کند.

حال اما به نظر مي رسد مقامات سعودي تداوم تجاوز نظامي به يمن را در دستور کار خود قرار داده اند. هدف از تداوم اين جنگ هم ممانعت از تبديل شدن «انصار الله» به آنچه حزب اللهي ديگر در مرزهاي جنوبي سعودي خوانده شده ، است؛ گويي وليعهد سعودي با اين اظهار نظر، ادعاهاي پيشين رهبران عربستان در مورد علت تجاوز به يمن را برملا کرده است. بيش از دو سال است که رهبران سعودي، به بهانه بازگرداندن مشروعيت به دولت «عبدربه منصور بن‌هادي» رييس جمهوري مستعفي يمن، رهبري نيروهاي ائتلافي را بر عهده گرفته و عليه مردم مظلوم و شهروندان يمني وارد جنگ شده‌اند. اين در حالي است که منصور بن‌هادي هم به تازگي مدعي شده که جمهوري اسلامي ايران به دنبال ايجاد حزب الله جديد در يمن و مرزهاي عربستان است. رييس جمهوري مستعفي يمن مدعي شده که ايران از انقلابيون يمن به عنوان ابزاري براي ايجاد ناامني و بي‌ثباتي در کشورهاي مجاور و به خصوص عربستان استفاده مي‌کند و جنگ ظالمانه‌اي که انقلابيون بر اين کشور تحميل کردند به نفع ايران است.!

جنگ يمن از سال 2015 آغاز شد. برآورده نشدن مطالبات مردمي در دولت «عبدربه منصور‌هادي»، رييس‌جمهوري که به دنبال برکناري «علي عبدالله صالح» در جريان خيزش کشورهاي اسلامي موسوم به بهار عربي روي کار آمده بود، اسباب اعتراضات مردمي دوباره را فراهم کرد. شدت گرفتن اعتراضات به رهبري نيروهاي انصارالله (حوثي‌ها)، موجب شد ‌هادي از مقام خود استعفا داده و از کشور خارج شود. به دنبال استعفاي ‌هادي، عربستان سعودي به منظور بازگرداندن مشروعيت به دولت مستعفي، با تشکيل ائتلافي از کشورهاي عربي، حمله نظامي خود به يمن را آغاز کرد. حدود 2 سال و نيم از آن زمان مي گذرد و همچنان يمن هدف بمباران هوايي پي‌درپي نيروهاي ائتلاف قرار مي‌گيرد.

در اين ميان مردم يمن هر روز شاهد کشته شدن شمار زيادي از غيرنظاميان، زنان و کودکان خود هستند. در جريان دو سال و نيم تجاوز نظامي عربستان به يمن بيش از 33 هزار نفر کشته شده‌اند. به رغم هشدار بسياري از نهادهاي حقوق بشري به نيروهاي ائتلاف، همچنان مردم غيرنظامي، زنان و کودکان در معرض خطر جنگ در يمن قرار دارند.اين ادعاها در حالي از سوي متجاوزان به حقوق مردم يمن مطرح مي شود که جمهوري اسلامي ايران همواره حامي مردم مظلوم يمن بوده و خواستار حل بحران اين کشور از طريق روش‌هاي مسالمت آميز، گفت‌وگو و تفاهم بوده است.

اظهارنظرهاي اينچنيني از سوي متجاوزان به حقوق مردم يمن اما، نشانه‌هاي خوبي از آينده تحولات اين کشور به دست نمي دهد. وقتي هدف از تداوم جنگ، مقابله جدي با نيروهاي انصارالله و شکست آن عنوان مي شود، همه اميدها براي يافتن روش‌هاي مبتني بر گفتگو و مصالحه براي پايان بخشي به جنگ نقش بر آب مي شود. عجيب اينجا است که مقامات عربستاني از سويي از تداوم تجاوز سخن مي‌گويد و از سويي ديگر از تلاش براي پيشبرد مذاکرات. چنانکه ششم آبان ماه، «محمد آل جابر» سفير عربستان در يمن مدعي شد که کشورش به دنبال فعال سازي راهکار سياسي براي پايان جنگ يمن است.

وي همچنين ادعا کرده رياض از تلاش‌هاي «اسماعيل ولد الشيخ» فرستاده سازمان ملل در يمن براي حل بحران و بازگشت گروه‌هاي مذاکره کننده به ميز مذاکرات حمايت مي کند. مقامات عربستاني از سويي در خصوص تداوم جنگ در يمن تا شکست کامل انصارالله به عنوان يکي از نيروهاي قدرتمند در يمن سخن مي گويند و از سويي ديگر در خصوص مذاکره گروه‌هاي مختلف در اين کشور سخن مي گويند. با توجه به اظهارات مقامات سعودي به نظر مي‌رسد آنها به دنبال يافتن راه حلي ترکيبي از تداوم جنگ و پيشبرد مذاکره هستند؛ تداوم جنگ و تهديد به منظور فشار آوردن بر انصارالله و تسليم آن در برابر خواست نامشروع سعودي‌ها مبني بر بازگشت رييس‌جمهور مستعفي يمن؛ راه حلي که با توجه به مطالبات مردم يمن و قدرت و اثرگذاري قابل توجه انصارالله، غير عملي به نظر مي رسد.

تاکنون همه تلاش‌ها و ابتکارهاي بين المللي براي اتخاذ روش‌هاي مسالمت آميز و مذاکره محور براي حل و فصل بحران يمن بخاطر عدم واقع بيني طرف سعودي بي نتيجه مانده است و با اين اظهارنظرها، چشم انداز صلح، اميدوار کننده به نظر نمي رسد. آتش جنگ در يمن گويي هنوز بناي خاموشي ندارد. اين در حالي است که دود اين آتش بيش از همه به چشم مردم به ويژه کودکان اين کشور مي‌رود، چنانکه چندي پيش سازمان ملل بخاطر گستردگي آسيب‌هايي که در جريان دخالت نظامي نيروهاي ائتلاف به کودکان يمني وارد شده، نام عربستان را در فهرست ناقضان حقوق کودکان قرار داد.

در اين حال، اظهارات وليعهد سعودي مبني بر ادامه جنگ در يمن به منظور جلوگيري ازآنچه تبديل انصارالله به يک حزب‌الله ديگر در مرزهاي جنوبي سعودي خوانده شده، به معني طولاني شدن جنگ است. به گزارش خبرگزاري تسنيم به نقل از روزنامه راي اليوم، عبدالباري عطوان سردبير اين روزنامه در ارزيابي اظهارات «محمد بن سلمان» وليعهد سعودي مبني بر ادامه جنگ در يمن به منظور جلوگيري از تبديل شدن انصارالله به «حزب الله ديگر» در مرزهاي جنوبي سعودي گفت:اين به معني طولاني شدن اين جنگ است.همچنين اين اظهارات به اين معني است که اين جنگ از طريق گفتگو با رضايت تمامي طرف‌ها حل و فصل نخواهد شد، بلکه هدف از آن ريشه کن کردن جنبش انصار‌الله در يمن است چه با خلع سلاح داوطلبانه که هرگز رخ نخواهد داد يا از طريق شکست نظامي که در اين مورد نيز دست کم در کوتاه مدت جاي ترديد وجود دارد .

روشن شدن دلايل واقعي جنگ

اگر هدف از ادامه جنگ در يمن از بين بردن انصار الله و نابودي سلاح‌هاي اين جنبش است، بايد گفت همين اظهارات بن سلمان به نوبه خود دلايل واقعي جنگ در يمن را برملا مي کند تا جايي که مشخص مي شود طرح موضوع بازگرداندن مشروعيت به عبد ربه منصور‌هادي فقط پوششي براي آغاز جنگ بود نه چيزي ديگر .نکته ديگر اينکه در برخي کشورهاي منطقه و نيز در رژيم اشغالگر اسرائيل نسبت به نام حزب‌الله نوعي فوبيا وجود دارد، زيرا اين حزب بازوي نظامي محور مقاومت به رهبري ايران به شمار مي آيد و ايران نيز بزرگترين هدف راهبرد آمريکا در خاورميانه بوده و شاهد آن نيز تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه تهران است.

در اين ميان بايد گفت محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين اولين نفري بود که اين تعبير را در مورد حزب الله به کار گرفت، به اين معني که اظهار داشت امکان ندارد حزب الله ديگري در غزه تشکيل شود و فقط در صورت خلع سلاح کامل امکان آشتي وجود دارد.تنها سلاح مشروع و قانوني از نظر محمود عباس سلاح نيروهاي امنيتي فلسطين است که از نظر امنيتي با اشغالگران اسرائيلي هماهنگ مي شوند.

در اين ميان اويگدور ليبرمن وزير جنگ اسرائيل نيز به نوبه خود به اين گروه ملحق شده و اعلام کرد، جنگ آينده همزمان عليه لبنان و سوريه خواهد بود و ارتش لبنان استقلال خود را از دست داده و به جزئي از حزب الله تبديل شده است.تعجب نمي کنيم اگر هدف از نشست واشنگتن به دعوت رئيس ستاد ارتش آمريکا و با مشارکت همتايان اردني، مصري، سعودي و اماراتي در کنار رئيس ستاد ارتش اسرائيل طراحي نقشه جنگ آينده عليه لبنان، سوريه و حزب‌الله باشد تا از اين طريق ايران به جنگ منطقه‌اي گسترده‌اي سوق داده شود که اسرائيل در آن نقش ستون فقرات را دارد.در اين ميان فرمانده ارتش لبنان با خروج از نشست مزبور به دليل حضور رئيس ستاد ارتش اسرائيل در آن، ما را سربلند کرد و نشان داد لبنان فقط در جبهه رويارويي با دشمن قرار دارد.

رويارويي با حزب‌الله و انصار‌الله کار آساني نيست

به هرحال به نظر نمي رسد تلاش براي نابودي حزب الله کار آساني باشد و چه بسا همين سختي در مورد جنبش انصارالله در شمال يمن نيز وجود داشته باشد و دراين خصوص بايد به ياد بياوريم اين حزب بيش از 15 سال با اسرائيل مبارزه کرد و خسارت‌هايي به آن وارد آورد که براي اسرائيل قابل تحمل نبود تا جايي که ايهود باراک نخست وزير وقت اين رژيم در آن زمان با اعتراف به شکست در سال 2000 ناچار به عقب نشيني يکجانبه شد. حزب الله، اسرائيل را دو بار شکست داد و علاوه بر آن با انفجار پايگاه نيروهاي دريايي آمريکا در بيروت در سال 1983 به آنان درس خوبي داد تا جايي که در اين انفجار 241 نفر کشته شدند.اکنون حزب‌الله قوي تر شده و مهارت و تجربه بيشتري به دست آورده است و موشک‌هايي که در اختيار دارد 10 برابر سال 2006 است؛ سالي که اسرائيل در جنگ 33 روزه بار ديگر شکست را تجربه کرد. اما اوج بدبختي و گرفتاري اين است که آمريکا به نفع اسرائيل عرب‌ها را به سمت جنگ با ايران سوق مي دهد.

تداوم جنگ در يمن اشتباهي بزرگ است

سفير کشورمان در اردن جنگ يمن را اشتباه و تداوم آن را اشتباهي بزرگتر خواند و خواستار توقف اقدامات ضد بشري در اين کشور شد. به گزارش خبرگزاري مهر، مجتبي فردوسي پور سفير کشورمان در اردن با حضور در دفتر نماينده سازمان ملل در بحران يمن با «اسماعيل ولد الشيخ» و معاونين وي ديدار و گفتگو کرد. وي در اين ديدار بر لزوم حل بحران يمن از طريق راهکار سياسي تاکيد و از نماينده سازمان ملل خواستار رسيدگي فوري به بحران انساني در اين کشور شد.سفير کشورمان در اردن جنگ يمن را اشتباه و تداوم آن را اشتباهي بزرگتر خواند خواستار توقف اقدامات ضد بشري در اين کشور شد .ولد الشيخ نيز ضمن تقدير از حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران از تلاش‌هاي سازنده سازمان ملل در بحران يمن، با تاييد ضرورت کمک رساني به مردم آسيب ديده يمن خواستار همکاري همه طرف‌ها براي دست يابي به راه حلي مرضي الطرفيني در بحران اين کشور شد.

عربستان سعودي مي‌خواهد بر يمن مسلط شود

در اين حال، «چارلز چميتز» با بيان اينکه هدف عربستان از جنگ يمن تسلط بر اين کشور است، گفت: نقش ايالات متحده آمريکا در جنگ يمن بسيار پررنگ است. خبرنگار مهر گفتگويي با پروفسور «چارلز چميتز» استاد دانشگاه تاوسان آمريکا و کارشناس مسائل خاورميانه و يمن در موسسه خاورميانه انجام داده که در ادامه مي آيد.

* رسانه‌هاي سعودي ادعا مي‌کنند که هدف از حملات عربستان به يمن بازگرداندن ثبات به منطقه است. نظر شما در اين ارتباط چيست؟

** واضح است که جنگ نه تنها باعث ايجاد ثبات در يمن نشده بلکه باعث بي ثبات شدن يمن و منطقه مي شود. عربستان سعودي مي‌خواهد بار ديگر بر يمن مسلط شود. از نظر سعودي‌ها يمن يک تهديد امنيتي بوده و آنها مي خواهند مطمئن شوند که بزرگترين قدرت خارجي مسلط بر يمن هستند. آنها در نهايت به هدف خود دست خواهند يافت، اما شايد نه از طريق جنگ. زيرا عربستان از لحاظ اقتصادي تاثير زيادي بر يمن داشته و هر کسي که بر يمن حکومت مي‌کند بايد با سعودي‌ها تعامل داشته باشد زيرا آنها نفوذ بسيار زيادي بر يمن دارند.

* نقش ايالات متحده آمريکا در جنگ يمن را چگونه ارزيابي مي کنيد؟

** نقش ايالات متحده امريکا در جنگ يمن بسيار پررنگ است. ايالات متحده آمريکا به طور مستقيم از طريق کمپين مبارزه با القاعده و به طور غير مستقيم از طريق حمايت از عربستان سعودي در جنگ يمن دخالت مي کند. آمريکا و عربستان سعي کرده اند تلفات غيرنظاميان را با هدف گيري دقيق حملات هوايي کاهش دهند، اما سطح تلفات غيرنظاميان يمن همچنان بالاست.

* وضعيت انساني در يمن را چگونه ارزيابي مي کنيد و جامعه بين المللي چه اقداماتي جهت کاهش درد و رنج مردم يمن انجام داده است؟

** سازمان ملل، آمريکا، انگليس و ديگر کشورها کمک‌هاي بشردوستانه را به سمت يمن ارسال کرده اند اما بزرگترين نياز مردم يمن و دولت آن، پول است. دولت (هر دو دولت) به پول نياز دارند تا حقوق پرسنل پزشکي و کارمندان دولت را بدهند و مردم به پول نياز دارند تا بتوانند مواد غذايي پايه خود را تهيه کنند. يمني‌ها قبل از جنگ فقير بودند و جنگ موجب فروپاشي اقتصاد آنها شد. در حال حاضر مردم پول جهت خريد مواد غذايي حتي اگر مواد غذايي در بازار موجود باشد را ندارند.

* چرا جنگ يمن در صحنه بين الملل کمتر مورد توجه قرار گرفته و جنگ خاموش نام گرفته است؟

** از ديد کشورهاي منطقه خاورميانه و قدرتهاي بين المللي، بحران عراق و سوريه نسبت به يمن از اهميت بيشتري برخوردار است. علاوه بر اين پناهندگاني که وارد کشورهاي اروپايي مي شوند از عراق ، سوريه و ليبي مي آيند و نه از يمن. مردم يمن نمي توانند از کشور خارج شوند، بنابراين درد و رنج آنها داخلي بوده و بعد بين‌المللي پيدا نکرده است. ادامه دارد...

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2017\11\11-17\20-37-32.htm&storytitle=%CF%E6%D1%E4%E3%C7%ED%20%E3%C8%E5%E3%20%D5%E1%CD%20%CF%D1%20%ED%E3%E4

ش.د9603336

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات